Niels Espes Vej 8
8722 Hedensted
T: 79755000
Transportminister Ole Birk Olesen
og Transportudvalget
Sagsnr. 05 00.05-P20-1-16
31. oktober 2017
Kære Ole Birk Olesen og Transportudvalget
Vi har den 31. august 2017 modtaget svar på vores henvendelse af 16. august 2017
vedr. bedre og mere sikker trafikafvikling ved afkørsel 57 Horsens S på E45.
Vi er naturligvis bekendte med regeringens fokus omkring forbedring af trafikafviklingen
på E45 og de indledende øvelser, der allerede er i gang for at gennemføre en VVM-un-
dersøgelse. Dette arbejde hilser vi meget velkommen i Horsens og Hedensted kommuner
samt i Business Region Aarhus.
Anlæggelse af det nye tilslutningsanlæg ved Hatting (56b Horsens C) og den nye forbin-
delsesvej ind til Horsens by bliver en klar forbedring for bl.a. pendlere og erhvervslivet i
området, og vi glæder os meget til den åbner. Det bliver en forbedring af vores vejnet
mellem E45 og Horsens midtby.
Samtidig er det også vigtigt for os at pointere, at de afviklingsmæssige problemer, der er
ved afkørsel 57 Horsens S i høj grad skaber store sikkerhedsmæssige udfordringer, der
kun bliver større med tiden. Formentlig vil åbningen af Ny Hattingsvej kun forringe trafi-
kafviklingen og dermed i høj grad sikkerheden ved afkørsel 57 Horsens S.
I forbindelse med det indledende analysearbejde og trafikmodellering af det nye tilslut-
ningsanlæg og Ny Hattingvej er der i samarbejde med Vejdirektoratet lavet trafikmodel-
beregninger, der viser, at åbningen vil skabe mere trafik i tilslutningsanlæg 57 Horsens S
og Vestvejen vest for tilslutningsanlægget. Denne stigning tilskrives primært ændringer i
trafikanters rutevalg ved åbning af det nye vejanlæg. Udvekslingen mellem Vestvejen og
Ny Hattingvej via E45 stiger, så trafikanter undgår at færdes i den sydlige del af Horsens
by uden ærinde. Konsekvensen heraf er imidlertid, at det vestlige rampekryds belastes
yderligere med en dårligere fremkommelighed og trafiksikkerhed som konsekvens.
Vores nylige åbning af Ringvej Syd fra Bjerrevej til Vejlevej vil skabe en hurtigere og
enklere adgang til det nordgående motorvejsnet for både borgere og virksomheder pri-
mært på Juelsminde-halvøen. Det betyder, at presset i rampekrydsene vil belastes yder-
ligere i forbindelse med dette vejanlæg.
I dag oplever vi dagligt, at trafikken i rampekrydsene ikke kan afvikles med tilstrækkelig
hastighed. Fx er ventetiderne for de venstresvingende fra det vestlige rampekryds så
lange, at bilerne i stedet tager nødsporet i brug, foretager et højresving, for så at køre
hen på pendlerparkeringspladsen og lave en vending. Det er en meget uhensigtsmæssig
adfærd, at nødsporet tages i brug for at skabe bedre fremkommelighed. Alternativet er,
at bilerne holder i kø på afkørselsrampen helt ned på motorvejen, som vil være til direkte
fare for de holdene bilister på E45.