Rapport
31.05.2018
Opfølgning på sikkerheden i Banedanmarks publikumsvendte
1
perronovergange
Sammenfatning
Transport-, bygnings- og boligministeren har bedt Banedanmark om at redegøre for sikkerheden i
perronovergange på Banedanmarks infrastruktur og mulighederne for at forbedre sikkerheden. Der er 73
stationer med publikumsvendte perronovergange.
På baggrund af Banedanmarks risikotal og økonomiske omkostninger til forbedringerne vurderes 5
projekter at være samfundsmæssigt rentable:
Etablering af niveaufri passage uden elevatortårne på Gelsted Station (både med og uden ny
linjeføring på Vestfyn)
Etablering af u-sluse med chikaneløsning på Gelsted Station (både med og uden ny linjeføring på
Vestfyn)
Etablering af niveaufri passage ved gangbro med elevatortårne på Lindholm Station
Etablering af niveaufri passage ved gangbro uden elevatortårne på Tjæreborg Station
Etablering af niveaufri passage ved gangbro uden elevatortårne på Holsted Station
Banedanmark identificerer i rapporten 14 stationer, hvor analysen peger på, at det er mest relevant at øge
sikkerheden i perronovergangene.
Banedanmark præsenterer ligeledes et udviklingsprojekt for bomanlæg ved perronovergange, som man
ser det i eksempelvis Sverige og Storbritannien. Et udviklingsprojekt vil kunne undersøge, hvordan der
kan introduceres bomanlæg på den danske jernbane som et sikrere alternativ til de nuværende
varslingsanlæg med lys og lyd, der samtidig er billigere end niveaufri passage.
1
En publikumsvendt perronovergang er de overgange, som indenfor et stationsområde er designet til, at
publikum (under sikrede forhold) kan krydse sporet. Når overgangen er ”i niveau” betyder dette, at der ikke er
tale om en tunnel eller en bro, men at publikum krydser sporet direkte. En perronovergang må ikke forveksles
med en jernbaneoverkørsel på vejnettet, hvor motorkøretøjer kan krydse jernbanen.
Kvalitet & Sikkerhed
Hændelser & Analyse
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
+45 4186 4020
banedanmark.dk
Journalnr.
2017-19467
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(39)