Notat
15.06.2018
ERTMS versioner, signalsystemernes funktion og forenelighed
Resume
Der er blevet spurgt til, om Banedanmark implementerer en gammel, ikke-interoperabel version af
ERTMS.
Hovedkonklusionen er, at:
De facto implementerer Banedanmark den seneste færdige version af ERTMS i
infrastrukturen (3.4.0), men Thales mangler det formelle certifikat, for at løsningen kan kaldes
3.4.0. Dette har ingen funktionel betydning.
Ombordudstyret kan understøtte kørsel på ERTMS i Danmark, dog skal der ske en opdatering
af funktionaliteten, når der implementeres ERTMS på Københavns Hovedbanegård i
2029/2030. Togene kan ikke køre i udlandet. Fremtidens tog og lokomotiver kommer med
nyeste version er ERTMS og både køre til Københavns Hovedbanegård og i udlandet uden
yderligere opgraderinger.
Ovenstående udbydes i dette notat.
Banedanmark implementerer signalsystemer med ERTMS 2 på basis af produkter fra Alstom, Thales
og Alstom onboard. Disse produkter er resultatet af leverandørernes igangværende produktopdatering
og er derfor ikke baseret på præcis samme udgave af ERTMS standarden. Banedanmarks
udbudsspecifikation og testfase sikrer, at systemerne er forenelige trods de små forskelle overfor
ERTMS standarden. ERTMS produkterne udgør omkring 5% af signalsystemet, og hovedparten af de
funktionelle elementer ligger således i andre dele af systemet.
Det planlægges, at der gennemføres opdatering af signalsystemernes software efter idriftsættelsen af
første strækning for at rette fejl og mangler, samt udbygge anlæggenes funktionalitet med funktioner
der kræves på efterfølgende strækninger. Der er ikke identificeret noget behov for funktionsopdatering
af ERTMS systemerne i infrastrukturen i forhold til det, der idriftsættes på de første strækninger. Der
udestår dog en opdatering af dokumentationen for ERTMS infrastrukturen fra Thales, men dette
indebærer ikke nogen funktionel ændring i ERTMS systemerne.
ERTMS udstyret i det rullende materiel skal opdateres til version 3.6.0 inden Københavns
Hovedbanegård udrustes med ERTMS af hensyn til GSM-R kapaciteten i området Valby-København-
Østerport. Det er alene i området omkring København H, at der er dette kapacitetsmæssige behov
(ETCS over GPRS
–
forklaret nærmere nedenfor).
ERTMS baselines og versioner
ERTMS standarden for togkontrol- og togradio-systemer blev indført som gældende grundlag for
nybygning og fornyelse af signalsystemer i 2001 med direktiv 2001/16. Standarden var på daværende
tidspunkt kun i drift på højhastighedsstrækninger, og der manglede en række funktioner, som var
nødvendige for at anvende ERTMS på almindelige jernbaner som den danske. I 2008 blev den
konsoliderede udgave af specifikationerne kaldet
”2.3.0d”
udgivet i direktiv 2008/57, samtidig med at
arbejdet med at tilføje de manglende funktioner i næste udgave, kaldet baseline 3, blev startet.
Versionerne 3.3.0 og 3.4.0
I slutningen af 2012 blev version 3.3.0 af baseline 3 specifikationerne udgivet, denne version
manglede ved udgivelsen en af de centrale detailspecifikationer, og der blev ret hurtigt fundet enkelte
Signalprogrammet
Operations Management
Office
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
82340604
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(6)