Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 311
Offentligt
1899490_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Direktions-
sekretariatet
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i februar måned med en driftspulje på 52 IC4 togsæt, heraf 40 tog-
sæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 12 togsæt udgjorde en driftsre-
serve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med udsving i le-
verancen af togsæt fra værksted til drift.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse februar 2018
IC4
Planlagt
13
Regional Vest
12
Regional Øst
7
Århus - Esbjerg
8
Inter City /lyn
40
Antal indsatte tog
18. maj 2018
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 75
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte antal.
I februar 2018 var leveringssikkerheden 82,4 %, hvilket svarer til, at cirka 43 ud af
52 togsæt i gennemsnit blev leveret fra værksted til drift som planlagt.
I perioden marts 2017 til og med februar 2018 har leveringssikkerheden været
87,8 %.
Side 1/6
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 311: DSB’s status for IC4 for februar, marts og april 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1899490_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
50,0%
40,0%
30,0%
20,0%
10,0%
0,0%
Ikke leveret
Leveret
Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I februar 2018 kørte IC4 ca. 663.000 km. Samlet set svarer det til ca. 20 % af den
samlede dieselproduktion for DSB i februar 2018. Der er kørt mere med IC4 end
planlagt som følge af indstillingen af passagerdrift med ME-lokomotiverne pga.
begyndende revnedannelser på aksler.
IC4’s kilometerproduktion var i februar 2018 ca. 100.000 km større end i samme
måned sidste år.
Faldet i marts 2017 skyldes, at IC4 i denne periode ikke kørte i ca. 3 uger på grund
af en løsreven hydraulikpumpe.
Figur 2: Gennemsnitligt antal kørte litrakilometer for IC4, pr. måned
Antal kørte kilometer per måned
 700.000
 600.000
 500.000
 400.000
 300.000
 200.000
 100.000
 ‐
IC4
Side 2/6
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 311: DSB’s status for IC4 for februar, marts og april 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1899490_0003.png
Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktlighed for den aktuelle måned, år til dato samt de sene-
ste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktlighed i trafikkontrak-
ten 82,9% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern- og
regionaltog var 79,6 % i februar 2018.
Kundepunktlighed er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er an-
kommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. aflys-
ninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
82,80
85,9
Seneste 12 mdr.
83,3
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, glidende gennemsnit over 12 måneder
Kundepunktlighed IC4 
Glidende gennemsnit over 12 måneder
84,0%
82,0%
80,0%
78,0%
76,0%
74,0%
72,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål trafikkontrakt
Tabel 3 viser operatørpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 94,1% for DSB’s
fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern- og regio-
naltog var for februar 2018 95,4 %.
Operatørpunktlighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktlighed er uafhængig af antal kunder i toget.
Side 3/6
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 311: DSB’s status for IC4 for februar, marts og april 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1899490_0004.png
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
95,2
95,6
Seneste 12 mdr.
94,8
Figur 4 viser udviklingen i operatørpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende
gennemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12
måneder
Operatørpunktlighed IC4 
Glidende gennemsnit over 12 måneder
96,0%
95,0%
94,0%
93,0%
92,0%
91,0%
90,0%
89,0%
Operatørpunktlighed 2:59 IC4
Mål trafikkontrakt
3. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste 12
måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
84,1
87,3
Seneste 12 mdr.
85,8
Side 4/6
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 311: DSB’s status for IC4 for februar, marts og april 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1899490_0005.png
Figur 5 viser udviklingen i togpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12 måne-
der
Togpunktlighed IC4
Glidende gennemsnit over 12 måneder
87,0%
86,0%
85,0%
84,0%
83,0%
82,0%
81,0%
80,0%
79,0%
78,0%
77,0%
Togpunktlighed 2:59 IC4
4. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
3.453
3.678
Seneste 12 mdr.
4.457
Side 5/6
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 311: DSB’s status for IC4 for februar, marts og april 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1899490_0006.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 kørte kilometer mellem hændelser 2:59
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Realiseret MDBF
Minimums MDBF
5. Konklusion
Produktionsvolumen for IC4 ligger år til dato lidt over niveauet fra sidste år, hvil-
ket vil sige ca. 1.287.000 kørte kilometer.
Sammenlignet med samme periode sidste år er driftsstabiliteten for IC4 i februar
2018 faldet med lige under 200 km, men er fortsat højere end det minimum på
3.000 km, som er målsætningen i IC4 anbefalingen fra december 2016.
6. Status på indsættelsesplan
Vedrørende togets driftsstabilitet er det fortsat vurderingen, at denne kan holdes
på et niveau over 3.000 km mellem forsinkende hændelser jf. indsættelsesplanen
fra december 2016.
DSB indsætter 40 togsæt i drift i 2018, hvilket lever op til målsætningen i indsæt-
telsesplanen fra december 2016.
Side 6/6
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2018