Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 310
Offentligt
1899475_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen
[email protected]
c.c.
Transport, Bygnings- og Boligudvalget
[email protected]
Økonomi- og Indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille
[email protected]
Borgmester
Stengade 59
3000 Helsingør
Cvr nr. 64 50 20 18
Dato 23.05.2018
Benedikte Kiær (BY)
Borgmester
Tlf. 49 28 23 76
[email protected]
www.helsingor.dk
Parallelsamfundsaftalen og afgrænsningen af udsatte
boligområder
Et flertal i Helsingør Kommunes Økonomiudvalg bestående af
Konservativt Folkeparti, Socialdemokratiet, Venstre
Danmarks Liberale
Parti, Dansk Folkeparti samt Socialistisk Folkeparti, har på møde den 22.
maj 2018 besluttet at sende følgende brev.
I Helsingør Kommune har vi konstateret, at regeringen sammen med
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti d. 9. maj
2018 har indgået aftalen om initiativer på boligområdet, der modvirker
parallelsamfund.
Aftalen følger op på den del af regeringsoplægget
Ӄt
Danmark uden
parallelsamfund
Ingen ghettoer i 2030”
fra 1. marts 2018, der tager
sigte på almenboliglovgivningen. Imidlertid følger det også af
regeringsudspillet, at der skal gennemføres en række andre initiativer i
forhold til beboerne i de udsatte boligområder.
Både i relation til aftalen af 9. maj og regeringsoplægget af 1. marts
tegner der sig desværre flere utilsigtede konsekvenser for Helsingør
Kommune, fordi seks boligafdelinger i Helsingør Kommune er samlet i ét
boligområde under navnet Helsingør Syd.
Disse seks boligafdelinger udgør tilsammen 33 pct. af de almene boliger i
Helsingør Kommune. Afdelingerne i Helsingør Syd er meget
differentierede, med afdelingerne Nøjsomhed og Sydvej som de uden
sammenligning mest udsatte. Ved at samle de seks afdelinger bliver de
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 310: Kopi til orientering af brev af 23/5-18 vedrørende aftalen om initiativer på boligområdet, der modvirker parallelsamfund, fra Helsingør Kommune
SIDE 2
Helsingør Kommune
mest udsatte områder
Nøjsomhed og Sydvej - ikke defineret som
ghetto.
Med afsæt i de data, som Helsingør Kommune selv har adgang til fra
Danmarks Statistik, tyder alt på, at boligafdelingerne Nøjsomhed og
Sydvej med ca. 1.110 beboere kan defineres som en ghetto, jf.
ghettokriterierne. Faktisk tyder meget på, at Nøjsomhed og Sydvej lever
op til alle fem ghettokriterier. De fire øvrige boligafdelinger, der tilbage i
2006 sammen med Nøjsomhed/Sydvej blev defineret som en del af
Helsingør Syd, lever end ikke op til kriterierne for at være et udsat
boligområde.
Helsingør Kommune har siden 7. marts 2018 forsøgt at få svar fra
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet på, om boligafdelingerne
Nøjsomhed og Sydvej isoleret set er en ghetto i henhold til
ghettokriterierne. Vi har dog modtaget meddelelse om, at det af
”diskretionshensyn” ikke er muligt at udlevere Ministeriets tal vedrørende
ghettokriterierne for Nøjsomhed og Sydvej. Denne besked undrer
Helsingør Kommune sig over, da Ministeriet på ghettolisten har
offentliggjort netop disse oplysninger for andre områder med færre
beboere, end der er i Nøjsomhed og Sydvej. Fx er der 1.048 beboere i
Ellekonebakken i Viborg og 1.032 beboere i Vandtårnsparken mv. i
Næstved.
Med den nuværende fastsættelse af Helsingør Syd som et udsat
boligområde, forventer Helsingør Kommune, at
Kommunen får vanskeligt ved at anvise boliger til de borgere, der
har behov for at få anvist en såkaldt 25 pct. bolig, når kommunen
afskæres fra at anvise borgere til 2.771 ud af de i alt ca. 8.400
almene boliger
borgere der har behov for en betalbar almen bolig i en række
konkrete situationer, ikke som ellers kan anvises en almen bolig.
Derfor er der stor risiko for, at kommunens udgifter til at sikre
boliger for disse borgere på anden vis, vil stige voldsomt
kommunen skal bruge mange ressourcer på at indføre sprogprøve
i 0. klasse på skoler, hvor mere end 30 pct. af børnene er bosat i
boligområder, uagtet at et stort flertal af disse børn er etnisk
danske børn
der skal indføres omfattende buskørsel mellem boligområderne,
når der maksimalt må nyoptages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i hver daginstitution, ligesom et antal eksisterende
dagtilbud skal udbygges for at optage børnene fra de udsatte
boligområder, da der ikke er overkapacitet på dagtilbudsområdet i
Helsingør Kommune.
I forhold til afdelingerne Nøjsomhed og Sydvej ønsker Helsingør
Kommune mulighed for at kunne anvende de redskaber, der er tiltænkt
bygningerne i ghetto-områder.
Fastlæggelsen af Helsingør Syd forekommer i dag både vilkårlig og
ulogisk. Der er fx ingen matrikulær sammenhæng mellem boligerne i
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 310: Kopi til orientering af brev af 23/5-18 vedrørende aftalen om initiativer på boligområdet, der modvirker parallelsamfund, fra Helsingør Kommune
SIDE 3
Helsingør Kommune
Nøjsomhed og Borupgaard I og II, der ligger med flere kilometers
afstand, ligesom det er uforståeligt, hvorfor andre boligafdelinger, der
ligger i umiddelbart tilknytning til Vapnagaard og Borupgaard I og II ikke
indgår i Helsingør Syd.
Derudover kan det konstateres, at de seks boligafdelinger langt fra
fremstår som et sammenhængende boligområde med ensartede
bebyggelser. Der er således både 2-plans rækkehuse, etagebyggeri og
højt etagebyggeri, der er opført over en længere tidsperiode. Endelig er
det vanskeligt at tale om sammenhængende områder, når de seks
boligafdelinger både gennemskæres af Helsingørs mest trafikerede vej
og et større grønt område.
Efter Helsingør Kommunes opfattelse bør den utidssvarende afgrænsning
af Helsingør Syd derfor bringes up to date. Det kan ske ved, at
Ministeriet med afsæt i den foreslåede ændring af Almenboliglovens § 61
a, nyt stk. 3 (fysisk sammenhængende boligafdelinger med mindst 1.000
beboere) omdefinerer boligområdet Helsingør Syd. Helsingør Kommune
foreslår konkret, at Helsingør Syd splittes op i flere mindre enheder med
det formål at sikre, at kommunens uden sammenligning mest udsatte
boligområde, Nøjsomhed/Sydvej, vurderes isoleret fra de øvrige
boligafdelinger.
Med venlig hilsen
Benedikte Kiær