Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 334
Offentligt
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets j. nr. 2018-1997
UDKAST af 22. juni 2018
Forslag
til
Lov om ændring af lov om letbane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Ud-
viklingsselskabet By & Havn I/S
(Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S)
§1
I lov nr. 165 af 26. februar 2014 om letbane på Ring 3, som ændret ved § 130 i lov nr. 686 af 27. maj 2015 og §
1 i lov nr. 657 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
overskriften
til kapitel 1
udgår ”Oprettelse af”.
2.
§ 1, stk. 1
3
ophæves og i stedet indsættes:
”Transport-,
bygnings- og boligministerens udtræder af Hovedstadens Letbane I/S, hvorefter Region Hovedsta-
den og de 11 kommuner, jf. stk. 2, overtager samtlige aktiver og passiver i interessentskabet og indtræder i samtli-
ge interessentskabets rettigheder og pligter.
Stk. 2.
Hovedstadens Letbane I/S ejes af Region Hovedstaden med 43 pct., Lyngby-Taarbæk Kommune med
12,52 pct., Gladsaxe Kommune med 12,60 pct., Herlev Kommune med 6,71 pct., Rødovre Kommune med 2,01
pct., Glostrup Kommune med 7,18 pct., Albertslund Kommune med 3,23 pct., Brøndby Kommune med 4,18 pct.,
Høje-Taastrup Kommune med 0,88 pct., Hvidovre Kommune med 0,92 pct., Vallensbæk Kommune med 3,15
pct., og Ishøj Kommune med 3,62 pct.
Stk. 3.
Ejerfordelingen mellem de 11 kommuner, jf. stk. 2, kan ændres ved aftale, såfremt alle 11 kommuner er
enige herom.
Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministerens oprindelige indskud på op til 1.777 mio. kr. i Hovedstadens
Letbane I/S konverteres til et tilskud. Beløbet er angivet i 2013-priser og indeksreguleres med Finansministeriets
anlægsindeks.
Stk. 5.
Region Hovedstaden indskyder 991 mio. kr., Lyngby-Taarbæk Kommune indskyder 285,1 mio. kr., Glad-
saxe Kommune indskyder 286,4 mio. kr., Herlev Kommune indskyder 152,9 mio. kr., Rødovre Kommune ind-
skyder 45,4 mio. kr., Glostrup Kommune indskyder 163,3 mio. kr., Albertslund Kommune indskyder 73,9 mio.
kr., Brøndby Kommune indskyder 94,6 mio. kr., Høje-Taastrup Kommune indskyder 19,4 mio. kr., Hvidovre
Kommune indskyder 20,7 mio. kr., Vallensbæk Kommune indskyder 71,3 mio. kr., og Ishøj Kommune indskyder
82,9 mio. kr. i Hovedstadens Letbane I/S. Beløbene er angivet i 2013-priser og indeksreguleres med Finansmini-
steriets anlægsindeks frem til driftstart og derefter med nettoprisindekset.”
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og 7.
3.
§ 1, stk. 6 og 7,
ophæves.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 1 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
4.
I
§ 5, stk. 1,
udgår: ”,jf. dog § 15”
5.
§ 6
affattes således:
Ӥ
6.
Hovedstadens Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en direktion.
6.
§ 8, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
”Region
Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 2, fastsætter en vedtægt for Hovedstadens Letbane I/S.”
7.
§ 9, stk. 2,
affattes således:
”Stk.
2.
Hovedstadens Letbane I/S' regnskaber skal revideres af en statsautoriseret revisor, som udpeges af Regi-
on Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 2,
i forening.”
8.
Kapitel 3
ophæves.
§2
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som bl.a. ændret ved
§ 2 i lov nr. 657 af 8. juni 2016 og senest ændret ved § 4 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, foretages følgende ændring:
1.
I § 8, stk. 3, ændres
”indtil transportministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S” til: ”indtil letbanen på
Ring 3 tages i brug til passagerdrift”.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 2 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
............................................................................................................................................................ 3
2. Lovforslagets hovedpunkter
.............................................................................................................................. 4
2.1. Statens indskud i Hovedstadens Letbane I/S konverteres til et tilskud
............................................. 4
2.1.1. Gældende ret
.................................................................................................................................... 4
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
............ 4
2.2. Regulering af Hovedstadens Letbane I/S efter at staten ikke længere er interessent
...................... 4
2.2.1. Gældende ret
.................................................................................................................................... 4
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
........... 5
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
.................................................................. 6
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
.......................................................... 7
5. Administrative konsekvenser for borgerne
..................................................................................................... 7
6. Miljømæssige konsekvenser
.............................................................................................................................. 7
7. Forholdet til EU-retten
...................................................................................................................................... 7
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
.................................................................................................... 7
9. Sammenfattende skema.....................................................................................................................................
7
1. Indledning
Lovforslaget har baggrund i den beslutning, den grønne forligskreds (Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Venstre, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti) traf den
22. februar 2018, hvori det blev besluttet, at staten skulle trække sig ud af Hovedstadens Letbane I/S og at det
statslige engagement i letbanen på Ring 3 som følge heraf skulle ændres til en tilskudsmodel.
Den politiske beslutning er endvidere accepteret af samtlige interessenter i Hovedstadens Letbane I/S i forbin-
delse med en vedtægtsændring på et ekstraordinært interessentskabsmøde den 12. marts 2018. Vedtægtsændringen
muliggør, at staten ved transport-, bygnings- og boligministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S, når nær-
værende lovforslag er vedtaget. På baggrund af vedtægtsændringen godkendte staten ved transport-, bygnings- og
boligministeren
bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S’ indstilling om godkendelse
af det økonomiske grund-
lag for indgåelse af kontrakter og gennemførelse af letbanen, jf. § 4, stk. 2, i lov om letbane på Ring 3. De øvrige
interessenter i Hovedstadens Letbane I/S har ligeledes godkendt bestyrelsens indstilling og på den baggrund har
interessentskabet indgået kontrakter om anlæg af letbanen.
Det foreslås, at transport-, bygnings- og boligministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S. Samtidig fore-
slås det, at transport-, bygnings- og boligministerens oprindelige indskud på op til 1.777 mio. kr. (2013-priser)
konverteres til et statsligt tilskud på op til samme beløb.
Endvidere foreslås visse justeringer på baggrund af transport-, bygnings- og boligministeren udtræden af sel-
skabet bl.a. i bestemmelserne om ledelsen af Hovedstadens Letbane I/S.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 3 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Statens indskud i Hovedstadens Letbane I/S konverteres til et tilskud
2.1.1. Gældende ret
Hovedstadens Letbane I/S er reguleret af lov om letbane på Ring 3, jf. lov nr. 165 af 26. februar 2014, der bl.a.
omhandler oprettelse af interessentskabet, definition af anlægsprojektet, udarbejdelse af VVM-redegørelse, inte-
ressentskabets formål, statens udtræden, byggelinjer og ekspropriation.
Lov om letbane på Ring 3 blev ændret ved lov nr. 657 af 8. juni 2016, hvor der bl.a. blev givet Hovedstadens
Letbane I/S bemyndigelse til at anlægge letbanen på Ring 3 i overensstemmelse med den linjeføring, som er en
del af ændringsloven.
I henhold til § 1, stk. 3, i lov om letbane på Ring 3, indskyder transportministeren 1.777 mio. kr. i Hovedstadens
Letbane I/S, hvilket svarer til ejerandel af interessentskabet på 40 pct., jf. § 1, stk. 2, i lov om letbane på Ring 3.
Staten har pr. indtil nu indskudt 499 mio. kr. i selskabet, jf. konto 28.11.35 på Finansloven.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af den politiske beslutning, der blev truffet den 22. februar 2018, i den grønne forligskreds, jf. af-
snit 1 ovenfor, hvor transport-, bygnings- og boligministeren søgte tilslutning til Hovedstadens Letbane I/S’
ind-
stilling om tilslutning til godkendelse af det økonomiske grundlag for indgåelse af de store kontrakter på letbane
på Ring 3, at det statslige engagement i letbanen på Ring 3 skulle ændres, således at staten trækker sig helt ud af
Hovedstadens Letbane I/S, og som følge ændres det statslige indskud til et tilskud. Samme ændring er tidligere
sket for så vidt angår det statslige engagement i Aarhus Letbane, jf. lov nr. 155 af 18. februar 2015 om ændring af
lov om Aarhus Letbane og lov om trafikselskaber.
Statens forpligtelser vedrørende kapitalindskud og korrektionsreserver samt de betingelser om budgettering og
rapportering som er knyttet til statens tilskud berøres ikke af, at statens udtræden sker i anlægsperioden i stedet for
som oprindeligt planlagt ved letbanens ibrugtagning til passagerdrift. Staten forpligter sig således fortsat til at
betale den restende del af det oprindeligt aftalte indskud, inklusiv den aftalte 10 pct. korrektionsreserve som et
tilskud.
20 pct. korrektionsreserven er indsat på den centrale anlægsreserve på Finanslovens § 28.11.13. Et træk fra den
centrale anlægsreserve kræver godkendelse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Finansministeriet.
Staten vil i forbindelse med ydelsen af tilskuddet til Hovedstadens Letbane I/S som tilskudsyder have pligt til at
føre tilsyn med, at statens tilskud bruges til anlæg af letbanen på Ring 3.
De nærmere regler for dette tilsyn, herunder om hvilke oplysninger Hovedstadens Letbane I/S skal give til
transport-, bygnings- og boligministeren, fremgår af afsnit 3 nedenfor.
2.2. Regulering af Hovedstadens Letbane I/S efter at staten ikke længere er interessent
2.2.1. Gældende ret
Det følger af lov om letbane
på Ring 3’ kapitel 3,
at staten ved transport-, bygnings- og boligministeren trækker
sig ud af Hovedstadens Letbane I/S, når letbanen på Ring 3 tages i brug til passagerdrift. Kapitel 3 beskriver dertil
retstilstanden, når staten trækker sig ud af Hovedstadens Letbane I/S, herunder hvordan ejerfordelingen skal være
mellem de tilbageværende interessenter, bestyrelsens størrelse og sammensætning, kompetence til at fastsætte
interessentskabets vedtægter samt beslutning om udpegning af revisorer.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 4 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Vedtægterne for Hovedstadens Letbane I/S blev ændret på et ekstraordinært interessentskabsmøde den 12. marts
2018, hvor det blev besluttet, hvad der skal være gældende ret såfremt kapitel 3 i lov om letbane på Ring 3 æn-
dres, således at staten ved transport-, bygnings- og boligministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S i an-
lægsperioden, dvs. før det oprindeligt forudsatte tidspunkt for statens udtræden ved anlæggets ibrugtagning til
passagerdrift. Vedtægtsændringen var en forudsætning for at staten kunne give sit tilsagn til, at Hovedstadens
Letbane I/S kunne indgå kontrakter om anlæg af letbanen på Ring 3. Det blev desuden indføjes en passus i an-
lægskontrakterne om det forhold, at staten udtræder i anlægsperioden, når nærværende lovforslag er vedtaget og
træder i kraft.
Statens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S kræver en ændring af lov om letbane på Ring 3 og statens udtræ-
den vil derfor først kunne ske med virkning ved denne lovs ikrafttræden, hvor udtrædelsen sker automatisk.
Virkningerne af transport-, bygnings- og boligministerens udtræden er, at staten efter sin udtræden ikke længere
hæfter for forpligtelser, der påhviler Hovedstadens Letbane I/S eller som senere måtte blive rettet mod Hovedsta-
dens Letbane I/S. Dog er staten indstillet på at hæfte i forhold til sin ejerandel på 40 pct. for eventuelle krav mod
Hovedstadens Letbane I/S, som kan relateres til forpligtelser, som selskabet har påtaget sig inden tidspunktet for
statens udtræden. Dog vedrører statens hæftelse i den henseende udelukkende krav, der vedrører anlægsaktiviteter
og således ikke krav, der vedrører driftsforhold.
Det foreslås, at kapitel 3 i lov om letbane på Ring 3 helt ophæves og at bestemmelserne i kapitlet tilpasses og
flyttes til lovens kapitel 1 og 2.
Det foreslås, at den gældende § 13 i lov om letbane på Ring 3, som handler om statens udtræden, og den gæl-
dende § 14, stk. 1, om ejerfordelingen efter statens udtræden sammenskrives i det foreslåede § 1, stk. 1 og 2, med
den modifaktion, at statens udtræden ske automatisk ved dette lovforslags forventede vedtagelse og ikrafttræden.
Det foreslås, at transport-, bygnings- og boligministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S. Hovedstadens
Letbane I/S ejes herefter af Region Hovedstaden med 43 pct., Lyngby-Taarbæk Kommune med 12,52 pct., Glad-
saxe Kommune med 12,60 pct., Herlev Kommune med 6,71 pct., Rødovre Kommune med 2,01 pct., Glostrup
Kommune med 7,18 pct., Albertslund Kommune med 3,23 pct., Brøndby Kommune med 4,18 pct., Høje-Taastrup
Kommune med 0,88 pct., Hvidovre Kommune med 0,92 pct., Vallensbæk Kommune med 3,15 pct., og Ishøj
Kommune med 3,62 pct. Den foreslåede ejerfordeling mellem de tilbageværende interessenter, er den samme
fordeling, som var forudsat skulle gælde ved statens udtræden i henhold til den gældende § 14, stk. 1, i lov om
letbane på Ring 3. Ejerfordelingen mellem de tilbageværende interessenter svarer til det indbyrdes ejerforhold,
som var i det oprindelige interessentskab.
Det foreslås, at den gældende § 15 i lov om letbane på Ring 3, der omhandler, at interessentskabet efter statens
udtræden ledes af en bestyrelse og direktion, justeres og flyttes til det foreslåede § 6, således at det bliver op til
interessenterne i Hovedstadens Letbane I/S at bestemme, hvor stor den kommende bestyrelse skal være, sammen-
sætningen af denne osv.
Det foreslås endvidere, at den gældende § 16 i lov om letbane på Ring 3, der omhandler bestyrelsens sammen-
sætning efter statens udtræden, ophæves. Dette skyldes, at de øvrige interessenter i Hovedstadens Letbane I/S har
ønsket en større frihed til at sammensætte bestyrelsen, herunder at parterne får mulighed for at udvide bestyrelsen
med professionelle bestyrelsesmedlemmer.
Det foreslås tillige, at den gældende § 17 i lov om letbane på Ring 3, der omhandler, at fastsættelse af vedtægt
for Hovedstadens Letbane I/S sker efter beslutning af samtlige tilbageværende interessenter, justeres sprogligt og
flyttes til det foreslåede § 8, stk.1.
Endelig foreslås, at den gældende § 18 i lov om letbane på Ring 3, der omhandler udpegning af revisorer, juste-
res sprogligt og flyttes til det foreslåede § 9, stk. 2. Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at rigsrevisor ikke
længere vil
skulle revidere Hovedstadens Letbane I/S’ regnskaber, efter at staten er trådt ud af interessentskabet,
UDKAST af
22. juni 2018
Side 5 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
idet rigsrevisor kun skal revidere interessentskaber, hvori staten deltager som interessent, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, i lov
om revisionen af statens regnskaber m.m.
Yderligere foreslås en ændring af § 8, stk. 3, i lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet og Udviklingssel-
skabet By & Havn I/S, således at direktionen i Metroselskabet I/S er forpligtet til tillige at være direktion for Ho-
vedstadens Letbane I/S frem til det tidspunkt, hvor letbanen tages i brug til passagerdrift.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet der alene er tale om en omlægning
af det statslige indskud til et tilskud, i henhold til det foreslåede § 1, stk. 4.
Staten har givet tilsagn om at støtte anlæg af letbanen på Ring 3 med op til 1.777 mio. kr. (pl 13). Af dette beløb
udgør anlægstilskuddet 1.367 mio. kr. og den såkaldte 30 pct. korrektionsreserve 410 mio. kr. Anlægstilskuddet
sammen med 1/3 af korrektionsreserven udbetales til selskabet som tilskud i overensstemmelse med den beta-
lingsplan, der blev aftalt ved stiftelsen af selskabet. Disse betalinger fremgår af finanslovens § 28.11.35.10. Indtil
nu har staten indskudt 499 mio. kr. (løbende pl).
2/3 af korrektionsreserven indsættes på finanslovens § 28.11.13, den centrale anlægsreserve. Såfremt der skulle
opstå et behov for at trække på den centrale anlægsreserve kræver det godkendelse fra Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og Finansministeriet. Ved udmøntning af reserven stilles skærpede krav vedrørende dokumenta-
tion.
Den endelige opgørelse af statens tilskud til letbanen på Ring 3 foretages, når anlægsarbejdet er afsluttet og let-
banen overgår til drift.
Kommunernes og Region Hovedstadens indskud berøres ikke.
Eftersom staten udtræder af Hovedstadens Letbane I/S, vil rigsrevisor ikke længere skulle revidere selskabets
regnskaber, idet rigsrevisors kompetence, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, i lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012 om
revisionen af statens regnskaber m.m., alene omfatter interessentskaber, hvori staten deltager som interessent.
Rigsrevisor vil skulle revidere regnskabet for 2018 for Hovedstadens Letbane I/S, idet denne lov forventes at træ-
de i kraft den 1. januar 2019.
Staten vil i stedet som tilsynsførende have en tilsynsforpligtelse som tilskudsyder, og staten vil derfor udøve til-
syn i henhold til denne lov.
Hovedstadens Letbane I/S vil således fortsat skulle anvende principperne i ny anlægsbudgettering i deres rap-
portering og projektopfølgning til transport-, bygnings- og boligministeriet i forbindelse med afgivelse af de halv-
årlige rapporter til Folketinget om udviklingen i anlægsprojekter på ministeriets område. Det vil blandt andet sige,
at der skal være sporbarhed og transparens samt systematisk budgetopfølgning for realiseret forbrug. Projektets
udgiftsprognose skal løbende opdateres i takt med anlægsarbejdets udførelse og ændringer i projektets forudsæt-
ninger. I rapporteringen skal alle væsentlige afvigelser mellem basisoverslag og aktuel udgiftsprognose specifice-
res og beskrives med hensyn til årsag og konsekvens. Risikostyringen skal følge det risikostyrings- og rapporte-
ringssystem, som blev udviklet af selskabet i forbindelse med EYs kvalitetssikring af projektets risikoregister og
reservebehov i 2016 og 2017.
Udgangspunktet for tilsynet vil være kvartalsrapporter og årsrapporten som letbaneselskabet allerede i dag ud-
arbejder til interessenterne. Disse rapporter vil letbaneselskabet fortsat skulle sende til Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, også selvom staten ikke længere er interessent, men alene tilskudsyder. Rapporterne er godkendt
af selskabets bestyrelse før de udsendes. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil tage kontakt til selskabet,
hvis rapporterne giver anledning til spørgsmål.
Endelig skal projektet indgå i den rapporterings- og styringsmodel for megaprojekter som findes på Transport-,
bygnings- og boligministeriets område.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 6 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
1915199_0007.png
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige konsekvenser.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. juni 2018 til den 9. august 2018 været sendt i høring hos føl-
gende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Albertslund Kommune, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arbejderbevægelsens Erhvervs-
råd, Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, Brancheforeningen Danske Advokater, Brøndby Kommune,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk arbejdsgiverforening, Dansk byggeri, Dansk cyklistforbund, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap forbund, Danske handicaporganisationer, Dansk jernbaneforbund, Dansk Ledningsejer-
forum, Dansk Transport og Logistik
DTL, Danske Regioner, DI Transport, DSB, Energinet.dk, Fagligt Fælles
Forbund, Friluftsrådet, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune, Herlev Kommune, Hovedstadens Letbane I/S,
Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Håndværksrådet, Ishøj Kommune, KL, LO, Lyngby-Taarbæk
Kommune, Movia, NOAH-Trafik, Rådet for Bæredygtig Trafik, Region Hovedstaden, Rigsrevisionen, Rødovre
Kommune, Trafikselskaberne i Danmark og Vallensbæk Kommune.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ingen
Staten får som tilskudsyder en til-
synsforpligtelse og vil derfor udøve
tilsyn i henhold til denne lov.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige konsekvenser
UDKAST af
22. juni 2018
Side 7 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
1915199_0008.png
Går videre end minimumskrav i EU- JA
regulering (sæt x)
NEJ
X
UDKAST af
22. juni 2018
Side 8 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I den gældende lov om letbane på Ring 3 har kapitel 1 overskriften: ”Oprettelse
af Hovedstadens Letbane I/S,
definition af anlægsprojektet og miljømæssige vurderinger.”
Det foreslås, at overskriften til
kapitel 1 ændres, således at ”Oprettelse af” udgår. Herefter er overskriften til ka-
pitel 1 ”Hovedstadens Letbane
I/S,
definition af anlægget og miljømæssige vurderinger”.
Ændringen er en konsekvens af, at den gældende § 1 i lov om letbane på Ring 3 ændres, jf. lovforslagets § 1, nr.
2 nedenfor.
Til nr. 2
I henhold til den gældende § 13, stk. 1, 2. pkt., overtager Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk.
1, samtlige aktiver og passiver i interessentskabet og indtræder i samtlige interessentskabets rettigheder og pligter
i forbindelse med transportministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S. Denne bestemmelse foreslås vide-
reført.
Det foreslås således i
§ 1, stk. 1,
at transport-, bygnings- og boligministerens udtræder af Hovedstadens Letbane
I/S, hvorefter Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. stk. 2, overtager samtlige aktiver og passiver i interes-
sentskabet og indtræder i samtlige interessentskabets rettigheder og pligter.
Virkningerne af transport-, bygnings- og boligministerens udtræden er, at staten efter sin udtræden ikke længere
hæfter for forpligtelser, der påhviler Hovedstadens Letbane I/S eller som senere måtte blive rettet mod Hovedsta-
dens Letbane I/S. Dog er staten indstillet på at hæfte i forhold til sin oprindelige ejerandel på 40 pct. for eventuelle
krav mod Hovedstadens Letbane I/S, som kan relateres til forpligtelser, som selskabet har påtaget sig inden tids-
punktet for statens udtræden. Dog vedrører statens hæftelse i den henseende udelukkende krav, der er knyttet til
anlægsbudgettet og ikke til aktiviteter knyttet til driftsforhold.
I henhold til den gældende § 1, stk. 1, i lov om letbane på Ring 3, opretter transportministeren, Region Hoved-
staden og Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup
Kommune, Albertslund Kommune, Brøndby Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre Kommune, Val-
lensbæk Kommune og Ishøj Kommune et interessentskab ved navn Hovedstadens Letbane I/S. Hovedstadens
Letbane I/S blev stiftet den 19. juni 2014.
I henhold til den gældende § 1, stk. 2, i lov om letbane på Ring 3, ejer Transportministeriet 40 pct., Region Ho-
vedstaden 26 pct., Lyngby-Taarbæk Kommune 7,5 pct., Gladsaxe Kommune 7,5 pct., Herlev Kommune 4,0 pct.,
Rødovre Kommune 1,2 pct., Glostrup Kommune 4,3 pct., Albertslund Kommune 1,9 pct., Brøndby Kommune 2,5
pct., Høje-Taastrup Kommune 0,5 pct., Hvidovre Kommune 0,5 pct., Vallensbæk Kommune 1,9 pct., og Ishøj
Kommune 2,2 pct. af Hovedstadens Letbane I/S.
Det foreslås i
§ 1, stk. 2,
at Hovedstadens Letbane I/S ejes af Region Hovedstaden med 43 pct., Lyngby-
Taarbæk Kommune med 12,52 pct., Gladsaxe Kommune med 12,60 pct., Herlev Kommune med 6,71 pct., Rød-
ovre Kommune med 2,01 pct., Glostrup Kommune med 7,18 pct., Albertslund Kommune med 3,23 pct., Brøndby
Kommune med 4,18 pct., Høje-Taastrup Kommune med 0,88 pct., Hvidovre Kommune med 0,92 pct., Vallens-
bæk Kommune med 3,15 pct., og Ishøj Kommune med 3,62 pct.
Den foreslåede ejerfordeling i interessentskabet er en konsekvens af, at transport-, bygnings- og boligministe-
rens udtræder af interessentskabet, jf. det forslåede § 1, stk. 1. Bestemmelsen viderefører den ejerfordeling, som
fremgår af den gældende § 14, stk. 1, i lov om letbane på Ring 3, hvor det fremgår, hvordan ejerfordelingen skulle
være ved statens udtræden af interessentskabet ved anlæggets overgang til drift.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 9 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
Nu foreslås det i stedet, at staten udtræder af interessentskabet ved dette lovforslags vedtagelse og senere ikraft-
trædelse, men ejerfordelingen mellem de tilbageværende interessenter er den samme fordeling, som var forudsat
skulle gælde i henhold til gældende bestemmelse om statens udtræden i lov om letbane på Ring 3.
Ejerfordelingen mellem de tilbageværende interessenter svarer til det indbyrdes ejerforhold, som var i det oprin-
delige interessentskab.
I henhold til den gældende § 14, stk. 2, i lov om letbane på Ring 3, kan ejerfordelingen mellem de 11 kommuner
i Hovedstadens Letbane I/S ændres ved aftale, såfremt alle 11 kommuner er enige herom. Denne bestemmelse
foreslås videreført.
Det foreslås således i
§ 1, stk. 3,
at ejerfordelingen mellem de 11 kommuner, jf. stk. 1, kan ændres ved aftale,
såfremt alle 11 kommuner er enige herom. En ændring af ejerfordelingen mellem de 11 kommuner vil kun kunne
ske, såfremt der foreligger tilslutning fra kommunalbestyrelserne i samtlige 11 kommuner. En ændring af ejerfor-
delingen vil ligeledes kræve en efterfølgende ændring i selskabsdokumenterne for Hovedstadens Letbane I/S.
I henhold til den gældende § 1, stk. 3, i lov om letbane på Ring 3, indskyder transportministeren 1.777 mio. kr.,
Region Hovedstaden indskyder 991 mio. kr., Lyngby-Taarbæk Kommune indskyder 285,1 mio. kr., Gladsaxe
Kommune indskyder 286,4 mio. kr., Herlev Kommune indskyder 152,9 mio. kr., Rødovre Kommune indskyder
45,4 mio. kr., Glostrup Kommune indskyder 163,3 mio. kr., Albertslund Kommune indskyder 73,9 mio. kr.,
Brøndby Kommune indskyder 94,6 mio. kr., Høje-Taastrup Kommune indskyder 19,4 mio. kr., Hvidovre Kom-
mune indskyder 20,7 mio. kr., Vallensbæk Kommune indskyder 71,3 mio. kr., og Ishøj Kommune indskyder 82,9
mio. kr. i Hovedstadens Letbane I/S.
Det foreslås i
§ 1, stk. 4,
at transport-, bygnings- og boligministerens oprindelige indskud på op til 1.777 mio.
kr. i Hovedstadens Letbane I/S konverteres til et tilskud. Beløbet er angivet i 2013-priser og indeksreguleres med
Finansministeriets anlægsindeks.
Forslaget er en konsekvens, at transport-, bygnings- og boligministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S,
jf. det foreslåede § 1, stk. 1, og dermed ikke længere er interessent i Hovedstadens Letbane I/S.
Indskuddet er opdelt i et tilskud på 1.367 mio. kr. samt en 30 pct. korrektionsreserve på 410 mio. kr.
10 pct. af statens korrektionsreserve er indskudt i Hovedstadens Letbane I/S, mens 20 pct. er indsat på finanslo-
vens § 28.11.13, den centrale anlægsreserve.
Det fremgår af principaftalen om anlæg og drift af en letbane på Ring 3, som er et bilag til den oprindelige lov
om letbane på Ring 3, at korrektionsreserverne budgetmæssigt vil være bundet, således at træk på denne reserve
kun vil kunne ske i samme forhold som parternes ejerandele og kun efter forelæggelse for disse. Når de samlede
anlægsomkostninger er endeligt opgjort
ved anlæggets overgang til drift
vil den uforbrugte del af reserverne -
skulle tilbagebetales til ejerne i samme forhold som deres respektive ejerandele og indskudte korrektionsreserver.
Træk fra de resterende 20 pct. af statens 30 pct.vil kunne ske efter samme principper som gælder for de reserver,
der er indskudt i selskabet.
Uanset at det foreslås, at staten trækker sig ud af interessentskabet i anlægsperioden vil ovennævnte beskrivelse
af den endelige opgørelse af statens tilskud til letbanen på Ring 3 skulle gælde. Den endelige opgørelse vil som
hidtidig antaget skulle ske, når anlægsarbejdet er afsluttet og letbanen overgår til passagerdrift.
I den gældende § 1, stk. 3, i lov om letbane på Ring 3, fremgår hvor stort indskud interessenterne skal indskyde i
Hovedstadens Letbane I/S. Denne bestemmelse foreslås videreført for så vidt angår Region Hovedstadens og de
11 kommuners indskud, transport-, bygnings- og boligministerens oprindelige indskud konverteres til et tilskud,
jf. den foreslåede affattelse af § 1, stk. 4 ovenfor.
Det foreslås i
§ 1, stk. 5,
at Region Hovedstaden indskyder 991 mio. kr., Lyngby-Taarbæk Kommune indskyder
285,1 mio. kr., Gladsaxe Kommune indskyder 286,4 mio. kr., Herlev Kommune indskyder 152,9 mio. kr., Rødov-
re Kommune indskyder 45,4 mio. kr., Glostrup Kommune indskyder 163,3 mio. kr., Albertslund Kommune ind-
skyder 73,9 mio. kr., Brøndby Kommune indskyder 94,6 mio. kr., Høje-Taastrup Kommune indskyder 19,4 mio.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 10 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
kr., Hvidovre Kommune indskyder 20,7 mio. kr., Vallensbæk Kommune indskyder 71,3 mio. kr., og Ishøj Kom-
mune indskyder 82,9 mio. kr. i Hovedstadens Letbane I/S. Beløbene er angivet i 2013-priser og indeksreguleres
med Finansministeriets anlægsindeks frem til driftstart og derefter med nettoprisindekset.
Forslaget indebærer ingen ændring i de 12 nævnte interessenters indskud i Hovedstadens Letbane I/S i forhold
til den gældende lov, men er alene en gentagelse, fordi den oprindelige bestemmelse ændres på grund af, at trans-
port-, bygnings- og boligministerens oprindelige indskud på op til 1.777 mio. kr. i Hovedstadens Letbane I/S fore-
slås konverteres til et tilskud, jf. den foreslåede affattelse af § 1, stk. 4.
Til. nr. 3
I henhold til den gældende § 1, stk. 6, i lov om letbane på Ring 3,
kan stiftelsen af Ring 3 Letbane I/S i regnskabs-
og skattemæssig henseende ske med virkning fra den 1. januar i stiftelsesåret
og i henhold til den gældende § 1, stk. 7,
kan
tinglysning og registrering af Hovedstadens Letbane I/S’ rettigheder
ske på grundlag af loven.
Det foreslås i
nr. 3,
at § 1, stk. 6 og 7, ophæves. Der er tale om bestemmelser relateret til stiftelsen af Hovedsta-
dens Letbane I/S og disse er derfor ikke længere aktuelle.
Til nr. 4
I henhold til § 5 i den gældende lov om letbane på Ring 3, er det fastlagt, at direktionen i Metroselskabet I/S til-
lige er direktion i Hovedstadens Letbane I/S. Det fremgår af henvisningen til § 15 i den gældende § 5, stk. 1, at
den lovbundne opgave for direktionen i Metroselskabet I/S varer indtil transportministeren udtræder af interes-
sentskabet.
Det foreslås, at: ”,
jf.
dog § 15” udgår i § 5, stk. 1.
Ændringen er en konsekvens af, at det foreslås, at kapitel 3,
hvoraf § 15 er en af paragrafferne, foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 8.
Henvisningen til § 8, stk. 3 i lov om Metroselskabet og Udviklingsselskabet By & Havn I/S opretholdes i § 5,
stk. 1. Den nye foreslåede affattelse af § 8, stk. 3, i lov om Metroselskabet og Udviklingsselskabet By & Havn I/S,
jf. lovforslagets § 2, medfører, at Metroselskabet I/S’ direktion fortsætter med at skulle være direktion for Hoved-
stadens Letbane I/S indtil letbanen tages i brug til passagerdrift, selvom transport-, bygnings- og boligministeren
udtræder af Hovedstadens Letbane I/S ved dette lovforslags ikrafttræden.
Til nr. 5
I henhold til den gældende § 6, i lov om letbane på Ring 3, ledes Hovedstadens Letbane I/S af en bestyrelse på 9
medlemmer, hvor transportministeren udpeger 5, Region Hovedstaden 2 og de 11 kommuner udpeger i fælleskab
2. Transportministeren udpeger bestyrelsesformanden og Region Hovedstaden udpeger en næstformand og de 11
kommuner udpeger ligeledes en næstformand.
I henhold til den gældende § 15, stk. 1, i lov om letbane på Ring 3, ledes interessentskabet efter transportmini-
sterens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S af en bestyrelse og en direktion. Bestyrelsen ansætter direktionen.
Det fremgår endvidere af den gældende § 16 i lov om letbane på Ring 3, at efter transportministerens udtræden
skal bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S bestå af 6 medlemmer, hvoraf Region Hovedstaden udpeger 3 og
de 11 kommuner udpeger i forening ligeledes 3 medlemmer. Kommunerne udpeger i forening bestyrelsesforman-
den og Region Hovedstaden udpeger næstformanden. Desuden skal udpegning af formand og næstformand træf-
fes efter enig beslutning blandt bestyrelsesmedlemmerne.
§§ 6, 15 og 16 i den gældende lov om letbane på Ring 3, foreslås erstattet af en ny affattelse af § 6.
Det foreslås således i
§ 6,
at
Hovedstadens Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en direktion.
Forslaget er en konsekvens af forslaget til ny affattelse af lovens § 1, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 om, at
transport-, bygnings- og boligministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S. De af transport-, bygnings- og
boligministeren udpegede medlemmer udtræder således af bestyrelsen ved denne lovs ikrafttræden.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 11 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
Det er herefter op til de øvrige interessenter, dvs. Region Hovedstaden og de 11 kommuner i fællesskab at blive
enige om udpegningen af bestyrelsesmedlemmer, antallet af bestyrelsesmedlemmer, bestyrelseshonorarer samt
udpegning af formand og næstformand.
Til nr. 6
I henhold til § 8, stk. 1, i lov om letbane på Ring 3, fastsætter transportministeren, Region Hovedstaden og de 11
kommuner i fællesskab en vedtægt for Hovedstadens Letbane I/S. Det fremgår endvidere af den gældende § 17 i
lov om letbane på Ring 3, at efter transportministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S fastsættes vedtæg-
ten af Region Hovedstaden og de 11 kommuner i fællesskab. Den gældende § 17 foreslås videreført, men foreslås
flyttet til kapitel 2 om Hovedstadens Letbane I/S’ formål og ledelse.
Det foreslås i
§ 8, stk. 1,
at Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 2, fastsætter en vedtægt for
Hovedstadens Letbane I/S.
Vedtægten for Hovedstadens Letbane I/S vil skulle tilrettes i forbindelse med, at transport-, bygnings- og bo-
ligministeren udtræder af interessentskabet, dog er der allerede ved en vedtægtsændringen på et ekstraordinært
interessentskabsmøde den 12. marts 2018 taget højde for at staten udtræder af Hovedstadens Letbane I/S ved den-
ne lovs ikrafttræden.
Til nr. 7
I henhold til den gældende § 9, stk. 2, i lov om letbane på Ring 3,
revideres
Hovedstadens Letbane I/S’ regnskaber
af en statsautoriseret revisor, som udpeges af transportministeren, Region Hovedstaden og de 11 kommuner. Det frem-
går endvidere af den gældende § 18, at efter transportministerens udtræden af Ring 3 Letbane I/S skal Hovedstadens
Letbane I/S’ regnskaber revideres af en statsautoriseret revisor, som udpeges af Region Hovedstaden og de 11 kommu-
ner, jf. § 1, stk. 1, i forening.
Hovedindholdet i den gældende § 18 foreslås videreført, men foreslås flyttet til kapitel
2 om Hovedstadens Letbane I/S’ formål og ledelse.
Det foreslås i
§ 9, stk. 2,
at Hovedstadens Letbane I/S' regnskaber skal revideres af en statsautoriseret revisor,
som udpeges af Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 2, i forening.
Rigsrevisor vil ikke længere skulle revidere Hovedstadens Letbane I/S’ regnskaber, efter at staten er trådt ud af
interessentskabet, idet rigsrevisor kun skal revidere interessentskaber, hvori staten deltager som interessent, jf. § 2,
stk. 1, nr. 4, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Rigsrevisor
skal revidere Hovedstadens Letbane I/S’
regnskab for 2018, idet staten først træder ud af interessentskabet ved årsskiftet 2018/2019, jf. lovforslagets § 3,
hvor det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Til nr. 8
Det gældende kapitel 3 i lov om letbane på Ring 3, har overskriften: transportministerens udtræden af Hoved-
stadens Letbane I/S m.v. Det fremgår af den gældende § 13, at transportministeren udtræder af Hovedstadens
Letbane I/S, når letbanen på Ring 3 tages i brug til passagerdrift. Dette kapitel er ikke længere aktuelt, idet det
med nærværende lovforslag foreslås, at transport-, bygnings- og boligministeren udtræder af Hovedstadens Letba-
ne I/S ved denne lovs ikrafttræden.
Det foreslås, at
kapitel 3
ophæves. §§ 13-18 ophæves med forslaget og reguleringen af Hovedstadens Letbane
I/S efter statens udtræden flyttes til henholdsvis kapitel 1 og kapitel 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 og 5-8 ovenfor.
Den gældende § 13, om staten udtræden af Hovedstadens Letbane I/S og konsekvenserne for interessentskabets
aktiver og passiver samt rettighede og pligter, flyttes og justeres sprogligt til den forslåede § 1, stk. 1.
Den gældende § 14, stk. 1, om den procentvise ejerfordeling mellem de tilbageværende 12 interessenter i Ho-
vedstadens, flyttes og justeres sprogligt til den forslåede § 1, stk. 2.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 12 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
Den gældende § 14, stk. 2, om at ejerfordelingen mellem de 11 kommuner kan ændres ved aftale, flyttes til den
forslåede § 1, stk. 3.
Den gældende § 15, om ledelse og direktion i interessentskabet og den gældende § 16, om bestyrelsen for Ho-
vedstadens Letbane I/S’ sammensætning efter,
at transport-, bygnings- og boligministeren udtræder, erstattes af
den forslåede § 6.
Den gældende § 17, om fastsættelse af en vedtægt for Hovedstadens Letbane I/S, flyttes og justeres sprogligt til
den forslåede § 8, stk.1.
Den gældende § 18, om revision af
Hovedstadens Letbane I/S’ regnskaber,
flyttes og justeres sprogligt til den
forslåede § 9, stk.2.
Til § 2
Af den gældende § 8, stk. 3, i lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By &
Havn I/S fremgår, at direktionen i Metroselskabet I/S skal tillige være direktion i Hovedstadens Letbane I/S, og
Metroselskabet I/S skal stille de nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af
Hovedstadens
3 Letbane I/S’ virksomhed, jf. § 5 i lov om letbane på Ring
3, indtil transportministeren udtræder af
Ring 3 Letbane I/S
Det foreslås, at i den gældende § 8, stk. 3, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
ændres: ”indtil transportministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S” til: ”indtil letbanen på Ring 3 tages i
brug til passagerdrift”. Det
foreslås således,
at Metroselskabet I/S’ direktion fortsætter med at være direktion i
Hovedstadens Letbane I/S, indtil anlægget af letbanen er færdigt og letbanen kan tages i brug til passagerdrift.
Den foreslåede model svarer til den hidtidige gældende model, hvor det også var forudsat, at Metroselskabets
direktion skulle være direktion i Hovedstadens Letbane I/S frem til tidspunktet, hvor letbanen tages i brug til pas-
sagerdrift og hvor transportministeren udtrådte af interessentskabet. Ved den foreslåede model anvendes de erfa-
ringer, der er i Metroselskabet I/S, i hele anlægsperioden. Med udtrykket
”tages i brug til passagerdrift” menes det
tidspunkt, hvor Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen godkender, at letbanen på Ring 3 kan tages i brug.
Efter at letbanen er overgået til driftsfasen og taget i brug til passagerdrift er det op til bestyrelsen for Hovedsta-
dens Letbane I/S at bestemme, hvem der skal varetage direktionsopgaven for interessentskabet. Bestyrelsen for
Hovedstadens Letbane I/S vil kunne indgå en aftale med Metroselskabet I/S om at fortsætte samarbejdet, men i
givet fald på almindelige forretningsmæssige vilkår, jf. § 8, stk. 2 og 4 i den gældende lov om Metroselskabet I/S
og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Staten ved transport- bygnings- og boligministeren udtræder automatisk af Hovedstadens Letbane I/S ved lo-
vens ikrafttræden, således at ejerkredsen fra 1. januar 2019 består af Region Hovedstaden med, Lyngby-Taarbæk
Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup Kommune, Albertslund Kom-
mune, Brøndby Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk Kommune, og Ishøj
Kommune.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 13 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 165 af 26. februar 2014 om letbane på Ring
3, som ændret ved § 130 i lov nr. 686 af 27. maj 2015
og § 1 i lov nr. 657 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer:
1.
I
overskriften
til kapitel 1
udgår ”Oprettelse af”.
Kapitel 1
Oprettelse af Hovedstadens Letbane I/S, definition af
anlægsprojektet og miljømæssige vurderinger
§ 1.
Transportministeren, Region Hovedstaden og
Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune,
Herlev Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup Kom-
mune, Albertslund Kommune, Brøndby Kommune,
Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre Kommune, Val-
lensbæk Kommune og Ishøj Kommune opretter et inte-
ressentskab ved navn Hovedstadens Letbane I/S.
Stk. 2.
Transportministeriet ejer 40 pct., Region Hoved-
staden ejer 26 pct., Lyngby-Taarbæk Kommune ejer 7,5
pct., Gladsaxe Kommune ejer 7,5 pct., Herlev Kommu-
neejer 4,0 pct., Rødovre Kommune ejer 1,2 pct., Glos-
trup
Kommune ejer 4,3 pct., Albertslund Kommune ejer 1,9
pct., Brøndby Kommune ejer 2,5 pct., Høje-Taastrup
Kommune ejer 0,5 pct., Hvidovre Kommune ejer 0,5
pct., Vallensbæk Kommune ejer 1,9 pct., og Ishøj
Kommune ejer 2,2 pct. af Hovedstadens Letbane I/S, jf.
dog § 14.
Stk. 3.
Transportministeren indskyder 1.777 mio. kr.,
Region Hovedstaden indskyder 991 mio. kr., Lyngby-
Taarbæk Kommune indskyder 285,1 mio. kr., Gladsaxe
Kommune indskyder 286,4 mio. kr., Herlev Kommune
indskyder 152,9 mio. kr., Rødovre Kommune indskyder
45,4 mio. kr., Glostrup Kommune indskyder 163,3 mio.
kr., Albertslund Kommune indskyder 73,9 mio. kr.,
Brøndby Kommune indskyder 94,6 mio. kr., Høje-
Taastrup Kommune indskyder 19,4 mio. kr., Hvidovre
Kommune indskyder 20,7 mio. kr., Vallensbæk Kom-
mune indskyder 71,3 mio. kr., og Ishøj Kommune ind-
skyder 82,9 mio. kr. i Ring 3 Letbane I/S. Beløbene er
angivet i 2013-priser og indeksreguleres med Finansmi-
nisteriets anlægsindeks frem til driftstart og derefter
med nettoprisindekset.
2.
§ 1, stk. 1
3
ophæves og i stedet indsættes:
”Transport-,
bygnings- og boligministerens udtræder af
Hovedstadens Letbane I/S, hvorefter Region Hovedsta-
den og de 11 kommuner, jf. stk. 2, overtager samtlige
aktiver og passiver i interessentskabet og indtræder i
samtlige interessentskabets rettigheder og pligter.
Stk. 2.
Hovedstadens Letbane I/S ejes af Region Ho-
vedstaden med 43 pct., Lyngby-Taarbæk Kommune
med 12,52 pct., Gladsaxe Kommune med 12,60 pct.,
Herlev Kommune med 6,71 pct., Rødovre Kommune
med 2,01 pct., Glostrup Kommune med 7,18 pct., Al-
bertslund Kommune med 3,23 pct., Brøndby Kommune
med 4,18 pct., Høje-Taastrup Kommune med 0,88 pct.,
Hvidovre Kommune med 0,92 pct., Vallensbæk Kom-
mune med 3,15 pct., og Ishøj Kommune med 3,62 pct.
Stk.3.
Ejerfordelingen mellem de 11 kommuner, jf.
stk. 2, kan ændres ved aftale, såfremt alle 11 kommuner
er enige herom.
Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministerens op-
rindelige indskud på op til 1.777 mio. kr. i Hovedsta-
dens Letbane I/S konverteres til et tilskud. Beløbet er
angivet i 2013-priser og indeksreguleres med Finans-
ministeriets anlægsindeks.
Stk. 5.
Region Hovedstaden indskyder 991 mio. kr.,
Lyngby-Taarbæk Kommune indskyder 285,1 mio. kr.,
Gladsaxe Kommune indskyder 286,4 mio. kr., Herlev
Kommune indskyder 152,9 mio. kr., Rødovre Kommu-
ne indskyder 45,4 mio. kr., Glostrup Kommune indsky-
der 163,3 mio. kr., Albertslund Kommune indskyder
73,9 mio. kr., Brøndby Kommune indskyder 94,6 mio.
kr., Høje-Taastrup Kommune indskyder 19,4 mio. kr.
Hvidovre Kommune indskyder 20,7 mio. kr., Vallens
bæk Kommune indskyder 71,3 mio. kr., og Ishøj
Kommune indskyder 82,9 mio. kr. i Hovedstadens Let-
UDKAST af
22. juni 2018
Side 14 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
bane I/S. Beløbene er angivet i 2013-priser og indeks-
reguleres med Finansministeriets anlægsindeks frem til
driftstart og derefter med nettoprisindekset.”
Stk. 4.
Transportministeren, Region Hovedstaden og de
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og 7.
11 kommuner, jf. stk. 1, stiller vederlagsfrit de arealer,
der er nødvendige for letbanens anlæg og drift, til rå-
dighed for Hovedstadens Letbane I/S.
Stk. 5.
Stiftelsen af Hovedstadens Letbane I/S kan i
regnskabs og skattemæssig henseende ske med virkning
fra den 1. januar i stiftelsesåret.
3.
§ 1, stk. 6 og 7,
ophæves.
Stk. 6.
Tinglysning og registrering af Ring 3 Letbane
I/S’ rettigheder og pligter kan ske på grundlag af denne
lov.
4.
I
§ 5, stk. 1,
udgår: ”,jf, dog § 15”
4.
§ 5
ophæves.
§ 6.
Bestyrelsen i Hovedstadens Letbane I/S består af 7
5.
§ 6
affattes således:
medlemmer, jf. dog § 16.
Ӥ
6.
Hovedstadens Letbane I/S ledes af en bestyrelse
Stk. 2.
Transportministeren udpeger 3 bestyrelsesmed-
og en direktion.
lemmer, Region Hovedstaden udpeger 2 bestyrelses-
medlemmer, og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, udpeger
i fællesskab 2 bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 3.
Transportministeren udpeger bestyrelsesforman-
den. Region Hovedstaden udpeger 1 næstformand. De
11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, udpeger i fællesskab lige-
ledes 1 næstformand.
Stk. 4.
Formanden og næstformændene for bestyrelsen
må ikke udføre hverv for selskabet, der ikke er en del af
hvervet som bestyrelsesformand og næstformand. For-
manden og næstformændene for bestyrelsen kan dog,
hvor der er særligt behov herfor, udføre opgaver, som
de pågældende bliver anmodet om at udføre af og for
bestyrelsen.
Stk. 5.
Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid afsættes
af den, som har udpeget den pågældende.
§ 8.
Transportministeren, Region Hovedstaden og de 11
6.
§ 8, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
kommuner, jf. § 1, stk. 1, fastsætter i forening en ved-
”Region
Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk.
tægt for Ring 3 Letbane I/S, jf. dog § 17. Vedtægten og
2, fastsætter en vedtægt for Hovedstadens Letbane I/S.”
ændringer i denne skal fastsættes på et interessent-
skabsmøde.
Stk. 2.
Ring 3 Letbane I/S skal på begæring uden unø-
digt ophold stille enhver oplysning om sin virksomhed
til rådighed for interessenterne.
§ 9.
Årsregnskabslovens regler, herunder bestemmel-
serne for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for
Hovedstadens Letbane I/S.
Stk. 2.
Hovedstadens
Letbane I/S’ regnskaber revideres
af en statsautoriseret revisor, som i forening udpeges af
transportministeren, Region Hovedstaden og de 11
kommuner, jf. § 1, stk. 1, jf. dog § 18.
7.
§ 9, stk. 2,
affattes således:
”Stk.
2.
Hovedstadens Letbane I/S' regnskaber skal
revideres af en statsautoriseret revisor, som udpeges af
Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 2,
i forening.”
UDKAST af
22. juni 2018
Side 15 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
Kapitel 3
8.
Kapitel 3
ophæves.
Transportministerens udtræden af Hovedstadens Letba-
ne I/S m.v.
§ 13.
Transportministeren udtræder af Hovedstadens-
Letbane I/S, når letbanen på Ring 3 tages i brug til pas-
sagerdrift. I forbindelse med transportministerens ud-
træden af Hovedstadens Letbane I/S overtager Region
Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, samtli-
ge aktiver og passiver i interessentskabet og indtræder i
samtlige interessentskabets rettigheder og pligter.
§ 14.
Efter transportministerens udtræden af Hovedsta-
dens Letbane I/S ejer Region Hovedstaden 43 pct., og
Lyngby-Taarbæk Kommune ejer 12,52 pct., Gladsaxe
Kommune ejer 12,60 pct., Herlev Kommune ejer 6,71
pct., Rødovre Kommune ejer 2,01 pct., Glostrup Kom-
mune ejer 7,18 pct., Albertslund Kommune ejer 3,23
pct., Brøndby Kommune ejer 4,18 pct., Høje-Taastrup
Kommune ejer 0,88 pct., Hvidovre Kommune ejer 0,92
pct., Vallensbæk Kommune ejer 3,15 pct., og Ishøj
Kommune ejer 3,62 pct. af Hovedstadens Letbane I/S.
Stk. 2.
Ejerfordelingen mellem de 11 kommuner, jf. stk.
1, kan ændres ved aftale, såfremt alle 11 kommuner er
enige herom.
§ 15.
Efter transportministerens udtræden af Hovedsta-
dens Letbane I/S ledes interessentskabet af en bestyrelse
og en direktion. Bestyrelsen ansætter direktionen.
Stk. 2.
Bestyrelsen fastsætter ved instruks, hvilke opga-
ver direktionen skal varetage, herunder at direktionen
skal forelægge årsregnskab for bestyrelsen.
§ 16.
Efter transportministerens udtræden af Hovedsta-
dens Letbane I/S består bestyrelsen af 6 medlemmer,
hvoraf Region Hovedstaden udpeger 3 bestyrelsesmed-
lemmer, og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, i forening
udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 2.
De 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, udpeger i for-
ening bestyrelsesformanden, og Region Hovedstaden
udpeger næstformanden.
Stk. 3.
Udpegning af formand og næstformand sker efter
enig beslutning mellem Region Hovedstaden og de 11
kommuner, jf. § 1, stk. 1, blandt de af interessenterne
udpegede bestyrelsesmedlemmer.
§ 17.
Efter transportministerens udtræden af Hovedsta-
dens Letbane I/S fastsætter Region Hovedstaden og de
11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, en vedtægt for Hovedsta-
dens Letbane I/S.
§ 18.
Efter transportministerens udtræden af Hovedsta-
dens Letbane I/S skal Hovedstadens Letbane I/S’ regn-
skaber revideres af en statsautoriseret revisor, som ud-
peges af Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. §
1, stk. 1, i forening.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 16 af 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om let-bane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S), fra transport, bygnings- og boligministeren
§ 8.
Metroselskabet I/S' formål er at varetage projekte-
ring og anlæg af en Cityring som en metro, færdiggørel-
se af anlæg af Østamagerbanen (metroens 3. etape) samt
stå for drift og vedligehold af den samlede metro.
Stk. 2.
Selskabet kan tillige drive anden virksomhed,
som har en naturlig forretningsmæssig sammenhæng
med metroaktiviteterne, jf. stk. 1.
Stk. 3.
13 Direktionen i Metroselskabet I/S skal tillige
være direktion i Hovedstadens Letbane I/S, og Metro-
selskabet I/S skal stille de nødvendige medarbejdere og
øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af Hoved-
stadens Letbane I/S' virksomhed, jf. § 5 i lov om letbane
på Ring 3, indtil transportministeren udtræder af Ho-
vedstadens Letbane I/S.
Stk. 4.
Selskabet skal drives på et forretningsmæssigt
grundlag.
Stk. 5. Selskabet foretager offentligt udbud af drift og
vedligehold af metroen.
§2
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som bl.a. ændret
ved § 2 i lov nr. 657 af 8. juni 2016 og senest ændret
ved § 4 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring:
1.
I § 8, stk. 3, ændres
”indtil transportministeren ud-
træder af Hovedstadens Letbane I/S” til: ”indtil letba-
nen på Ring 3 tages i brug til
passagerdrift”.
§3
Loven træder i kraft den 1.januar 2019.
UDKAST af
22. juni 2018
Side 17 af 17