Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 335
Offentligt
1915227_0001.png
MINISTEREN
MF Henning Hyllested (EL)
Folketinget
Dato
J. nr.
22. juni 2018
2016-4348
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Henning Hyllested
Jeg har modtaget Enhedslistens bemærkninger og ønsker til justeringer af ud-
kast til bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs. Det vil jeg gerne
takke for.
Du udtrykker ønske om, at Transport-, Bygnings- og Boligudvalget snarest ind-
kaldes til et møde, hvor høringssvar og justeringer kan drøftes.
Jeg må desværre meddele, at det ikke forud for bekendtgørelsens forestående
ikrafttræden den 1. juli 2018 har været muligt at finde et ledigt tidspunkt for et
sådant møde. Jeg skal i den forbindelse ikke undlade at gøre opmærksom på, at
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget netop har været inviteret til et møde
den 12. juni 2018 med henblik på en gennemgang af høringsnotatet og drøftelse
af eventuelle spørgsmål, som udvalgets medlemmer måtte have. Da ingen ud-
valgsmedlemmer tilmeldte sig mødet, måtte jeg aflyse det.
Samtidig har Transport-, Bygnings- og Boligudvalget under behandlingen af
lovforslaget, der giver mulighed for etablering af forsøgsordningen, den 16.
november 2017 fået en teknisk gennemgang af, hvordan forsøgsordningen ville
blive udfærdiget. Herunder blev der redegjort for alle hovedpunkterne i for-
søgsordningen
dvs. placering på cykelsti, konstruktiv maksimal hastighed på
45 km i timen, aldersgrænse på 15 år, ingen krav om kørekort og krav om cy-
kelhjelm. De forskellige hovedpunkter, herunder også forsøgsordningens tids-
mæssige udstrækning, blev endvidere drøftet under samråd i Transport-, Byg-
nings- og Boligudvalget den 28. november 2017.
Jeg synes derfor, at Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets medlemmer både
forud for lovforslagets vedtagelse og i forbindelse med bekendtgørelsens udar-
bejdelse har haft god mulighed for at drøfte forsøgsordningens nærmere betin-
gelser, herunder tilbud om en nærmere drøftelse af de indkomne høringssvar
vedrørende udkast til bekendtgørelsen. Jeg har i øvrigt heller ikke modtaget
bemærkninger eller ønsker om justeringer af bekendtgørelsesudkastet fra an-
dre udvalgsmedlemmer.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 335: Orientering om Enhedslistens bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1915227_0002.png
Med hensyn til Enhedslistens konkrete bemærkninger vedrørende evalue-
ringsmulighederne og tilpasning af politiets it-systemer, kan jeg
som Færd-
selssikkerhedskommissionen også blev oplyst om på kommissionens seneste
møde
oplyse, at udfordringen er løst derved, at politiets bilinspektører er
blevet instrueret om, at alle ulykker, der involverer speed pedelecs, skal ind-
rapporteres til Rigspolitiets Nationale Færdselscenter. Der er således taget
hånd om mulighederne for dataindsamling i perioden indtil politiets it-
systemer giver mulighed for it-mæssig understøttelse.
Vedrørende en eventuel mærkning/registreringspligt for speed pedelecs med
det formål at kunne adskille en speed pedelec fra en almindelig el-cykel i kon-
trolsituationer, skal jeg henvise til Færdselsstyrelsens høringsnotat, hvoraf
fremgår, at en speed pedelec som en del af typegodkendelsen skal være udsty-
ret med et typeskilt. Dette er ikke tilfældet for el-cykler, hvorfor det vil være
muligt ved en visuel inspektion at adskille de to køretøjstyper fra hinanden i en
kontrolsituation. Jeg ser derfor ikke et behov for at indføre yderligere mærk-
ningskrav.
Spørgsmålet om forsøgsordningens tidsmæssige udstrækning er tidligere blevet
drøftet med Transport-, Bygnings- og Boligudvalget under samrådet den 28.
november 2017, og der blev her opnået forståelse for, hvorfor det er fornuftigt,
at der ikke fastsættes en fast tidsmæssig ramme for forsøgsperioden, da dette
helt afhænger af, hvornår der er indsamlet tilstrækkelige data til en fornuftig
evaluering. Jeg finder derfor ikke anledning til at ændre dette.
Med hensyn til kravet om brug af cykelhjelm, er jeg enig med Færdselsstyrel-
sen, når styrelsen i høringsnotatet til bekendtgørelsen anfører, at der ikke bør
indføres krav om brug af en særlig speed pedelec hjelm, når udbuddet på det
danske marked er begrænset, og så længe der ikke findes en fælles europæisk
CEN standard for sådanne hjelme. Så snart der kommer en fælles europæisk
standard med deraf øget udbud, vil bekendtgørelsen hurtigt kunne ændres,
således at brug af en sådan hjelm bliver et krav.
For så vidt angår krav om kørekort, hæfter jeg mig ved, at en speed pedelec
med hensyn til vægt og dimensioner er mere sammenlignelig med en cykel
fremfor en knallert. Endvidere ligger en speed pedelecs egenhastighed på hø-
jest 20 km i timen under en almindelig cykels gennemsnitshastighed. Samtidig
er jeg enig med Færdselsstyrelsen, når styrelsen i høringsnotatet anfører, at en
15-årig i kraft af sin erfaring i trafikken er i besiddelse af en grundlæggende
trafikforståelse, og er blevet trænet i at læse og forudse trafikken, når der køres
på en cykel. Jeg mener, at det samme er tilfældet, når der føres en speed pe-
delec, og jeg mener derfor fortsat ikke, at der skal indføres krav om kørekort for
at føre en speed pedelec.
Afslutningsvis vil jeg bemærke, at der jo er tale om en forsøgsordning, der lø-
bende vil blive evalueret. Der er derfor mulighed for at ændre på forsøgsord-
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 335: Orientering om Enhedslistens bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1915227_0003.png
ningens betingelser, hvis ordningen mod forventning måtte vise sig at medføre
væsentlige færdselssikkerhedsmæssige problemer. Jeg vil naturligvis som tidli-
gere lovet orientere Transport-, Bygnings- og Boligudvalget om de løbende
evalueringer, hvorefter vi kan drøfte mulige justeringer, hvis det bliver rele-
vant.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen