Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 317
Offentligt
1903909_0001.png
“High five til Passagerpulsen”
Passagerernes stemme
”Passagerpulsen skaber opmærksomhed om problemerne med togtrafikken.
Uden opmærksomhed kommer der aldrig politisk vilje til at gøre
noget ved de underliggende problemer …”
Anne, passager
”SÅDAN – I følger også op på, hvad der er aftalt.
Det er et engagement, jeg kan lide. High five til Passagerpulsen.”
kommentar fra passager på Facebook
”… I har bestemt været en hjælp for os ift. brugertest af DOT-hjemmesiden.
På baggrund af jer fik vi nogle rigtig gode emner ind, og kunne få gennemført en god brugertest,
hvor der var nogle gode opdagelser, som har skullet rettes til. (…) Vi fik faktisk nogle uhørt
engagerede kunder ind, hvoraf flere nævnte at gavekortet var overflødigt for dem og vi var
meget velkomne til at kontakte dem igen senere. Jeg kan ikke mindes at have oplevet sådan
et engagement før. (…) Vi kunne måske godt have skaffet kunder via Epinion, Megafon eller
lignende, men jeg tror det havde været en anden slags. ”
Henrik Krøyer, tidl. webredaktør hos DOT
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 317: Præsentation af Passagerpulsens resultater, fra Passagerpulsen
1903909_0002.png
HVAD HAR VI OPNÅET?
Passagerpulsen arbejder både for langsigtede
forbedringer og konkrete løsninger.
Indtil nu har vi blandt andet bidraget til:
BEDRE INFORMATION OG KUNDESERVICE
• Bedre kundeservice - blandt andet mere bruger-
venlige hjemmesider hos trafikselskaberne og
bedre hittegodshåndtering.
• Øget fokus på god information ved forsinkelser
og aflysninger generelt.
• Bedre information ved sporarbejde –bedre
skiltning og højtalerudkald.
STYRKEDE PASSAGERRETTIGHEDER
• Langt bedre og mere tydelig information om ret
til kompensation ved forsinkelser.
• Retten til mad og drikke ved større togforsinkel-
ser er blevet synliggjort over for passagererne.
• Bedre information om buspassagerers rettighe-
der ved forsinkelser.
BEDRE REJSEKORT / BILLETSYSTEMER
• Mulighed for at passagerer kan checke ud,
når de har glemt det, via app og hjemmeside
(Rejsekortets ”Check Udvej”).
• Flere trafikselskaber offentliggør i hvilke
busser, passagererne har betalt en forkert
pris med rejsekortet.
• Udløbsdato skrives direkte på rejsekortet.
• Forlængelse af gyldigheden på DOT-mobil-
klippekort fra �½ til 1 år.
SKABT MERE VIDEN OG KVALIFICERET
DEBAT
• Øget fokus på forsinkelser og konsekvenserne
for den enkelte passager og for samfundsøkono-
mien.
• Viden om passagerernes holdning til udvikling
af nye services - f.eks. i forbindelse med udvik-
lingen af periodekort på rejsekort.
• Samarbejde med interesseorganisationer om
problemer for særlige passagergrupper. f.eks.
handicaporganisationer om tilgængelighed
og information.
CASE: KUNDESERVICEPRISEN
Passagerpulsen har med indførelsen af Passagerpulsens Kundeservice-pris sat
fokus på kundebetjeningen hos trafikselskaberne. Trafikselskaberne fremhæver
selv prisen som et initiativ, der fremhæver positive tiltag, så trafikselskaberne kan
blive inspireret af hinanden.
Kundeserviceprisen bliver uddelt hvert år og er en eftertragtet pris. Flere af
trafikselskaberne har sat mål op om at vinde prisen, som også skaber positiv
omtale i medierne.
Vindere af den samlede pris: Fynbus 2015, Abildskou 2016, Nordjyllands
Trafikselskab 2017.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 317: Præsentation af Passagerpulsens resultater, fra Passagerpulsen
1903909_0003.png
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 317: Præsentation af Passagerpulsens resultater, fra Passagerpulsen
1903909_0004.png
PASSAGERPULSEN I FREMTIDEN
– ambitioner for 2019-2022
Den kollektive transport står over for store udfor-
dringer i de kommende år. Passagerpulsen vil
fortsætte sit arbejde med at tale passagerernes
sag, så den kollektive transport i fremtiden udvik-
les med passagererne i centrum og skaber værdi
for samfundet som helhed. Vi vil i en ny bevillings-
periode:
• Fortsat tage udgangspunkt i de problemer og
udfordringer, som passagererne oplever og tale
deres sag i pressen og overfor trafikselskaberne
og andre operatører.
• Videreudvikle vores tværgående dataindsamling
blandt passagerer og vores analyseindsats med
fokus på at pege på konkrete løsningsforslag.
• Udvide de Nationale Passagertilfredshedsunder-
søgelser til at inkludere busser, så selskaber har
mulighed for at sammenligne sig på tværs og
forbedre sammenhængen
i den kollektive transport.
• Målrette og formidle vores viden om passa-
gererne til selskaber i samarbejde med andre
videns-organisationer.
• Udvikle nye måder at inddrage passagerer i
videns-udvikling og løsningsforslag.
• Udvikle nye services, der gør rejsen nemmere.
BEDRE INFORMATION OM RETTEN TIL KOMPENSATION
Passagerpulsen dokumenterede i 2015, at få togpassagerer kendte til rejsetids-
garantien for tog. Tusindvis af passagerer gik derfor glip af kompensationen, de
ellers havde ret til.
Hjemmesider, apps og mere end 70 stationer blev også undersøgt for information
om rejsetidsgaranti. Undersøgelsen viste, at informationen var særdeles mangel-
fuld.
Vi satte fokus på problemet i pressen, gik i dialog med selskaberne og klagede til
jernbanenævnet over manglende overholdelse af EU’s forordning om togpassage-
rers rettigheder.
Resultatet blev, at selskaberne forbedrede deres information væsentligt, bl.a.
med plakater på stationerne, infofoldere i togene og bedre information på hjem-
mesiderne. Det viste en opfølgende undersøgelse i 2017 også.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 317: Præsentation af Passagerpulsens resultater, fra Passagerpulsen
1903909_0005.png
Vi ser os selv som bindeled mellem passagerer, selskaber
og myndigheder, og vi skaber forbedringer ved at synliggøre
passageroplevelser og -behov, og gå i dialog med
selskaber, operatører og politikere om dem.
2
zoner
VOKSEN
Rettigheder
Billetter
Kundeservice
Dokumentation
og viden
PASSAGERPULSEN
Dialog
Input fra passagererne
CASE: DE NATIONALE PASSAGERTILFREDSHEDSUNDERSØGELSER (NPT)
Undersøgelserne er et uafhængigt redskab, der skaber gennemsigtighed og offent-
lighed omkring trafikselskabernes præstationer, når det gælder passagerernes
tilfredshed på en lang række områder – f.eks. information, rettidighed, rengøring
og den oplevede værdi for pengene. Som noget nyt kan passagerernes tilfredshed
sammenlignes på tværs af strækninger og selskaber og over tid.
Allerede nu har 80.000 togpassagerer deltaget i undersøgelsen. NPT er en unik
kilde til viden – et uafhængigt redskab, der muliggør sammenligning på tværs af sel-
skaber og støtter prioriteringer og beslutninger om fremtidens kollektive transport.
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 317: Præsentation af Passagerpulsens resultater, fra Passagerpulsen
1903909_0006.png
Passagerpulsens resultater i hele landet
Nordjylland.
NT modtog i 2017
Bornholm.
Trykte køreplaner
erstattet af QR-koder. Kritik
fra Passagerpulsen, Danske
Seniorer og Bornholms
Passagerforening.
Resultat:
De trykte køreplaner
vender tilbage i 2018.
kundeserviceprisen i alle
kategorier efter målrettet indsats,
bl.a. for bedre håndtering af
hittegods.
Lemvig.
Lemvigbanen er
blevet en del af De Nationale
Passagertilfredshedsunder-
søgelser fra 2018. Alle danske
togstrækninger er nu med
i undersøgelsen.
Nordjylland og Sjælland.
Fokus på fejl i
busser, der gav forkert pris med Rejsekort.
Resultat:
Offentliggørelse af afgange med
fejl hos NT og Movia, så passagererne kan få
penge tilbage.
Nordbanen.
Undersøgelse
Syd- og
Sønderjylland.
Fokus på
afvigende regler
for brug af
periodekort på
rejsekort.
Fyn.
Undersøgelse af
passagerers oplevelse af
sporarbejder (påske, 2015).
Resultat:
forbedringer i
skiltning og højtalerudkald.
af passagerernes
oplevelse af sporarbejde i
sommeren 2017.
Resultat:
Kritik af
forholdene og fokus på
bedre planlægning ved
kommende sporarbejder.
Fyn.
FynBus modtog
kundeserviceprisen
for bl.a. online
kundeservice i både
2015 og 2016. Flere
andre selskaber har
siden da ladet sig
inspirere af FynBus’
hjemmeside.
København.
Kritik af
mangelfuld information
omkring antallet
af zoner mellem
København og CPH
lufthavn i/ved metroen.
Resultat:
Bedre
information på
billetautomater og
tydelig skiltning.
REJSEKORTETS ”CHECK UDVEJ” APP
2
zoner
VOKSEN
Indtil 2016 havde rejsekortbrugere ingen mulighed for at tjekke ud, hvis de
havde glemt at checke ud efter endt rejse. Det betød dyrere rejser og i værste fald
spærring af kortet. Flere passagerer henvendte sig til Passagerpulsen, og vi tog pro-
blemet op med Rejsekort.
Rejsekort afholdt en idékonkurrence for at udvikle en app, der kunne løse problemet.
Passagerpulsen var med i dommerpanelet, hvor vi havde fokus på brugervenlighed
og funktionalitet fra passagerernes perspektiv. I juni 2016 lancerede Rejsekort appen
”Check Udvej”. Det blev også muligt at tjekke ud via Rejsekortets hjemmeside.
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 317: Præsentation af Passagerpulsens resultater, fra Passagerpulsen
1903909_0007.png
Vidste du at:
620.000.000
rejser gennemføres hvert år med bus, tog og metro.
Ca. 270 mio. med tog og metro. Ca. 350 mio. med busser.
Det er ca. 1,7 mio. rejser om dagen. *
Der køres årligt ca.
2.330 mio. personkilometer
med busser i Danmark. Med en gennemsnitlig hastighed på 31 km/t.
Danskerne har altså tilsammen tilbragt ca. 75 mio. timer i busserne.
6558
– så mange synes godt om Passagerpulsen på Facebook.
80.000
passagerer har deltaget i De Nationale
Passagertilfredshedsundersøgelser.
Over 8.000
passagerer er tilmeldt Passagerpulsens passagerpanel.
* En rejse = en tur med bus, metro eller tog. En passager,
der har en rejse sammensat af flere transportmidler, tæller altså med flere gange.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 317: Præsentation af Passagerpulsens resultater, fra Passagerpulsen
1903909_0008.png
HVEM ER VI?
Passagerpulsen er passagerernes uafhængige stemme i bus, tog og metro. Vi er en del af For-
brugerrådet Tænk, og er sat i verden for at forbedre den kollektive transport for passagererne.
Siden starten af 2014 har Passagerpulsen været med til at gøre det nemmere at være passager
i den kollektive transport. Vi informerer om passagerernes rettigheder og arbejder for at fjerne
forhindringer på rejsen for alle passagerer.
I Passagerpulsen lytter vi til passagererne, laver undersøgelser og indsamler viden på tværs af
transportformer, selskaber og geografi. Udgangspunktet er altid passagerernes samlede rejse,
ønsker, behov og rettigheder.
Vi ser os selv som bindeled mellem passagerer, selskaber og myndigheder, og vi skaber
forbedringer ved at synliggøre passageroplevelser og -behov, og gå i
dialog med selskaber, operatører og politikere om dem.
8