Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 329
Offentligt
1912532_0001.png
Hørsholm den 17. juni 2018
Af: Peter Wimmelmann Larsen
Fruerhøj 17, 2970 Hørsholm
Tel. 40355721
E-mail: [email protected]
Debatindlæg til medlemmerne af Folketingets Transportudvalg
Interesserer Overborgmester Frank Jensen (S) og Folketinget sig overhovedet for de meget store
miljø- og transportmæssige problemer København står overfor?
Nej! Reelt ikke! Der er overhovedet ikke sket noget som helst i de sidste 9 år!
Hvorfor ikke? Fordi embedsmændene ikke vil miste magt og fordi politikkerne ikke vil
acceptere/tillade private initiativer.
Det kommer han/de til, hvis han/de ikke vil miste rigtig mange stemmer ved næste folketingsvalg
samt næste kommunalvalg.
Socialdemokratiet vil med stor sandsynlighed miste overborgmesterposten i København og
Enhedslisten
samt SF vil gøre alt for at gøre København til ”den gamle by København”, uden
biltrafik/lastbiltrafik. Det vil med stor sandsynlighed medføre at familier på sigt flytter væk fra
København og København ikke mere vil være dynamoen for hele Danmarks økonomi og dermed
grundlaget for Danskernes velfærd.
Sophie Hæstorp Andersen (S) ”opråb”,
om at pendlerne i 2015 spildte 16,7 millioner timer i kø, og
at det tal vil stige til 33,4 millioner timer i 2035, samt at hovedstaden går i stå, hvis der ikke
kommer fælles indsatser mellem regioner, kommuner og Folketing bekræfter ovenstående.
Ole Birch Olesen:
Ifølge Ekspertgruppen om Fremtidens Mobilitet vil trængslen i hovedstaden vokse med 149 procent
frem mod 2030, hvis der ikke kommer bedre vejkapacitet, smartere regulering eller nye teknologier.
Sophie Hæstorp Andersen:
Hos regeringen har man også fået øjnene op for de udfordringer, som vi har i hovedstadsregionen
hvor udsigten til alenlange køer bremser væksten i hele landet.
Samt:
Vi kan som udgangspunkt ikke bygge os ud af trængselsproblemerne i myldretiden, men vi kan øge
effektiviteten og mindske spildtiden ved at investere i at få flere til at cykle eller kombinere rejsen
med bus, tog, metro og letbane. Desuden kan vi komme af med nogle af de værste flaskehalse på
vejene ved at udbygge vejnettet
for eksempel ved en østlig havnetunnel og en ny Ring Syd-
forbindelse.
Københavnertunnelen ApS har den 16. juli 2009 indleveret OPP-Projektforslag til Folketingets
Trafikudvalg med en privatfinansieret løsning af de næste 100 års
Biltrafik-flaske-halse i Københavnsområdet.
Nu begynder det at gøre rigtigt ondt. Men! løsningen af de næste 100 års
Biltrafik-flaske-halse i Københavnsområdet kan stå færdig grundlovsdag 2024, vel at mærke uden
direkte udgifter for Den Danske stat, hvis politikerne i Folketinget vil.
Indtil nu har de ikke villet. Det er søreme et stort ansvar folketingspolitikerne påtager sig ved at stå
til.
1