Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 322
Offentligt
1907184_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Notat
Dato: [Brevdato]
Høringsnotat
Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pe-
delecs
Indledning
Færdselsstyrelsen har den 8. februar 2018 sendt udkast til bekendt-
gørelse om forsøgsordning for speed pedelecs i høring hos de i bilag 1
nævnte høringsparter. Udkastet til bekendtgørelsen har også været
offentliggjort på Høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 8. marts 2018.
Følgende organisationer har meddelt, at de ikke har bemærkninger:
Arbejdstilsynet, Dansk Bilbrancheråd, Erhvervsstyrelsen, Forbruger-
ombudsmanden, Østre Landsret, Vestre Landsret, Politiforbundet,
Rigsadvokaten og Sikkerhedsstyrelsen.
Styrelsen har herudover modtaget høringssvar fra: Dansk Fodgænger
Forbund, Dansk Kørerlærer-Union, DTL, DTU og FDM, FAPIC, Forbru-
gerrådet Tænk, Forsikring & Pension, KL, Frederiksberg Kommune,
Rådet for Sikker Trafik, Trafikselskaberne samt borgerne Anne-Mette
Hansen, Anne-Vibeke Svarre, Arne Mathiasen, Mette Marie Weinrich,
Henning Jensen og Henrik Cort Tranæs,
I det følgende refereres og kommenteres hovedindholdet i de mod-
tagne høringssvar opdelt efter relevante emner. Styrelsens eventuelle
kommentarer til de enkelte emner følger efter i kursiv. De indkomne
høringssvar vedlægges.
Side 1 (18)
Færdselsstyrelsen er en del af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0002.png
1. Forordning 168/2013
Rådet for Sikker Trafik mener, at bekendtgørelsen om forsøgsordning
for speed pedelecs er i strid med EU-retlig lovgivning. Ifølge forord-
ning 168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og markedsover-
vågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler er fællesbe-
tegnelsen for køretøjsklassen L1e ”lette to-hjulede
motordrevne køre-
tøjer.
L1e er delt i underklasserne L1e A og L1e B.
Rådet for Sikker Trafik er af den opfattelse, at da speed pedelecs gi-
ver motorassistance fra over 25 km i timen og op til 45 km i timen,
falder de ind under L1e B og er pr. definition en ”to-hjulet knallert”.
Rådet for Sikker Trafik anfører at, det er ikke muligt for de enkelte
lande at fravige forordningens kategorisering, og at det derfor er i
strid med forordning 168/2013 af 15. januar 2013, når speed pe-
delecs i henhold til bekendtgørelsen alene underlægges den fælles
klassificeringsbetegnelse L1e.
Forsikring & Pension anbefaler, at det bør præciseres, at en speed pe-
delec skal være EU-typegodkendt som et to-hjulet motordrevet køre-
tøj i klasse L1e B. Forsikring & Pension mener, at det er centralt for
risikoforståelsen, at der er tale om en L1e B, som er kategorien for en
to-hjulet knallert.
Tekniske Konsulenter for Vejtransport finder det betænkeligt, at der i
udkastet ikke stilles krav om kontrol inden ibrugtagning. Tekniske
Konsulenter for Vejtransport anfører, at man har kendskab til flere af
denne type cykler, som ifølge CoC- dokumenterne er angivet til langt
lavere maksimal hastighed, end den faktisk mulige, da EU-
godkendelsen alene omfatter den rent motoriserede del af køretøjet.
Dette er i forordning 168/2013 defineret som værende en sekundær
driftsmulighed, hvorved et CoC-dokument som alene beskriver denne
driftsform ikke vurderes at opfylde definitionen for køretøjskategorier-
ne L1e A, men derimod blot en to-hjulet knallert med pedaler.
Kommentar
Færdselsstyrelsen er fuldt bekendt med opdelingen af klasse L1e i for-
ordning 168/2013 i de to underklasser L1e-A
”Cykel med motor” og
L1e-B
”Tohjulet knallert”. Derudover sker der også en yderligere diffe-
rentiering af underklasse L1e-B, da der i forordning 3/2014 af 23. ok-
tober 2013 om supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 om krav vedrørende køretøjers
funktionelle sikkerhed med henblik på typegodkendelse af to- og tre-
hjulede køretøjer samt quadricykler, Bilag XIX, stilles særlige krav til
pedalcykler i køretøjsklasse L1e-B.
Side 2 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0003.png
Det er dog ikke korrekt, at visse af de af forsøgsordningen omfattede
speed pedelecs ikke kan være typegodkendt i køretøjsklasse L1e-A.
Køretøjsklasse L1e-A dækker ganske rigtigt kun køretøjer med assi-
steret hastighed op til 25 km i timen, men der er ingen steder i be-
kendtgørelsen krav om, at de omfattede speed pedelecs skal have en
maksimal tophastighed over 25 km i timen. Der er alene krav om, at
den assisterede hastighed maksimal må være 45 km i timen (og den
konstruktive hastighed maksimalt 20 km i timen). Det er vigtigt at
bemærke, at et køretøj typegodkendt i køretøjsklasse L1e-A
”Cykel
med motor” adskiller sig væsentligt fra en almindelig el-cykel,
da de
kan være udstyret med en kraftigere motor og ikke er begrænset af
den såkaldte gangassistent, som begrænser en almindelig el-cykel til
kun at køre 6 km i timen, uden at der trædes i pedalerne. Der er der-
for intet, der forhindrer en speed pedelec med en assisteret topha-
stighed på 25 km i timen, som er typegodkendt i køretøjsklasse L1e-
A, i ligeledes at være omfattet af forsøgsordningen.
Når der i bekendtgørelsen stilles krav om typegodkendelse i køretøjs-
klasse L1e, er der derfor tale om et krav om typegodkendelse i en af
underklasserne herunder, altså enten L1e-A eller L1e-B afhængigt af
det pågældende køretøjs assisterede tophastighed. Det er således ik-
ke korrekt, som anført af Rådet for Sikker Trafik, at bekendtgørelsens
regler fraviger
og dermed er i strid med
kategoriseringerne i for-
ordning 168/2013.
Færdselsstyrelsen kan ikke genkende problemstillingen om, at der ik-
ke i bekendtgørelsen stilles krav om kontrol inden ibrugtagning. For-
ordning 3/2014 i det tidligere omtalte bilag XIX til forordning
168/2013 stiller klare og specifikke krav til køretøjskonstruktionens
integritet for netop køretøjer i klasse L1e-A og pedalcykler i køretøjs-
klasse L1e-B.
For så vidt angår det af Tekniske Konsulenter for Vejtransport anførte
om CoC-dokumenter
det vil sige de køretøjsdokumenter, der erklæ-
rer, at det konkrete køretøj er i overensstemmelse med den model,
der er typegodkendt
bemærkes for det første, at Færdselsstyrelsen
ikke er bekendt med tilfælde, hvor den konstruktive hastighed i CoC-
dokumentet er angivet lavere end det faktisk mulige. Det er derud-
over ikke rigtigt, at EU-typegodkendelsen kun omfatter den motorise-
rede del af køretøjet. EU-typegodkendelsen omfatter det samlede kø-
retøj.
2. Færdselsloven
Rådet for Sikker Trafik mener, at der ikke er hjemmel i færdselsloven
til at gennemføre den ønskede ændring af kategoriseringen for speed
pedelecs fra knallert til cykel. Rådet for Sikker Trafik anfører, at færd-
selslovens § 2, nr. 7, definerer en knallert som et to- eller trehjulet
køretøj med elmotor og med en konstruktiv bestemt maksimal ha-
stighed på højest 45 km i timen. Transport-, bygnings- og boligmini-
Side 3 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0004.png
steren kan i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i færdselslovens
§ 68, stk. 2, fastsætte bestemmelser for anvendelse af små motorise-
rede køretøjer, men kan i den forbindelse alene fravige bestemmelser
i kapitel 3-5, 7, 8 og 10, § 70 og kapitel 13 og 16. Bestemmelser i
færdselslovens kapitel 1, herunder definitionsbestemmelsen i § 2, nr.
7, kan derimod ikke fraviges. Derfor har bekendtgørelsen efter Rådet
for Sikker Trafiks opfattelse ikke hjemmel i færdselsloven.
Kommentar
Færdselsstyrensen har med bekendtgørelsen om forsøgsordning for
speed pedelecs ikke omklassificeret speed pedelecs fra knallert til cy-
kel og dermed fraveget færdselslovens § 2, nr. 7. En speed pedelec
klassificeres stadig som en knallert i færdselslovens forstand i medfør
af § 2, nr. 7.
Færdselsstyrelsen har derimod i en forsøgsordning lavet nogle særlige
adfærdsregler for de speed pedelecs, der er omfattet af ordningen.
Det fremgår af bemyndigelsesbestemmelsen i færdselslovens § 68,
stk. 2, at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte be-
stemmelser for anvendelse af små motoriserede køretøjer, herunder
bestemmelser om blandt andet placering på vejen og anvisninger for
færdsel. Det er således ikke, som anført af Rådet for Sikker Trafik,
korrekt, at bekendtgørelsen ikke har hjemmel. Bemyndigelsesbe-
stemmelsen i § 68, stk. 2, indeholder derimod hjemmel til præcis den
type af regler, der fastsættes i bekendtgørelsen om forsøgsordning for
speed pedelecs.
3. Færdselssikkerhedsmæssige forhold
Rådet for Sikker Trafik, KL, Cyklistforbundet, Forbrugerrådet Tænk,
Frederiksberg Kommune, Sektionen for Veje, Trafik og Transport ved
Aalborgs Universitet og Transport DTU/management Engineering,
Dansk Erhverv, Trafikselskaberne, Havarikommissionen for Vejtrafik-
ulykker og Fapic udtrykker generel bekymring for placeringen af
speed pedelecs på cykelstien. Der henvises blandt andet til, at jo stør-
re hastighedsforskelle, der er mellem trafikanter på samme areal, jo
højere er ulykkesrisikoen. Parterne peger blandt andet også på, at det
vil skabe utryghed blandt cyklisterne, og at det vil afholde en del cyk-
lister fra at cykle, hvis de skal dele cykelstien med speed pedelecs.
Cyklistforbundet og FAPIC mener desuden, at speed pedelecs mulig-
hed for at benytte cykelstierne kompliceres yderligere af, at cykelsti-
erne i Danmark har en vidt forskellig udformning. Ved at tillade speed
pedelecs på alle cykelstier uden fartbegrænsning eller lignende diffe-
rentierende tiltag, vil der skabes usikre og potentielt farlige situatio-
ner.
Side 4 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0005.png
FDM anfører, at den nuværende tilstand, hvor speed pedelecs skal kø-
re på kørebanen fremfor på cykelstien som andre cykler, forekommer
at være et færdselssikkerhedsmæssigt problem i sig selv. Grundet
speed pedelecs spinklere fremtoning i forhold til knallerter, er der
større risiko for, at en bagfrakommende bilist vil overse dette køretøj.
Dertil kommer, at for den udenforstående fremstår en speed pedelec
ofte som en ganske almindelig cykel, og der kan derfor være mang-
lende forståelse blandt de øvrige trafikanter for, at denne kører på
kørebanen fremfor på cykelstien. Af samme årsag synes det fornuf-
tigt, når der lægges op til, at speed pedelecs fremover skal placeres
på cykelstien, såfremt en sådan eksisterer.
FDM anfører endvidere, at der siden udsendelsen af nærværende hø-
ring i pressen fra flere sider har været udtrykt bekymring for, at
speed pedelecs skal placeres på cykelstien grundet den potentielt sto-
re hastighedsforskel til de øvrige cyklister. FDM har forståelse for
denne bekymring, men peger samtidig på, at det forhold, at en speed
pedelec giver motorassistance op til 45 km i timen, ikke er ensbety-
dende med, at en speed pedelec altid vil køre med denne eller en hø-
jere hastighed, da det trods alt vil kræve en ikke ubetydelig fysisk
indsats fra føreren. På den anden side er det klart, at til trods for
færdselslovens forskrift om at tilpasse hastigheden til forholdene, kan
der være førere af speed pedelecs, der imod sund fornuft vil føre den-
ne med over 45 km i timen eller mere på en relativt befærdet cykelsti.
Dansk Erhverv er enig i, at der bør etableres en forsøgsordning for
speed pedelecs, men bemærker at der fortsat er overvejelser af færd-
selssikkerhedsmæssig karakter, der er relevante med hensyn til disse
køretøjer. Dansk Erhverv ser dog gerne udbredelsen af trafikmidlet
øget, og Dansk Erhverv er enig i, at færdselslovens regler for cykler
bør fraviges på flere punkter, som det anføres i udkastet.
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker bemærker endvidere, at cy-
kelstier er anlagt ud fra en planlægningsforudsætning om en dimensi-
oneret hastighed for cyklister på 25 km i timen og for knallerter på 30
km i timen i forhold til krav til oversigtsforhold i for eksempel kryds. I
dag vil der også være både cyklister og knallerter, der kører hurtige-
re, men Havarikommissionen for Vejtrafikulykker forventer, at dette
antal vil øges.
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker bemærker dog, at det også
vil være problematisk blot at flytte speed pedelecs ud på kørebanen
sammen med den motoriserede trafik. Havarikommissionen for Vej-
trafikulykker oplyser, at gader i større byer, der i dag har cykelsti, ty-
pisk er bygader med store trafikmængder, højere lokale hastigheds-
grænser og/eller flere kørespor i hver retning. Det vil være forbundet
med risiko for førere af speed pedelecs at færdes sammen med biler-
Side 5 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0006.png
ne på denne type gader, specielt hvis føreren kan være 15 år og ikke
har modtaget køreundervisning.
Havarikommissionen for vejtrafikulykker anfører, at det bliver sværere
for bilister at bedømme cyklisters fart, når der både er almindelige
cyklister, el-cykler og speed pedelecs med forskellig hastighed.
KL giver udtryk for, at KL savner en redegørelse for trafiksikkerhed
ved kørsel med el-cykler i trafikken. KL bemærker, at det allerede i
dag er kendt, at ulykkesrisikoen for kørsel på lille knallert er en af de
højeste i trafikken. KL mener, at såfremt hastigheden hæves og kra-
vene til føreren sænkes, vil det øge risikoen for trafikanterne.
KL anfører, at mange ulykker med cyklister sker i kryds, hvor venstre-
og højresvingende biler krydser over cykelstierne. Det anføres, at med
speed pedelecs øges kompleksiteten og risikoen for flere højre- og
venstresvingsulykker samt ulykker i kryds. KL er desuden bekymrede
for, at speed pedelecs vil forårsage mere alvorlige ulykker, da ha-
stigheden er en afgørende faktor for graden af alvor forbundet med en
ulykke.
Rådet for Sikker Trafik er bekymret for et øget antal ulykker, især
grundet andre trafikanters undervurdering af speed pedelecs ha-
stighed og forringede mulighed for at bedømme hastigheden på til-
strækkelig afstand.
Rådet for Sikker Trafik gør opmærksom på, at en generelt mere spin-
kel konstruktion ikke ophæver fysikkens love mht. standselænge, g-
påvirkning, eller fartens betydning for skadesgrader eller ulykkesrisi-
ko. Speed pedelecs kan medføre meget alvorlige skader, både på an-
dre og føreren selv, hvis der sker en kollision eller et styrt med 45 km
i timen.
ITD udtrykker bekymring omkring den nye kategori af tohjulede køre-
tøjer. ITD mener, at kombinationen af høj hastighed, uuddannede fø-
rere og den visuelle profil der gør det vanskeligt at skelne bagfra-
kommende speed pedelecs fra almindelige cyklister, giver en øget ri-
siko for uheld, særligt højresving. Det kræver i forvejen skærpet fokus
og opmærksomhed at registrere bagfrakommende cyklister i lastbiler-
nes sidespejle. Dette vil helt sikkert ikke blive lettere, hvis cyklen fø-
res med 45 km i timen frem mod et kryds.
Rigspolitiet anbefaler, at man afventer resultaterne af Havarikommis-
sionens undersøgelse, som forventes at foreligge i 2019, og eventuelt
indarbejder disse før der indføres regelsæt for anvendelsen af speed
pedelecs, uanset at der er tale om en forsøgsordning.
Side 6 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0007.png
Rigspolitiet anfører at øvrige trafikanter på cykelstien vil på grund af
den manglende motorlyd ikke have samme mulighed for at erkende,
at en speed pedelec nærmer sig bagfra, som hvis der var tale om en
lille knallert og vurderer yderligere at forsøgsordningen kan føre til et
forøget antal færdselsulykker.
Frederiksberg Kommune anbefaler, at speed pedelecs på de i be-
kendtgørelsens anførte vilkår alene skal tillades uden for byområder,
der er afgrænset af byzonetavle E55.
En række borgere
Mette Weinrich, Henning Jensen, Anne-Vibeke
Svarre, Anne-Mette Hansen og Arne Mathiasen
taler imod speed pe-
delecs på en allerede overfyldt cykelsti. Det nævnes, at der vil værre
risiko for at kollidere med andre trafikanter på cykelstien og bevirke
utryghed for almindelige cyklister.
En borger
Henrik Cort Tranæs
ser rigtig god mulighed i at benytte
speed pedelecs på de gode supercykelsstier.
Kommentar
Det skal indledningsvist bemærkes, at Færdselsstyrelsen er yderst be-
kendt med fysikkens love, som er en gennemgående og ufravigelig del
af styrelsens daglige arbejde.
Af samme grund stiller styrelsen sig undrende overfor Rådet for Sikker
Trafiks
postulatet om, at ”en generelt mere spinkel konstruktion” og
deraf følgende lavere masse (vægt), ikke skulle påvirke bremselæng-
den eller g-påvirkningen ved et sammenstød med f.eks. en fodgæn-
ger. Rådet for Sikker Trafik gøres i den forbindelse opmærksom på
Newtons 2. lov, som netop beskriver en given kraft som produktet af
en given masse og en given acceleration. En speed pedelec må som
en del af typegodkendelsen maksimalt veje 35 kg, mens en knallert
typisk vejer 75-100 kg. Det er derfor netop på baggrund af fysikkens
love, at den givne kraft, og deraf følgende skadesgrad, vil være min-
dre i tilfælde af et sammenstød med en speed pedelec i forhold til et
sammenstød med en knallert, der vejer 40-65 kg mere.
Færdselsstyrelsen har forståelse for bekymringen om, at speed pe-
delecs kan skabe større hastighedsforskelle på cykelstien.
Færdselsstyrelsen bemærker hertil, at det forhold, at en speed pe-
delec kan give motorassistance op til 45 km i timen, ikke betyder, at
en fører af en speed pedelec vil eller må køre med denne hastighed i
alle tilfælde. I forbindelse med typegodkendelses stilles der krav om,
at el-hjælpemotoren maksimalt må assistere med en effekt, der er fire
gange så høj, som den effekt føreren selv træder med. Føreren skal
dermed udføre en betydelig mængde arbejde for at udnytte køretøjets
fulde fartpotentiale. Derudover forringes en speed pedelecs rækkevid-
Side 7 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
de betragteligt (batteriet løber hurtigt tør for strøm) ved en konstant
fart på 45 km i timen. Gennemsnitsfarten for speed pedelecs vil derfor
efter Færdselsstyrelsens opfattelse ligger omkring 30 km i timen, og
det er således Færdselsstyrelsens opfattelse, at der ikke
som det
synes forudsat af mange af høringsparterne
bliver tale om, at speed
pedelecs vil færdes på cykelstierne med en konstant fart på 45 km i
timen.
Hertil kommer, at det følger af færdselslovens § 41, at et køretøjs ha-
stighed til enhver tid skal tilpasses forholdene med særligt hensyn til
andres sikkerhed. Den kørende skal blandt andet tage hensyn til vej-,
vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand samt færdselsforholdene i
øvrigt. Hastigheden må aldrig blive større, end at føreren bevarer
fuldt herredømme over køretøjet. Føreren skal kunne standse på den
strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren har udsyn over,
og foran enhver hindring, der kan påregnes.
Samtidig følger det af færdselslovens § 3, at der altid vil gælde en
pligt til at optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke
opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre trafikanter, og
således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Disse be-
stemmelser i færdselsloven gælder for alle trafikanter og således også
for førere af speed pedelecs.
Det betyder i praksis, at føreren skal tage hensyn til de andre trafi-
kanters fart, placering osv., således at der ikke opstår farlige situatio-
ner på cykelstien eller andre steder. Ligeledes skal der tages hensyn
til cykelstiernes udformning og oversigtsforhold, og farten skal til en-
hver tid tilpasses herefter. Det vil således i praksis ofte ikke være til-
ladt at føre en speed pedelec med 45 km i timen på cykelsti med
mange medtrafikanter.
Derudover vurderes det, at kravet om lygteføring uden for lygtetæn-
dingstiden vil bidrage til en øget synlighed på såvel kort som lang af-
stand, og at risikoen for f.eks. højresvingsulykker og ulykker med
buspassagerer, der stiger ud på cykelstien, derigennem kan minime-
res.
I forhold til bekymringen om den manglende støj fra bagfrakommende
speed pedelecs skal det bemærkes, at el-knallerter i forvejen færdes
lovligt på cykelstien, ligesom hurtigt kørende cyklister heller ikke afgi-
ver nævneværdig støj. Som cyklist bør man derfor allerede efter de
gældende forhold orientere sig med andet end blot høresansen.
Der vil i forbindelse med bekendtgørelsen blive udarbejdet informati-
onsmateriale, således at både førere af speed pedelecs og andre trafi-
kanter gøres opmærksomme på, hvilke regler der vil gælde for speed
pedelecs omfattet af forsøgsordningen. Således vil man som trafikant
blive informeret om både køretøjstypen og de nye regler i forsøgsord-
ningen, så man kan tage det fornødne hensyn hertil.
Side 8 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0009.png
Færdselsstyrelsen er enig i, at det vil være forbundet med risiko for
førere af speed pedelecs at færdes sammen med tung trafik på byga-
der, der i dag har cykelsti, da denne type gader typisk vil have store
trafikmængder, højere lokale hastighedsgrænser og/eller flere køre-
spor i hver retning. Dette er også baggrunden for, at det i forsøgsord-
ningen fastsættes, at speed pedelecs skal føres på cykelsti, hvis en
sådan findes.
4. Alderskravet på 15 år
Dansk Kørerlærer-Union, FDM, Forsikring & Pension og Havarikom-
missionen for Vejtrafikulykker er bekymrede over alderskravet på 15
år.
Parterne peger blandt andet på, at en speed pedelec minder mest om
en stor knallert i forhold til hastighed fremfor en cykel. Derudover be-
kymrer det parterne, at der i forsøgsordningen ikke kræves køreun-
dervisning for at føre en speed pedelec.
3F Transportgruppen finder det positivt, at der foreslås, at føreren
skal være fyldt 15 år.
Kommentar
Det fremgår af Rådet for Sikker Trafiks informationsmateriale, at de
fleste børn, der har øvet sig en del, kan cykle alene i trafikken, når de
er omkring 10-12 år. Lokale forhold såsom tæt trafik, specielle farer,
komplicerede kryds, dårligt udsyn eller snævre forhold kan betyde, at
de skal være lidt ældre.
En speed pedelec er med hensyn til vægt og dimensioner mere sam-
menlignelig med en cykel ligesom dens egenhastighed, på ren motor-
kraft alene, på 20 km i timen ligger under almindelige cyklisters gen-
nemsnitshastighed.
Derudover må el-hjælpemotoren maksimalt assistere med en effekt,
der er fire gange så høj, som den effekt føreren selv træder i pedaler-
ne med, hvilket betyder at føreren selv skal udføre en betydelig
mængde arbejde for at udnytte køretøjets fulde fartpotentiale.
Det er derfor Færdselsstyrelsens vurdering, at ved at sætte alders-
grænsen til 15 år i forsøgsordningen, sikres det, at føreren med sin
cykelerfaring kan føre en speed pedelec på betryggende vis.
5. Kravet om cykelhjelm
DTL-Danske Vognmænd og 3F Transportgruppen finder det positivt, at
der i forslaget lægges op til krav om brug af cykelhjelm.
KL, Sektionen for Veje, Trafik og Transport ved Aalborgs Universitet
og Transport DTU/management Engineering, Tekniske Konsulenter for
Vejtransport, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Forbrugerrå-
det Tænk, FDM, Forbrugerrådet Tænk og Dansk Kørerlærer-Union fin-
Side 9 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0010.png
der enten, at kravet om cykelhjelm ikke er tilstrækkeligt eller udtryk-
ker tvivl om, hvorvidt cykelhjelm er tilstrækkelig beskyttelse.
Flere af parterne henviser til de særlige speed pedelec hjelme, som
anvendes i Holland. Disse hjelme har en kraftigere konstruktion, men
er samtidig designet til fysisk aktivitet.
FDM giver samtidig udtryk for, at en klassisk knallerthjelm ikke er de-
signet til en fysisk aktiv cyklist.
Kommentar
Færdselsstyrelsen er enig i, at en knallerthjelm ikke er konstrueret til
at give tilstrækkelig ventilation og dermed ikke vurderes at være for-
enelig med anvendelse af speed pedelec, hvor der kræves betydelig
fysisk aktivitet for at drive cyklen over 20 km i timen.
Færdselsstyrelsen er bekendt med den nationale hollandske standard
NTA 8776 for speed pedelec hjelme, men vurderer ikke at udbuddet af
hjelme med denne certificering er tilstrækkeligt til, at der i bekendtgø-
relsen bør stilles særskilt krav om anvendelse af en sådan hjelm. Der-
udover arbejdes der på europæisk plan på en fælles europæisk CEN
standard. På trods af, at dette arbejde tager udgangspunkt i den hol-
landske standard, er der ingen garanti for, at den endelige CEN stan-
dard kommer til at stille samme krav som den hollandske standard.
Det vurderes derfor endnu at være for tidligt at stille krav om anven-
delse af en særlig speed pedelec hjelm. Bekendtgørelsens regler vil
dog på dette punkt kunne ændres, når der kommer en fælles europæ-
isk standard med et deraf følgende øget udbud.
6. Kørekort
Rådet for Sikker Trafik anfører, at der ifølge EU-direktiv 2006/126
(kørekortdirektivet) er krav om kørekort til kategori AM til to-hjulede
eller trehjulede køretøjer, hvis konstruktivt bestemte maksimale ha-
stighed er 45 km i timen. Sådanne køretøjer er efter dansk ret at be-
tegne som stor knallert, hvilket blandt andet betyder krav om køre-
kort. Bekendtgørelsen er derfor på dette punkt efter Rådet for Sikker
Trafiks opfattelse i strid medkørekortdirektivet.
Rådet for Sikker Trafik mener endvidere, at det forekommer uforsvar-
ligt at lade 15- årige uden nogen form for køreuddannelse køre på en
speed pedelec.
Rådet for Sikker Trafik bemærker, at såfremt man fjerner kravet om
kørekort, vil det åbne op for kørsel, for personer der er frakendt fører-
retten, og for personer der af helbredsmæssige årsager er frakendt
førerretten.
Forbrugerrådet Tænk mener, at det vil give udfordringer i forhold til
håndhævelse af sanktionsreglerne for spiritus- og narkokørsel, at der
ikke kræves kørekort. Forbrugerrådet Tænk undrer sig over, hvordan
Side 10 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0011.png
man vil håndtere, at personer, der har fået frakendt kørekort til bil
eller knallert kan køre på en speed pedelec.
FDM, Rigspolitiet, Cyklistforbundet, Fapic og Sektionen for Veje, Trafik
og Transport ved Aalborg Universitet og Transport DTU/management
Engineering kan ikke bakke op om, at der lægges op til, at der ikke
kræves kørekort for at føre en speed pedelec. Parterne mener blandt
andet, at den potentielle hastighed for en speed pedelec svarer til den
tilladte hastighed for stor knallert, og kan endda i praksis være endnu
højere.
Kommentar
Det følger ganske rigtigt af art. 4, stk. 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort, at
der til kategori AM (knallert) kræves kørekort. Kategori AM defineres i
direktivet som to- eller trehjulede køretøjer, hvis konstruktivt bestem-
te maksimale hastighed er 45 km i timen.
De speed pedelecs, der omfattes af forsøgsordningen, har ikke en
konstruktiv bestemt maksimal hastighed på 45 km i timen. Det frem-
går af bekendtgørelsen om forsøgsordning for speed pedelecs, at der
ved en speed pedelec forstås et to-hjulet motordrevet køretøj med
pedaler, som kan drives ved pedalkraft alene, og som derudover er
udstyret med en el-hjælpemotor, som kan drive køretøjet op til en
hastighed på 20 km i timen uden at pedalerne samtidig betjenes.
Den konstruktive bestemte maksimale hastighed er derfor i forsøgs-
ordningen højest 20 km i timen, hvilket må siges at adskille sig væ-
sentligt fra en konstruktiv maksimalt bestemt hastighed på 45 km i
timen.
Det er derfor ikke korrekt, at der i henhold til direktiv 2006/126/EF er
krav om kørekort til speed pedelecs omfattet af forsøgsordningen.
Når pedalerne samtidig betjenes må el-hjælpemotoren i begrænset
omfang assistere ved at afgive effekt ved hastigheder på op til 45 km
i timen. Der stilles i forbindelse med typegodkendelsen krav om, at el-
hjælpemotoren maksimalt må assistere med en effekt, der er fire
gange så høj, som den effekt føreren selv træder med. Der skal derfor
udføres en betydelig mængde arbejde for at udnytte køretøjets fulde
fartpotentiale, og dermed differentierer speed pedelecs omfattet af
forsøgsordningen sig betragteligt fra stor knallert (knallert 45).
Færdselsstyrelsen henviser igen til Rådet for Sikker Trafiks informati-
onsmateriale, der oplyser, at de fleste børn, der har øvet sig en del,
kan cykle alene i trafikken, når de er omkring 10-12 år.
En speed pedelec er med hensyn til vægt og dimensioner mere sam-
menlignelig med en cykel fremfor en stor knallert. En speed pedelec
opnår kun hastigheden, der matcher stor knallert, når føreren samti-
dig træder i pedalerne og yder en betydelig fysisk indsats. Samtidig vil
Side 11 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0012.png
en speed pedelecs egenhastighed på højst 20 km i timen ligge under
en almindelig cykels gennemsnitlige hastighed.
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at en 15- årig i kraft af sin erfa-
ring i trafikken er i besiddelse af en grundlæggende trafikforståelse,
og er blevet trænet i at læse og forudse trafikken.
Færdselsstyrelsen bemærker, at da der i forsøgsordningen ikke kræ-
ves kørekort for at føre en speed pedelec, er det ikke intentionen, at
afskære personer, der har fået frakendt kørekortet til bil eller knallert,
fra at føre en speed pedelec.
7. Erfaringer fra udlandet
KL, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Trafikselskaberne og
Cyklistforbundet anbefaler, at man ser på udenlandske erfaringer.
Sektionen for Veje, Trafik og Transport ved Aalborg Universitet og
Transport DTU/management Engineering mener, at Danmark med den
foreslåede bekendtgørelse for speed pedelecs vil afvige fra reglerne i
de lande, vi normalt sammenligner os med. Eksempelvis bliver speed
pedelecs i Holland betragtet på linje med en knallert 45.
Kommentar
Færdselsstyrelsen er bekendt med, at lovgivningen for speed pedelecs
er vidt forskellig i hele EU, herunder også Holland, hvor de på trods af
deres klassificering som stor knallert fortsat tillades på kombinerede
cykel/knallertstier. Derudover tillades speed pedelecs i Belgien på vil-
kår, der er sammenlignelige med de vilkår, der foreslås i forsøgsord-
ningen.
Det er derfor i høj grad på baggrund af disse meget forskelligartede
løsningsmodeller på tværs af EU, at der foreslås en forsøgsordning,
som gør det muligt at tilpasse reglerne i forbindelse med den løbende
evaluering af forsøgsordningen.
8. Vejmyndighedernes skiltning
Rådet for Sikker Trafik og KL mener, at vejmyndighedernes skiltning
vil blive undermineret, hvis speed pedelecs bliver betragtet som cyk-
ler, da man så vil tillade hastigheder højere end 30 km i timen modsat
intentionen med skiltningen. Det samme gælder forbud mod knaller-
ter, hvor man af trygheds- og sikkerhedsmæssige grunde ikke ønsker
høje hastigheder.
KL mener, at de kommunale vejmyndigheder med forslaget fratages
muligheder for selv at fastsætte betingelser for kørsel med speed pe-
delecs, hvilket de forholder sig kritiske overfor.
Kommentar
Færdselsstyrelsen anerkender, at lokale forbud mod knallerter i visse
tilfælde kan være afstedkommet af trygheds- og sikkerhedsmæssige
Side 12 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0013.png
grunde. Da prisen for en speed pedelec er betydeligt højere end for en
knallert, er det imidlertid Færdselsstyrelsens opfattelse, at bruger-
segmentet for speed pedelecs ikke er det samme som brugere af
knallerter. I tilfælde, hvor forbud mod knallerter på stisystemer skyl-
des støjscener, bemærkes det, at speed pedelecs i kraft af deres elek-
triske drivkraft ikke vil bidrage til en øget støjbelastning af disse om-
råder.
Færdselsstyrelsen stiller sig endvidere uforstående overfor KL´s opfat-
telse af, at kommunerne selv skulle have en eksisterende ret til at re-
gulere brug og anvendelse af speed pedelecs. De almindelige ad-
færdsregler i trafikken for alle typer af køretøjer har altid været fast-
sat i færdselsloven med dertilhørende bekendtgørelser, hvilket også er
tilfældet for de gældende regler for speed pedelecs.
9. Samtykke fra forældremyndighedsindehavere
Rådet for Sikker Trafik bemærker, at da aldersgrænsen for at køre lille
knallert blev nedsat fra 16 til 15 år i 2016, blev kravet om, at unge
under 16 år skal have forældretilladelse for at købe en knallert, gen-
indført i Færdselsloven.
Kommentar
Det er korrekt, at der i 2016 blev indsat en bestemmelse om, at unge
under 16 år skal have en tilladelse fra forældremyndighedsindehaver
for at købe en knallert.
Som tidligere nævnt må en speed pedelec i forsøgsordningen højst
have en konstruktiv bestemt hastighed på 20 km i timen. Hastigheden
adskiller sig herved betydeligt fra en knallert, hvorfor Færdselsstyrel-
sen ikke vurderer, at der er behov for at indsætte en bestemmelse
om, at der kræves samtykke fra forældremyndighedsindehaverne. Det
skal endvidere bemærkes, at prisen for en speed pedelec er betydeligt
højere end for en knallert. Det er derfor Færdselsstyrelsens opfattelse,
at unge under 16 år ikke vil udgøre den primære målgruppe for bru-
gere af speed pedelecs.
10. Evaluering af forsøgsordningen
KL bemærker, at forsøgsordningens længde og betingelser ikke er be-
skrevet. KL deltager gerne i arbejdet med at evaluere forsøget.
Kommentar
Med hensyn til tidshorisonten for forsøgsordningen har transport-,
bygning- og boligministeren allerede redegjort herfor i sin besvarelse
af 20. november 2017 af Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets
spørgsmål nr. 8 til lovforslaget (L 28). Det fremgår heraf, at hvis man
skal lave en fornuftig evaluering, skal man have et tilstrækkeligt data-
grundlag. Der skal altså være en tilstrækkelig mængde mennesker,
der begynder at anvende speed pedelecs i trafikken. Det er ikke mu-
Side 13 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0014.png
ligt på forhånd at vide, med hvilken hastighed dette kommer til at
ske, og derfor ville det ikke give mening allerede nu at sætte en slut-
dato på forsøget. Forsøgsordningen vil blive evalueret årligt, så udvik-
lingen løbende kan følges.
Færdselsstyrelsen er i dialog med repræsentanter fra henholdsvis
Rigspolitiet og Vejdirektoratet, som er de to myndigheder, der står
bag Danmarks officielle ulykkesstatistik, samt Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker og Forsikring & Pension. Dette med henblik på at få
etableret et tilstrækkeligt datagrundlag for evaluering af de kommen-
de forsøg med de små motoriserede køretøjer. Da der under alle om-
stændigheder kan gå lang tid, før der eventuelt vil være tale om en
population af ulykkestilfælde, som vil være tilstrækkelig stor til at
danne et solidt evalueringsgrundlag, vil Færdselsstyrelsen endvidere
tage initiativ til gennemførelse af nogle alternative analyser med fokus
på de nye køretøjers udbredelse og anvendelse. Disse analyser vil
kunne give nogle tidligere fingerpeg om behovet for eventuelle juste-
ringer i de nye regler.
11. Økonomiske konsekvenser
KL anfører, at oversigtsforholdene på cykelstier i dag er projekteret
efter en dimensionsgivende hastighed på 30 km i timen. Da forsøgs-
ordningens tidshorisont ikke er angivet, vil forslaget kræve en udbyg-
ning af cykelstinettet for at kunne rumme den nye transportform. Det
gælder både i form af sideudvidelser af eksisterende cykelstier, og i
form af anlæg af særlige korridorer, hvor det er muligt at køre med 45
km i timen på cykel. KL mener herudover, at udbredelsen af speed
pedelec og den højere hastighed vil kræve, at kryds bør gennemgås
og evt. ombygges for bedre oversigtsforhold, ligesom stier i eget trace
bør gennemgås for oversigtsforhold m.m.
KL anfører endvidere, at omkostninger pr. tilskadekommen, ifølge
Vejdirektoratets undersøgelser, beløber sig til 400.000 kr. (2012) for
kommunerne.
KL deler derfor ikke Færdselsstyrelsen vurdering af, at forsøgsordnin-
gen kan gennemføres uden økonomiske konsekvenser for kommuner-
ne, da der vil blive tale om betydelige årlige økonomiske udgifter til
trafiksikkerhed, infrastruktur og genoptræning. Dertil kommer varig
hjælp til borgere, der ikke kan genoptrænes fuldt ud.
Kommentar
I henhold til vejreglerne anbefales det, at cykelstier og oversigtsfor-
hold i kryds mv. udformes efter, at cyklister og knallerter kører 30 km
i timen. En dimensioneringshastighed på 30 km i timen sikrer, at langt
de fleste cyklister og knallerter, der kører lovligt, kan ses i god tid.
Hurtigere cyklister bør tilpasse hastigheden efter forholdene.
Side 14 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0015.png
Vejreglerne er imidlertid alene vejledende anbefalinger, og det er der-
for ikke et krav, at alle kryds og cykelstier skal være dimensioneret til
en cykelhastighed på 30 km i timen, men alene en anbefaling. Be-
kendtgørelsen om forsøgsordning for speed pedelec medfører derfor
ikke pligt for kommunerne til at foretage anlægsarbejder eller gen-
nemgang af eksisterende anlæg. Dertil kommer, at gennemsnitsha-
stigheden for speed pedelec forventes at ligge på 30 km i timen, hvil-
ket ikke overstiger den anbefalede dimensioneringshastighed på cy-
kelstier og kryds mv.
Færdselsstyrelsen bemærker endvidere, at der på nuværende tids-
punkt er tale om en forsøgsordning, hvor formålet netop er at indhø-
ste erfaringer med speed pedelecs i trafikbilledet. Hvis forsøgsordnin-
gen ender ud med en permanentgørelse ved lov, og hvis forsøgsord-
ningen medfører, at speed pedelecs bliver almindelige på linje med
omfanget af cykler og almindelig knallerter, kan det på dette tids-
punkt blive nødvendigt at diskutere behovet for en nærmere gennem-
gang af eksisterende anlæg og de generelle anbefalinger for dimensi-
oneringshastigheden på cykelstier mv.
Færdselsstyrelsen forventer ikke, at forsøgsordningen for speed pe-
delecs vil medføre et øget antal dræbte og alvorligt tilskadekomne i
trafikken. Det er derfor samlet set Færdselsstyrelsens opfattelse, at
forsøgsordningen for speed pedelecs kan gennemføres uden økonomi-
ske konsekvenser for kommunerne.
12. Konfiskation
Rigspolitiet anfører, at der ved gentagne kørsler, hvor der enten er
foretaget konstruktive ændringer af motoren med henblik på ha-
stighedsforøgelse, eller hvis speed pedelecen er i en sådan ulovlig
stand, at den uden pedalbetjening kan bringe køretøjet til at køre me-
re end en nærmere fastsat hastighed, bør indføres konfiskationsbe-
stemmelser svarende til konfiskationsbestemmelserne for lille knallert
Kommentar
Færdselsstyrelsen er enig med Rigspolitiet i, at det er vigtigt at have
effektive håndhævelsesmidler, såfremt reglerne bliver overtrådt på et
givent område.
Det er dog Færdselsstyrelsens opfattelse, at det på nuværende tids-
punkt er for tidligt at sige noget om, hvorvidt konstruktive ændringer
af speed pedelecs vil komme til at udgøre et omfattende problem.
Såfremt det i løbet af forsøgsperioden viser sig, at konstruktive æn-
dringer af speed pedelecs kommer til at udgøre et omfattende pro-
blem, og der derfor bliver et behov for supplerende konfiskationsbe-
stemmelser, vil Færdselsstyrelsen relativt hurtigt kunne fastsætte be-
stemmelser herom i bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pe-
delecs.
Side 15 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0016.png
13. Registrering
Skatteministeriet bemærker, at det følger af lov om registrering af
køretøjer, at knallerter skal registreres i køretøjsregistret. Det be-
mærkes, at hvis speed pedelecs ikke længere hører under definitionen
af en knallert og heller ikke hører under definitionen af et motorkøre-
tøj, skal speed pedelecs ikke registreres i køretøjsregistret, inden de
tages i brug på færdselslovens område.
Rådet for Sikker Trafik, Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pension og
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker mener, at det bliver svært at
håndhæve reglerne i forsøgsordningen, hvis der ikke er nummerplade
på speed pedeles, da det er svært at genkende en speed pedelec i
forhold til en el-cykel eller almindelig cykel. Det anføres endvidere, at
det vil være umuligt at foretage korrekt ulykkesregistrering og der-
med følge udviklingen i antal dræbte og tilskadekomne på køretøjet.
Tekniske Konsulenter for Vejtransport anfører, at en speed pedelec
efter de gældende regler skal indregistreres som knallert. Speed pe-
delecs er i flere tilfælde blevet nægtet oprettelse i Køretøjsregisteret,
da køretøjerne ikke er fundet værende i overensstemmelse med deres
EU-godkendelse. Tekniske Konsulenter for Vejtransport mener, at ved
at fjerne kravet om registrering, vil sådanne køretøjer frit kunne an-
vendes uden mulighed for kontrol af politi eller administrative myn-
digheder.
Rigspolitiet anbefaler, at speed pedelecs afmærkes med f.eks. type-
plade, særligt stelnummer eller en egentlig registrering, hvoraf køre-
tøjsarten kan bestemmes.
Kommentar
Registrering af speed pedelecs udgør en barriere for udbredelsen af
køretøjet. Formålet med forsøgsordningen er at indhøste erfaringer
med speed pedelecs i trafikbilledet. Dette kan ikke ske, hvis der ikke
sker en øget anvendelse af køretøjet. Det er baggrunden for, at kravet
om registrering af speed pedelecs ophæves under forsøgsordningen.
Færdselsstyrelsen anerkender, at speed pedelecs og el-cyklers ud-
seendemæssigt kan være svære at adskille, og at en nummerplade
ville gøre det lettere at udpege køretøjerne i gadebilledet. Færdsels-
styrelsen er dog ikke enig i, at det ikke er muligt at identificere og
dermed adskille en speed pedelec fra en almindelig el-cykel, hvis disse
stoppes eller er involveret i en ulykke.
Speed pedelecs skal som en del af deres typegodkendelse være ud-
styret med et typeskilt med oplysninger om blandt andet fabrikant,
typegodkendelsesnummer køretøjsklasse, stelnummer, motoreffekt
mv. En typegodkendt speed pedelec kan derfor ved ren visuel inspek-
tion adskilles fra en el-cykel, som modsat speed pedelecs ikke kan ty-
pegodkendes, og dermed ikke må være udstyret med et typeskilt. En
Side 16 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0017.png
el-cykel skal derimod være CE-mærket i henhold til maskindirektivet,
og derudover udstyret med et almindeligt dansk cykelstelnummer.
Det vil derfor være muligt for politiet ved en umiddelbar visuel inspek-
tion at identificere speed pedelecs i kontrolsituationer.
En speed pedelec vil derudover adskille sig fra en el-cykel ved, at den
under kørsel både i og uden for lygtetændingstiden skal holde de på-
budte lygter tændt, hvilket ligeledes vil bidrage til at adskille speed
pedelecs fra almindelige el-cykler i trafikbilledet.
En speed pedelec klassificeres stadig som en knallert i henhold til
færdselslovens § 2, nr. 7. Det fremgår af køretøjsregistreringslovens §
2, nr. 3, at en knallert skal registreres i Køretøjsregisteret og forsynes
med nummerplader, inden køretøjet tages i brug på færdselslovens
område. Ifølge køretøjsregistreringslovens § 2, stk. 5, kan skattemini-
steren fastsætte regler om, at visse typer af lille knallert ikke skal re-
gistreres. Sådanne regler er fastsat i registreringsbekendtgørelsen,
hvorefter bl.a. lille knallert af ældre dato og visse invalideknallerter
ikke skal registreres. Færdselsstyrelsen vil tage kontakt til Skattemi-
nisteriet med henblik på drøftelse af en ændring af registreringsbe-
kendtgørelsen, således at køretøjer, der er omfattet af bekendtgørelse
om forsøgsordning for speed pedelecs, ikke skal registreres under for-
søgsordningen. På den baggrund vil bekendtgørelsens ikrafttræden
blive udskudt, indtil en sådan ændring kan være på plads.
Hvis forsøgsordningen ender ud med en permanentgørelse ved lov, vil
der i den forbindelse på baggrund af erfaringerne fra forsøgsordningen
blive taget stilling til, om speed pedelecs fortsat skal være ikke-
registreringspligtige.
14. Forsikringspligt
Forsikring & Pension mener, at det er yderst vigtigt, at der ikke er
kontraheringspligt på ansvarsforsikringer for speed pedelecs. Forsik-
ring & Pension anfører, at forsikringsbranchen gerne vil indestå for, at
der kan købes ansvarsforsikringer til speed pedelecs bredt i branchen.
Forsikring & Pension mener dog, at det er uproportionalt og en alt for
stor byrde for erhvervslivet, at alle forsikringsselskaber, der udbyder
motorforsikringer i Danmark, skal udvikle et produkt til en forsøgs-
ordning. Det foreslås derfor, at det specificeres, at der ikke er kontra-
heringspligt.
3F Transportgruppen finder det positivt, at der foreslås pligt til at teg-
ne ansvarsforsikring.
Rigspolitiet mener, at der af kontrolhensyn bør fastsættes en be-
stemmelse om krav om medbringelse af præmiekvittering i lighed
med færdselslovens § 63, stk. 6, hvoraf fremgår, at føreren af en ikke
registreringspligtig lille knallert under kørslen skal medbringe præ-
miekvittering, der viser, at ansvarsforsikringen er tegnet og holdt i
Side 17 (18)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs samt invitation til gennemgang til af det fremsendte høringsnotat i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tirsdag den 12. juni 2018, kl. 09.30-10.30 i mødesal Storebælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1907184_0018.png
kraft, jf. § 105, og at føreren på forlangende skal forevise kvitteringen
til politiet.
Kommentar
Færdselsstyrelsen er enig i, at der af hensyn til de mindre forsikrings-
selskaber ikke skal være en pligt til at udbyde motoransvarsforsikrin-
ger for speed pedelecs.
Færdselsstyrelsen vil derfor tilpasse bekendtgørelsen herefter.
Færdselsstyrelsen er ligeledes enig i, at der af kontrolhensyn bør fast-
sættes krav om medbringelse af præmiekvittering svarende til færd-
selslovens § 63, stk. 6, hvorfor dette tilføjes i bekendtgørelsen.
15. Ikrafttræden
Rigspolitiet vurderer, at det er nødvendigt at foretage IT-mæssige til-
retninger i politiets systemer, for at der kan retshåndhæves og
uheldsregistreres på dette område. Rigspolitiet anbefaler på denne
baggrund, at der ikke fastsættes en dato for ikrafttræden, og at be-
kendtgørelsen sættes i kraft efter nærmere aftale med Rigspolitiet.
Kommentar
Færdselsstyrelsen anerkender, at det er vigtigt, at forsøgsordningens
regler kan håndhæves. Ligeledes er det vigtigt, at der kan uheldsregi-
streres, således at Færdselsstyrelsen kan evaluere forsøgsordningen
på et oplyst datagrundlag.
Færdselsstyrelsen er derfor i dialog med Rigspolitiet med henblik på
en sideløbende tilpasning af politiets systemer, således at der kan fo-
retages den nødvendige ulykkesregistrering, men uden at forsøgsord-
ningens ikrafttræden skal afvente disse ændringer.
Side 18 (18)