Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Transportminister Ole Birk Olesen
Folketingets Transportudvalg
Døstrup den 25.10.2017
Kære Transportminister Ole Birk Olesen
Kære medlemmer af Folketingets transportudvalg
Jeg skriver til jer i forlængelse af skrivelse fra den 7. april 2017, vedr. nedlæggelse af den sikrede overkørsel
nr. 93 Søndervej Døstrup 6780 Skærbæk.
På det tidspunkt bad jeg jer om at sagsbehandlingen skulle gå om, da jeg ikke mente der var lavet objektivt
sagsbehandling.
Kommissarius Ved Statens Ekspropriationer i Jylland, har med brev fra den 25. september 2017 meddelt at
overkørslen lukkes.
Jeg har med baggrund af dette brev, den 8. okt. 2017 ansøgt Banedanmark om aktindsigt i
sagsbehandlingen vedr. den sikrede overkørsel 93, hvilket jeg fik fuld medhold i.
Ved gennemgang af akterne ses, at der har været et møde med Tønder kommune den 31.05.2016 hvor der
skete en orientering vedr. nedlæggelser af overkørsler mellem Tønder og Bramming.
”Baggru d for edlæggelse af usikrede
overkørsler
Kaare Kyndal orienterede om baggrunden for at nedlægge overkørslerne. Som en del af det grønne
trafikforlig i 2009 har folketinget bevilliget Banedanmark økonomiske midler med henblik på at øge
sikkerheden omkring jernbaneoverkørsler, herunder nedlæggelse af usikrede overkørsler. Desuden
forbedres arbejdsmiljøet for lokomotivførerne, idet der sker mange "nær ved og næsten" hændelser ved
usikrede overkørsler. ”
Præsentation af løsningsforslag
Overkørsel 93, Søndervej Offentlig overkørsel. Nedlæggelse er ikke endeligt besluttet, men under
overvejelse. Der er gode muligheder for anvendelse af andre krydsningsmuligheder.
Løsningsforslag Det vurderes at overkørslen kan nedlægges uden etablering af erstatningsanlæg. Det ser
ud til at overkørslen anvendes som erstatning for en anden allerede nedlagt overkørsel. Der er etableret en
erstatningsvej med forbindelse her til. Vejdirektoratet skal muligvis høres pga. statsvej som ligger
umiddelbart øst for overkørslen. Eventuelt skal vejstykket øst for banen nedlægges, hvilket vil være en fordel
for ejendommen, som har arealer på begge sider af Søndervej. Der skal eventuelt etableres en vendeplads
vest for banen.
Tønder Kommunes bemærkninger Der blev gjort opmærksom på, at Vejdirektoratet skulle høres/
informeres i forbindelse med ændringerne.
Vejdirektoratets bemærkninger Umiddelbart har Vejdirektoratet ingen bemærkninger til nedlæggelsen. Det
blev bemærket at for dem kun er en fordel, at overkørslen nedlægges og kommunevejen mellem jernbanen
og statsvejen nedlægges, idet de herved får begrænset udkørslen på statsvejen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: Henvendelse af 25/10-17 vedrørende nedlæggelse af jernbaneoverkørsel nr. 93, Søndervej Døstrup, fra Døstrup-Mjolden Borgerforening
Tønder Kommune har senere meddelt, at de ikke kan anbefale en nedlæggelse.
Jeg har svært ved at se Kaare Kyndals begrundelse er i overensstemmelse, med det politiske forlig han
henviser til.
”Aftale
mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om:
En grøn transportpolitik side 25
Forlængelse af pulje til bedre sikkerhed ved overskæringer (2015-2020) Der er tidligere afsat 36 mio.kr.
årligt i perioden 2009-2014 til nedlæggelse og opgradering af overkørsler. Puljen udmøntes af
Banedanmark.
Parterne er enige om at videreføre puljen frem til 2020 med 36 mio. kr. pr. år. Med henblik på at sikre den
største samlede sikkerhedsmæssige og trafikale effekt skal puljen anvendes til nedlæggelse af usikrede
overkørsler, nedlæggelse af overkørsler langs hovedbanen samt en indsats i forhold til "sorte pletter", dvs.
overkørsler, hvor der er sket særligt mange ulykker.”
Da overkørsel 93 er betegnet som en sikret overkørsel, ikke ligger langs hovedbanen og der er aldrig er sket
ulykker ved overkørslen.
Den 4. Juli 2017( midt i sommerferien) blev der afholdt borgermøde ved overkørsel 83 ca. 6 km fra
overkørsel 93.
Referat vedr. overkørsel 93
”Overkørsel
93 Offentlig overkørsel med advarselsanlæg Løsningsforslag Det vurderes at overkørslen kan
nedlægges uden etablering af erstatningsanlæg. Det ser ud til at overkørslen anvendes som erstatning for
en anden allerede nedlagt overkørsel. Der er etableret en erstatningsvej med forbindelse her til.
Vejdirektoratet skal muligvis høres pga. statsvej som ligger umiddelbart øst for overkørslen. Eventuelt skal
vejstykket øst for banen nedlægges, hvilket vil være en fordel for ejendommen, som har arealer på begge
sider af Søndervej. Der skal eventuelt etableres en vendeplads vest for banen.
3. Kommentarer fra lodsejerne til løsningsforslagene Ovk. 93 offentlig med advarsels anlæg.
Kirste Hah Atze • Egoistisk set ok at de lukkes, e ikke for ye . Man
bør kigge på Bygade om den
overhovedet kan bære den tunge trafik. Og om der skal indføres parkeringspolitik, da der tit holder mange
parkerede biler.
Peter Witt • Kører ed tu g trafik til forpagtede arealer. Ka køre lige over hovedla deveje i dag,
vil skulle
ige e
ye
ed tra sporter ved luk i g. • Overkørsle tje er a ge rekreative for ål ed gå, ykle og
løbeture.
Ha s S h idt • Har
aski statio og
e er det er
eget uheldigt at lukke overkørsle . • Foreslår tu
el.
Le e Lasse • Me er overkørsle skal evares ligeso de a dre. • Det er ok at der er tu g trafik he des
eget hus så læ ge overkørsle opretholdes. • Der ør kigges på Bygade o de ka holde til de tu ge
trafik. • Ikke he sigts æssigt ed tu g trafik ige e
ye . • Rekreativt
formål, mister det lidt hvis man
skal til age sa
e vej so
a ko
er ud. • Spurgte til hvorfor Ha s ikke havde odtaget et rev –
dette lev forklaret…. ”
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: Henvendelse af 25/10-17 vedrørende nedlæggelse af jernbaneoverkørsel nr. 93, Søndervej Døstrup, fra Døstrup-Mjolden Borgerforening
Banedanmark har udarbejdet et budget på 488.000,00 kr. for nedlæggelse af overkørslen, men intet budget
for hvad et nyt signal anlæg koster.
RAMBØLL er blevet bedt om at udarbejde alternativ løsning forslag for nedlæggelse af overkørslerne
mellem Tønder og Bramming.
”Alternative
løsningsforslag udarbejdet af RAMBØLL.
1. ALTERNATIVE LØSNINGSFORSLAG
I det følgende præsenteres de alternative løsningsforslag for overkørslerne på strækningen Bramming-
Tønder.
Overkørslerne er grupperet i følgende grupper:
• Overkørsel r. 9 og 9
Efter aftale med Banedanmark er de sikrede overkørsler ikke besigtiget. De indgår derfor ikke i rapporten
medm indre de er en del af et løsningsforslag sammen med ikke-sikrede overkørsler.”
Ifølge Banedanmark skal der ikke laves et alternativ til lukning, da overkørslerne i Døstrup er sikrede
overkørsler.
Udover ovenstående er der ikke lavet undersøgelser omkring overkørsel 93.
Banedanmark har indstillet overkørslen til nedlæggelse, uden viden om:
hvem der bruger den,
hvad den bruges til og uden viden om,
hvilken betydning en lukning vil have for byen,
der er ikke lavet undersøgelser af om de veje, de henviser til, er egnede til færdsel der vil ske
fremadrettet.
I forbindelse med, besigtigelse af overkørslen den 21. marts 2017, kørte vi turen rundt i byen i bus sammen
med kommissarius, da vi skulle dreje om hjørnet ved Søndervej og Genforeningvej, måtte bussen bakke 2
gange for at komme rundt, dette er ikke bemærket i referatet fra mødet, og derfor ikke med i
overvejelserne om lukning.
Hjørnet er beliggende lige op af stendiget til præstegården.
Døstrup er en lille by med 400 indbyggere, hvor der er ca. lige mange på begge sider af banen, og en
lukning af overkørsel 93 vil betyde at byen brækker over. Vi har som borgere i byen, meget svært ved at
acceptere, at det sker uden ordentlig sagsbehandling, og for at spare nogle få kroner.
Vi knokler i daglig dagen med at gøre byen attraktiv at flytte til, vi laver husstandsindsamlinger når vi skal
lave forbedringer eller nye tiltag, også bliver en overkørsel bare fjernet med et pensel strøg, af en
medarbejder hos Banedanmark.
Jeg er blevet bekendtgjort at det kun er Ministeren, der kan ændre beslutningen om lukning af overkørslen,
jeg håber derfor, at I i Transportudvalget og Minister vil give jer tid til se nærmere på ovennævnte.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: Henvendelse af 25/10-17 vedrørende nedlæggelse af jernbaneoverkørsel nr. 93, Søndervej Døstrup, fra Døstrup-Mjolden Borgerforening
1810839_0004.png
Jens Thysen
Formand Døstrup-Mjolden Borgerforening
Nyvang 10, Døstrup, 6780 Skærbæk
[email protected]
21298019
Jeg vedhæfter brev af 7. april 2017.