Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 338
Offentligt
1916157_0001.png
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Mål og status for programmets styring
Juni 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
Indhold
Forord
Resumé
1
Status for rebudgettering
2
Sammenhængende styring
3
Økonomistyring
4
Kontraktstyring
5
Risikostyring
6
Sammenhængende systemlandskab
1
2
6
9
11
13
15
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916157_0003.png
Signalprogrammet
Signalprogrammet
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
Forord
Deloitte har på opdrag af Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet udarbejdet denne status over Signal-
programmets indsats for at forbedre en række for-
hold, der blev fremhævet af det eksterne review af
Signalprogrammet fra november 2018, som Deloitte
ligeledes var ansvarlig for.
Opdraget
Formålet med denne status er at tilvejebringe et aktu-
elt overblik over fremdriften i Signalprogrammets ar-
bejde med at forbedre styrbarhed og robusthed.
Denne status fokuserer alene på Signalprogrammets:
Rebudgettering og indsats for at øge budgettets
styrbarhed og robusthed.
Udvikling af målbilleder for tre essentielle sty-
ringsdiscipliner og arbejdet med at realisere disse.
Målbillede for en sammenhængende styring på
tværs af de tre styringsdiscipliner.
Målbilledet for en sammenhængende systemun-
derstøttelse af et styrket styringsregime.
der gælder for de styringsdiscipliner
økonomi-, kon-
trakt- og risikostyring
der aktuelt er særligt fokus
på at styrke i Signalprogrammet.
Samarbejdet
Deloitte og Banedanmark har gennem foråret og for-
sommeren samarbejdet om at etablere grundlaget for
denne status. Vi har desuden bistået Banedanmark,
med operationelle ressourcer, der under Banedan-
marks ledelse har bidraget i det omfattende arbejde
med at rebudgettere Signalprogrammet og specificere
målbilleder for styringsdisciplinerne.
Læsevejledning
Dette notat er udtryk for Deloittes vurdering af status,
fremdrift og udeståender baseret på vores iagttagel-
ser gjort fra februar til ultimo maj 2018. vurderin-
gerne er således baseret på detaljeret indsigt, men er
også udtryk for en fokuseret tilgang, der har skabt
særligt stor indsigt i økonomistyringen og forholdende
knyttet til budgettet. Notatet indfanger et øjebliksbil-
lede af Signalprogrammets indsats, og der vil fortsat
blive arbejdet videre på at adressere anbefalingerne
fra reviewet.
Notatet skal læses i det perspektiv.
18. juni 2018
Thomas Riisom
Partner
Ulrik Linder Jakobsen
Partner
Desuden giver denne status et kondenseret overblik
over Banedanmarks indsats siden november med at
håndtere nogle af de forhold, det eksterne review
adresserede.
Signalprogrammet og Banedanmark har valgt at udar-
bejde såkaldte målbilleder for dels fortsat at operatio-
nalisere og konkretisere anbefalingerne fra det eks-
terne review, dels at præcisere, hvilke udviklingsmål
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
Resumé
På opdrag af Transport-, Bolig- og Bygningsministeriet
har Deloitte fulgt op på Signalprogrammets indsats for
at styrke en række forhold om de styringsmæssige di-
scipliner (kontrakt-, økonomi- og risikostyring) som i
det eksterne review fra november 2017 blev fremhæ-
vet som særligt vigtige i programmets restlevetid. Ne-
denfor er gengivet et ledelsesresumé af denne opfølg-
ning.
inden en endelig færdiggørelse af de første udrulnin-
ger (EDL) på fjernbanen, som for Vest forventes fær-
dig i efteråret 2018 og for Øst forventes færdig primo
2019. Det blev i reviewet anbefalet at inddrage læring
fra EDL forløbene i rebudgetteringen. Det har vist sig
muligt at hente væsentlige erfaringer fra den færdig
EDL på S-banen samt de to EDL-forløb på fjernbanen,
uagtet at de endnu ikke er afsluttet. Færdiggørelserne
af EDL’erne på fjernbanen udgør en central milepæl
for programmet og er således, i lighed med andre vig-
tige milepæle, et centralt tidspunkt for programmet at
gennemføre en dybdegående budgetopfølgning og en
ny prognose med afsæt i det lagte budget.
Rebudgetteringen er samtidig forankret i en ny udrul-
ningsplan. Udrulningsplanen er senest opdateret i
april 2018, og den reflekterer udrulningsstrategien,
der blev politisk godkendt på bagkant af det eksterne
review i november 2017. Udrulningsplanen indgår
endvidere i den samlede anlægsplan og er således af-
stemt med de øvrige aktiviteter på banenettet.
Der er yderligere foretaget ændringer til økonomisty-
ringen, som konsekvens af reviewets anbefaling om
forbedret tilsyn med økonomistyring i programmet.
Konkret er SP økonomi i efteråret 2017 etableret som
en programtværgående økonomienhed, forankret un-
der Banedanmarks økonomichef. Signalprogrammets
programme management office (PMO) er ligeledes
blevet reorganiseret og koblet tættere til Banedan-
marks øvrige styringskontorer. Reorganiseringen af
PMO’et blev effekturet i starten af 2018.
Reviewet i 2017
Reviewet af Signalprogrammet blev afsluttet i novem-
ber 2017. Deloittes analyser pegede på, at den hidti-
dige økonomistyring i begrænset omfang har under-
støttet programmets behov, at risikostyringen har
været for lavt prioriteret, samt at kontraktstyringen
på en række større kontrakter har været uensartet.
Herudover blev det påpeget, at Signalprogrammet
ikke havde et styrbart budget, der var forankret i en
realistisk plan for udrulning af programmet.
Status siden reviewet
Banedanmark har siden reviewet rebudgetteret hele
Signalprogrammet og ændret organiseringen af pro-
grammets styring. Således har Banedanmark nu et
styrbart budget, jf. Deloittes anbefaling i reviewet fra
november 2017. Dette er helt centralt ift. den fremad-
rettede økonomistyring.
Det nye budget er lagt i foråret 2018, hvilket er efter
EDL-strækningen på S-banen er fuldt ibrugtaget, men
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
Endelig er der siden reviewet oprettet et Programme
Risk Board. Formålet med Programme
Risk Board’et
er en mere stringent håndtering af programmets
tværgående risici.
Igangværende initiativer
I efteråret 2017 har Banedanmark udarbejdet en
transformationsplan med indsatser målrettet de kriti-
ske observationer og de opstillede anbefalinger i det
eksterne review. Transformationsplanen har et bre-
dere fokus end styringsdisciplinerne, men anviser ud
over de nævnte gennemførte tiltag, yderligere initiati-
ver til styrkelse af økonomi-, kontrakt- og risikostyrin-
gen i Signalprogrammet, der endnu ikke er afsluttet.
Særligt skal her nævnes:
Standardiseret proces for forhandling med leveran-
dører.
Udvikling og implementering af rolle- og ansvars-
koncept for økonomistyring.
Bedre systemunderstøttelse af økonomistyringen.
Opmanding og opkvalificering af økonomifunktion
og PMO.
Hvert målbillede har til formål at opstille et realistisk
og behovsdrevet billede af Signalprogrammets sty-
ringsmæssige udvikling. Til hvert målbillede knytter
der sig en række indsatser, herunder en videreførelse
af de igangværende initiativer, der samlet udgør en
implementeringsplan for den nødvendige styrkelse af
styringen.
Planerne udgør, sammen med målbilledernes kon-
krete beskrivelser af Banedanmarks ambitioner for
styringen, et velegnet opfølgningsgrundlag i forhold til
fremdriften i styrkelsen af Signalprogrammets styring.
Vurdering af status for adressering af det
eksterne review
Det er Deloittes vurdering at der i forhold til observa-
tionerne fra det eksterne review har været tilfredsstil-
lende fremdrift på 13 ud af 16 områder, mens der på
tre områder har været delvist tilfredsstillende frem-
drift. Det er endvidere Deloittes vurdering at de udar-
bejdede målbilleder og de tilhørende implemente-
ringsplaner til fulde dækker det resterende arbejde,
der skal gennemføres for at adressere opfølgnings-
punkterne fra det eksterne review fuldt. På side 5
fremgår oversigt over fremdriften på hvert af de 16
punkter, samt hvilket målbillede der i det videre ar-
bejde vil adressere udviklingspunktet.
Planlagte initiativer
Siden reviewet har Banedanmark har planlagt en for-
bedring af styringsdisciplinerne med et bredere sigte
end observationerne og anbefalingerne fra det eks-
terne review. Banedanmark har således opstillet mål-
billeder for de tre styringsdiscipliner nævnt ovenfor,
samt etableret to tværgående målbilleder, et for sam-
menhængen i styringen og et for tværgående system-
understøttelse.
Deloittes samlede vurdering
Der er Deloittes samlede vurdering, at det hidtidige
arbejde med at styrke styringen, herunder særligt de
organisatoriske tiltag og den gennemførte rebudgette-
ring af programmet, har bidraget afgørende til at løfte
grundlaget for styringen.
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
Det er endvidere Deloittes vurdering, at de øvrige
igangsatte tiltag indeholdt i Banedanmarks transfor-
mationsplan fra efteråret 2017 vil bidrage positivt til
Signalprogrammets styring.
Det er samtidig Deloittes vurdering, at de planlagte
initiativer i Banedanmarks målbilleder samlet set har
potentialet til at bidrage til en mere fuldstændig sty-
ring, såfremt disse implementeres fuldt ud.
Slutteligt er det Deloittes vurdering, at Banedanmarks
samlede plan for implementering af målbillederne er
realistisk, herunder at implementeringsplanen udgør
et fornuftigt afsæt til fremadrettet at foretage løbende
opfølgning i forhold til Banedanmarks fremdrift.
Af tabel 1 fremgår Deloittes vurdering af, hvordan ud-
fordringerne fra det eksterne review imødekommes af
hhv. de gennemførte aktiviteter og de fremadrettede
målbilleder. Den resterende del af dokumentet vil fo-
kusere på de opstillede målbilleder uden yderligere
detaljeret opfølgning i forhold til punkterne i det eks-
terne review i det de nu er indarbejdet i målbille-
derne.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916157_0008.png
Signalprogrammet
Tabel 1: Opfølgningspunkt fra reviewet
Decentral styring af projekternes økonomi
Uklarhed om roller og ansvar
Nuværende status
Fremdrift tilfredsstillende
Organisatorisk ændring med integration af SP Økonomi i Banedanmarks økonomifunktion.
Fremdrift delvist tilfredsstillende
Initiativer planlagt til håndtering af problemstillingen i målbillede for økonomistyring.
Fremdrift delvist tilfredsstillende
Det nye budget er koblet, i det omfang det er muligt, programmets økonomi med udrulningsstrækningerne, men der mangler fortsat fuld
implementering af en sammenhængende styringsmæssig støtte til projektledere og programdirektør.
Fremdrift tilfredsstillende
Styringsrelevant budget etableret i maj 2018.
Fremdrift tilfredsstillende
Udarbejdet standardiseret rapporterings- og tilsynsskabelon til departementet inkl. økonomioversigt.
Fremdrift tilfredsstillende
Udarbejdet generel plan for håndtering
af CR’s samt optimering
af processen for disse herunder processen for håndtering og opfølgning
på Early Warnings.
Fremdrift tilfredsstillende
Integration mellem Contract Management og Risk, som en del af optimering af CR processen samt opdatering af Contract Management
procedure
Fremdrift tilfredsstillende
Fælles møder med kontraktholderne for fjernbaneprojekterne er initieret og fælles møder med alle kontraktholdere holdes på ugebasis.
Organisering af kontraktstyring er inddraget som en del af den overordnede organisering af PMO'et for SP.
Fremdrift tilfredsstillende
Forretningsgang besluttet og implementeret.
Fremdrift tilfredsstillende
Programforudsætninger og -risici er identificeret. Derudover er en ensartet metode udviklet og implementeret.
Fremdrift tilfredsstillende
Fælles metode til vurdering af konsekvenser og sandsynlighed. Fælles metode til vurdering af konsekvens og sandsynlighed er imple-
menteret og der følges op på vurderingen ved månedlige risk alignment møder med projekterne relateret til de enkelte udrulningslinjer.
Fremdrift tilfredsstillende
Identifikation og planlægning af mitigerende handlinger er implementeret.
Fremdrift delvist tilfredsstillende
Der udestår en fuld og ensartet forankring af programmets risikostyringskoncept i alle projekter. Processen er påbegyndt i forbindelse
med rebudgetteringen, men er ikke fuldt tilendebragt.
Fremdrift tilfredsstillende
Rapportering af risici er opdateret med tidsplan som styrende element. Værktøjer som Monte Carlo simulering er inddraget til at vurdere
risici ifht. udrustning af tog.
Fremdrift tilfredsstillende
Det anvendte værktøj til risikostyring vurderes at kunne understøtte behovet for nuværende, ligesom værktøjet rummer yderligere mulig-
heder for udvidet anvendelse.
Fremdrift tilfredsstillende
- Der er opsat et Programme risk board, med ansvar for risici relateret til rammebetingelser og forretningsrisici og koordineringsmøder
med afsæt i de enkelte udrulningslinjer er er implementeret.
- Risikorapporteringen er ændret, så det styrende element for risici er de enkelte udrulningslinjer mm.
- Træning af risikoejere er startet
- Opfølgning på risici er et fast agendapunkt på status- og projekt alignmentmøder..
Videre håndtering
Målbillede for økonomistyring
Målbillede for økonomistyring
Målbillede for sammenhængende styring
Økonomistyring
Uklar kobling mellem fremdrifts- og aktivitetsplanlægningen og
den finansielle styring
Fravær af styringsrelevant budget
Begrænset mulighed for at følge projektets fremdrift
Målbillede for økonomistyring
Målbillede for økonomistyring
Reduktion af early warnings og CRs
Målbillede for kontraktstyring
Kontraktstyring
Igangsætte en række deffinerede initiativer for Onboard- og
fjernbaneprojekterne
Samling af kontraktholderansvaret for Onboard- og fjernbane-
projekterne centralt
Etablering af forretningsgang, der beskriver beslutningsproces
og håndtering af bodsspørgsmål
Ensartet metode til identifikation og registrering af risici
Etablering af fælles metode til vurderingen af konsekvenser
og sandsynlighed
Indfør planlægning af mitigerende handlinger
Målbillede for kontraktstyring
Målbillede for kontraktstyring
Målbillede for kontraktstyring
Målbillede for risikostyring
Målbillede for risikostyring
Målbillede for risikostyring
Risikostyring
Decentral, uensartet og mangelfuld håndtering af risici på
tværs af projekterne
Mere fælles rapportering og kommunikation
Målbillede for risikostyring
Målbillede for risikostyring
Bedre softwaresupport
Målbillede for sammenhængende systemlandskab
Optimering af rammebetingelser
Målbillede for risikostyring
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
1
Status for rebudgettering
Opnåede resultater: Styrbarhed
Rebudgetteringen har resulteret i et væsentligt mere
styrbart budget end det estimate-to-complete der fo-
relå i foråret 2017.
Den forbedrerede styrbarhed er særligt opnået ved
følgende tiltag:
Øget budgetteringsdybde og dokumentation af
budgetforudsætninger, herunder brug af erfa-
ringstal.
Angivelse og budgettering af usikkerheder.
Risikomitigerende tiltag fremgår tydeligt af bud-
gettet, ligesom risici der vurderes sandsynlige er
søgt indbudgetteret enten som selvstændige om-
kostninger eller som input til budgettering af usik-
kerheder.
Eliminering af decentrale, ikke specificerede reser-
veposter.
Detaljeret gennemgang af historisk change-log og
vurdering af forventede fremtidige changes med
afsæt i læring fra EDL, inkl. S-banen.
Etablering af supplerende styringsdimensioner i
budgettet, herunder kobling til projektfaser og ak-
tiviteter samt til strækninger (hvor dette er mu-
ligt). Dette sikrer tættere kobling mellem udrul-
ningsplan og budget end i det tidligere estimate-
to-complete.
Det blev i forbindelse med det eksterne review anbe-
falet at foretage en rebudgettering af programmet
med henblik på dels at sikre kvaliteten i budgettet,
blandt andet ved agt inddrage erfaringer fra de første
udrulningsaktiviteter (EDL), dels sikre øget styrbarhed
via et bedre underbygget budget med en tæt kobling
til den nye udrulningsplan.
Banedanmark har i foråret 2018 gennemført en re-
budgettering af Signalprogrammet. Dermed har Ba-
nedanmark nu et styrbart budget. Dette er sket inden
en endelig færdiggørelse af EDL, som for Øst forven-
tes færdig primo 2019 og for Vest forventes færdig i
efteråret 2018. Det har imidlertid været muligt at
hente væsentlige erfaringer fra de to igangværende
EDL-forløb, som er inddraget i rebudgetteringen.
Rebudgetteringen har været forankret i en ny udrul-
ningsplan, senest opdateret og fastlåst i april 2018,
der reflekterer den strategi, der blev godkendt politisk
på bagkant af det eksterne review i november 2017.
Rebudgetteringen er gennemført af Banedanmark.
Deloitte har bidraget med udførende konsulenter un-
der Banedanmarks ledelse, og har i den forbindelse
gennemført en detaljeret gennemgang af den histori-
ske change-log med henblik på at sikre overensstem-
melse mellem budgetgrundlag og accepterede kon-
traktændringer.
Deloitte har på baggrund af den opnåede indsigt vur-
deret budgettet i forhold til styrbarhed og robusthed.
Trods disse væsentlige forbedringer af budgettets
styrbarhed finder vi, at Signalprogrammet fortsat skal
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
have fokus på at implementere forbedringstiltag. Der
er der særligt behov for at sikre ensartethed i angivel-
sen af usikkerheder, samt forbedre og ensarte opgø-
relsen af risici i forhold til budgettet.
Det er vores vurdering, at det var fornuftigt at etab-
lere et styrbart budget frem mod beslutningsporten
senere på året, uagtet at EDL ikke er færdiggjort. Det
er imidlertid væsentligt, at det samlede erfarings-
grundlag fremadrettet, i forbindelse med en særligt
dybdegående budgetopfølgning og prognoseudarbej-
delse, indarbejdes i budgettet, når
EDL’erne er ende-
ligt afsluttede.
er fuldt færdiggjorte produkter, og udrulnings- og im-
plementeringsmetoder endnu ikke er endeligt afprøvet
til et niveau, hvor de har fået en endelig og repetér-
bar form om end S-banen er meget tæt på dette ni-
veau. Der er behov for fortsat læring, hvilket tilsiger,
at programmet bør operere med en væsentlig reserve
til uforudsete hændelser.
Forudsætninger for budgettet
Rebudgetteringen har resulteret i et nyt budget for
Signalprogrammet, der er baseret på en række forud-
sætninger. Forudsætninger om plan og produktions-
forhold fremgår generelt tydeligt i budgettets aktivite-
ter og periodisering.
Der er imidlertid også en række forudsætninger om
opnåelse af effektiviseringsgevinster, fra- og tilvalg af
løsninger, sammenlægninger af udrulningsforløb i for-
hold til programmets scope samt opnåelse af gevin-
ster ved stram udgifts- og budgetstyring, som mere
indirekte ligger til grund for budgettet.
Disse forudsætninger er det generelt vigtigt for Sig-
nalprogrammet at følge op på med fokus på to sær-
lige forhold:
For det første er forudsætningerne om effektivise-
ringstiltag i det nye budget, overført direkte fra effek-
tiviseringskataloget i det eksterne review, der er be-
regnet med afsæt i det estimate-to-complete der fo-
relå i foråret 2017.
Ikke-specificerede decentrale reserverer er høstet i
forbindelse med rebudgetteringen budgettet jf. for-
slag fra det eksterne review.
For dekommissionering, hvor opgaven er uændret,
forudsættes samme effektiviseringsgevinster som i
det eksterne review.
Opnåede resultater: Robusthed
Rebudgetteringen har ligeledes resulteret i et budget
som på flere områder er mere robust end det esti-
mate-to-complete, der forelå i foråret 2017. Særligt
er den øgede dokumentation af budgetforudsætnin-
ger, angivelsen af usikkerhed, elimineringen af uspe-
cificerede budgetposter og den konsekvente indbud-
gettering af risikomitigerende handlinger med til at
skabe øget tryghed om at budgettet matcher de plan-
lagte aktiviteter.
Der er imidlertid tale om et budget, der rummer en
begrænset reserve, hvilket i sig selv udgør en udfor-
dring for budgettets robusthed i restperioden. Der er i
forbindelse med rebudgetteringen identificeret en be-
tydelig mængde af risici både på projektniveau og
programtværgående, der ikke er medtaget i budgettet
i det de vurderes mindre sandsynlige eller ikke umid-
delbart kan mitigeres.
Projekterne i Signalprogrammet har forskelligt frem-
driftsstadie, men fælles for dem er, at der endnu ikke
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
Effektivisering af programorganisationen forudsæt-
ter både en optimeret organisering og udskiftning
af konsulentressourcer med Banedanmark ansatte.
Idet den nye plan forudsætter en længere udrul-
ningsperiode og dermed forøgede omkostninger til
programorganisationen i forhold til estimate-to-
complete fra foråret 2017, vurderes det sandsyn-
ligt at effektiviseringspotentialet fra det eksterne
review vil kunne realiseres jf. det nye budget.
Der er i budgetforudsætningerne ikke angivet en
detaljeret plan for optimering af organisationen
denne er under udarbejdelse i forbindelse med en
igangværende analyse af programorganisationen.
Endelig er der høstet gevinster i budgettet ved, jf.
forslag fra det eksterne review, at dele finansierin-
gen af kommunikationsudstyr (FTN aktiv og pas-
siv) mellem relevante programmer, fremfor at
samle hele opgavens finansiering i Signalprogram-
met.
Det er således væsentligt at følge op på analyserne og
optimeringen af programorganisationen, ligesom Ba-
nedanmarks tiltag i forhold til at tiltrække relevante
ressourcer til Signalprogrammet skal følges tæt.
For det andet knytter forudsætningen om stram bud-
get- og udgiftsstyring sig direkte til det målbillede for
økonomistyring Banedanmark og Signalprogrammet
har opstillet og gennemførelsen af den tilhørende im-
plementeringsplan. Det er i den sammenhæng væ-
sentligt at følge op på særligt ansvarliggørelsen af
projektledere i forhold til budgettet, den planlagte
etablering af en forbedret data- og systemunderstøt-
telse af økonomistyringen, samt på den planlagte
styrkelse af økonomipartnerfunktionen.
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
2
Sammenhængende
styring
de tre styringsdiscipliner, men særligt tre forhold er
væsentlige for at skabe sammenhæng på tværs af
målbillederne.
Procesmæssig kobling mellem økonomistyring, risi-
kostyring, kontraktstyring og planlægning.
En sammenhængende begrebsmodel, der binder
styringsdisciplinerne sammen, således at nøglebe-
greber i styringen (f.eks. strækninger, leverancer,
budgetposter) er afstemt og anvendes ens på
tværs af styringsdisciplinerne.
En sammenhængende leverancemodel, der sikrer
integration af økonomistyring, kontrakt- og æn-
dringsstyring, risikostyring og tidsstyring i forhold
til støtte af projektlederne og programdirektøren.
Banedanmark har i arbejdet med styringen af Signal-
programmet fokuseret på økonomistyring, kontrakt-
styring og risikostyring som discipliner med henblik på
at imødekomme de observationer og anbefalinger
som blev fremhævet i det eksterne review. Til det for-
mål har Banedanmark opstillet et målbillede for den
sammenhængende styring af Signalprogrammet.
Gennemgående for arbejdet har været, at styringsdi-
sciplinerne skal fremadrettet skal hænge bedre sam-
men.
Mål med den sammenhængende styring
Signalprogrammets styring skal således være sam-
menhængende, forstået således at styringen lever op
til to overordnede mål.
For det første at styringen sikrer sammenhæng mel-
lem alle styringsrelevante forhold i programmet.
For det andet at styringen sikrer projektlederne og
programdirektøren en sammenhængende støtte i for-
bindelse med styringsopgaverne.
Målbilledet for sammenhængende styring danner
grundlag for Banedanmarks implementeringsplan.
Status i forhold til realisering af målbillede
for den sammenhængende styring.
Den nye organisering af styringsdisciplinerne har bi-
draget til at styrke fokus på den enkelte styringsdisci-
plin, ligesom øvrige aktiviteter i transformationspla-
nen har haft til formål at adressere de konkrete udfor-
dringer i hver styringsdisciplin. Næste skridt er fokus
på sammenhængskraften mellem styringsdiscipli-
nerne.
Målbillede for den sammenhængende sty-
ring
De overordnede mål for den sammenhængende sty-
ring er dybt forankret i de individuelle målbilleder for
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916157_0013.png
Signalprogrammet
Rebudgetteringen i foråret 2018 har sat fornyet fokus
på sammenhængskraften i styringsdisciplinerne. Der
er i forbindelse med udarbejdelsen af budgettet sær-
ligt arbejdet med koblingen mellem den nye udrul-
ningsplan og det nye budget, hvilket har sikret væ-
sentligt skridt i forhold til en større sammenhængs-
kraft mellem planlægning og de øvrige styringsdisci-
pliner. Endvidere har rebudgetteringen bidraget til at
programmets begrebsapparat er blevet ensrettet i be-
tydelig grad.
Næste skridt er at skabe øget sammenhængskraft
mellem styringsdisciplinerne og særligt mellem de ud-
førende ressourcer. Planlæggere, risk managers, cont-
ract managers og økonomipartnere fremstår således
ikke i dag som en sammenhængende og afstemt ser-
vice- og supportfunktion for projektlederne. Vidensni-
veauet mellem de fire funktioner er uensartet og ba-
seret på en begrænset vidensdeling. Et element heri
er begrænset gennemsigtighed i data, hvilket vanske-
liggør en effektiv vidensdeling - dette punkt behand-
les i målbilledet om sammenhængende systemunder-
støttelse.
Uagtet den begrænsede systemunderstøttelse er den
manglende samordning af den styringsmæssige støtte
til særligt projektlederne ikke tilfredsstillende og et
indsatsområde af central betydning for en sikker sty-
ring af programmet, samt et væsentligt element i en
effektiv implementering af en styrket styring.
hængskraft styrkes, herunder særligt at det organisa-
toriske samspil forbedres. Samlet set er det Deloittes
vurdering at planerne rummer aktiviteter der kan
sikre en sammenhængende styring, samt at planerne
er realistiske. Af nedenstående oversigt frem går den
overordnede implementeringsplan, hvor indsatser
med særlig vigtighed for etableringen af en sammen-
hængende styring er fremhævet, ligesom den aktuelle
status for arbejdet opgøres, og vurderes i forhold til
den tid og de ressourcer Banedanmark har haft til rå-
dighed siden det eksterne review blev afsluttet.
Tabel 2: Mål med den sammenhæn-
gende styring
Nuværende status
1-års perspektiv
Et fælles begrebsapparat er fuldt
implementeret i alle dele af pro-
grammet.
2-års perspektiv
Signalprogrammets styringsgrundlag
er bundet sammen af en sammenhæn-
gende systemunderstøttelse og data-
model.
Styringen sikrer sammenhæng mellem alle styringsrele-
Fremdrift tilfredsstillende
vante forhold i programmet
Rebudgetteringen har bidraget til et
fælles begrebsapparat og sikre sam-
menhæng mellem planlægningen og
de øvrige styringsdiscipliner.
Styringen sikrer projektlederne og programdirektøren en
Fremdrift utilfredsstillende
sammenhængende støtte i forbindelse med styringsop- Støttefunktionerne (planlægger, risk
manager, contract manager, økonomi-
gaverne.
partner) omkring projektleder og pro-
gramdirektør fremstår ikke afstemte,
aftaler om arbejdsdeling og gensidig in-
volvering er ikke implementeret i prak-
sis og støttefunktionerne arbejder ud
fra et uensartet vidensniveau.
Støttefunktionernes rolle og an-
svarsbeskrivelser er endeligt
fastlagtet, indbyrdes afstemte og
implementeret i praksis.
Støttefunktionerne for et projekt
er samtrænet og udveksler lø-
bende viden om projektet, ind-
drager hinanden i analyser og
vurderinger og suporterer pro-
jektlederen udfra en aftalt og af-
stemt leverancemodel.
Støttefunktionerne bidrager som
centrale ressourcer i implemen-
teringen af udviklingstiltag i for-
hold til styringen.
Perspektivering og implementeringsplan
Indsatserne til forbedring af hver styringsdisciplin bi-
drager til den sammenhængende styring, men der er
for at sikre sammenhæng behov for koordination og
på at holde fortsat fokus på at styringens sammen-
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
3
Økonomistyring
Der identificeres muligheder for og implementeres
tiltag til forbedring af programmets økonomi.
Målene med økonomistyring skal realiseres gennem
nedenstående fokus i udviklingen af Signalprogram-
mets økonomistyring.
Med udgangspunkt i programmets samlede økonomi-
styringsbehov, herunder de seks styringsmæssige ud-
fordringer fra det eksterne review (se tabel 1), har
Banedanmark formuleret et strategisk mål for økono-
mistyringen i Signalprogrammet. Signalprogrammets
ledelse og projekter har med udgangspunkt heri op-
stillet et målbillede med realistiske og behovsdrevne
pejlemærker for økonomistyringens udvikling. Målbil-
ledet adresserer udfordringerne fra det eksterne re-
view og inkluderer yderligere en række områder, som
Signalprogrammet selv har identificeret som væsent-
lige udviklingspunkter.
Målbilledet for Signalprogrammets økonomistyring er
retningssættende for det videre udviklingsarbejde og
udgør, sammen med den nuværende status og igang-
satte tiltag, grundlaget for at fastlægge indsatser og
udarbejdelsen af en implementeringsplan, som skal
sikre, at målbilledet realiseres.
Målbillede for økonomistyringen
Målbilledet for økonomistyringen i Signalprogrammet
er målrettet de overordnede formål og sætter særligt
fokus på at:
Programmet styres med afsæt i et
styrbart budget,
der udgør et realistisk og relevant styringsgrundlag
for projekterne og programmet som helhed og som
er koblet til den aktuelle plan.
Disponeringer følges tæt, ligesom budgetændrin-
ger varsles og analyseres før de indbudgetteres.
Der er klare retningslinjer for hvornår og hvordan
der disponeres af reserven til finansiering af bud-
getændringer.
Programmets registreringsramme sikrer at budget,
regnskab, planer og andre styringsinformationer
bindes sammen og skaber gennemsigtighed.
Økonomiopfølgningen er strømlinet og sikrer rele-
vant styringsinformation både eksternt og internt.
Rapportering suppleres med prognoser, der bidra-
ger til en effektiv styring af budgetændringer.
Mål med økonomistyring
Signalprogrammets økonomistyring skal fremadrettet
være fokuseret på indfrielsen af følgende formål:
Overholdelse af programmets samlede økonomi-
ske ramme på 20 mia. kr.
Programmets budgetter disponeres til de forud-
satte formål, aktiviteter og leverancer.
Programmets budgetansvarlige gøres ansvarlig for
deres budgetter og sikrer, at de overholdes.
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916157_0015.png
Signalprogrammet
Processer, roller og ansvar er klare og særligt øko-
nomipartnerrollen er styrket, samtidig med at pro-
jektledere og andre budgetansvarlige har en styr-
ket forståelse af deres økonomiansvar.
hvilke indsatser Banedanmark og Signalprogrammet
skal gennemføre med henblik på at løfte det styrings-
mæssige niveau til et punkt, der gør dem i stand til at
leve op til målsætningen.
Der er nedenfor samlet et overblik over arbejdet med
at realisere de strategiske mål for Signalprogrammets
økonomistyring, hvor de vigtigste indsatser fremgår.
Det er Deloittes vurdering, at den nuværende plan in-
deholder de rigtige indsatser og er realistisk at få fuldt
implementeret. Det er imidlertid vigtigt, at Banedan-
mark og Signalprogrammet prioriterer indsatserne i
målbilledet og afsætter de nødvendige ressourcer til
at bistå med det løbende udviklings- og implemente-
ringsarbejde under hensyntagen til en stabil drift.
Udviklingen af disse områder er forankret i en lang
række indsatser, som er defineret i samarbejde med
Banedanmark.
Status i forhold til realisering af mål for øko-
nomistyring
Rebudgetteringen af Signalprogrammet har bidraget
med en betydelig forbedring af programmets styrings-
grundlag, ligesom en række andre gennemførte eller
igangværende aktiviteter fra Signalprogrammets
transformationsplan bidrager til at realisere målene
for økonomistyringen. Samlet set er der således både
gennemført og igangsat væsentligt tiltag for at løfte
økonomistyringen, men der er fortsat vigtige indsat-
ser der skal gennemføres før programmets økonomi-
styring er løftet til det niveau, der er beskrevet i mål-
billedet. Særligt væsentlige er følgende indsatser:
Håndtering af budgetændringer
Etablering af registreringsramme, der kan sikre op-
følgning i forhold til det nye budget
Governance og proces for disponering af reserve
Kompetenceudvikling af budgetansvarlige og øko-
nomipartnere
Tabel 3: Mål med økonomistyringen
Overholdelse af programmets samlede økonomiske
ramme på 20 mia. kr.
Nuværende status
Fremdrift tilfredsstillende
Rebudgetteringen er endt med et styr-
bart budget, som er udgangspunktet
for styringen ift. bevillingen.
1-års perspektiv
Der er implementeret en styrket
styring af disponeringer, en ef-
fektiv proces for håndtering af
budgetændringer og klar gover-
nance i forbindelse med dispo-
nering af reserven.
Der er etableret en registrerings-
ramme der muliggør opfølgning
på det nye budget (senest 1/1-
2019).
2-års perspektiv
Programmets budgetter disponeres til de forudsatte for-
Fremdrift tilfredsstillende
mål, aktiviteter og leverancer.
Rebudgetteringen har etableret et bud-
get nedbrudt på aktiviteter, leverancer,
stækninger/litra og kontrakter
Yderligere udbygning af registrerings-
rammen. Der er etableret et priskata-
log, der datadrevet understøtter lø-
bende optimering af programmet og
bidrager til at identificere mulige bud-
getoverløb.
Økonomipartnerstrukturen, er i sam-
spil med de andre støttefunktioner
fuldt implementeret og fungerer som
en daglig sparringspartner for de bud-
getansvarlige.
Perspektiver og implementeringsplan
Den samlede portefølje af indsatser til realisering af
målbillede for økonomistyringen er samlet i en imple-
menteringsplan, som er tilrettelagt med afsæt i vigtig-
heden af indsatserne og den indsats og tid indsat-
serne kræver. Implementeringsplanen beskriver,
12
Programmets budgetansvarlige gøres ansvarlig for de-
Fremdrift delvist tilfredsstillende
res budgetter og sikrer, at de overholdes.
Processen omkring tydelig ansvarlig-
gørelse i forhold til budgettet har været
en central del af rebudgetteringen,
hvor projektledere og andre budgetan-
svarlige har fremlagt og forpligtet sig i
forhold til det nye budget. Der udeståer
imidlertid en fast forankring af budget-
ansvaret i den løbende opgaveløsning.
Der identificeres muligheder for og implementeres tiltag
Fremdrift tilfredsstillende
til forbedring af programmets økonomi
Rebudgetteringen indeholdt en række
optimeringsforslag, som samlet set
holder SP inden for bevillingen.
Projektlederes budgetansvar er
indskærpet, således at økonomi,
tid og kvalitet sidestilles i projek-
ternes styring, og er understøttet
af rolle/ansvarsbeskrivelser og
relevant uddannelse.
Der følges op på optimeringsfor-
slag såvel som læringseffekter
fra afsluttede EDL’er.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
4
Kontraktstyring
Målbillede for kontraktstyring
Målbilledet for kontraktstyring i Signalprogrammet
sætter særligt fokus på at:
Programmet skal have overblik over kontraktens
udvikling baseret på en effektiv kontraktadmini-
stration og styring af leverancer.
Der skal være et strategisk fundament for kon-
traktstyringen med henblik på løbende at udar-
bejde forhandlingsstrategier til brug for hver for-
handlingssituation.
Der skal være en klar retning for forberedelse og
gennemførelse af forhandlinger, herunder at sikre
et klart grundlag i form af dokumentation af egne
og leverandørens leverancer og opfyldelse af for-
pligtelser
Processer, roller og ansvar er klare og særligt
contract managers er styrket til at indgå i den
sammenhængende styring.
Der er en fast proces for overdragelse af drifts- og
projektkontrakter, der vedrører projekt- og pro-
gramleverancerne, herunder klare forventninger til
modtagerorganisationen.
Sikre sammenhæng mellem budgetdisponering og
ændringsstyring.
Med udgangspunkt i programmets samlede kontrakt-
styringsbehov, herunder de fire opfølgningspunkter
fra det eksterne review (se tabel 1), har Banedan-
mark formuleret et strategisk mål for kontraktstyring i
Signalprogrammet. Signalprogrammets ledelse og
projekter har med udgangspunkt heri opstillet et mål-
billede. Målbilledet adresserer anbefalingerne fra det
eksterne review og inkluderer yderligere en række
områder, som Signalprogrammet selv har identificeret
som væsentlige udviklingspunkter.
Målbilledet for Signalprogrammets kontraktstyring er
retningssættende for det videre udviklingsarbejde på
området og udgør, sammen med den nuværende sta-
tus og igangsatte tiltag, grundlaget for at fastlægge
indsatser og udarbejdelsen af en implementerings-
plan, som skal sikre, at målbilledet realiseres.
Mål med kontraktstyring
Signalprogrammets kontraktstyring skal fremadrettet
være fokuseret på indfrielsen af følgende formål:
At sikre at Signalprogrammet modtager de aftalte
leverancer til tiden, i rette kvalitet og til den af-
talte pris.
At sikre at Signalprogrammet står bedst muligt i
forbindelse med tvister og i det løbende samar-
bejde med leverandørerne.
Målene med kontraktstyring skal realiseres gennem
nedenstående fokus i udviklingen af Signalprogram-
mets modenhed på området.
13
Udviklingen af disse områder er forankret i en lang
række indsatser, som er defineret i samarbejde med
Banedanmark.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916157_0017.png
Signalprogrammet
Status i forhold til realisering af mål for kon-
traktstyring
Signalprogrammet har, frem til etableringen af målbil-
ledet, arbejdet med en samlet transformationsplan
som følge af reviewet fra efteråret 2017. Samlet set
er der både gennemført og igangsat en række tiltag
for at løfte kontraktstyringen. Der er fortsat vigtige
indsatser der skal gennemføres før programmets kon-
traktstyring, og disse er beskrevet i målbilledet. Sær-
ligt væsentligt er følgende indsatser:
Fastlæggelse af proces for overlevering af kon-
traktansvar til Teknik
Fastlæggelse af governance for leverandørfor-
handling og strategisk håndtering
Udarbejdelse af proces som sikre et centralt over-
blik over status for forpligtelser, herunder opfølg-
ning og leveranceaccepter
det er realistisk at gennemføre en fuld implemente-
ring af målbilledet.
Tabel 4: Mål med kontraktstyringen
Programmet modtager de aftalte leverancer til tiden, i
rette kvalitet og til den aftalte pris
Nuværende status
Fremdrift tilfredsstillende
Programmets kontraktstyring er gene-
relt set løftet og der er sat fokus på
ensartede principper for kontrakstyrin-
gen. Processen for håndtering af kon-
traktændringer er styrket.
Der er skabt økonomisk overblik over
historiske og aktuelle changes.
1-års perspektiv
Model og proces for overblik-ska-
bende rapportering er implemen-
teret, Processerne for administra-
tion af kontrakterne er i den for-
bindelse optimeret.
Forankring af processer for og
metoder til leveranceopfølgning, -
kontrol og
–styring,
herunder for-
ankring af roller og ansvar i orga-
nisationen..
Der er etableret nogle overord-
nede kommercielle principper,
der udmøntes i strategier for hver
leverandør ifht. de enkelte for-
handlinger.
Praksis omkring dokumentation
af leverandør- og programleve-
rancer er optimeret således at
opfyldelse af alle kritiske accept-
kriterier og forpligtelser er doku-
menteret.
2-års perspektiv
Model og praksis for overlevering af
kontrakter er fuldt implementeret.
Programmet står bedst muligt i forbindelse med tvister
og i det løbende samarbejde med leverandørerne
Fremdrift tilfredsstillende
Der arbejdes med ad hoc-strategier for
forhandling vedr. tvister.
Central forankring af forhandlingsforløb
sikrer fokus i forhandlingerne.
Perspektiver og implementeringsplan
Indsatskataloget for kontraktstyring er samlet i en im-
plementeringsplan, som er tilrettet med afsæt i vigtig-
heden af indsatserne, og den indsats og tid indsat-
serne kræver. Implementeringsplanen beskriver,
hvilke indsatser Banedanmark og Signalprogrammet
skal gennemføre med henblik på at løfte det styrings-
mæssige niveau til et punkt, der gør dem i stand til at
leve op til målsætningen.
Der er nedenfor samlet et overblik over arbejdet med
at realisere de strategiske mål for Signalprogrammets
kontraktstyring, hvor de vigtigste indsatser fremgår.
Det er Deloittes vurdering, at den nuværende plan in-
deholder de rigtige indsatser i forhold til den videre
udvikling af Signalprogrammets kontraktstyring, og at
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
5
Risikostyring
At sikre, at risikobilledet for programmet er kendt,
og at der er implementeret en stringent proces til
identifikation, evaluering, mitigering og monitore-
ring.
Med udgangspunkt i programmets samlede risikosty-
ringsbehov, herunder de seks opfølgningspunkter fra
det eksterne review (se tabel 1), har Banedanmark
formuleret et strategisk mål for risikostyring i Signal-
programmet. Signalprogrammets ledelse og projekter
har med udgangspunkt heri opstillet et målbilledet
med realistiske og behovsdrevne pejlemærker for risi-
kostyring udvikling. Målbilledet adresserer anbefalin-
gerne fra det eksterne review og inkluderer yderligere
en række områder, som Signalprogrammet selv har
identificeret som væsentlige udviklingspunkter.
Målbilledet for Signalprogrammets risikostyring er ret-
ningssættende for det videre udviklingsarbejde på
området. Sammen med den nuværende status og
igangsatte tiltag skal målbilledet sikre grundlaget for
at fastlægge indsatser og udarbejdelsen af en imple-
menteringsplan herfor.
Målene med risikostyring skal realiseres gennem ne-
denstående fokus i udviklingen af Signalprogrammets
modenhed på området.
Målbillede for risikostyring
Målbilledet for risikostyring i Signalprogrammet er
målrettet de overordnede formål og sætter særligt fo-
kus på at:
Programmet har en fælles forståelse af risici, for-
ankret i en implementeret risikostrategi, der også
beskriver processer og governance.
Der foretages løbende risikovurderinger i hvert
projekt (bottom-up) og for det samlede program
(top-down). Risikovurderingerne suppleres af risi-
koanalyser, der gennemføres efter faste metoder
og er handlingsanvisende.
Risici formidles løbende og dynamisk til projektle-
dere og programansvarlige, med fokus på ændrede
risikoforhold. Rapporteringen er konkret og hand-
lingsanvisende.
Det er fastsat, hvilke risikotolerancer Signalpro-
grammet kan arbejde med. I forhold til disse tole-
rancer vurderes det løbende, hvordan risici hånd-
teres og mitigeres bedst.
Mål med risikostyring
Signalprogrammets risikostyring skal fremadrettet
være fokuseret på indfrielsen af følgende formål:
At være styringsrelevant for den enkelte projekt-
leder og programledelsen samt kunne opsumme-
res til rapportering til program board og eksterne
interessenter.
At sikre, at programmet er styrbart gennem vur-
dering og håndtering af identificerede risici for
både tid og økonomi i forhold til Signalprogram-
mets plan og budget.
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
Processer, roller og ansvar er klare og særligt risk
managerens rolle er styrket til at indgå i den sam-
menhængende styring.
Sammenhæng mellem budgetdisponering og æn-
dringsstyring.
Fastlæggelse af risikoanalysekoncept for større ri-
sici.
Perspektiver og implementeringsplan
Indsatskataloget for risikostyring er samlet i en imple-
menteringsplan, som er tilrettet med afsæt i vigtighe-
den af indsatserne og den indsats og tid indsatserne
kræver. Implementeringsplanen beskriver, hvilke ind-
satser Banedanmark og Signalprogrammet skal gen-
nemføre med henblik på at løfte det styringsmæssige
niveau til et punkt, der gør dem i stand til at leve op
til målsætningen.
Der er nedenfor samlet et overblik over arbejdet med
at realisere de strategiske mål for Signalprogrammets
risikostyring, hvor de vigtigste indsatser fremgår.
Det er Deloittes vurdering, at den nuværende plan in-
deholder de rigtige indsatser i forhold til den videre
udvikling af Signalprogrammets risikostyring, og at
det er realistisk at gennemføre en fuld implemente-
ring af målbilledet.
Udviklingen af disse områder er forankret i en lang
række indsatser, som er defineret i samarbejde med
Banedanmark.
Status i forhold til realisering af mål for risi-
kostyring
Signalprogrammet har, frem til etableringen af målbil-
ledet, arbejdet med en samlet transformationsplan
som følge af reviewet fra 2017. Der er i regi heraf
gennemført en række aktiviteter, der har modnet risi-
kostyringen, men der er fortsat rum til at udvikle risi-
kostyringen, jf. ovenstående. Der er således fortsat
vigtige indsatser, der skal gennemføres før program-
mets risikostyring er løftet til det niveau, der er be-
skrevet i målbilledet. Særligt væsentligt er følgende
indsatser
Implementering af udviklede metoder og proces-
ser.
Rapportering af risici er opdateret med tidsplan,
som styrende element
budgeteffekter skal ind-
arbejdes.
Principdokument som beskriver forretningsgangen
for integration mellem kontrakt- og risikostyring
er under udvikling.
Etablere struktur for planlægning af mittigerende
handlinger og håndtering af materialiserede risici
Fastlæggelse af klart kommunikerbare roller og
ansvar.
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916157_0020.png
Signalprogrammet
Tabel 5: Mål med risikostyringen
Nuværende status
Fremdrift delvist tilfredsstillende
Programmet har ændret fokus fra pro-
jektspecifikke risici til samlede risici for
programmets leverancer. Dermed er der
skabt et integreret risikobillede for idrift-
sættelsen af strækninger og udrustning
af tog indenfor de politisk besluttede pla-
ner. Disse risici vurderes løbende og mi-
tigerende handlinger iværksættes.
Det udestår endnu at få integreret risici
med særskilt økonomisk påvirkning i risi-
kostyringen, for derved at få et klart bil-
lede af den løbende risikoeksponering af
budgettet. Rebudgetteringen har bidra-
get til at der nu ligger et grundlag for at
koble risici og økonomi tættere.
1-års perspektiv
Der er etableret en ens risikofor-
ståelsen på tværs af programmet
og processerne for risikostyring
sikrer løbende opdatering af risiko-
billedet, herunder løbende plan-
lægning og budgetændringer med
afsæt i ændringer i risikobilledet.
2-års perspektiv
Programmet er styrbart ved, at identificerede risici for
både tid og økonomi vurderes og håndteres.
Risikobilledet for programmet er kendt, og der er imple-
Fremdrift tilfredsstillende
menteret en stringent proces til identifikation, evaluering Der er gennemført en omfattende opryd-
ning i programmets risikolog og etableret
mitigering og monitorering af risici.
et nyt top-down risikobillede.
Risikobilledet er opdateret og re-
flekterer en ensartet risikoforstå-
else. Risikobilledet er både koblet
til tid og økonomi.
Risikobilledet formidles via en
rsapporteringsskabelon, der både
skaber overblik og som er hand-
lingsunderstøttende for projektle-
dere og programansvarlige.
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
6
Sammenhængende system-
landskab
Systemunderstøttelsen skal højne kvalitet og spor-
barhed i styringsgrundlaget
og minimere svarti-
der i forhold til basale spørgsmål om økonomi, tid,
kontrakter og risici
Systemunderstøttelsen skal lette arbejdet for både
supportfunktioner og projektdeltagere.
Et gennemgående element i målbillederne er ønsket
om større transparens, sammenhæng og ensartethed
i data. Særligt i forhold til økonomistyringen er det
nødvendigt at sikre, at processen understøttes med
værktøjer, der ikke bare letter adgangen til data, men
øger kvaliteten og effektiviteten i økonomiopfølgnin-
gen.
Herudover skal det sikres, at informationer flyder na-
turligt mellem styringsdisciplinerne. Da systemunder-
støttelsen skal sikre at data og processer bindes sam-
men på tværs af styringsdisciplinerne, har Banedan-
mark valg at se på systemunderstøttelsen af tværgå-
ende data som et selvstændigt tværgående tema,
fremfor at indarbejde tiltag vedr. systemunderstøt-
telse under hver styringsdisciplin.
Det forudsætter at systemunderstøttelsen benytter et
fælles begrebssæt, således at data i styringsdiscipli-
nerne er konsoliderede, og vedligeholdes med de nød-
vendige oplysninger til at tilgodese de tværgående
styringsbehov. Herigennem bliver det bliver muligt at
samle og integrere data mellem styringsdisciplinerne.
I tillæg til de tre overordnede mål, skal der tages hen-
syn til eksisterende løsninger i Banedanmarks porte-
følje. Ligesom at systemunderstøttelsen skal kunne
ibrugtages hurtigt og løbende udbygges
således at
gevinster ved systemunderstøttelsen kan realiseres
hurtigt.
Mål for den sammenhængende systemun-
derstøttelse
Systemunderstøttelsen af Signalprogrammets styring
skal opfylde tre overordnede mål:
Systemunderstøttelsen skal binde de centrale dele
af styringen sammen
med særligt fokus på kob-
lingen af plan og økonomi.
Målbillede for den sammenhængende sy-
stemunderstøttelse
For at opfylde de tre overordnede mål har Banedan-
mark opstillet et målbillede for den sammenhæn-
gende systemunderstøttelse, som er fokuseret på de
væsentligste udfordringer og som er pragmatisk. Mål-
billedet fokuserer på at øge systemunderstøttelsen
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
der, hvor Signalprogrammets styringsmæssige sam-
menhænge er mest kritiske. Herudover skal der i for-
hold til den generelle sammenhængskraft i styrings-
grundlaget fokuseres på en ensretning af begreber og
datamodeller, således at det bliver lettere at konsoli-
dere og rapportere på tværs af styringsdisciplinerne.
Banedanmark har vurderet, at den væsentligste tvær-
gående systemmæssige udfordring er at sikre sam-
menhæng mellem budget, prognose, regnskab og di-
sponerede omkostninger på indkøbsordrer i SAP, samt
at sikre at styringsgrundlaget kobles til planlægnin-
gen.
Banedanmark har derfor opstillet et målbillede for sy-
stemunderstøttelsen, der er koblet til de system- og
databehov i programmet, der er essentielle for pro-
grammets tværgående styringsopgave.
I tillæg til den centrale opgave med at understøtte
særligt sammenhængen mellem budget, prognose,
regnskab, disponeringer og plan, skal systemunder-
støttelsen af de enkelte styringsdiscipliner tilpasses,
således at data struktureres på en måde, der tilgode-
ser behovene for sammenhæng mellem styringsdisci-
plinerne.
Konkret beskriver målbilledet følgende datasammen-
hænge og systemunderstøttelse, der skal ses som
supplementer og ændringer til den nuværende sy-
stemunderstøttelse:
Sammenhæng mellem kontraktstyring og økonomi-
styring:
Regnskabs- og indkøbssystemet understøtter, at
der entydigt kan følges op på kontrakter og indgå-
ede change-orders. Dette understøttes af planlæg-
ning og registrering på indkøbsordrer.
I kontraktdatabasen beriges kontrakter og aftale-
dokumenter løbende med metadata, der kobler do-
kumenterne med de nødvendige oplysninger om
indkøbsordrer og kobling til budgetposter.
Sammenhæng mellem økonomistyring og planlæg-
ning:
Der er etableret et budgetværktøj, hvor de væ-
sentligste forudsætninger, herunder sammenhæng
til udrulningsplaner og betalingsmilepæle, nemt
kan sikres i forhold til et konsolideret planlæg-
ningsoverblik/værktøj. Dette sikrer, at der er sam-
menhæng mellem økonomistyringens prognoser og
senest godkendte planer.
Datastrukturerne i regnskabssystemet og projekt-
økonomistyringssystemet afspejler budgettet og
sikrer mulighed for opfølgning på budgettet.
Som input til budgettet eksisterer et konsolideret
planlægningsoverblik der på baggrund af kontrak-
terne og de godkendte ændringer hertil sikrer, at
betalingsplaner er synkroniseret mellem aftaledo-
kumenter og planer.
Sammenhæng mellem risikostyring og økonomisty-
ring:
Risikodatabasen sikrer at alle besluttede risikomitige-
rende omkostninger medtages i budgettet, samt at ri-
sikoværdier tilpasses den løbende indregning af risi-
korelaterede omkostninger i programmets budget og
prognose. Konkret beriges risici i risikodatabasen lø-
bende med metadata der sikrer kobling til relevante
nedslagspunkter i budgettet.
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
Sammenhængende rapportering:
Konsolideringen og integrationen af data på tværs
sikrer, at der udarbejdes en rapportering, hvor op-
følgning på tid, risici og økonomi baseres på
samme forudsætninger.
Der er etableret processer og tværgående princip-
per for versionsstyring, der sikrer at både eksterne
rapporteringsbehov og interne styringsbehov kan
understøttes.
Udviklingen af disse områder er forankret i en lang
række indsatser, som er defineret i samarbejde med
Banedanmark.
Budgetværktøjet, der er det primære supplement til
den eksisterende værktøjs- og systemportefølje, skal
udvikles under hensyntagen til Banedanmarks sam-
lede økonomistyringsstrategi, og der skal derfor væl-
ges et værktøj, der på sigt kan understøtte økonomi-
styringen af øvrige aktiviteter i Banedanmark.
Status for målbillede for sammenhængende
systemunderstøttelse
Målbilledet beskriver en række værktøjer og Banedan-
marks forventninger til graden af sammenhæng mel-
lem dem. Banedanmark har i dag værktøjsunderstøt-
telse af en række af de centrale processer i styringen
af Signalprogrammet. Særligt vigtigt er det at:
Systemlandskabet er ikke tilpasset den nye sty-
ringsmodel og er således ikke baseret på en samlet
datamodel, der binder plan, økonomi og andre sty-
ringsrelevante forhold sammen. Der udestår såle-
des en væsentlig opgave med at ensrette data på
tværs af systemerne, det er dog særligt vigtigt at
ensrette datamodellen, herunder især planlæg-
ningsværktøj, budgetværktøj og projektøkonomi-
styringsværktøj.
Budgettering foretages i dag i et komplekst land-
skab af Excel modeller, hvori der indsættes data
fra regnskabssystemet, planlægningssystemet og
en række andre kilder. Sporbarheden er begræn-
set i forhold til data og den excel-baserede løsning
understøtter ikke adgangskontrol og versionering
af budgettet, ligesom rapporteringsmulighederne
er begrænsede. Det vurderes som kritisk for pro-
grammets styring at budgetløsningen udskiftes
med et værktøj, der understøtter disse forhold og
har en høj grad af brugervenlighed. Det vurderes
ikke, at projektøkonomistyringsløsningen i SAP
(SAP PS) alene vil kunne understøtte budgetterin-
gen tilfredsstillende, hvorfor et egentligt budgette-
ringsværktøj skal tages i anvendelse.
Projektøkonomistyringsløsningen i SAP anvendes
til at understøtte Signalprogrammets opsamling af
realiserede data. Løsningen anvendes i alle projek-
ter i Banedanmark, men datastrukturen i løsningen
er skræddersyet til Signalprogrammet. Der pågår
en undersøgelse af muligheden for bedre at kunne
understøtte budgetforudsætningerne. En ændring i
opsætningen, så den matcher den nye styringsmo-
del, er påkrævet for at sikre opfølgning på det nye
budget.
Afledt af den manglende understøttelse af budget-
tet og den manglende tilpasning af registrerings-
modellen i projektøkonomistyringsløsningen i SAP
er der behov for at opdatere økonomirapporterin-
gen.
Ud over de nævnte områder, der er særligt kritiske,
kan det konstateres at:
20
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Signalprogrammet
Den basale regnskabshåndtering afvikles i Ba-
nedanmarks SAP system. Ligeledes anvendes ind-
købsløsningen i SAP systemet til at foretage dispo-
neringer i forbindelse med indgåede aftaler. Disse
løsninger fungerer efter hensigten.
Projektstyring, planlægning og fremdriftsrapporte-
ring sker i Primavera, der anvendes af alle delpro-
jekter, suppleret med dokumentationsbiblioteker
opsat i Microsoft Sharepoint. Det er vurderingen at
Primavera og Sharepoint er egnede til opgaven og
anvendes hensigtsmæssigt. Der er dog behov for
at tilpasse fremdriftsregistrering og
–rapportering,
så den reflekterer forudsætningerne bag den aktu-
elle plan og det nye budget.
Risikostyringen understøttes af RamRisk, der pri-
mært anvendes som database, men som rummer
yderligere anvendelsesmuligheder. RamRisk er un-
dergået betydelig oprydning, og risici kobles i dag
til strækninger og/eller litra. Det vurderes at Ram-
Risk er egnet til opgaven og anvendes hensigts-
mæssigt.
I forhold til kontraktdatabasen er der ikke fuld
overensstemmelse mellem kontraktreferencerne i
SAP systemets indkøbsløsning og kontraktregistret
i kontraktdatabasen, ligesom kontraktdatabasen
ikke er entydigt koblet til planerne og datamæssigt
integreret i projektstyringen.
Perspektivering og implementeringsplan
Tilpasning af systemer, særligt økonomisystemer, er
tidskrævende og skal helst ske således at nye regi-
streringspraksisser tages i anvendelse i forbindelse
med et årsskifte.
Banedanmark har lagt en implementeringsplan, der
afspejler nødvendigheden af at afhjælpe de væsent-
ligste udfordringer tidligt. Der tages dog samtidig ta-
ger højde for, at en systemanskaffelse og tilpasning af
registreringsrammen på et igangværende projekt,
med store mængder historiske data er komplekse og
tidskrævende opgaver.
Det er Deloittes vurdering, at Banedanmarks plan
rummer de rigtige aktiviteter, men at der er tale om
en ambitiøs plan, der kræver betydelig indsats og res-
sourcer. Det er efter Deloittes vurdering hensigts-
mæssigt, at Banedanmark arbejder med en todelt op-
datering af styringsgrundlaget på tværs af systemerne
idet det næppe er realistisk at realisere dette mål
fuldt inden årsskiftet 2019. Deloitte ser det endvidere
kritisk for styringen, at en budgetløsning ibrugtages
tidligst muligt efter årsskiftet 2019, således at opfølg-
ning og prognosticering kan inddrages effektivt i den
løbende justering af budgettet.
Som det fremgår af ovenstående status udestår der et
betydeligt arbejde med at tilpasse den eksisterende
systemunderstøttelse og tilføje relevante nye elemen-
ter til understøttelsen af Signalprogrammets styring.
21
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916157_0025.png
Signalprogrammet
Tabel 6: Mål med sammenhængende
systemunderstøttelse
Systemunderstøttelsen skal binde de centrale dele af
styringen sammen
med særligt fokus på koblingen af
plan og økonomi.
Nuværende status
1-års perspektiv
2-års perspektiv
Fremdrift tilfredsstillende
Banedanmark har fokuseret på at udar-
bejde et opdateret, robust og styringsre-
levant budget, men processen har ikke
levnet tid til at forbedre systemunderstøt-
telsen væsentligt. Rebudgetteringen har
imidlertid bidraget med en øget forståelse
af kravene til den fremtidige budgetløs-
ning.
Fremdrift tilfredsstillende
I forbindelse med rebudgetteringen er der
i budgettet etableret datamæssige sam-
menhænge og med afsæt i budgetvejled-
ningen er de kritiske styringsmæssige
begreber defineret.
Der er etableret en registreringstruk-
tur, der sikrer opfølgning på budget-
forudsætningerne.
Økonomirapporteringen er opdateret
og koblet til det opdaterede styrings-
grundlag.
Der er etableret et budgetsystem der
understøtter budgetteringen i hvert
projekt, med mulighed for konsolide-
ring på programniveau. Budgetsyste-
met kan inddrage kritiske budgetforud-
sætninger, herunder særligt plan data,
betalingsmilepæle og disponeringer.
Systemunderstøttelsen skal højne kvalitet og sporbar-
hed i styringsgrundlaget
og minimere svartider i for-
hold til basale spørgsmål om økonomi, tid, kontrakter
og risici
Ved årsskiftet 2019 er de kritiske ele-
menter i styringsgrundlaget opdateret
således at de understøtter opfølgning
på budgettet. Dette omfatter primært
opsætningen i regnskabs- og økono-
mistyringssystemet, hvor registre-
ringsrammen er tilpasset budgettets
struktur og data indhold.
Der er foretaget oprydning i alle kon-
traktreferencer således at indkøbs-
løsningen er opdateret og refererer
korrekt til aftaler og kontrakter i kon-
traktdatabasen.
Ved årsskiftet 2020 er de resterende
elementer i styringsgrundlaget opdate-
ret således at de understøtter opfølg-
ning på budget, budgetforudsætninger
og planer.
Samtlige styringsværktøjer og syste-
mer er opdateret med den fælles be-
grebsmodel og uddata er organiseret
således at alle styringsmæssige sam-
menhænge understøttes effektivt med
standard dataudtræk.
22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916157_0026.png
Signalprogrammet
23
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916157_0027.png
Signalprogrammet
Om Deloitte
Deloitte leverer ydelser indenfor revision, consulting, financial advisory, risikostyring, skat og dertil knyttede ydelser til både
offentlige og private kunder i en lang række brancher. Deloitte betjener fire ud af fem virksomheder på listen over verdens stør-
ste selskaber, Fortune Global 500®, gennem et globalt forbundet netværk af medlemsfirmaer i over 150 lande, der leverer kom-
petencer og viden i verdensklasse og service af høj kvalitet til at håndtere kundernes mest komplekse forretningsmæssige udfor-
dringer. Vil du vide mere om, hvordan Deloittes omkring 245.000 medarbejdere gør en forskel, der betyder noget, så besøg os
på Facebook, LinkedIn eller Twitter.
Deloitte er en betegnelse for en eller flere af Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar
(”DTTL”), dets netværk af medlemsfirmaer og deres tilknyttede virksomheder. DTTL og alle dets medlemsfirmaer udgør separate
og uafhængige juridiske enheder. DTTL (der også betegnes “Deloitte Global”) leverer ikke selv
ydelser til kunderne. Vi henviser
til www.deloitte.com/about for en udførlig beskrivelse af DTTL og dets medlemsfirmaer.
© 2018 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited.
24