Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 343
Offentligt
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater under kørsel)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. maj 2018, som ændret bl.a. ved lov nr. 697 af 8.
juni 2017 og senest ved lov nr. 1559 af 19. december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften
til § 55 a affattes således:
»Brug
af teleudstyr og andre kommunikationsapparater«.
2.
I
§ 55 a, stk. 1,
ændres »håndholdte mobiltelefoner« til: »håndholdt teleudstyr og andre
håndholdte kommunikationsapparater«.
3.
§ 55 a, stk. 2,
ophæves.
4.
I
§ 125, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »§ 52, stk. 5,«: »§ 55 a,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. maj 2019.
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsapparater
under kørsel
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Sanktioner for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater under kørsel
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Sanktioner for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater under kørsel med lille knallert
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgere
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1. Indledning
Uopmærksomhed vurderes at være en afgørende faktor i en tredjedel af alle trafikulykker.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har udarbejdet en rapport fra juli 2016 om distraktion og
bilkørsel, som indeholder et udvalg af den nyeste internationale forskningslitteratur herom. Det
fremgår af rapporten, at risikoen for trafikulykker øges, når man som fører koncentrerer sig om
andre ting end kørselsrelaterede opgaver. Det skyldes, at mennesker har begrænset mulighed for at
engagere sig i forskellige aktiviteter samtidig, og at en aktivitet derfor vil blive prioriteret på
bekostning af andre aktiviteter.
I relation til bilkørsel m.v. betyder det, at en bilists opmærksomhed på trafiksituationen begrænses,
når bilisten foretager ikke-kørselsrelaterede aktiviteter, hvilket i værste fald kan medføre ulykker i
trafikken. Risikoforøgelsens størrelse afhænger bl.a. af indholdet, hyppigheden og omfanget af den
ikke-kørselsrelaterede aktivitet.
Det er generelt vanskeligt at dokumentere, hvor stort et problem distraktion under bilkørsel udgør.
Rapporten fra DTU peger dog på, at bl.a. nummerindtastning på håndholdt mobiltelefon, at
læse/skrive, herunder på tablets, og at skrive SMS på håndholdt mobiltelefon, er nogle af de ikke-
kørselsrelaterede aktiviteter, der medfører den største forøgelse af ulykkesrisikoen.
Selvom antallet af sigtelser for overtrædelse af forbuddet mod at benytte håndholdt mobiltelefon
under kørsel er faldende, er det Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at tallet
fortsat er for højt. Det gælder særligt i lyset af den forøgelse af ulykkesrisikoen, som denne type
adfærd i sig selv medfører. Bøden for overtrædelse af forbuddet er allerede forhøjet til 1.500 kr. i
forhold til færdselslovens normaltakst, og det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse, at dette bødeniveau er passende. Det er derimod Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets opfattelse, at borgere vil have større respekt for forbuddet mod at benytte
håndholdt mobiltelefon under kørsel, hvis en overtrædelse på sigt kan få konsekvenser for ens
førerret.
Formålet med lovforslaget er derfor at skærpe sanktionen for anvendelse af håndholdt mobiltelefon
under kørsel, således at en overtrædelse, foruden bøden på 1.500 kr., fremover også vil give et klip i
kørekortet.
Det er endvidere Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at den teknologiske
udvikling, der er pågået siden 1997, hvor forbuddet mod benyttelse af håndholdt mobiltelefon under
kørsel blev indført, betyder, at der i dag i stigende grad anvendes andre former for håndholdte
apparater under kørsel til aktiviteter, som tidligere var forbeholdt mobiltelefonen.
Formålet med lovforslaget er derfor endvidere, at forbuddet gøres teknologineutralt, således at det
vil gælde for anvendelse af alle former for håndholdt teleudstyr og andre kommunikationsapparater.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Brug af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsapparater under kørsel
2.1.1. Gældende ret
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det følger af færdselslovens § 55 a, stk. 1, at førere af køretøjer ikke må benytte sig af håndholdte
mobiltelefoner under kørsel.
Forbuddet gælder for førere af ethvert køretøj og omfatter foruden førere af motordrevne køretøjer
(herunder bil, lastbil, bus, motorcykel og knallert) også cyklister og ridende, jf. § 2, nr. 10, og i
visse tilfælde kørestolsbrugere, jf. § 13, hvis kørestolen føres med mere end almindelig
ganghastighed.
Det direkte forbud mod benyttelse af håndholdte mobiltelefoner under kørsel blev indført i
færdselsloven ved lov nr. 468 af 10. juni 1997 om ændring af færdselsloven. Der blev ikke i den
forbindelse ved loven eller dennes forarbejder taget nærmere stilling, hvilke typer af aktiviteter
forbundet med håndholdt mobiltelefon, som forbuddet omfatter.
Ifølge færdselslovens § 55, stk. 1, må føreren under kørsel ikke
benytte
håndholdte mobiltelefoner.
Efter bestemmelsens ordlyd vil forbuddet derfor omfatte alle funktioner på mobiltelefonen. Det vil
bl.a. sige klassiske aktiviteter såsom besvarelse og foretagelse af opkald samt modtagelse og
afsendelse af tekst- og billedbeskeder (SMS og MMS). På trods af, at smartphones ikke var
almindelig tilgængelige og anvendte i Danmark i 1997 ved forbuddets indførelse, må det formentlig
antages, at benyttelse af håndholdt mobiltelefon til at være på internettet under kørsel, f.eks. for at
læse mails, se film, være på sociale medier eller kommunikation via Skype eller lignende, efter
ordlyden og under hensyn til formålet med bestemmelsen også er omfattet af forbuddet i § 55 a, stk.
1.
Forbuddet gælder alene benyttelse af håndholdte mobiltelefoner. Det betyder, at det ikke er i strid
med færdselslovens § 55 a, stk. 1, at anvende en mobiltelefon, hvis den er placeret i en holder eller
lignende, eller hvis den betjenes via headset eller gennem Bluetooth- eller voice-teknologi, der
f.eks. er indbygget i bilens anlæg. Den oprindelige indførelse af bestemmelsen i 1997 skulle bl.a.
også medvirke til, at flere bilejere fik installeret en anordning til håndfri betjening af
mobiltelefonen. Benyttelse af håndfri mobiltelefon under kørsel kan afhængig af de konkrete
omstændigheder udgøre en overtrædelse af færdselslovens § 3, stk. 1, jf. nærmere herom nedenfor.
Færdselslovens § 55 a, stk. 1, omfatter kun benyttelse af mobiltelefoner. Det betyder, at andet
teleudstyr og andre former for kommunikationsapparater, f.eks. tablets, GPS’er og computere, ikke
er omfattet af forbuddet. Benyttelse af sådant udstyr under kørsel kan dog afhængig af de konkrete
omstændigheder være omfattet af færdselslovens § 3, stk. 1, jf. nærmere herom nedenfor.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan efter færdselslovens § 55 a, stk. 2, fastsætte nærmere
regler om benyttelse af andet teleudstyr og lignende under kørsel.
Formålet med bemyndigelsesbestemmelsen var oprindeligt at sikre, at der kunne fastsættes nærmere
regler for benyttelse af andet teleudstyr i takt med den teknologiske udvikling og af hensyn til
trafiksikkerheden, hvis f.eks. forskning og/eller ulykkesstatistikken tilsagde en sådan regulering.
Bestemmelsen er ikke udmøntet på nuværende tidspunkt.
Foruden det direkte forbud i § 55 a mod benyttelse af håndholdte mobiltelefoner, indeholder
færdselslovens § 3, stk. 1, en generel opmærksomhedsregel, hvoraf følger, at trafikanter skal
optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, således at der ikke opstår fare eller forvoldes skade
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Færdselslovens §
3, stk. 1, er en grundlæggende norm, der gælder for alle trafikanter. Bestemmelsen medfører, at den
enkelte trafikant skal tage hensyn til andre trafikanter og i øvrigt have sin opmærksomhed rettet
mod vejen, på den øvrige trafik og på personer i vejens nærhed. Trafikanten skal således efter
omstændighederne være parat til at reagere med henblik på at undgå ulykker med personer eller ting
og unødige forsinkelser af trafikken.
Det er efter retspraksis tilstrækkeligt, at adfærden har kunnet medføre fare, dvs. en abstrakt fare.
Det er således ikke en betingelse, at der reelt er opstået en konkret faresituation før, at der kan
dømmes for overtrædelse af § 3, stk. 1. Som eksempler på tilfælde, omfattet af bestemmelsen, kan
nævnes forskellige tilfælde af læsning (f.eks. avis, rutebeskrivelser, læsning på iPad) og betjening af
bilradio eller indkodning af GPS med længere tids uopmærksomhed til følge.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ændring
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at ordlyden af § 55 a, stk. 1, ikke tager
højde for den teknologiske udvikling, der er pågået siden indførelsen af bestemmelsen i 1997. Der
anvendes således i langt højere grad end tidligere nyt og moderne håndholdt teleudstyr til
aktiviteter, som tidligere var forbeholdt mobiltelefonen.
Transport-, bygnings- og boligministeren er allerede efter de gældende regler i færdselslovens § 55
a, stk. 2, bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om brug af andet teleudstyr og lignende under
kørsel. Det vurderes imidlertid mest hensigtsmæssigt, at et forbud mod benyttelse af sådant udstyr
under kørsel er reguleret direkte i færdselsloven. Dette skal navnlig ses i lyset af de skærpede
sanktioner for frakendelse af førerretten, der tillige foreslås indført med lovforslagets § 1, nr. 4, jf.
nærmere herom pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås derfor, at det gældende forbud i færdselslovens § 55 a, stk. 1, udvides og samtidig
gøres teknologineutralt, således at forbuddet fremover gælder teleudstyr og
kommunikationsapparater generelt og ikke kun mobiltelefoner.
Begreberne teleudstyr og kommunikationsapparater skal forstås som enhver form for elektrisk eller
elektronisk produkt, som kan udsende eller modtage radiobølger eller begge dele. Radiobølgerne
skal bruges til kommunikation, herunder brug af internettjenester, eller til stedbestemmelse. Det er
ikke afgørende, om udstyret eller apparatet konkret har udsendt og/eller modtaget radiobølger i
gerningsøjeblikket, men alene om udstyret eller apparater giver adgang hertil.
Hensigten er endvidere, at forbuddet skal favne fremtidigt nyt teleudstyr og andre nye
kommunikationsapparater, såfremt disse produkter kan udsende og/eller modtage radiobølger med
henblik på kommunikation eller stedbestemmelse. For en nærmere eksemplificering henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Det vil fortsat alene være den håndholdte benyttelse, som vil være omfattet af forbuddet. Håndfri
benyttelse af det omfattede udstyr, f.eks. via headset, stemmestyring eller en kabel- eller trådløs
forbindelse, herunder USB, Bluetooth, Wi-Fi, NFC (Near Field Communication) eller lignende, vil
derfor ikke være omfattet af forbuddet i den foreslåede § 55 a. Benyttelse af udstyr, der er placeret i
en holder, der er fastgjort i køretøjet, vil ligeledes være at betragte som håndfri benyttelse. Håndfri
benyttelse af teleudstyr og andre kommunikationsapparater kan dog, som tilfældet også er efter
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
gældende ret, afhængig af de konkrete omstændigheder være omfattet af den generelle
opmærksomhedsbestemmelse i færdselslovens § 3, stk. 1.
For en nærmere uddybning af, hvornår der er tale om håndfri benyttelse, henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Da færdselslovens § 55 a i henhold til lovforslagets § 1, nr. 2, vil komme til at omfatte teleudstyr og
andre kommunikationsapparater generelt, foreslås det i § 1, nr. 3, at den gældende
bemyndigelsesbestemmelse i § 55 a, stk. 2, ophæves, da den med lovforslagets vedtagelse fremover
vil være overflødigt.
2.2. Sanktioner for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater under kørsel
2.2.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens § 55 a, stk. 1,
straffes med bøde. Det følger endvidere af færdselslovens § 118 a, stk. 1, 1. pkt., at bøder for
overtrædelse af færdselsloven og for overtrædelse af forskrifter, der udstedes i medfør af loven,
udmåles til 1.000 kr. eller beløb derover, som er deleligt med 500. For gående og førere af cykel,
hestekøretøj eller hest udmåles bøder dog til 700 kr. eller derover og for personer med særlig lav
indtægt til 500 kr. eller derover, jf. § 118 a, stk. 1, 2. pkt.
I Rigsadvokatens meddelelser om sanktionspåstande i færdselssager er der fastsat nærmere
retningslinjer for anklagemyndighedens sanktionspåstande i sager om overtrædelse af
færdselsloven. Rigsadvokatens meddelelser bygger på anvisninger i lovforarbejder om
sanktionsudmålingen for overtrædelse af færdselsloven samt domstolenes praksis på området. For
så vidt angår bøden for overtrædelse af færdselslovens § 55 a, stk. 1, følger det af Rigsadvokatens
meddelelse om færdsel, at overtrædelse af færdselslovens § 55 a, stk. 1, begået med motordrevet
køretøj som udgangspunkt straffes med en bøde på 1.500 kr. Cyklisters og ridendes overtrædelse af
færdselslovens § 55 a, stk. 1, straffes med bøde på 1.000 kr.
Bøden for både førere af motordrevne køretøjer, ridende og cyklister er således forhøjet i forhold til
minimumsbøden i færdselslovens § 118 a, stk. 1, 1. og 2. pkt. Baggrunden herfor er, at benyttelse af
håndholdt mobiltelefon anses for at indebære en særlig færdselssikkerhedsmæssig risiko.
Benyttelse af håndholdt mobiltelefon har ikke i sig selv efter de gældende regler betydning for selve
førerretten og dermed kørekortet. Hvis en overtrædelse af færdselslovens § 55 a, stk. 1, imidlertid
på grund af de konkrete forhold ved kørslen har medført en tilstrækkelig faresituation, kan
førerretten frakendes betinget i medfør af § 125, stk. 1, nr. 1, om tilsidesættelse af væsentlige
hensyn til færdselssikkerheden.
Det fremgår således af færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 1, at føreren af et motordrevet køretøj,
hvortil der kræves kørekort, bortset fra lille knallert, skal betinget frakendes retten til at føre et
sådant køretøj, hvis føreren under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden har
forvoldt skade på person eller ting eller fremkaldt nærliggende fare herfor.
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Frakendelse af førerretten efter § 125, stk. 1, nr. 1, kan for det første ske, hvis føreren har tilsidesat
grundlæggende og sikkerhedsmæssigt betydningsfulde færdselsregler. Dette kan bl.a. være tilfældet
i forbindelse med en tilsidesættelse af den generelle opmærksomhedsregel i færdselslovens § 3, stk.
1, som er nærmere omtalt i pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemerækninger. Der vil endvidere
kunne foreligge en tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, selvom der ikke er
tale om overtrædelse af fundamentale færdselsregler, hvis kørslen kan karakteriseres som
hensynsløs, hasarderet eller chancepræget.
Ved lov nr. 267 af 21. april 2004 blev der indført en klippekortordning i færdselsloven, som udgør
et supplement til det gældende frakendelsessystem.
De overtrædelser, der medfører et klip i kørekortet, fremgår af færdselslovens § 125, stk. 2.
Overtrædelserne er kendetegnet ved at være trafikfarlige situationer, der ikke i sig selv medfører en
betinget frakendelse i medfør af færdselslovens § 125, stk. 1. En fører, der inden for en periode af
tre år gør sig skyldig i tre kliprelevante overtrædelser af færdselsloven, skal frakendes førerretten
betinget i forbindelse med klip nummer tre.
En fører, der inden for de første tre år efter førstegangserhvervelse af førerretten gør sig skyldig i to
kliprelevante overtrædelser af færdselsloven, vil allerede i forbindelse med klip nummer to blive
frakendt førerretten betinget og pålagt kørselsforbud, jf. § 127, jf. § 125, stk. 3. Der gælder således
en skærpet udgave af klippekortordningen for førstegangserhververe, idet disse kun skal have gjort
sig skyldig i to kliprelevante overtrædelser, før den betingede frakendelse indtræder.
Et kørselsforbud træder efter færdselslovens § 127 i stedet for en betinget frakendelse af førerretten,
hvis forseelsen er begået inden for de første tre år efter førstegangserhvervelsen af førerretten. Dette
gælder for forseelser omfattet af § 125, stk. 1, nr. 1-6 eller 8, § 125, stk. 3 (klippekortordningen for
førstegangserhververe), eller § 126, stk. 2, jf. § 126, stk. 1, nr. 1, 2, 4, 5, 10 eller 11.
Ved et kørselsforbud inddrages førerens ret til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves
kørekort, bortset fra lille knallert, indtil særlig køreundervisning eller ANT-kursus, jf. § 60 c, stk. 1
og 2, er gennemført og kontrollerende køreprøve er bestået.
Overtrædelse af færdselslovens § 55 a, stk. 1, om forbud mod benyttelse af håndholdt mobiltelefon
under kørsel indgår ikke efter de gældende regler blandt de færdselslovsovertrædelser, som kan
udløse klip i kørekortet i medfør af færdselslovens § 125, stk. 2.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ændring
Uopmærksomhed i trafikken er et alvorligt problem, som vurderes at være en afgørende faktor i en
tredjedel af alle trafikulykker. Der findes en række normale ikke-kørselsrelaterede aktiviteter, som
de fleste trafikanter foretager sig under kørsel, f.eks. indstilling af håndfri GPS, spise mad, drikke
væske, samtale med øvrige passagerer i bilen, række ud efter genstand, samtale over samtaleanlæg
m.v. Disse aktiviteter fjerner i større eller mindre grad fokus fra kørsel og kan forøge risikoen for
ulykker. Denne type aktiviteter og andre aktiviteter under kørsel er reguleret af den generelle
opmærksomhedsregel i færdselslovens § 3, stk. 1. Bestemmelsen har en skønsmæssig karakter, idet
det afhænger af de konkrete forhold ved kørsel, hvorvidt der er udvist den tilstrækkelige
agtpågivenhed, jf. nærmere herom pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har derfor overvejet, hvorvidt der burde foreslås mere
præcise regler i form af direkte forbud mod denne type af uopmærksomhedshandlinger.
Hertil bemærkes, at faktoren, hvormed ulykkesrisikoen forøges, ikke bare svinger fra aktivitet til
aktivitet, men også i vidt omfang er afhængig af ydre omstændigheder så som fart, vejindretning og
trafikkompleksitet. Uopmærksomhed er endvidere et psykologisk fænomen, hvor den enkelte
føreres alder, kørselserfaring og personlige distraktionstærskel har betydning. Disse faktorer har
navnlig betydning i forhold til de nævnte typer af normale ikke-kørselsrelaterede aktiviteter, og
dermed i hvilket omfang udøvelsen heraf har betydning for forøgelsen af ulykkesrisikoen.
Det er derfor Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at det overordnet set ikke er
muligt at fastsætte præcise regler med et ikke-skønsmæssigt gerningsindhold for
uopmærksomhedshandlinger, som det vil være muligt for politiet at håndhæve. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet finder derfor, at den allerede gældende regel i færdselslovens § 3,
stk. 1, er den mest fornuftige måde at regulere generelle uopmærksomhedshandlinger på, idet denne
regel giver mulighed for at tage højde for de forskellige konkrete omstændigheder, der har
betydning for spørgsmålet. Samtidig er det Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at
der her er tale om et område, hvor befolkningens vaner generelt bedre kan påvirkes gennem
kampagner (f.eks. Rådet for Sikker Trafiks
kampagne ”Kør bil, når du kører bil”).
Dog er der visse uopmærksomhedshandlinger, der efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
vurdering skiller sig ud ved, at handlingen i sig selv
det vil sige uden hensyn til øvrige
omstændigheder
ud fra en generel betragtning er særlig trafikfarlig. Ifølge rapporten fra DTU er
nummerindtastning på håndholdt mobiltelefon, at læse/skrive, herunder på tablets, og at skrive SMS
på håndholdt mobiltelefon nogle af de ikke-kørselsrelaterede aktiviteter, der medfører den største
forøgelse af ulykkesrisikoen. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder derfor, at der bør
være et direkte forbud mod benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, og at der bør tages særlige lovgivningsmæssige initiativer for at mindske
benyttelsen heraf. For så vidt angår baggrunden for at gøre det gældende forbud mod benyttelse af
håndholdt mobiltelefon i § 55 a teknologineutralt, henvises til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Overtrædelse af forbuddet i færdselslovens § 55 a, stk. 1, straffes i forvejen med en forhøjet bøde til
både førere af motordrevne køretøjer, ridende og cyklister. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet finder på den baggrund, at der ikke er behov for en yderligere forhøjelse af bøden
for denne overtrædelse.
Det er derimod Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at førere af motordrevne
køretøjer i højere grad vil efterleve forbuddet i den foreslåede § 55 a, hvis overtrædelse har
konsekvenser for førerretten. Risikoen for at miste kørekortet med krav om at skulle op til en
kontrollerende køreprøve antages således at have en præventiv effekt, og det kan efter Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets opfattelse være med til at påvirke førere af motordrevne køretøjer til
at udvise en mere hensynsfuld adfærd i trafikken.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at en overtrædelse af den foreslåede §
55 a ikke i sig selv bør være tilstrækkelig til at medføre en betinget frakendelse af førerret.
Benyttelse af håndholdt teleudstyr eller andre håndholdte kommunikationsapparater under kørsel
udgør dog trafikfarlig adfærd, der efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse er på
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
linje med de forseelsestyper, som er omfattet af den nuværende klippekortordning. Der er således
tale om en forseelse, som kan have betydning for både øvrige trafikanter såvel som den enkelte
førers og passagers egen sikkerhed.
Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 4, at færdselslovens § 125, stk. 2, ændres således, at
overtrædelse af den foreslåede § 55 a tilføjes i § 125, stk. 2, nr. 1, som en af de overtrædelser, der
medfører et klip i kørekortet.
Lovforslaget indebærer, at klip i kørekortet på grund af benyttelse af håndholdt teleudstyr eller
andre håndholdte kommunikationsapparater indgår i klippekortordningen på samme vilkår og efter
samme betingelser i relation til frakendelse, som gælder for klip i kørekortet som følge af de øvrige
overtrædelser af færdselsloven, der er oplistet i § 125, stk. 2.
Hvis de konkrete forhold ved kørsel indebærer, at føreren under tilsidesættelse af væsentlige hensyn
til færdselssikkerheden har voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor, vil
førerretten fortsat i henhold til den gældende bestemmelse i § 125, stk. 1, nr. 1, skulle frakendes
betinget. I et sådant tilfælde, hvor der på grund af de konkrete omstændigheder sker betinget
frakendelse af førerretten, vil føreren ikke samtidig skulle have et klip i kørekortet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 4.
2.3 Sanktioner for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater under kørsel med lille knallert
2.3.1. Gældende ret
Færdselslovens regler om straf og frakendelse af retten til at føre lille knallert på grund af
færdselsovertrædelser begået ved kørsel på lille knallert er adskilt fra færdselslovens bestemmelser
om straf og frakendelse af førerretten for overtrædelser begået i andre motordrevne køretøjer,
herunder bil og motorcykel.
Overtrædelse af færdselsloven, som er begået ved kørsel på lille knallert, har som udgangspunkt
alene betydning for retten til at føre lille knallert. Straf og frakendelse af førerretten for
færdselslovsovertrædelser begået i andre motordrevne køretøjer end lille knallert, herunder bil og
motorcykel, har endvidere som udgangspunkt ingen konsekvenser for retten til at føre lille knallert.
Baggrunden herfor er, at der ikke umiddelbart kan sættes lighedstegn mellem en føres manglende
egnethed til at føre henholdsvis bil og lille knallert.
Benyttelse af håndholdt mobiltelefon under kørsel på lille knallert straffes med bøde, jf.
færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1. Da benyttelse af håndholdt mobiltelefon under kørsel anses for at
indebære en særlig færdselssikkerhedsmæssig risiko fastsættes bøden som udgangspunkt til 1.500
kr.
Reglerne om frakendelse af retten til at føre lille knallert findes i færdselslovens § 129. Reglerne for
betinget frakendelse af retten til at føre lille knallert er fastsat i færdselslovens § 129, stk. 1, nr. 1-6.
Færdselslovens § 129, stk. 1, nr. 6, vedrører konstruktive ændringer af lille knallert med henblik på
forøgelse af knallertens hastighed, mens de øvrige overtrædelser, der er omfattet af § 129, stk. 1, nr.
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1-5, i vidt omfang er identiske med de regler, der gælder for betinget frakendelse af førerretten ved
kørsel i andre køretøjer end lille knallert i medfør af færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 1-3, og nr. 5 og
6.
Klippekortordningen, der fremgår af færdselslovens § 125, stk. 2, finder ikke anvendelse ved kørsel
på lille knallert. Færdselsloven indeholder således ikke en klippekortordning for lille knallert, der
svarer til klippekortordningen i færdselslovens § 125, stk. 2.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Lovforslagets regler indebærer, at forbuddet mod benyttelse af hånholdt teleudstyr og andre
håndholdte kommunikationsapparater i færdselslovens § 55 a tilføjes i færdselslovens § 125, stk. 2,
som en af de forseelser, der medfører et klip i kørekortet i henhold til klippekortordningen.
Da færdselsloven imidlertid ikke indeholder en klippekortordning for overtrædelser af
færdselsloven ved kørsel på lille knallert, er den umiddelbare konsekvens, at en overtrædelse af
forbuddet i færdselslovens § 55 a ved kørsel på lille knallert ikke i sig selv medfører en betinget
frakendelse af førerretten, og at en sådan overtrædelse heller ikke får betydning for fremtidige
frakendelsesspørgsmål i øvrigt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i lyset heraf overvejet, om en overtrædelse af
forbuddet mod benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsapparater
ved kørsel på lille knallert i sig selv burde medføre en betinget frakendelse af førerretten.
Idet færdselslovsovertrædelser begået ved kørsel på lille knallert generelt straffes lempeligere end
overtrædelser begået ved kørsel med andre motordrevne køretøjer, er det Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets vurdering, at der ikke bør være skærpede regler om frakendelse af førerretten ved
benyttelse af håndholdt teleudstyr eller andre håndholdte kommunikationsapparater ved kørsel på
lille knallert i forhold til bil m.v.
Da færdselsloven ikke indeholder en klippekortordning for lille knallert, vil benyttelse af håndholdt
teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsapparater under kørsel på lille knallert dermed ikke
medføre et klip i kørekortet. Benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater ved kørsel på lille knallert vil dog fortsat udgøre en strafbar overtrædelse
af § 55 a, som straffes med bøde, jf. færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører mindre udgifter til ændringer af politiets IT-systemer.
Lovforslaget kan endvidere medføre mindre udgifter som følge af et øget antal sager om
førerretsfrakendelse hos politiet med et merarbejde hos politiet og anklagemyndigheden til følge.
4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1917027_0011.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. juni 2018 til den 13. august 2018 været sendt i
høring hos følgende organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Autobranchen Danmark, Automobilbranchens Handels- og
Industriforening, Beredskabsstyrelsen, samtlige byretter, Cyklistforbundet, Danmarks Motor Union,
Danmarks Tekniske Universitet
Institut for Transport (DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd,
Dansk Bilforhandler Union, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Køreskole Forening, Dansk Standard, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater,
Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner,
De Danske Bilimportører, Den Danske Dommerforening, DFIM, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie Kørelærere,
Foreningen af offentlige anklagere, Forsikring & Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL),
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark (ITD), KL,
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Polio
Trafik- og Ulykkesskadede, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, NOAH-Trafik,
Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for
Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i
Danmark, Veteranknallertklubben Aktiv og Vestre og Østre Landsret.
11. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang/hvis nej, anfør
”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør ”Ingen”)
Ingen
Ingen
Ingen af betydning
Ingen af betydning
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1917027_0012.png
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
[Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
lovgivning]/[Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering] (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af overskriften til færdselslovens § 55 a, at § 55 a vedrører brug af mobiltelefon og
andet teleudstyr.
Med den foreslåede ændring nyaffattes overskriften til § 55 a til at omfatte brug af teleudstyr og
andre kommunikationsapparater. Dette er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvor det
foreslås, at forbuddet i § 55 a, stk. 1, udvides til at omfatte håndholdt teleudstyr og andre
håndholdte kommunikationsapparater generelt.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Det følger af færdselslovens § 55 a, stk. 1, at førere af køretøjer ikke må benytte sig af håndholdte
mobiltelefoner under kørsel.
Forbuddet gælder for førere af ethvert køretøj og omfatter foruden førere af motordrevne køretøjer
(herunder bil, lastbil, bus, motorcykel og knallert) også cyklister og ridende, jf. § 2, nr. 10, og i
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
visse tilfælde kørestolsbrugere, jf. § 13, hvis kørestolen føres med mere end almindelig
ganghastighed.
Det gældende forbud gælder alene benyttelse af håndholdte mobiltelefoner. Det betyder, at det ikke
er i strid med færdselslovens § 55 a, stk. 1, at anvende en mobiltelefon, hvis den er placeret i en
holder eller lignende, eller hvis den betjenes via headset eller gennem Bluetooth- eller voice-
teknologi, der f.eks. er indbygget i bilens anlæg.
Den gældende bestemmelse i færdselslovens § 55 a, stk. 1, omfatter kun benyttelse af
mobiltelefoner. Det betyder, at andet teleudstyr og andre former for kommunikationsapparater,
f.eks. tablets, GPS’er og computere, ikke er omfattet af forbuddet. Benyttelse af sådant udstyr under
kørsel kan dog afhængig af de konkrete omstændigheder være omfattet af færdselslovens § 3, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring af § 55 a udvides forbuddet og gøres samtidig teknologineutralt,
således at forbuddet mod benyttelse under kørsel fremover vil gælde teleudstyr og
kommunikationsapparater generelt og ikke kun mobiltelefoner.
Begreberne teleudstyr og kommunikationsapparater skal forstås som enhver form for elektrisk eller
elektronisk produkt, som kan udsende eller modtage radiobølger eller begge dele. Radiobølgerne
skal bruges til kommunikation, herunder brug af internettjenester, eller til stedbestemmelse. Det er
ikke afgørende, om udstyret eller apparatet konkret har udsendt og/eller modtaget radiobølger i
gerningsøjeblikket, men alene om udstyret eller apparater giver adgang hertil.
Forbuddet vil således med den foreslåede ændring af § 55 a fremover omfatte både mobiltelefoner,
tablets, GPS’er, computere, smartwatches, walkie-talkier
m.v. Forbuddet vil endvidere omfatte
fremtidigt nyt teleudstyr og andre nye kommunikationsapparater, hvis disse produkter kan udsende
og/eller modtage radiobølger med henblik på kommunikation eller stedbestemmelse. Forbuddet vil
derimod ikke omfatte fysiske hjælpemidler, herunder høreapparater og pacemakere, der ikke er
beregnet til egentlig kommunikation.
Forbuddet vil med den foreslåede ændring af § 55 a omfatte enhver benyttelse af det håndholdte
teleudstyr eller kommunikationsapparat, herunder bl.a. modtagelse og foretagelse af opkald,
modtagelse og foretagelse af SMS og MMS, brug af internettet til f.eks. at læse e-mails, se film,
høre musik, være på sociale medier, kommunikere via Skype eller lignende samt brug af udstyrets
eller apparatets kamera og andre optagefunktioner. Det vil også være i strid med den foreslåede
bestemmelse i § 55 a at holde teleudstyr eller andet kommunikationsapparat i hånden for at se på
uret på displayet. Da føreren ofte er nødt til at håndtere udstyret for at få uret vist på displayet, vil
dette derfor også være at betragte som benyttelse i forhold til den foreslåede bestemmelse.
Det er alene den håndholdte benyttelse, som vil være omfattet af forbuddet. Håndfri benyttelse af
det omfattede udstyr, f.eks. via headset, stemmestyring eller en kabel- eller trådløs forbindelse,
herunder USB, Bluetooth, Wi-Fi, NFC (Near Field Communication) eller lignende, vil derfor ikke
være omfattet af forbuddet i den foreslåede § 55 a, men kan, som tilfældet er efter gældende ret,
afhængig af de konkrete omstændigheder være omfattet af den generelle
opmærksomhedsbestemmelse i færdselslovens § 3, stk. 1.
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Der vil i forhold til den foreslåede bestemmelse i § 55 a være tale om
håndfri
benyttelse, hvis
udstyret eller apparatet i kørselssituationen fuldt ud betjenes (herunder nummerindtastning,
opkaldsafslutning, diktering/indtastning af sms, webadresser, koordinater, fysiske adresser m.v.)
uden fysisk brug af udstyrets eller apparatets egne betjeningsknapper eller display m.v. Det vil
således f.eks. ikke være i strid med den foreslåede bestemmelse i § 55 a, hvis udstyret eller
apparatet fuldt ud betjenes ved hjælp af stemmestyring, ved hjælp af indbyggede eller
eftermonterede betjeningsknapper, display eller lignende på køretøjets instrumentbræt, rat,
midterkonsol eller lignende steder på køretøjet eller ved hjælp af headset.
Der vil ligeledes være tale om håndfri benyttelse i forhold til den foreslåede bestemmelse, hvis
udstyret eller apparatet er anbragt i en holder fastgjort i køretøjet. Udstyr eller apparater, der ikke
kan betjenes via ovennævnte tekniske håndfri løsninger, skal således være anbragt i en holder
fastgjort i køretøjet, hvis benyttelsen heraf skal kunne betragtes som håndfri. Dette krav indebærer
f.eks., at et smartwatch i forhold til den foreslåede bestemmelse vil være at betragte som håndholdt
teleudstyr, hvis kommunikationsfunktioner ikke må anvendes under kørsel, med mindre der hertil er
knyttet en håndfri betjeningsløsning som f.eks. styring via headset. Det vil dog uanset en dertil
knyttet håndfri betjeningsløsning ikke være i strid med den foreslåede § 55 a at kigge på sit
smartwatch for at se klokken.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af færdselslovens § 55 a, stk. 2, at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om brug af andet teleudstyr og lignende under kørsel. Bemyndigelsesbestemmelsen
er ikke udmøntet.
Med den foreslåede ændring foreslås bestemmelsen ophævet. Dette er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 2, hvor det foreslås, at forbuddet i § 55 a, stk. 1, udvides til at omfatte
håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsapparater generelt. Den gældende
bestemmelse i § 55 a, stk. 2, vil herefter være overflødig.
Til nr. 4
Det følger af færdselslovens § 125, stk. 2, at føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves
kørekort, bortset fra lille knallert, skal frakendes førerretten betinget, hvis føreren inden for en
periode af 3 år har gjort sig skyldig i tre forhold, der ikke i sig selv medfører frakendelse af
førerretten efter stk. 1, men som er omfattet af en række trafikfarlige forseelser, der er nærmere
opremset i bestemmelsens nr. 1-6.
Ifølge § 125, stk. 3, skal en fører, der inden for de første tre år efter førstegangserhvervelse af
førerretten gør sig skyldig i to kliprelevante overtrædelser af færdselsloven, jf. stk. 2, allerede i
forbindelse med klip nummer to frakendes førerretten betinget. Den betingede frakendelse af
førerretten vil i disse tilfælde blive erstattet af et kørselsforbud, jf. § 127.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Med den foreslåede ændring tilføjes overtrædelser af den foreslåede bestemmelse i § 55 a
(lovforslagets § 1, nr. 2) i § 125, stk. 2, nr. 1, som en af de overtrædelser, der medfører et klip i
kørekortet.
Den foreslåede ændring indebærer, at klip i kørekortet på grund af benyttelse af håndholdt
teleudstyr eller andre håndholdte kommunikationsapparater indgår i klippekortordningen på samme
vilkår og efter samme betingelser i relation til frakendelse, som gælder for klip i kørekortet som
følge af de øvrige overtrædelser af færdselsloven, der er oplistet i § 125, stk. 2.
Det betyder bl.a., at den skærpede udgave af klippekortordningen for førstegangserhververe,
hvorefter disse kun skal have gjort sig skyldig i to kliprelevante overtrædelser, før den betingede
frakendelse indtræder, også finder anvendelse med hensyn til klip for overtrædelse af den foreslåede
§ 55 a. På samme måde vil de gældende reglerne om kørselsforbud i færdselslovens § 127 finde
anvendelse, hvis en førstegangserhverver begår to kliprelevante forseelser, og den ene eller begge er
en overtrædelse af den foreslåede § 55 a.
I tilfælde, hvor de gældende frakendelsesregler fører til, at der i gentagelsestilfælde eller i tilfælde
af flere forhold til samtidig pådømmelse skal ske ubetinget frakendelse af førerretten, forudsættes
frakendelsestidens længde at skulle
følge gældende praksis for andre ”klip-sager”. Ubetinget
frakendelse kan efter de gældende regler i § 126, stk. 1, nr. 6 og 7, f.eks. være aktuel ved seks ”klip-
forseelser” (fire for førstegangserhververe) til samtidig pådømmelse, eller hvis føreren tidligere
har
fået frakendt førerretten betinget på grund af ”klip-forseelser”, og føreren aktuelt har begået tre nye
”klip-forseelser” indenfor prøvetiden på tre år. I begge tilfælde fastsættes frakendelsestiden for den
ubetingede frakendelse almindeligvis til seks måneder.
Hvis de konkrete forhold ved kørslen indebærer, at føreren under tilsidesættelse af væsentlige
hensyn til færdselssikkerheden har voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor, vil
førerretten fortsat i henhold til den gældende bestemmelse i § 125, stk. 1, nr. 1, skulle frakendes
betinget. I et sådant tilfælde, hvor der på grund af de konkrete omstændigheder sker betinget
frakendelse af førerretten, vil føreren ikke samtidig skulle have et klip i kørekortet.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den 1. maj 2019.
Dette skyldes, at de foreslåede ændringer vedrørende sanktionssystemet for benyttelse af håndholdt
teleudstyr eller andre håndholdte kommunikationsapparater nødvendiggør end række ændringer af
politiets IT-systemer med henblik på at kunne administrere de ændrede sanktionsregler. Det
bemærkes generelt, at det følger af straffelovens § 3, stk. 1, at spørgsmålet om strafbarhed og straf
afgøres efter den straffelovgivning, som er gældende på det tidspunkt, hvor sagen pådømmes. Er
handlingen foretaget før den nye lovs ikrafttræden, må straffen dog ikke blive strengere end efter de
regler, som var gældende på gerningstidspunktet. Straffelovens § 3, stk. 1, indebærer således, at
lovforslagets bestemmelser om indførelse af klip i kørekortet for overtrædelse af § 55 a alene vil
omfatte overtrædelser, som begås efter lovens ikrafttræden.
Sager, der er pådømt i byretten før lovens ikrafttræden, og som pådømmes i landsretten efter lovens
ikrafttræden, vil skulle endeligt afgøres efter de nye regler, som ikke var gældende ved
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
pådømmelsen i første instans. Straffen må dog ikke blive strengere end efter de tidligere regler, jf.
straffelovens § 3, stk. 1.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, og loven indeholder ikke
en anordningsbestemmelse om, at lovens regler kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Ændringer af færdselsloven kan således heller ikke gælde for Færøerne og Grønland, og
nærværende lovforslag indeholder derfor ikke en territorialbestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af
5. maj 2018, som ændret bl.a. ved lov nr. 697
af 8. juni 2017 og senest ved [lov nr. 1559 af
19. december 2017], foretages følgende
ændringer:
Brug af mobiltelefon og andet teleudstyr
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1.
§ 55 a.
Førere af køretøjer må under kørsel
ikke benytte sig af håndholdte mobiltelefoner.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og
Boligministeren kan fastsætte nærmere regler
om brug af andet teleudstyr og lignende under
kørsel.
Overskriften
til § 55 a affattes således:
»Brug
af teleudstyr og andre
kommunikationsapparater«.
2.
I
§ 55 a, stk. 1,
ændres »håndholdte
mobiltelefoner« til: »håndholdt teleudstyr
og andre håndholdte
kommunikationsapparater«.
3.
§ 55 a, stk. 2,
ophæves.
§ 125. ---
Stk. 1.---
Stk. 2. Føreren skal endvidere betinget
frakendes retten til at føre et sådant køretøj, hvis
føreren inden for en periode af 3 år har gjort sig
skyldig i tre forhold, der ikke i sig selv medfører
frakendelse af førerretten efter stk. 1, men som
er omfattet af
1) § 5, stk. 2, § 15, stk. 3, 1. pkt., og stk. 4, § 16,
stk. 2, § 18, stk. 1 og 2, § 21, stk. 1-4, § 22,
stk. 1, § 24, stk. 1, § 25, § 37, stk. 4, § 51, stk.
7, § 52, stk. 5, § 80, stk. 4, 1. pkt., § 80 a, stk.
1 og 2, jf. stk. 6, 1. pkt., § 80 b, stk. 4, 2. pkt.,
og § 81, stk. 3,
2)-6) ---
Stk. 3-6.---
4.
I
§ 125, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »§ 52,
stk. 5,«: »§ 55 a,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. maj 2019.
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 343: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Klip i kørekortet for benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsmidler), fra transport-, bygnings- og boligministeren
18