Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 300
Offentligt
1894008_0001.png
Mødereferat:
Moderne Magnettog - Trafikverket og DSMG - 24. April 2018 i Göteborg.
Mødedeltagere:
- Trafikverket Sverige - Christer Lofving (CL)
- DSMG (Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe) - Ole Rasmussen (OR)
Tid og Sted:
- 24. April 2018 i Göteborg
Møde emneliste:
- OR fremlagde ved mødet begyndelse et oplæg til emneliste for mødet - listen blev gennemgået og suppleret med
et par punkter og det blev aftalt at ekstra emner kunne tilskrives under mødet og at emnelisten udgør referatets
opbygning, som OR skriver. OR foreslog at emnelistens enkelte punkter blev gennemgået, ved at markere behov for
følgende tiltag: Informere, Opdatere, Berigtige, Rette, Tilbyde, Uddybe, Mail + Link, Foredrag, Undervisning.
Emneliste - Opdateret iht. dialog (OR, CL) frem til 4. maj 2018. (OR opgaver udført/tilbud med "x")
side 1 af 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 300: Mødereferat fra møde mellem Trafikverket og DSMG om magnettog, fra Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe (DSMG)
1894008_0002.png
Punkt:
1. 2500 km i kina - 5 til 50 test - 300 jinan - 1200 bei til sha - 1000 km i en provins:
OR informerede og uddybede om de Kinesiske magnettogs planer som offentligt er oplyst til en teststrækning på 5 km
(måske 50 km) og Magnettogs linjer fra Qingdao til Jinan ca 300 km og magnettogs linje fra Beijing til Shanghai ca 1200
km. En provins har oplyst, at de vil bygge 7-8 magnettogs linjer med en længde på i alt 1000 km (city maglev - ikke 600
km/t som ved de øvrige linjer). Primo 2018 har Kina således samlet ca 2500 km magnettogsbaner i planlægningsproces.
2. Rune W - bog - hjalp - ikke med - for hård kritik - ikke et DSMG produkt:
OR informerede om Rune W. nye bog om "Moderna Magnettog" - og om at DSMG har hjulpet med fagviden men at det
ikke er et DSMG produkt. OR mener kritikken i bogen er for hård og at enkelte navne er nævnt upassende. OR tilbyder
hjælp ved ønske om tekst som ønskes berigtiget, rettet eller uddybet.
3. rapporter fra TrV - store - interessante - jönkøbing - ide at se på maglev her:
TrV´s mange store nye rapporter om Höjhastighedståget blev kort omtalt og DSMG fortsatte ønske om at moderne
magnettog bliver udredt som alternativ, blev igen fremsat. (NB: Et emnet under møderne i 2016 og 2017). DSMG
vurderer området omkring Jönkoping er særligt interessant, da geografien her særligt vil kunne vise hvilke attraktive
egenskaber magnettog har. Skulle den Svenske regering bestille en analyse om det, så udarbejder DSMG gerne en
sådanne.
4. debat i Sverige - valg - proces - pariter
OR redegjorde for hvordan magnettog er blevet et emne i den svenske infrastruktur debat og at ny viden om
magnettog´s udviklingen i bla. Kina, nok vil øge interessen i medierne og offentligheden. DSMG tilbyder fortløbende at
formidle mere viden om magnettog til Sveriges Regering mm. og alle landsdækkende partier i Sverige.
5. 2.55 helheden - 1:45 med maglev via Göteborg - Kina vil bygge - perspektiv
OR informerede om de muligheder der er for magnettog mellem Oslo og Stokholm - som et alternativ til den "2.55
Jernbane helhed" som har været omtalt i medier. DSMG´s infrastruktur helhed, indeholder en mulighed for tog mellem
Oslo og Stockholm på 1 time og 45 minutter (via et knudepunkt ved Göteborg). OR orienterede om den stigende
Kinesiske interesse for Skandinaviske infrastruktur og hvilke perspektiver det kan betyde.
6. hh - lobby i dk - maglev designet: DSMG´s design ved HH, anvender med stor fordel at magnettog kan klare stigninger
op til 70-100 o/oo. Derved kan en magnettogsbane følge motorvejs længdeprofiler og i en fælles sænketunnel mellem
centrum af de 2 HH byer. DSMG fremlagde denne viden for det danske Folketings Transportudvalg i 2016. DSMG er
bekendt med at "Sund og Bælt" laver lobby for at deres org. skal udvikle HH. DSMG finder det problematisk at Sund og
Bælt ikke har levet op til almindelige respekterede offentligheds krav, ved deres Femern projekt og at deres "sælger
kultur" synes at have netværk langt ind i ministerier.
7 sverige - finland - hh - maglev design fordele: DSMG har skitsetraceret en nordlig magnettogs tunnel mellem Sverige
og Åland og en videre lavbroforbindelse ind til Finland. Projekt helheden betyder mindre anlægsrisiko og økonomien og
samfundsværdien vurderes relevant at udrede offentligt.
8 finland - estland - en god proces - maglev med: OR orienterede om at SwissRapid er med i projektudviklingen af en
tunnel mellem Finland og Estland. Deres materiale fra 2018 viser at tunnel visionen ikke er med samme linjeføring som
DSMG scannede optimal i 2016-2017, da DSMG overvejede byde en løsning ind i den offentlige proces. Af ressource
årsager bød DSMG ikke ind.
9 finland - norge - kirkenes - DSMG i dialog - EU fokus - bliver mega stort - velegnet til maglev: OR orienterede om de
spændende visioner som Norge og Finland har om en tog forbindelse fra "Kirkenæs" til Finlands hovedstad og videre i
tunnelen til Estland og Berlin. En sådanne jernbane tog linje vil kunne spare yderligere 4-5 dage for de container der i
fremtiden sparer xx dage via sejles via Nordpolen. DSGM har scannet et magnettog alternativ til jernbane og vi vurdere
at vores linjeførings alternativ vil være økonomisk og samfundsattraktivt at udrede.
side 2 af 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 300: Mødereferat fra møde mellem Trafikverket og DSMG om magnettog, fra Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe (DSMG)
1894008_0003.png
10 sektor - industri udvikling - vigtigt da kina har en 175.000 virk med topfokus på maglev:
DSMG orienterede om Kina´s strategiske beslutning om at satse på magnettog - og hvilke udviklings accelerationer som
kan forventes. Med den økonomiske og tekniske styrke som Kina har - og med et gigantisk hjemmemarked vurderes det
at Kina senest om 3-4 år er TOTALT og GLOBALT verdens ledende inden for moderne city og højhastigheds magnettog.
(Hvis ikke alternativer opstår) DSMG vurderer - at støtte til DSMG fra regeringerne i N, S og DK, vil kunne medføre at
norden vil kunne få en attraktiv del af verdensmarkedet.
11 samarbejde om viden proces kina - norden ambassader sammen
OR orienterede om en række Kina kontakter og analyser. DSMG vurderer at hvis norden samarbejder - vil Norden kunne
får del af den grønne moderne magnettogs sektor udvikling.
12 eu - kompetence - jernbane lobby - tysk stopklods:
OR orienterede om at ulykken ti tyskland og finanskrisen vurderes som de 2 faktorer der har stoppe den globale
magnettogs udvikling mest. Med projekter i Holland, Danmark og Australien klar lige før finanskrisen - har vesten ikke
formået at genstarte en sektor udvikling, som Kina via deres 2003 magnetbane i Shanghai løbenede har kunne scanne -
medførende at Kina omkring 2014-2015 igangsatte den teknikscanning som nu her i januar 2018 medførte den
gigantiske kinesiske fokusering. OR vurderede at Tyskland i en del år har bremset maglev fokus og at EU siden 2017
vurderes mere positiv til maglev.
13 silkevejen nr 2 - proces - UK - interesse - UK maglev planer fase 2:
DSMG har fulgt "UK-ultraspeed" og "Silkevejen 2" processerne og det vurderes at nye maglev visioner scannes.
14 holland og tyskland - historie - ideer - proces - firmaer - facebook gruppen viden:
DSMG formidler løbende viden om den globale magnettogs udvikling på vores Facebook side og her findes også viden
om de magnettogs udviklinger som har fundet sted i Holland og Tyskland. DSMG har i 2017 og 2018 scanne nye
magnettogs visioner i disse lande - og det vurderes at både økonomisk og samfundsmæssige attraktive helheder kan
skabes. DSMG håber at EU vil udlodde midler til overordnede transport scanninger - således DSMG kan få midler til at
lave analyser som haves for N, S og DK.
15 konference i Rusland - usikkert - mangler penge - forberedelse - sikkerhed i R:
DSMG orienterede om den forestående magnettogs konference i St. Petersborg og at DSMG overvejer at deltage men
der er en række forhold som taler imod. DSMG har ikke penge til rejse, hotel og konference. DSMG vurderer at
konferencen bliver ustruktureret og med mange meget detaljerede indlæg om del dele af de gigantiske magnettogs
vidensområde. Da linjemotorer kan anvende til mange militære formål, vurderes det at flere lande vil holde viden
hjemme, for ikke at afsløre hemmeligheder eller for at undgå spionage under konferencen.
16 Efter møde i Stockholm efter St P . konference
DSMG kunne finde det interessant med en konference i Stockholm - efter konference i St. Petersborg - således relevant
og praktisk og anvendelig magnettogs viden, "styret" kunne samles til svenske og evt nordiske ledere inden for transport
og infrastruktur sektoren.
17 utfragning for infrastruktur utskottet - gerne DSMG sammen med TrV og Max B og CRRC:
DSMG mener fortsat at det er relevant at orientere transport politikere i Sverige - som DSMG har orienteret i Danmark 4
gange. Der vurderes fordele ved en "utfragning" idet DSMG til en sådanne kan inviteres flere eksterne parter som Max
Bögl og CRRC. DSMG håber Trafikverket vil vurdere en sådanne ide.
18 trv - en afdeling for maglev ( hyperloop indeholdt ) (da hyperloop nok går væk fra røret ):
DSMG har scannet udviklingsmuligheder for maglev sektoren i Norden - og med Trafikverket´s centrale rolle, vurderes
det en god begyndelse hvis TrV starter en proces om en evt kommende afdeling for magnettog og Hyperloop i
Trafikverket.
19 konferencer muligheder - sverige - norden - Göteborg som Maglev centrum :
DSMG har igennem længere tid overvejet at afholde en konference i norden om magnettog og magnetbaner - således
viden kan blive formidlet om hvordan norden kan få fordele. Konferencen skal være praktisk orienteret og med fokus på
"T" maglev teknik (Som det tyske 501 km/t (Transrapid), Korea´s 550 km/t system og Kina´s 600 km/t system). DSMG
vurderer at Göteborg kan blive nordens "Hub" og udviklingscentrum for magnettog.
side 3 af 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 300: Mødereferat fra møde mellem Trafikverket og DSMG om magnettog, fra Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe (DSMG)
1894008_0004.png
20 informations materiale - hjælp ønskes:
DSMG mangler penge - til at forbedre informationsmateriale - rejser - løn - udvikling og analyser. DSMG scanner derfor
muligheder.
21 DK har åbnet for Kattegat - DSMG er har søgt om at blive rådgiver vedr. maglev viden:
DSMG har omfattende viden om kattegatsprojektets muligheder og hvordan maglev kan inddrages attraktivt.
22 dk folketinget - viden - politisk realitet - valg:
Det danske Folketings Transportudvalg har fået omfattende viden fra DSMG om moderne magnettog i 2014, 2015, 2016
og 2017. Danske politikere ved hvilke fordele magnettog og magnetbaner kan give. Denne politiske realitet kan blive
inddraget i de kommende valg og de kommende overordnede danske transport og infrastruktur udviklings processer,
som kan forventes i gang da større dele af Togfonden ikke, med de trufne beslutninger, kan realiseres.
23 N - strategisk udvikling - har meget viden - og penge til udvikling:
DSMG har scannet en mulighed ala "SAS": Et 2 - 2 - 3 samarbejde hvert de først 3 år, vil kunne give DSMG midler til
udvikling således privatkapital til de sidste 50 % senere kan inddrages.
24 Japan - udfordringer - USA maglev projekt - HSR salg til Indien:
OR orienterede om Indiens tidligere maglev planer og at Japan er lykkedes med et HSR salg. Japan´s "U" maglev projekt i
USA vurderes udfordret og usikkert. Et andet "T" maglev projekt i USA vurderes have mere "medvind".
25 Indien - Japan HSR salg
Se punkt 24.
26 Analyse - Hyperloop / Maglev - Mattias:
DSMG har igennem lang tid scannet hyperloop området - og DSMG vurdere at projektet vil møde uovervindelige
udfordringer. Mattias fra DSMG har tæt på ekspert viden om Hyperloop. Med en rådgivnings aftale mellem DSMG og
TrV vil DSMG kunne formidle uvildig, relevant og kritisk viden om Hyperloop.
27 Max Bögl - Info - City maglev bane i EU:
OR orienterede om udviklingen inden for det nye tyske city magnettog og OR vurderer at TrV kan have fordele af at
inviterer Max Bögl til infomøder om deres maglev viden.
28 Swiss Rapid - Info - Helsinki - Viliuns - officielt tilbud - Aktivt maglev projekt i EU:
Se punkt 8 og 9
29 TR09 - tog data - stigning - acc:
DSMG har omfattende ekspert viden om TR09 magnettoget og tidligere modeller. Under TrV og SF møde med DSMG i
2016 i Stockholm formidlede DSMG detaljeret om systemet og hvilke fordel og teknik dele det indeholdt. Det var et af
DSMG´s formål med 2016 mødet - at TrV og SF fik nok viden til at forstå de tracerings mæssige (Acc - støj - kurver -
længdeprofil - tværsnit - beton - EL system ….. ) forhold som TR09 magnettoget indeholder. DSMG vil igen gerne takke
for 2016 mødets høje ingeniør teknisk niveau.
OR udleverede under mødet d 24 april 2018 en magnettogs artikel, (skrevet at Mattias, Mikael og Ole fra DSMG med
mail adresser) som har været bragt i det norske tidsskrift "Samferdsel" Se link oversigt.
Under mødet oplyste OR at han straks vil fremsende relevant link som understøtter emnelistens emner. I vedhæftede fil
" Links til TrV fra DSMG " er 5 sider link. Vedlagt er også en fil om Korea maglev udvikling (29 sider)
OR takkede Trafikverket for mødet og det blev aftalt at holde en tæt mail dialog videre frem.
Referent: Ingeniør - Ole Rasmussen - Styregruppen DSMG ( Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe)
Dato: 15. Maj 2018 - Frederikshavn - Danmark.
side 4 af 4