Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 302
Offentligt
Nils Peter Astrupgaard
08. maj 2018
Kære Transportudvalg/TRU
Bedre løsning med mulig succes for letbanen?
Det er almindelig kendt, at der er stor bekymring og utilfredshed med letbanens etablering i Lyngby - og
blandt borgerne opleves en stigende bekymring. Informationsniveauet har været lavt, idet Hovedstadens
Letbane (HL) og politikere konstant har fremført de samme informationer uden at gå i dialog. Under-
tegnede har selv erfaringer hermed ved indlevering af utallige høringssvar mv. startende i 2012.
Letbanen er ikke blevet til for borgerne i Lyngby-Taarbæk Kommune. Kan den blive det? Ja
ved løsning af
flere problemstillinger vedr. især Lyngby Vest, som besparelsesmuligheder kan finansiere. Man får den
tanke, at grunden til, at en række politikere holder fast i master, mangel på stationer, mindst mulig brug af
rilleskinner osv. skyldes det enkle faktum, at så ville omkostningerne for letbanen blive for høje og
projektet ville falde. Derfor holdes der krampagtigt fast i det oprindelige forslag gennem en musketered -
uagtet, at også letbaneteknikken er videreudviklet gennem de mange år fra forlig.
Nu er projektet besluttet - så betragt det fra en anden synsvinkel. Se om det kan gennemføres for de
samme investeringer - ikke til gene, men til gavn for borgerne - og ikke bare for DTU og virksomheder.
Følgende punkter anses som væsentlige problemstillinger.
1. LRT med master til ledninger - kan erstattes med batteriløsning gennem Lyngby Centrum.
2. Ingen plads på Buddingevej fra Chr. X Alle til centrum. Eet dedikeret letbanespor løser problemet -
og medfører store besparelser ved ikke at kræve særskilt tunnel!
3. Letjernbanen (LRT) som en jernbane - på sveller - med hegn rundt om!
4. Der mangler en station i Lyngby Vest
5. Vibrationer
6. Ingen overordnet trafikløsning
Ad 1) Letbanetogene kan og skal udstyres med batterier, så master spares fra kommunegrænsen og til efter
viadukten. Med batterier kan letbanetoget køre under den eksisterende viadukt - i et spor!
Det hævdes, at batteriløsninger ikke er kommercielle og at letbanen ikke skal være et IC4 projekt. Det er et
falsum. I 2012 bekendtgjorde Siemens, at letbanens Avenio-tog, kan udstyres med batterier. Siemens har
på kommercielle vilkår solgt flere batteri løsninger - bl.a. i Charlotte/North Carolina/USA i 2016. Der er ikke
bedt om tilbud på dette, idet der argumenteres for, at batterier er for tunge og/eller, at en batteriløsning i
Lyngby vil kræve, at andre bydelsstrøg da også vil undgå master/ledninger og så bliver det for dyrt.
Ad 2) Der er intet strøg på letbanens rute, som kan sammenlignes med pladsforholdene ved rækkehusene
og ned gennem centrum. Passende trafikregulering af letbanen medfører, at den kan fremføres i et spor fra
Chr. X Alle til efter viadukten. Sådan kan det lade sig gøre på Nærumbanen - det er også en mulighed her,
hvorved der bliver plads til, at letbanetogene kan køre under viadukten og ikke kræver en yderst vanskelig
og dyr separat tunnel til omkostninger i omegnen af 75 mio. kr. Eksakte tal oplyses ikke fra HL. Endelig
sikrer det også, at LRT ikke tager mere plads og forhaver langs Buddingevej. Denne løsning vil udløse
signifikante besparelser i form af intet behov for en separat tunnel parallelt med viadukten.
Ad 3) Sveller -
eller i fagter e ” allasterede spor” hi drer spe ielt passage af Buddi gevej, idet trafikke
bliver låst inde af hegn. Kun i Lyngby er der i dag åbent for krydsning af O3. På strækningen til Fort Alle
(kommunegrænsen) bør der kun være rillespor i beton og i niveau med den øvrige vejbane - på linie med
strækningen ved de Engelske rækkehuse, så vi ikke bliver låst inde og kan svinge til højre og venstre efter
behov. Man skal også kunne svinge fra Buddingevej - både til højre og venstre på Chr. X Alle og Nybrovej.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 302: Henvendelse af 8/5-18 vedrørende letbanen ved Ring 3, fra Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby
1894931_0002.png
Nils Peter Astrupgaard
08. maj 2018
Der bør være rillespor i beton ad Klampenborgvej til Sorgenfrigårdsvej, så fremtidig eBRT 400S kan benytte
a e og køre videre ad Sorge frigårdsvej og etje e stadio , Maski esterskole og DTU’s Vestside.
Det hævdes, at busser og andre køretøjer ikke kan køre på rilleskinnerne, hvilket er et falsum - alene på
strækningen forbi rækkehusene vil der netop køre anden trafik på rilleskinnerne samt i samtlige kryds mv.
Det er muligt at etablere letbanen gennem Lyngby Vest, så den kan passeres på tværs fra samtlige sideveje
- specielt hvis masterne ikke etableres ved etablering af batteriløsningen.
Ad 4) Lyngby Vest mangler en station mellem Nybrovej og Chr. X Alle. Siden 200S stoppet blev nedlagt er
der sket stor erhvervsudbygning på Ulrikkenborgskolen, Statsskolen er blevet til Plejecenter og bagved er
kommet autist institution - hertil flere lejlighedsbyggerier.
Ad 5) Endelig skal funderingen udføres, så svingninger ikke overføres til omgivelserne. Selv idag giver
busserne struktursvingninger i huse 100 meter væk fra Buddingevej! Bygninger langs Buddingevej har
allerede i dag store vibrationer når tunge busser kører forbi og disse bliver kun forværret med de tungere
tog og deres højere akseltryk samt deres ikke altid runde hjul mv.
Ad 6) Trafikken til Lyngby C fra Syd og Vest skal ikke ind ad Engelsborgvej og Buddingevej. Den skal føres ad
Motorringvejen og herfra ind ad Omfartsvejen og ende i en stor P kælder under Jernbanepladsen - med
videre underjordisk forbindelse af Gl. Jernbanevej til Magasin/Fog/Storcenterkældrene. Så kan Hovedgaden
blive til gågade. Staten bør medfinansiere indkørsel fra Omfartsvej til Jernbanepladsen. Et P hus ved
Kastanievej vil virke kontraproduktivt, idet det som en magnet vil trække mere trafik ind ad Buddingevej.
Konklusion:
Ved at udstyre letbanetogene med batterier kan et tog ad gangen passere den eksisterende viadukt og en
meget dyr parallel letbane tunnel kan spares. Indenfor køretidskravet er det muligt at lade letbanen være
et-sporet fra før viadukten til efter Chr X Alle. Herved spares et spor og letbanen vil få sin egen bane uden
blandet trafik, hvilket sikrer fremkommeligheden. Endelig spares også anlæg af master. Besparelserne ved
ikke at anlægge tunnelen vil være så store, at de udover batterierne også kan finansiere rillespor i niveau
helt til kommunegrænsen. Hertil kommer besparelsen fra master/ledninger, som ikke behøves.
P hus ved Kastanievej skal ikke etableres. Der er kun een langsigtet løsning ved at indføre trafikken fra
Omfartsvejen til P kælder under Jernbanepladsen, så trafikpresset på Buddingevej kan sænkes ved trafik-
restriktioner. HL og Vejdirektorat bør medfinansiere denne løsning, så der bliver plads på Buddingevej.
Hvis ovennævnte forhold tages i betragtning, er der en chance for, at letbanen kan blive en succes. Det vil
dog være en langt bedre løsning at aflyse LRT (Light Rail Transit) kontrakterne og etablere elektrisk drevet
BRT. Det har analyserne før vist og udviklingen er ikke stået stille, så alle mål med LRT kan opfyldes 100%
med eBRT etableret med dagens kommercielle teknik.
Kan TRU bekræfte, at man vil inddrage de nye muligheder med ovennævnte løsninger til gavn for
borgerne - men også med mulighed for besparelser? Spørgsmålene bedes besvaret i nævnte rækkefølge
1 - 6.
Med venlig hilsen
Nils Peter Astrupgaard/Lokallisten Bydelenes Stemmer
[email protected]
/40 615 600