Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 342
Offentligt
Udkast til
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af bøde for parkering på ramper, forhøjelse af parkeringsafgifter for store køretøjer,
Færdselsstyrelsens mulighed for overtagelse af parkringskontrollen, ændring af klageadgange)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. lov nr. 693 af
8. juni 2017, lov nr. 697 af 8. juni 2017, lov nr. 1557 af 19. december 2017 og senest ved lov nr. 1559 af
19. december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 97
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Afgørelser efter stk. 2 og 3 kan påklages til transport-, bygnings- og boligministeren.«.
2.
I
§ 99
indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
Afgørelser efter stk. 3 kan påklages til transport-, bygnings- og boligministeren.«.
3.
I
§ 118, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.
4.
I
§ 118
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk.
7.
Ved fastsættelsen af bøder for overtrædelse af § 46, stk. 2, 2. pkt., udmåles en skærpet bøde,
hvis overtrædelsen er begået med køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.«.
Stk. 7-11 bliver herefter stk. 8-12.
5.
I
§ 121, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter
»510
kr.«:
»for
køretøjer på ikke over 3.500 kg.«.
6.
I
§ 121
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk.
6.
For køretøjer hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg. udgør afgiften 2.04 0 kr.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
7.
I
§ 122 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan for statslige veje bestemme, at kontrollen med
overholdelse af de bestemmelser, der nævnes i § 121, stk. 1, helt eller delvist o verlades til
Færdselsstyrelsen.«
Stk. 2-4 bliver herefter til stk. 3-5.
8.
§ 122 a, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 4, 1. pkt., affattes således:
»Stk.
4.
Parkeringsafgift pålagt af en kommunal vejmyndighed i henhold til bemyndigelse efter stk. 1 og
3 fordeles efter transport-, bygnings- og boligministerens nærmere bestemmelser mellem staten og den
kommunale vejmyndighed, på hvis område kontrollen udføres.«
9.
I
§ 122 a, stk. 4,
der bliver til stk. 5, ændres
»vejmyndighedens
parkeringskontrol« til:
»parkeringskontrollen«.
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
10.
I
§ 134, stk. 4,
ændres »stk. 8« til: »stk. 9«.
11.
I
§ 140, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »stk. 9« til: »stk. 10«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
Klager modtaget før 1. januar 2019 over afgørelser truffet efter færdselslovens § 97, stk. 2-3, og §
99, stk. 3, afgøres af Rigspolitiet.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Langs motorvejen er der 90 statslige rastepladser, hvor det er gratis at parkere for alle, herunder også
lastbilschauffører. Grundlæggende er rastepladser tiltænkt til pauser og kortere hvil. Virkeligheden er
imidlertid den, at mange lastbiler langtidsparkerer på rastepladserne. Det er ikke hensigtsmæssigt, da
mange rastepladser ikke har faciliteterne hertil. Endvidere betyder det også, at på visse rastepladser,
hvor lastbiler langtidsparkerer, optages parkeringspladserne fra de chauffører, som ønsker at benytte
pladserne efter deres formål; nemlig kortere hvil.
På den baggrund besluttede regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti som et led i aftalen om finansloven for 2018, at der skal indføres tidsbegrænset park ering på
25 timer for lastbiler på de statslige rastepladser på motorvejsnettet. Med aftalen blev der afsat 14
millioner kr. i 2018 og 6 millioner kr. i 2019-2021 til opsætning af skilte og til administration og kontrol
med overholdelse af reglerne.
Tiltaget skal være med til at forhindre, at lastbiler langtidsparkerer på danske rastepladser i strid med
hensigten bag disse. Samtidig skal tiltaget også være med til at afspejle, at det efter regeringens
opfattelse ikke er statens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for at løse lastbilserhvervets behov
for længerevarende ophold.
Som opfølgning på aftalen om indførelse af tidsbegrænset parkering har regeringen og Dansk Folkeparti
besluttet, at den tidsbegrænsede parkering på 25 timer skal ledsages af højere parkeringsafgifter for
lastbiler, som overskrider tidsbegrænsningen på rastepladserne, eller som parkerer ulovligt på det
statslige og kommunale vejnet. Samtidig skal bøden for parkering på motorvejens til- og
frakørselsramper også forhøjes. Forhøjelserne skal være med til at sikre, at førerne af lastbiler
overholder tidsbegrænsningen på 25 timer på de statslige rastepladser, men samtidig sikre, at der ikke
er et incitament for lastbilschauffører til at holde ulovligt parkeret på det øvrige vejnet, herunder på
motorvejens til- og frakørselsramper.
Hvis tidsbegrænsningen for lastbiler på statens rastepladser skal overholdes, kræver det, at der også
løbende føres en kontrol med, at den bliver overholdt. Det er i første omgang Vejdirektoratet, so m den
1. juli kommer til at overtage kontrollen på de statslige rastepladser. Det er imidlertid vurderingen, at
kontrollen på sigt bedst varetages af Færdselsstyrelsen, da styrelsen i forvejen administrerer regler på
tungvognsområdet, herunder udfører styrelsen tillige visse kontrolopgaver i relation til
lastbilserhvervet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forhøjelse af parkeringsafgift for køretøjer på over 3.500 kg.
2.1.1. Gældende ret
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Udgangspunktet for overtrædelse af færdselslovens regler om standsning og parkering er, at der
pålægges en parkeringsafgift. Et sådant pålæg udgør en forvaltningsretlig afgørelse, som træffes af en
forvaltningsmyndighed. Kun i de tilfælde, hvor en overtrædelse af færdselslovens standsnings- og
parkeringsbestemmelser har været til fare for andre eller unødigt voldt ulempe for færdslen, straffes
disse standsnings- og parkeringsforseelser med bøde i medfør af færdselslovens § 118, stk. 8. Bødestraf
er ikke en forvaltningsretlig afgørelse, men en straffeprocessuel sag, som behandles efter retsplejelovens
bestemmelser.
Om størrelsen af en afgift følger det af færdselslovens § 121, stk. 5, 1. pkt., at afgiften for overtrædelse af
et forbud mod standsning- og parkering omfattet af færdselslovens § 121, stk. 1, som udgangspunkt
udgør 510 kr.
Dog udgør afgiften 1.020 kr. i tre konkrete tilfælde, jf. færdselslovens § 121, stk. 5, 2. pkt. Det er 1) ved
parkering ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom, 2) ved parkering uden brug af parkeringskort for
personer med handicap på parkeringsplads, som er reserveret til generel anvendelse for personer med
handicap, eller 3) ved parkering med et andet køretøj på en parkeringsplads, som er reserveret til et
eller flere bestemte køretøjer, som anvendes af en person med handicap.
Afgiften på 1.020 kr. blev indsat ved en ændring af færdselsloven i 2014. Baggrunden for skærpelsen af
afgiften i de tre tilfælde var, at der var behov for yderligere at beskytte det særlige behov for let
tilgængelige parkeringsmuligheder for personer med handicap, og hensynet til den gruppe af personer,
der måtte have behov for at anvende en ind- og udkørsel fra en ejendom.
Fælles for færdselslovens § 121, stk. 5, 1. og 2. pkt., er, at afgiftens størrelse er den samme for alle
køretøjer.
Endelig følger det af færdselslovens § 1 21, stk. 6, at der for en overtrædelse omfattet af stk. 1 kan
pålægges én afgift i døgnet, idet der dog tidligst kan pålægges en ny afgift, 24 timer efter at den forrige
er pålagt. Der kan dog højst pålægges tre afgifter.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Forhøjelsen af parkeringsafgiften for køretøjer med en tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg, fra 510
kr. til 2.040 kr., skal ses i sammenhæng med regeringens ønske om at sætte ind mod, at statens
rastepladser på motorvejsnettet bruges til langtidsparkering af lastbiler.
Det nuværende parkeringsafgiftsniveau på 510 kr. for at parkere i strid med parkeringsreglerne i
færdselsloven er ikke tilstrækkeligt højt i forhold til at sikre, at lastbiler ikke langtidsparkerer på de
statslige rastepladser. En afgift på 510 kr. for overtrædelsen af et standsnings- og parkeringsforbud for
køretøjer med en tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg., herunder lastbiler, findes således for lav,
herunder også fordi, at en overtrædelse som altovervejende hovedregel begås af erhvervsaktører.
Afgiftsforhøjelsen skal med andre ord være så høj, at den tages seriøst og dermed være med til at sikre,
at chaufførerne ikke foretrækker at modtage en parkeringsafgift og holde parkeret i længere tid en 25
timer, frem for at overholde tidsbegrænsningen og køre videre.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det foreslås på den baggrund, at en parkeringsafgift for overtrædelse af tidsbegrænsninger på
rastepladserne på motorvejsnettet forhøjes fra de nuværende 510 kr. til det firedobbelte, dvs. 2.040 kr.
En parkeringsafgiftsforhøjelse
som kun omfatter statslige rastepladser ved motorvejene
vurderes
ikke tilstrækkelig til at sikre, at lastbilschaufførerne parkerer steder, som er indrettede til at chauførerne
kan opholde sig over længere tid. Der er således en ikke ubetydelig risiko for, at chaufførerne vil søge ud
på det øvrige vejnet for at finde ledige parkeringssteder, hvor parkeringsafgiften ikke er firedoblet.
Med forslaget hæves afgiften for ulovlig standsning og parkering af køretøjer med en tilladt totalvægt,
der overstiger 3.500 kg., herunder lastbiler, generelt, så den gælder på hele vejnettet i Danmark. Det
sikres således, at der ikke er incitament for chaufførerne til at søge ud på det øvrige vejnet ale ne med
det formål at undgå en højere parkeringsafgift. Forslaget betyder også, at parkeringsafgifterne efter
færdselsloven ikke længere vil være den samme uanset karakteren af køretøjet, men at afgiften forhøjes
for visse køretøjstyper.
Med den foreslåede ændring, vil en parkeringsafgift på køretøjer med en tilladt totalvægt, der overstiger
3.500 kg., herunder lastbiler, fremadrettet også udgøre 2.040 kr. på det øvrige vejnet i stedet for de
nuværende 510 kr.
For køretøjer på 3.500 kg og derunder vil der ikke ske nogen ændringer, hverken på rastepladserne eller
det øvrige vejnet.
Forslaget ændrer ikke på, at der fremadrettet
som tilfældet også er i dag
kan pålægges op til 3
afgifter for samme forseelse, hvis betingelserne herfor er til stede.
2.2. Forhøjelse af bøde for parkering på til- og afkørselsramper på motorvejsnettet m.v.
2.2.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 46, stk. 2, 1. og 2. pkt., at det på motorvej og på tilkørsels- eller
frakørselsvej til sådan vej ikke er tilladt at foretage vending eller bakning. Der må ikke standses eller
parkeres uden for de anviste parkerings- eller rastepladser.
Forbuddet mod standsning og parkering i færdselslovens § 46, stk. 2, 2. pkt., gælder på hele
motorvejsnettet, hvortil
udover selve vejbanerne
medregnes nødspor og rabat samt til- og
frakørsler, herunder også til- og frakørselsramper til motorvejsrastepladser. Endvidere gælder
forbuddet også på motortrafikvejsnettet, jf. færdselslovens § 48.
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 1 , nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens §§ 14 -52 straffes med
bøde. Det følger endvidere af færdselslovens § 118 a, stk. 1, 1. pkt., at bøder for overtrædelse af
færdselsloven og for overtrædelse af forskrifter, der udstedes i medfør af loven, udmåles t il 1.000 kr.
eller beløb derover, som er deleligt med 500. Minimumsbøden i færdselslovens § 118 a, stk. 1, blev
forhøjet fra 500 kr. til 1.000 kr. ved lov nr. 184 af 8. marts 2011 om bødeforhøjelser, obligatorisk
konfiskation af køretøjer mv.
Overtrædelse af færdselslovens § 46, stk. 2, 2. pkt., om standsning eller parkering på motorvejen eller
motortrafikvejen, jf. § 48, straffes som nævnt med bøde. Ved overtrædelse af færdselslovens
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
standsnings- og parkeringsbestemmelser udenfor motorvejs- eller motortrafikvejsnettet pålægges
derimod som
udgangspunkt
alene en afgift. Kun i de tilfælde, hvor overtrædelse af de standsnings-
og parkeringsbestemmelser, der nævnes i § 121, stk. 1, nr. 1 -8, har været til fare for andre eller unødigt
voldt ulempe for færdslen, straffes disse standsnings- og parkeringsforseelser også med bøde, jf. § 118,
stk. 8.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
En forhøjelse af parkeringsafgiften for ulovlig parkering på motorvejsrastepladserne risikerer at have
den utilsigtede konsekvens, at problemet med langtidsparkering med lastbiler og andre tunge køretøjer
flyttes til andre dele af vejnettet. For at forhindre denne afledte effekt af indførelsen af tidsbegrænset
parkering på 25 timer, foreslås det, at den forhøjede parkeringsafgift ikke kun skal gælde på
motorvejsrastepladserne, men også på det øvrige vejnet, herunder det kommunale. Der henvises herved
til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
I forlængelse af ovenstående er det vurderingen, at det på samme måde er nødvendigt at forhindre, at
problemet med langtidsparkering med lastbiler og andre tunge køretøjer flyttes fra
motorvejsrastepladserne til resten af motorvejsnettet, herunder motorvejsrastepladsernes til- og
frakørsler. På den baggrund forhøjes bøden for standsning og parkering på motorvejsnettet, herunder
på til- og frakørsler til motorvejsrastepladserne.
Overtrædelse af standsnings- og parkeringsforbuddet på motorvejsnettet, herunder på til- og
frakørslerne til motorvejsrastepladserne, udløser i dag en bøde på 1.000 kr.
På baggrund af forhøjelsen af parkeringsafgiften fra 510 kr. til 2.040 kr. for ulovlig langtidsparkering på
motorvejsrastepladserne for tunge køretøjer foreslås, at bøden for standsning og parkering på
motorvejsnettet, herunder til- og frakørslerne til motorvejsrastepladserne, også forhøjes. Da standsning
og parkeringen på motorvejsnettet kan udgøre en trafikfarlig situation, er det vurderingen, at bøden for
ulovlig standsning og parkering på motorvejsnettet skal være forholdsmæssig højere end
parkeringsafgiften for ulovlig parkering på selve rastepladsen.
Det foreslås derfor, at bøden for standsning og parkering på motorvejsnettet, herunder til- og
frakørslerne til motorvejsrastepladserne, forhøjes fra det nuværende beløb på 1.000 kr. til 3.000 kr.
Den forhøjede bøde vil alene skulle gælde for køretøjer med en tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg,
herunder lastbiler. Bøden for overtrædelse af standsning- og parkeringsforbuddet på motorvejsnettet
begået med køretøjer med en tilladt totalvægt, der ikke overstiger 3.500 kg., f.eks. almindelig personbil,
vil således fortsat som udgangspunkt skulle udmåles til 1.000 kr.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i relation til de foreslåede retningslinjer for
bødepåstanden for standsning og parkering på motorvejnettet, at vedtagelse af lovforslaget ikke
afskærer domstolene fra efter en konkret vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i
sagen at fravige det angivne bødeniveau i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
2.3. Parkeringskontrol til Færdselsstyrelsen
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2.3.1. Gældende ret
Færdselslovens udgangspunkt er i medfør af § 121, stk. 1, at politiet pålægger standsnings- og
parkeringsafgifter for overtrædelser af de regler, som er nævnt i bestemmelsen. Transport, bygnings - og
boligministeren kan dog bestemme, at en vejmyndighed helt eller delvist kan overtage denne kontrol, jf.
§ 122 a.
Ved vejmyndighed forstås den myndighed, som administrerer en offentlig vej, hvilket vil sige
kommunalbestyrelserne for så vidt angår det kommunale vejnet og Vejdirektoratet for så vidt angår det
statslige vejnet.
Det kan endvidere aftales, at en vejmyndighed bemyndiger en anden vejmyndighed til helt eller delvis at
varetage kontrollen på dens veje. Det kan herunder også aftales, at en kommunal vejmyndighed
varetager opgaver for den statslige vejmyndighed og omvendt.
Parkeringskontrollen på det statslige vejnet varetages af Vejdirektoratet.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I forbindelse med indførelsen af tidsbegrænset parkering på 25 timer for lastbiler på statens
rastepladser ved motorvejene er der også behov for en målrettet kontrol af, at reglerne bliver overholdt.
Det er også baggrunden for, at der som et led i aftalen om finansloven for 2018 blev der afsat 14
millioner kr. i 2018 og 6 millioner kr. i 2019-2021 til opsætning af skilte og til administration og kontrol
med overholdelse af reglerne.
Under de nuværende regler er det kun vejmyndighederne, som helt eller delvist kan overtage
parkeringskontrollen fra politiet, hvorfor der for de statslige rastepladser kun er hjemmel i
færdselsloven til, at Vejdirektoratet overtager kontrollen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder, at varetagelsen af parkeringskontrollen
på statsvejene på sigt skal varetages af Færdselsstyrelsen i stedet for Vejdirektoratet. Det er
ministeriets vurdering, at kontrollen bedst varetages af Færdselsstyrelsen, da styrelsen i
forvejen administrerer regler på tungvognsområdet, og herunder udfører visse
kontrolopgaver blandt andet i forhold til lastbiler. Færdselsstyrelsen udfører i dag
administrative tilsyn med virksomheders efterlevelse af køre- og hviletidsreglerne i hele
Danmark. Derudover udfører styrelsen praktiske tilsyn med bilsynsvirksomheder.
Kontrollen med 25 timers tidsbegrænsning på motorvejsrastepladser kan således med
fordel udføres i sammenhæng med de eksisterende tilsynsopgaver hos Færdselsstyrelsen.
Dertil kommer, at styrelsen på synsområdet kan udstede administrative bødeforelæg og
således også vil kunne gøre brug af erfaringer fra dette område i forbindelse med
opkrævning mv. af parkeringsafgifter.
Det foreslås derfor, at transport-, bygnings- og boligministeren får hjemmel til at kunne bestemme, at
kontrollen på statsvejene helt eller delvist kan overtages af Færdselsstyrelsen.
2.4. Ændring af klageadgange
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2.4.1. Gældende ret
Færdselslovens kapitel 15 indeholder reglerne for færdselsregulering og afmærkning mv. Omfattet heraf
er bl.a. færdselslovens § 97, stk. 2, som siger, at anvendelse af den afmærkning, der er nævnt i
færdselslovens § 95, på andre private fællesveje end private fællesveje i byer og bymæssige områder og
private veje og broer, kræver samtykke fra politiet. Endvidere kan politiet, hvor det skønnes fornødent,
forlange, at sådan afmærkning tilvejebringes og bekostes af vej- eller broejeren. Endelig kan politiet,
hvor færdselsmæssige grunde taler herfor, kræve, at afmærkning på disse veje og broer, der ikke er i
overensstemmelse med de forskrifter, der udfærdiges i medfør af færdselslovens § 95, stk. 1, fjernes.
Af færdselslovens § 97, stk. 3, fremgår det, at såfremt en vej- eller broejer, der er berettiget til uden
tilladelse efter § 57, stk. 1, i lov om private fællesveje at forbyde visse arter af færdsel, ønsker at
gennemføre et sådant forbud ved opsætning af bomme eller på anden tilsvarende måde, skal politiets
godkendelse indhentes forinden. Endvidere kan politiet påbyde særlig afmærkning eller belysning af
afspærringen, hvis den kan være til fare for færdslen.
I medfør af færdselslovens § 99, stk. 3, kan politiet forlange, at skilte, opslag, lysindretning og lignende,
der kan ses fra vej, fjernes, hvis de har lighed med afmærkning efter færdselslovens § 95, stk. 1, eller de i
øvrigt kan virke vildledende eller være til ulempe for færdslen.
Fælles for alle afgørelserne er, at klager behandles i første instans af de lokale politimyndigheder i de
respektive politikredse og rekursbehandles af Rigspolitiet ud fra det almindelige forvaltningsretlige
over/underordnelsesforhold mellem politikredsene og Rigspolitiet.
Øvrige klager over afgørelser truffet efter reglerne i færdselslovens kapitel 15 behandles af transport-,
bygnings- og boligministeren, som ved en ressortomlægning i juni 2015 overtog færdselsområdet fra
Justitsministeriet.
2.4.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder det hensigtsmæssigt, at klager indenfor samme
område behandles af samme myndighed.
I de i færdselslovens kapitel 15 omhandlende regler for færdselsregulering og afmærkning er
udgangspunktet, at afgørelser eller tvister afgøres af transport-, bygnings- og boligministeren.
Undtagelsen hertil er afgørelser truffet efter færdselslovens § 97, stk. 2 og 3, og § 99, stk. 3.
Uklarheden har medført, at der er givet forkert klagevejledning, og at klagerne har været sendt til den
forkerte klageinstans til ulempe for borgerne.
Med forslaget skal klager over afgørelser truffet af politiet efter færdselslovens §§ 97, stk. 2 og 3 samt §
99, stk. 3, fremadrettet ske til transport-, bygnings- og boligministeren i stedet for Rigspolitiet.
Dermed samles klagesagsbehandlingen et sted, hvilket vil være med til at forebygge tvivl for borgerne
omkring, hvilken myndighed de skal rette henvendelse til, hvis de ønsker at påklage en afgørelse.
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1917017_0009.png
Det er hensigten, at kompetencen til at behandle klagesagerne bliver delegeret til Vejdirektoratet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
For så vidt angår kontrol med overholdelse af den nye tidsbegrænsning på 25 timer på rastepladser på
motorvejsnettet er der i medfør af finanslovsaftalen for 2018 afsat 14 millioner kr. i 2018 og 6 millioner
kr. i 2019-2021 til opsætning af skilte om tidsbegrænsning og til administration i øvrigt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Med ændringen af klageadgangen for afgørelser truffet efter færdselslovens § 97, stk. 2 og 3, samt § 99,
stk. 3, vil klagesager om afmærkning mv. blive samlet hos Vejdirektoratet, hvilket vil gøre det mere
overskueligt for borgerne, som i dag skal klage til Rigspolitiet ift. nogle af sagerne og til transport -,
bygnings- og boligministeren i andre sager efter reglerne i færdselslovens kapitel 15.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den XX-XX-2018 til den XX-XX-2018 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
XXXXXXXXXX
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør ”ingen”)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
Negative
konsekvenser/merudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør ”ingen”)
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1917017_0010.png
erhvervslivet mv.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af færdselslovens § 97, stk. 1, at anvendelse af den afmærkning, der er nævnt i § 95, på eller
ved en privat fællesvej omfattet af §§ 25-86 i lov om private fællesveje, jf. lovens § 3, kræver
godkendelse. Såfremt der ved afmærkningen indføres færdselsmæssige bestemmelser omfattet af §§ 9 2
og 92 a, meddeles godkendelsen efter reglerne i de nævnte bestemmelser. Færdselslovens § 92 giver
vejmyndigheden mulighed for med samtykke fra politiet at træffe færdselsmæssige bestemmelser om
bl.a. parkering, standsning, etablering af fodgængerfelter mv. I medfør af færdselslovens § 92 a kan
politiet med samtykke fra vejmyndigheden træffe bestemmelse om indførelse af ubetinget vigepligt og
påbud om ensrettet færdsel. Anden afmærkning godkendes af vejmyndigheden.
Ved vejmyndighed forstås den myndighed, som administrerer en offentlig vej, hvilket vil sige
kommunalbestyrelserne for så vidt angår det kommunale vejnet og Vejdirektoratet for så vidt angår det
statslige vejnet.
Det følger af stk. 2, at anvendelse af den afmærkning, der er nævnt i § 95, på andre private fællesveje
end de i stk. 1 nævnte og på private veje og broer, kræver politiets samtykke. Politiet kan, hvor det
skønnes fornødent, forlange, at sådan afmærkning tilvejebringes og bekostes af vej- eller broejeren.
Politiet kan, hvor færdselsmæssige grunde taler herfor, kræve, at afmærkning på disse veje og broer, der
ikke er i overensstemmelse med de forskrifter, der udfærdiges i medfør af § 95, stk. 1, fjernes.
Af stk. 3 følger det, at såfremt en vej- eller broejer, der er berettiget til uden tilladelse efter § 57, stk. 1, i
lov om private fællesveje at forbyde disse arter af færdsel, ønsker at gennemføre et sådant forbud ved
opsætning af bomme eller på anden tilsvarende måde, skal politiets godkendelse f orinden indhentes.
Politiet kan påbyde særlig afmærkning eller belysning af afspærringen, hvis den kan være til fare for
færdslen.
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det foreslås, at det i et nyt
§ 97, stk. 4,
fremgår, at klager over afgørelser truffet efter stk. 2 og 3 kan
påklages til transport-, bygnings- og boligministeren.
Med forslaget vil klager over politiets afgørelser truffet efter færdselslovens § 97, stk. 2 og 3
fremadrettet blive behandlet af transport-, bygnings- og boligministeren i stedet for Rigspolitiet. Under
de nuværende regler er det Rigspolitiet, som behandler klager efter det almindelige forvaltningsretlige
over-/underordnelsesforhold.
Det er hensigten, at klagesagsbehandlingen delegeres til Vejdirektoratet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i forslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af færdselslovens § 99, stk. 2, at skilte, opslag, lysindretninger og lignende ikke må anbringes
på eller i forbindelse med afmærkning efter § 95, stk. 1.
Af stk. 3 fremgår det, at politiet kan forlange, at genstande af den i stk. 2 nævnte art, der kan ses fra vej,
fjernet, hvis de har lighed med afmærkning efter § 95, stk. 1, eller de i øvrigt kan virke vildledende eller
være til ulempe for færdslen.
Det foreslås, at det i et nyt
§ 99, stk. 5,
fremgår, at klager over afgørelser truffet efter stk. 3 kan påklages
til transport-, bygnings- og boligministeren.
Med forslaget vil klager over politiets afgørelser truffet efter færdselslovens § 97, stk. 2 og 3
fremadrettet blive behandlet af transport-, bygnings- og boligministeren i stedet for Rigspolitiet. Under
de nuværende regler er det Rigspolitiet, som behandler klager efter det almindelige forvaltningsretlige
over-/underordnelsesforhold.
Det er hensigten, at klagesagsbehandlingen delegeres til Vejdirektoratet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i forslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 2, indsættes et nyt stk. 7 i § 118. Ændringen i § 118, stk. 1, 1. pkt., er en
redaktionel konsekvensændring, der skyldes, at styknummeringen i § 118 ændres som følge af
indsættelsen af et nyt stykke 7 i § 118. Bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 1, indebærer ikke materielle
ændringer.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Det følger af færdselslovens § 46, stk. 2, 1. og 2. pkt., at det på motorvej og på tilkørsels- eller
frakørselsvej til sådan vej ikke er tilladt at foretage vending eller bakning. Der må ikke standses eller
parkeres uden for de anviste parkerings- eller rastepladser.
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Forbuddet mod standsning og parkering i færdselslovens § 46, stk. 2, 2. pkt., gælder på hele
motorvejsnettet, hvortil
udover selve vejbanerne
medregnes nødspor og rabat samt til- og
frakørsler, herunder også til- og frakørselsramper til motorvejsrastepladser. Endvidere gælder det også
for motortrafikvejsmotornettet, jf. færdselslovens § 48.
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens §§ 14 -52 straffes med
bøde. Det følger endvidere af færdselslovens § 118 a, stk. 1, 1. pkt., at bøder for overtrædelse af
færdselsloven og for overtrædelse af forskrifter, der udstedes i medfør af loven, udmåles til 1.000 kr.
eller beløb derover, som er deleligt med 500.
I Rigsadvokatens meddelelser om sanktionspåstande i færdselssager er der fastsat nærmere
retningslinjer for anklagemyndighedens sanktionspåstande i sager om overtrædelse af færdselsloven.
Rigsadvokatens meddelelser bygger på anvisninger i lovforarbejder om sanktionsudmålingen for
overtrædelse af færdselsloven samt domstolenes praksis på området. For så vidt angår bøden for
overtrædelse af standsnings- og parkeringsforbuddet i færdselslovens § 46, stk. 2, 2. pkt., følger det af
Rigsadvokatens meddelelse om færdsel på motorvej og motortrafikvej, at overtræde lse af færdselslovens
§ 44-48 begået med motordrevet køretøj som udgangspunkt straffes med en bøde på 1.000 kr.
Formålet med den forslåede nye bestemmelse i færdselslovens § 118, stk. 7, er at forhøje bøden for
overtrædelse af forbuddet mod standsning og parkering på motorvejsnettet, herunder på til- og
frakørslerne til motorvejsrastepladserne, fra det nuværende beløb på 1.000 kr. til 3.000 kr. Formålet
hermed er at forhindre, at førere af tunge køretøjer parkerer ulovligt andre steder på motorvejsnettet,
herunder på til- og frakørslerne til rastepladserne som alternativ til parkering på selve rastepladserne.
Den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse for overtrædelser af færdselslovens § 46, stk. 2, 2. pkt.,
hvilket medfører, at den forhøjede bøde vil skulle udmåles for standsning og parkering på hele
motorvejsnettet, hvortil
udover selve vognbanerne
medregnes nødspor og rabat samt til- og
frakørsler til motorvejsrastepladser. Endvidere vil forslaget i medfør af færdselslovens § 48 også finde
anvendelse på motortrafikvejsnettet.
De foreslåede retningslinjer for bødeudmålingen for overtrædelser af færdselslovens § 46, stk. 2, 2. pkt.,
vil alene finde anvendelse for køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg., f.eks. lastbil. Bøden
for overtrædelse af standsnings- og parkeringsforbuddet begået med køretøjer med en tilladt totalvægt,
der ikke overstiger 3.500 kg., f.eks. almindelige personbiler, vil således fortsat skulle udmåles til 1.000
kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens §§ 14 -52 straffes med
bøde. Dog fremgår det af § 118, stk. 1, nr. 7, at overtrædelse af de i § 121, stk. 1, nr. 1 -8, nævnte
bestemmelser og forbud kun straffes, såfremt standsningen eller parkeringen har været til fare for andre
eller unødigt voldt ulempe for færdslen.
Færdselslovens § 121, stk. 1, opregner de bestemmelser om standsning og parkering, hvor politiet
i
stedet for en bøde
kan pålægge en afgift for overtrædelse. Omfattet er bl.a. 1) forbuddet mod
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
parkering på cykelsti, gangsti og fortov, 2) parkering i strid med standsnings- og parkeringsforbud og 3)
parkering i strid med en tidsbegrænsning mv.
Det følger af færdselslovens § 121, stk. 5, 1. pkt., at en afgift ved overtrædelse af reglerne om standsning
og parkering nævnt i færdselslovens § 121, stk. 1, udgør 510 kr.
Af færdselslovens § 121, stk. 5, 2. pkt., fremgår det, at afgiften dog udgør 1.020 kr. ved 1) park ering ud
for ind- og udkørsel til og fra ejendom i strid med færdselslovens § 29, stk. 3, nr. 2, 2) parkering uden
brug af parkeringskort for personer med handicap på parkeringsplads, der efter færdselslovens § 92,
stk. 1, nr. 1, er reserveret til generel anvendelse af personer med handicap, eller 3) parkering med et
andet køretøj på en parkeringsplads, der efter § 92, stk. 3, er reserveret til et eller flere bestemte
køretøjer, som anvendes af en person med handicap.
Fælles for bestemmelserne er, at de gælder for alle køretøjer.
Det foreslås, at der i § 121, stk. 5, 1. pkt. tilføjes, at udgiften på 510 kr. gælder for køretøjer på ikke over
3.500 kg. Baggrunden herfor er, at køretøjer på ikke over 3.500 kg. fortsat
som udgangspunkt
skal
have en afgift på 510 kr. i medfør af færdselslovens § 121, stk. 5, 1. pkt.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslagets § 1, nr. 6, om forhøjelsen af afgiften for køretøjer med
en tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg.
Forslaget ændrer ikke ved, at overtrædelse af de i § 121, stk. 1, nr. 1 -8, nævnte bestemmelser og forbud
kan straffes med bøde, såfremt standsningen eller parkeringen har været til fare for andre eller unødigt
voldt ulempe for færdslen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens §§ 14 -52 straffes med
bøde. Dog fremgår det af § 118, stk. 1, nr. 7, at overtrædelse af de i § 121, stk. 1, nr. 1 -8, nævnte
bestemmelser og forbud kun straffes, såfremt standsningen eller parkeringen har været til fare for andre
eller unødigt voldt ulempe for færdslen.
Færdselslovens § 121, stk. 1, opregner de bestemmelser om standsning og parkering, hvor politiet
i
stedet for en bøde
kan pålægge en afgift for overtrædelse. Omfattet er bl.a. 1) forbuddet mod
parkering på cykelsti, gangsti og fortov, 2) parkering i strid med standsnings- og parkeringsforbud og 3)
parkering i strid med en tidsbegrænsning mv.
Det følger af færdselslovens § 121, stk. 5, 1. pkt., at en afgift ved overtrædelse af reglerne om standsning
og parkering nævnt i færdselslovens § 121, stk. 1, udgør 510 kr.
Af færdselslovens § 121, stk. 5, 2. pkt., fremgår det, at afgiften dog udgør 1.020 kr. ved 1) parkering ud
for ind- og udkørsel til og fra ejendom i strid med færdselslovens § 29, stk. 3, nr. 2, 2) parkering uden
brug af parkeringskort for personer med handicap på parkeringsplads, der efter færdselslovens § 92,
stk. 1, nr. 1, er reserveret til generel anvendelse af personer med handicap, eller 3) parkering med et
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
andet køretøj på en parkeringsplads, der efter § 92, stk. 3, er reserveret til et eller flere bestemte
køretøjer, som anvendes af en person med handicap.
Af færdselslovens § 121, stk. 6, fremgår det, at der for en overtrædelse omfattet af færdselslovens § 121,
stk. 1, kan pålægges én afgift i døgnet, idet der dog tidligst kan pålægges en ny afgift, 24 timer efter at
den forrige afgift er pålagt. Der kan for samme overtrædelse højst pålægges tre afgifter.
Fælles for bestemmelserne er, at de gælder for alle køretøjer.
Det foreslås, at der indsættes et stykke som fastslår, at afgiften for køretøjer med en tilladt totalvægt,
der overstiger 3.500 kg., udgør 2.040 kr. Dette er for alle tilfælde af overtrædelser for køretøjer omfattet
af bestemmelsen, og der vil ikke skulle gradueres imellem ”almindelige” overtrædelser i færdselslovens
§ 121, stk. 1, og tilfældene omtalt i færdselslovens § 121, stk. 5, hvor afgiften er forhøjet.
Forhøjelsen skal ses i lyset af indførelsen af tidsbegrænset parkering på 25 timer for lastbiler på de
statslige rastepladser på motorvejen og skal således være med til at sikre, at chaufførerne overholder
disse regler. Samtidig vil forhøjelsen gælde for hele vejnettet og dermed være med til at sikre, at der ikke
er et incitament til at holde ulovligt parkeret på resten af vejnettet.
Med ændringen er det ikke tiltænkt at ændre på reglen om, at der for samme overtrædelse kan pålægges
op til tre afgifter. En overtrædelse vil altså i yderste konsekvens kunne ende med en samlet udgift på
6.120 kr.
Forslaget ændrer ikke ved, at overtrædelse af de i § 121, stk. 1, nr. 1 -8, nævnte bestemmelser og forbud
kan straffes med bøde, såfremt standsningen eller parkeringen har været til fare for andr e eller unødigt
voldt ulempe for færdslen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det følger af færdselslovens § 122 a, stk. 1, at transport-, bygnings- og boligministeren kan bestemme, at
kontrollen med overholdelse af de bestemmelser, der nævnes i færdselslovens § 121, stk. 1,
omhandlende standsning og parkering, helt eller delvist overlades til vejmyndigheden.
Ved vejmyndighed forstås den myndighed, som administrerer en offentlig vej, hvilket vil sige
kommunalbestyrelserne for så vidt angår det kommunale vejnet og Vejdirektoratet for så vidt angår det
statslige vejnet.
Det foreslås, at der efter § 122 a, stk. 1, indsættes et nyt stykke, som giver transport-, bygnings- og
boligministeren hjemmel til for statslige veje at bestemme, at kontrollen med overholdelse af de
bestemmelser, der nævnes i færdselslovens § 121, stk. 1, helt eller delvist overlades til Færdse lsstyrelsen.
Hensigten med forslaget er, at Færdselsstyrelsen på sigt overtager kontrollen fra Vejdirektoratet,
herunder kontrollen med rastepladserne. Det er ministeriets vurdering, at kontrollen bedst varetages af
Færdselsstyrelsen, da styrelsen i forvejen administrerer regler på tungvognsområdet , herunder udfører
styrelsen visse kontrolopgaver blandt andet i forhold til tungvognsbranchen.
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Til nr. 8
Det følger af færdselslovens § 122 a, stk. 3, at parkeringsafgift pålagt i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1 og 2 fordeles efter transport-, bygnings- og boligministerens nærmere bestemmelser mellem
staten og den vejmyndighed, på hvis område kontrollen udføres.
Det er ministeriets vurdering, at det ikke er hensigtsmæssigt, når det fremgår af de nuv ærende regler, at
fordelingen sker mellem staten og vejmyndighed, da en vejmyndighed også kan være statslig. Det findes
derfor hensigtsmæssigt, at det tydeligt fremgår af færdselslovens § 122 a, stk. 3, at fordelingen sker
mellem staten og en kommunal vejmyndighed.
Derfor foreslås det ved en ny affattelse af færdselslovens
§ 122 a, stk. 3,
at en parkeringsafgift pålagt af
en kommunal vejmyndighed i henhold til bemyndigelse efter stk. 1 og 3, fordeles efter transport -,
bygnings- og boligministerens nærmere bestemmelser mellem staten og den kommunale vejmyndighed,
på hvis område kontrollen udføres. Forslaget er en sproglig præcisering, og ændrer ikke på de gældende
regler og praksis om fordeling mellem stat og kommune.
Til nr. 9
Det følger af færdselslovens § 122 a, stk. 4, at transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om vejmyndighedens parkeringskontrol.
Det foreslås, at ”vejmyndighedens parkeringskontrol” ændres til ”parkeringskontrollen”.
Ændringen skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring om et nyt stykke 2 i færdselslovens §
122 a, som vil betyde, at også Færdselsstyrelsen fremadrettet vil kunne få overdraget opgaven med
parkeringskontrollen på de statslige veje fra Vejdirektoratet.
Da Færdselsstyrelsen ikke er en vejmyndighed, har ministeren med de nuværende regler ikke hjemmel
til at fastsætte nærmere regler for Færdselsstyrelsens parkeringskontrol.
Forslaget er en sproglig præcisering, som skal være med til at sikre, at der også kan fastsættes nærmere
regler for Færdselsstyrelsen.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 1, nr. 2, indsættes et nyt stk. 7 i § 118. Ændringen i § 134, stk. 4, er en redaktionel
konsekvensændring, der skyldes, at styknummeringen i § 118 ændres som følge af indsættelsen af et nyt
stykke 7 i § 118. Bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 10, indebærer ikke materielle ændringer.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 11
Med lovforslagets § 1, nr. 2, indsættes et nyt stk. 7 i § 118. Ændringen i § 140, stk. 2, 3. pkt., er en
redaktionel konsekvensændring, der skyldes, at styknummeringen i § 118 ændres som følge af
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
indsættelsen af et nyt stykke 7 i § 118. Bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 11, indebærer ikke materielle
ændringer.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2019.
Det følger af færdselslovens § 143, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, hvorfor de foreslåede
ændringer ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Af
stk. 2
fremgår det, at klager modtaget før den 1. januar 2019 behandles af Rigspolitiet. Det betyder, at
de klager, som Rigspolitiet modtager til og med den 31. december 2018, vil skulle færdigbehandles af
denne, og ikke overdrages til Vejdirektoratet.
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af
5. januar 2017, foretages følgende ændringer:
§ 97.
Stk. 1-3---
1.
I
§ 97
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Afgørelser efter stk. 2 og 3 kan påklages
til transport-, bygnings- og boligministeren.«.
§ 99.
Stk. 1-4---
2.
I
§ 99
indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
Afgørelser efter stk. 3 kan påklages til
transport-, bygnings- og boligministeren.«.
§ 118.
Med bøde, jf. dog stk. 7, straffes den, der:
1) Overtræder § 3, stk. 1 og 2, §§ 4 -8, § 9,
stk. 1 og stk. 2, nr. 2-6, § 10, § 12, §§ 14-
52, § 54, stk. 3-5, § 55 a, stk. 1, § 60 d, §
62, stk. 2 og 3, §§ 63-65, § 66 a, stk. 4, §
67, § 70, stk. 1 og 2, § 72, §§ 74 -75, §§
80-81, § 82, § 83 a, § 84, stk. 2., §§ 86-
88, §§ 97-99 og § 105,
2) tilsidesætter vilkår for en tilladelse i
henhold til loven eller i henhold til
forskrifter i medfør af loven eller
3) undlader at efterkomme forbud eller
påbud, der er meddelt i henhold til
loven eller i henhold til forskrifter
udstedt i medfør af loven.
Stk. 2-5---
Stk. 6.
Ved fastsættelse af bøder for
overtrædelser af § 67, stk. 2 og 4, skal det indgå
som en særlig skærpende omstændighed, hvis
der er foretaget ulovlige konstruktive ændringer
af køretøjets motor eller
forureningsbegrænsende udstyr, som har
3.
I
§ 118, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 7« til:
»stk. 8«.
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
betydning for det motordrevne køretøjs
udledning af luftforurenende stoffer.
Stk. 7. Straf efter stk. 1 kan under de i § 126, stk.
1, nr. 5, nævnte omstændigheder stige til
fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Stk. 8. Overtrædelse af de i § 121, stk. 1, nr. 1-8,
nævnte bestemmelser og forbud straffes dog
kun, såfremt standsningen eller parkeringen
har været til fare for andre eller unødigt voldt
ulempe for færdslen.
Stk. 9. I forskrifter, der udstedes i medfør af
loven, kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Der kan endvidere fastsættes straf af bøde eller
fængsel indtil 4 måneder for overtrædelse af
bestemmelser i de forordninger, der er nævnt i
§ 86 a, stk. 1, og for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifter, der er udstedt i
medfør af § 86 a, stk. 1. 527 Ved fastsættelsen af
bøder for overtrædelse af bestemmelserne om
brugen af takografen, diagramark og
takografkort som omfattet af 2. pkt. skal det
indgå som en skærpende omstændighed, i
hvilket omfang overtrædelsen er egnet til at
forhindre effektiv kontrol med overholdelsen af
bestemmelserne som nævnt i 2. pkt.528
Stk. 10. For overtrædelse af forskrifter udstedt i
medfør af § 85, stk. 1, kan der pålægges ejeren
eller brugeren af køretøjet bødeansvar, selv om
overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som
forsætlig eller uagtsom. 529 Tilsvarende gælder
for overtrædelse af bestemmelser i de
forordninger, der er nævnt i § 86 a, stk. 1, og for
overtrædelse af bestemmelser i forskrifter, der
er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1. For
bødeansvaret fastsættes ingen
forvandlingsstraf.
Stk. 11. Der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
4.
I
§ 118
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk.
7.
Ved fastsættelsen af bøder for
overtrædelse af § 46, stk. 2, 2. pkt., udmåles en
skærpet bøde, hvis overtrædelsen er begået med
køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg.«.
Stk. 7-11 bliver herefter stk. 8-12.
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
§ 121.
Stk. 1-4---
Stk. 5.
Afgiften udgør 510 kr. Afgiften udgør dog
1.020 kr. ved
1) Parkering ud for ind og udkørsel til og
fra ejendom i strid med § 29, stk. 3, nr.
2,
2) Parkering uden brug af parkeringskort
for personer med handicap på
parkeringsplads, der efter § 92, stk. 1,
nr. 1, er reserveret til generel
anvendelse for personer med et eller
flere bestemte køretøjer, som anvendes
af en person med handicap, eller
3) Parkering med et andet køretøj på en
parkeringsplads, der efter § 92, stk. 3, er
reserveret til et eller flere bestemte
køretøjer, som anvendes af en person
med handicap.
5.
I
§ 121, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter ”510
kr.”: ”for køretøjer på ikke over 3.500 kg.”.
6.
I
§ 121
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk.
6.
For køretøjer hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg. udgør afgiften 2.040 kr.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
§ 122 a.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan
bestemme, at kontrollen med overholdelse af de
bestemmelser, der nævnes i § 121, stk. 1, helt
eller delvist overlades til vejmyndigheden.
Stk. 2.
Vejmyndigheden kan efter aftale
bemyndige en anden vejmyndighed til helt eller
delvist at varetage den parkeringskontrol, som i
medfør af stk. 1 overlades til vejmyndigheden.
Stk. 3.
Parkeringsafgift pålagt i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1 og 2 fordeles efter
transport-, bygnings- og boligministerens
nærmere bestemmelser mellem staten og den
vejmyndighed, på hvis område kontrollen
udføres. Reglerne i § 121, stk. 2, 1. pkt., og stk.
3-6, finder tilsvarende anvendelse.
7.
I
§ 122 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
Transport-, Bygnings- og
Boligministeren kan for statslige veje
bestemme, at kontrollen med overholdelse af de
bestemmelser, der nævnes i § 121, stk. 1, helt
eller delvist overlades til Færdselsstyrelsen.”
Stk. 2-4 bliver herefter til stk. 3-5.
Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter nærmere regler om vejmyndighedens
parkeringskontrol.
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
8.
I
§ 122 a, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 4, 1.
pkt., affattes således:
”Stk.
4.
Parkeringsafgift pålagt af en kommunal
vejmyndighed i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1 og 3 fordeles efter transport-, bygnings-
og boligministerens nærmere bestemmelser
mellem staten og den kommunale
vejmyndighed, på hvis område kontrollen
udføres.”
9.
I
§ 122 a, stk. 4,
der bliver til stk. 5, ændres
”vejmyndighedens
parkeringskontrol”
til:
”parkeringskontrollen”.
§ 134.
Stk. 1-3---
Stk. 4.
§ 118, stk. 8, gælder ikke for de i stk. 1 -3
nævnte sager.
10.
I
§ 134, stk. 4,
ændres »stk. 8« til: »stk. 9«.
§ 140.
Stk. 1---
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter, hvilke bekendtgørelser udstedt i
henhold til den tidligere lov der forbliver i kraft
efter den 1. maj 1977. Overtrædelse af disse
bestemmelser straffes med bøde. § 118, stk. 1,
nr. 2 og 3, og stk. 9, samt § 119 finder
tilsvarende anvendelse.
11.
I
§ 140, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »stk. 9« til:
»stk. 10«
20
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 342: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forhøjelse af p-afgifter for lastbiler m.v.), fra transport-, bygnings- og boligministeren
T il § 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
Klager modtaget før 1. januar 2019 over
afgørelser truffet efter færdselslovens § 97, stk.
2-3, og § 99, stk. 3, afgøres af Rigspolitiet.
21