Fra:
Sendt:
25. maj 2018 11:03
Emne:
Brev vedr. overkørsel 83
Til Udvalget for Transport, Bygninger og Boliger.
Jeg havde den ære, at jeg den 17. maj kunne overvære Samrådet med trafikminister Ole Birk Olesen. Jeg
overværede det sammen med formanden for Udvalget for Teknik og Miljø i Tønder Kommune, Bo Jessen og
to medlemmer af Teknik og Miljøudvalget i Esbjerg Kommune. Jeg synes, at det er en styrkelse af
demokratiet, at jeg som almindelig borger kan komme tæt på de politiske beslutningstagere. Til gengæld
undrede det mig såre, at der var mødt så få medlemmer af udvalget for at høre ministerens svar.
Samrådet var rejst af Troels Ravn, ligesom der forud for dette var fremsendt en række skriftlige spørgsmål til
transport-, bygnings- og boligministeren om samme emne.
De rejste spørgsmål illustrerer på udmærket vis konsekvenserne af en lukning af overkørsel 83 (og visse
andre overkørsler).
Ministeren havde på Samrådet rig lejlighed til at lytte til sagsfremstillingen og således danne sig sin egen
mening om sagen. Denne mulighed udnyttede ministeren desværre ikke, men brugte i stedet en meget stor
del af sin tid til at oplæse en række generelle betragtninger, som i selve denne sag ikke var særligt
relevante. Ligeledes lyttede han ikke til de saglige argumenter, men brugte en del af sin tid til at bebrejde de
to folketingsmedlemmer for at tage sager op fra deres valgkreds. Ministeren undlod således i høj grad at
tage stilling til sagens substans, hvilket jeg synes ikke er særligt demokratisk.
Der kom derfor ikke noget endeligt svar på en række spørgsmål. Det finder jeg rigtig ærgerligt, for chancen
var der. Ministeren burde have benyttet lejligheden til at sætte sig ind i tingene og substansen i
spørgsmålene, og give fyldestgørende svar på disse. Allerede i besvarelsen af de skriftlige spørgsmål forud
for samrådet fremsendte ministeren en række forkerte, og ufyldestgørende svar eller svarede slet ikke på
disse spørgsmål. Ydermere fremsatte ministeren under diskussionen påstande, som er decideret forkerte.
Der mangler således fortsat svar på følgende:
1. Hvordan kan det gå til, at BaneDanmark og det rådgivende landinspektørfirma Atkins kan henvise
omledt trafik til en privat fællesvej med kun to tinglyst færdselsberettigede?
2. Hvordan kan det gå til, at der fra BaneDanmarks side ikke fremlægges korrekte kort for lodsejerne
Kurt Sørensen, Lars Gad og Hans Otto Sørensen. Det går tilsyneladende helt hen over hovedet på
BaneDanmark og Atkins, at en moderne landbrugsejendom som oftest består af flere
underejendomme, som jo til sammen danner grundlaget for den samlede virksomhed.
3. På mødet omtaltes et møde den 18. maj 2017 mellem BaneDanmark, Vejdirektoratet og Politiet. Når
der ses på referatet fra dette møde, og det på dette møde af BaneDanmark til Politiet udleverede
kort over den fremtidige kørselsrute for landbrugstrafikken, hvilket kort også er med som bilag 4 på
svaret på spørgsmål 581, ligesom kortet også blev omtalt på samrådet, er det meget tydeligt, at
dette kort er blevet brugt til at manipulere med politiet. Den viste rute er ikke aktuel, og vil ikke blive
brugt af landmændene i fremtiden. Politiet har derfor ikke taget en ny stilling til den korrekte
kørselsrute,
hvorfor det bestemt må menes, at Politiets oprindelige indstilling om at fraråde
lukningen af overkørsel 83 fortsat står ved magt.
Jeg synes derfor, at udvalget af egen drift bør
rette henvendelse til Syd- og Sønderjyllands Politi med anmodning om en besigtigelse sammen med
lodsejerne og med det korrekte kort ved hånden. En samlet ekskursion for at se konsekvenserne af
lovgivningen kunne sikkert være nyttig for alle parter.
4. Der kom intet reelt uddybet svar på spørgsmålet om, hvad det koster at opsætte bomme, hvor der
allerede er et blinklysanlæg. Alle sensorer er på plads, kablerne til lysanlægget er på plads,
blinklysene er på plads; der mangler alene bomme, der skal virke sammen med lysanlægget. Enhver
fornuft siger, at det ikke kan være særlig dyrt.
5. Der mangler fortsat en samlet økonomisk oversigt over konsekvenserne af lukningen. Her bør
sammenlignes svaret på spørgsmål 4 med, hvad det koster Tønder Kommune til ekstra anlæg af
cykelstier, andre vejanlæg, ekstra lønudgifter til ansatte, der forsinkes i deres daglige arbejde, ekstra