Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1809558_0001.png
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0002.png
Høringsnotat
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0003.png
Høringsnotat
Indhold
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Læsevejledning og liste over høringssvar
Indledning
Eldriftsservitut
Beplantning langs banen
Elektromagnetisme
Støj
Vibrationer
Natur & miljø
Baneteknik
Anlægsfasen
Trafikale forhold
Generelt
Side
4
6
7
12
15
18
21
22
25
26
28
30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0004.png
1
Læsevejledning og liste over
høringssvar
Banedanmark har modtaget 55 høringssvar fra borgere, foreninger,
interesseorganisationer, virksomheder og kommuner. Høringssvarene
gennemgås i det følgende efter emne.
Navngivningen af afsendere af høringssvar følger denne metodik:
B= Borger
F= Forening/Interesseorganisation
K= Kommune
V= Virksomhed
Nedenfor følger en oversigt over de indkomne høringssvar.
Høringssvar nr.
Afsender
Behandling af
høringssvar
starter på side
7
28
15,30
28
11
7
9
26
15,18,21
7
27,30
25
7
13
9
7
7,18
9,18
9,15,18
26
14
12,22
23,26
1B
2K
3V
4B
5B
6B
7B
8B
9B
10B
11V
12B
13B
14B
15B
16V
17B
18B
19B
20B
21B
22V
23F
Jacob Schaffalitzky De
Muckadell
Roskilde Kommune
Energinet.dk
Frederik Bach-Friis
Henrik Møller
Hanne N. Michelsen
Klaus Bang
Lars Brix Lysgaard
Steen K. Larsen
Helle Hansen
Vestervangen Vandværk
Mikkel Elling
Charlotte Schlundt
Margarethe Kristiansen
Eli Kristiansen
B & O Properties ApS
Ulla Margrethe Schou
Julie Maaløe
Kirsten og Norman
Kristiansen
Henrik Munk Hansen og
Renate Pedersen
Mette Rechnagel Andersen
Poul Erik Mikkelsen
Passagerpulsen hos
Forbrugerrådet Tænk
Høringsnotat
Læsevejledning og liste over høringssvar
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0005.png
24V
25B
26B
27B
28B
29V
30B
Bakkebo JHF
Henrik Bo Jensen
Christian V. Nielsen
Jan Thoudal Clausen
Jan og Britha Nielsen
Holbæk Lilleskole
Inge Lissi Jørgensen og Ebbe
Kring Jørgensen
Sanne Dannerfjord og
Flemming Jensen
Michael Madsen
Jesper Frost Olsen og Minna
Therkildsen
Dansk Industri
DSB
Vipperødgårds Allé
Grundejerforening
Beboerne Kalundborgvej 95
Hanne Schou Bredsdorff og
Thomas Hjejle Bredsdorff
Carsten Skov og Rikke Engell
Mette og Thomas Hors
Britta Kirsten Andersen
Søren Andersen
Cindie Tode-Jensen
Henriette Kirketerp-Møller og
Henrik Svanholm
Boe Boesen
Lene og Ole Ruus
Søren Rasmussen
Andelsboligforeningen
Villaparken v. Hans Hvas
Lis og Lindy Kaiser
Brian Peter Jensen
Helle Johanneson
Holbæk Sygehus
Sonja Andersen og Finn
Larsen
Holbæk Kommune
Merete Krogh
Hans Christian Jensen
Anne Heidner
16
10,12,15
15,18
12,15
12,19,21
10,23,28
7,18
31B
32B
33V
34V
35F
36B
37B
38B
39B
40B
41B
42B
43B
44B
45B
46F
47B
48B
49B
50V
51B
52K
53B
54B
55B
13
12
26,30
30
13,14,15,18,19
19,23
19,23
10,18,19,20,21,27
16,22,29
16,17,22,28
19
13
11,22
12,15
23
14,18,21,23
18
10,12
22,29
11,12,29
15
9
10
27
11,21,23,29
Høringsnotat
Læsevejledning og liste over høringssvar
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
2
Indledning
Det undersøges hvad der skal til for at elektrificere banen mellem Roskilde og
Kalundborg. Elektrificeringen vil medføre, at man i fremtiden vil betjene
strækningen med eltog, som giver mindre lokal luftforurening, accelererer
bedre og er mere driftssikre. Gevinsten ved at elektrificere mellem Roskilde
og Kalundborg er desuden, at man kan køre med den samme type
togmateriel på hele Sjælland, og at passagerer på visse afgange kan køre fra
Kalundborg til Helsingør uden at skulle skifte tog.
Høringsnotat
Indledning
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
3
Eldriftsservitut
1B vil gerne vide, hvor bredt et bælte, der pålægges en servitut, som
begrænser træernes højde, og som fra projektets start gør det påkrævet at
fælde træer i Bjergsted Skov. Især er 1B interesseret i oplysninger
vedrørende skovarealer nord for banen.
10B ønsker at få oplyst, om en servitut på hendes grund kan medføre, at hun
selv skal stå for noget, eller om Banedanmark udfører de arbejder, der måtte
være nødvendige.
13B ønsker at vide, hvilke konkrete ændringer eldriftsservitutten kan medføre
for beplantning, staldbygninger og dyrefolde på hendes ejendom. 13B ønsker
også oplyst, hvem der skal afholde udgifterne i forbindelse med eventuelle
ændringer på ejendommen.
B & O Property ApS (16V) vil blive pålagt en servitut, som sætter
begrænsninger for bl.a. beplantning og bygninger. B & O Property ApS finder
imidlertid ikke, at det er præcist nok beskrevet, hvilke begrænsninger der er
tale om. Desuden savner B & O Property ApS oplysninger om, hvilken
erstatning virksomheden vil få som følge af, at rådighedsretten indskrænkes.
I den forbindelse nævnes det, at virksomheden har en lejer, der formentlig vil
kræve huslejenedsættelse som følge af servitutten. Dette tab forventer B & O
Property ApS også at få dækket af erstatning.
17B finder det urimeligt, at hun som grundejer skal betale for at få fældet de
træer, der skal fjernes på grund af elektrificeringsprojektet. Eftersom
elektrificeringen vil sætte begrænsninger for, hvordan arealet op mod banen
kan benyttes, ønsker 17B desuden at få udbetalt en erstatning.
30B har sat salget af deres to huse på standby, indtil det er afklaret præcist,
hvilke begrænsninger eldriftsservitutten sætter for råderetten på
ejendommene. 30B beder om, at denne afklaring sker hurtigst muligt, så de
bliver i stand til at forklare potentielle købere, hvordan tingene forholder sig.
6B er bekymret for, at en række birketræer på deres grund skal fældes, når
beplantning langs banen fjernes for at give plads til elektrificeringen. 6B vil
gerne vide, om de i givet fald vil modtage erstatning for den værdiforringelse
af deres ejendom, som fældning af birketræerne vil medføre. 6B ønsker også
oplyst, hvem der i praksis står for at fælde træerne.
Banedanmarks kommentarer
Eldriftsservitutten er en servitut om rådighedsindskrænkning af ejendommene
langs banen i forbindelse med elektrificering af strækningen.
Banedanmark rydder al bevoksning op til nærmeste skel eller max. 10
meter fra nærmeste spormidte. . Denne komplette rydning vil altså
kun foregå på Banedanmarks eget areal.
Høringsnotat
Eldriftsservitut
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0008.png
På grundene langs banen vil det blive vurderet, om der er nogen
bevoksning, der er til fare for banen, og den vil i så fald blive fældet
på Banedanmarks regning. Al bevoksning inden for tre meter af
elmaster vil blive fjernet.
Derefter er det grundejerens ansvar at vedligeholde sin grund, så der
ikke er noget, der vokser sig så stort, at det vurderes at være til fare
for banen. Hvis det sker, så vil det blive beskåret eller fældet
grundejerens regning.
Inden for ti meter af banen må der ikke opføres nye bygninger (heller
ikke skure og lignende). Men eksisterende bygninger må godt få lov til
at blive.
Inden for 14 meter af banen må der ikke stå nogen flagstænger og
inden for 19 meter må der ikke være nogen trådformede antenner eller
elektriske tråde over to meter over terræn. Almindelige stueantenner
og lignende er ikke et problem. Igen er hensynet hvorvidt der kan
være fare for at komme i karambolage med kørestrømsanlægget på
banen.
Afstandene kan ses på nedenstående tabel:
Minimumsafstand
fra spormidte
a) Tilskuerpladser, oplagspladser og nyopførelse
af bygninger.
b) Stakke, stilladser, stiger samt andre
genstande og indretninger, der på grund af
højde eller manglende stabilitet kan
frembyde gene for køreledningsanlægget.
c) Maskiner og arbejdskøretøjer højere end 2
meter. Dog må landbrugs- og skovredskaber
benyttes, hvor det er åbenlyst, at ingen del af
disse redskaber kan komme nærmere end 2
meter til spændingsførende dele af
køreledningsanlægget.
d) Flagstænger.
e) Brønde til vandforsyning med stift pumperør.
f)
Tråde hørende til elektriske hegn i større
højde end 2 meter over det terræn, hvorpå
hegnet står.
19 m
14 m
10 m
g) Trådformede antenner med tilhørende
bærende konstruktioner og barduner.
Figur 1
Målt fra en lodret linje gennem nærmeste elektrificerede spormidte må ovenstående kun
findes på ejendommen længere væk end den angivne minimumsafstand.
www.bane.dk/roskilde-kalundborg
kan man finde den fulde tekst til
eldriftsservitutten. Her kan man desuden finde kort over projektet, der viser
10, 14 og 19 meters-grænserne langs hele strækningen.
Erstatningen vil blive fastlagt af ekspropriationskommissionen, som er en
uvildig instans. Hvis man har indsigelser til Banedanmarks pålæg af
Høringsnotat
Eldriftsservitut
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0009.png
servitutter, kan man forelægge sine indsigelser for denne kommission. De
pågældende ejere vil modtage besked om, hvornår ekspropriations-
forretningen foregår. På dette projekt forventes ekspropriationerne og dermed
også erstatninger for servitutter at foregå i 2018/2019.
7B har på sin grund en bygning, som er placeret, så dele af den ligger tættere
end 10 meter fra midten af sporet. Bygningen indeholder bl.a. et pillefyr,
hvorfor nedrivning og genetablering formodes at være bekostelig. Derfor vil
7B gerne vide, hvem der skal afholde udgifter til nedrivning og genetablering.
Banedanmarks kommentarer
Eldriftsservitutten pålægger kun forbud mod nyopførelse af bygninger inden
for ti meter fra nærmeste spormidte. Eksisterende bygninger nedrives ikke.
18B mener ikke, at Banedanmark har opfyldt sin vejledningspligt som
myndighed, fordi de berørte borgere ikke fik tilsendt hverken servitut eller
brochure om konsekvenserne af elektrificeringsprojektet. 18B forventer, at de
berørte borgere bør modtage en økonomisk erstatning, som også tager højde
for, at ejendomsværdien falder, når råderetten indskrænkes. Derudover
mener 18B, at Banedanmark skal afholde de udgifter til eksempelvis
træfældning og flytning af bygninger og hegn, som servitutten måtte give
anledning til. Endelig foreslår 18B, at køreledningsmasterne placeres nord for
banen på strækningen mellem Industrivej og Holbækvej i Jyderup. Ifølge 18B
vil det påvirke færre borgere, end hvis masterne placeres syd for banen, hvor
der er mange tætliggende byhuse.
Holbæk Kommune (52K) ejer 25 matrikler, der vil blive pålagt en servitut om
eldrift som følge af elektrificeringsprojektet. For at kommunen kan vurdere
konsekvenserne for hver enkelt matrikel, er kendskab til den præcise
servituttekst en forudsætning. Da servitutteksten ikke forelå fra start, har
kommunen først haft mulighed for at aflevere sit høringssvar ultimo august.
Kommunen benytter lejligheden til at slå fast, at man som udgangspunkt er
meget positivt indstillet over for elektrificeringen.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark er opmærksom på, at det kan have været svært at finde frem
til eldriftsservitutten selv. Det beklager vi naturligvis. Servitutten har hele
tiden været tilgængelig for alle, der har efterspurgt den, men den kan nu også
findes på
www.bane.dk/roskilde-kalundborg.
Der vil blive udbetalt erstatning for servitutter. Erstatningens størrelse
fastsættes af ekspropriationskommissionen.
15B har konstateret, at Banedanmark vil placere elmaster på hans ejendom. I
givet fald forventer 15B at få en millionerstatning som kompensation for den
værdiforringelse, der vil ske af hans ejendom.
Høringsnotat
Eldriftsservitut
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0010.png
Banedanmarks kommentarer
Alle elmaster opstilles på Banedanmarks eget areal, og der eksproprieres
derfor ikke noget areal til disse.
19B er bekymret for, at deres hus falder i værdi, når servitutten begrænser
deres råderet over grunden.
25B oplyser, at eldriftsservituttens 10-meter zone vil påvirke ca. 20 procent af
hans ejendom og således begrænse anvendelsesmulighederne. Dette
medfører et værditab.
38B vurderer, at salgsværdien vil falde som følge af den servitut, der lægges
på ejendomme på Kongebrovej i Lejre. Derfor varsler 38B, at man vil vende
tilbage med et oplæg til kompensation. Derudover foreslår 38B, at der
udarbejdes en særlig variant af servitutter på ejendomme, der ligger
væsentligt under banens niveau. Forslaget begrundes med, at bygninger,
flagstænger og elektriske hegn, der ligger inden for 10 meter fra spormidte,
ikke kan genere banens drift, hvis de pågældende objekter er placeret langt
under banens niveau.
48B ønsker at få oplyst, hvad Banedanmark betaler for, at de reelt får råderet
over hans ejendom på grund af 10 meter-reglen. 48B forudser, at dette vil få
hans hus til at falde i pris, og vil derfor gerne vide, om der kan blive tale om
erstatning for værditab.
Banedanmarks kommentarer
De ejendomme der pålægges en eldriftsservitut, vil også blive kompenseret
for dette, da det er indskrænkning af råderetten over ejendommen.
Kompensationens størrelse fastsættes ikke af Banedanmark, men af en uvildig
ekspropriationskommission. Dette forventes at ske i 2018/2019.
Hvis man har indsigelser mod servitutten, kan de fremføres over for
kommissionen, som vurderer servitutter og ekspropriationer på strækningen.
Holbæk Lilleskole (29V) er blevet pålagt en servitut, der bl.a. sætter
begrænsning for bevoksning. Skolen gør opmærksom på, at der af
sikkerhedsmæssige årsager er etableret et hegn mellem skolens matrikel og
banen. Dette hegn skal genetableres, når anlægsarbejderne er færdige. I
samme forbindelse beder skolen om, at Banedanmark så vidt muligt tager
hensyn til, at der i området op mod banen ligger en frugtplantage, der har
stor værdi som legeplads for især små børn.
Banedanmarks kommentarer
Hegnet på Holbæk Lilleskoles areal bliver ikke berørt af projektet. Det er kun
hegn, der fejlagtigt er opført på Banedanmarks areal, der fjernes.
Hvorvidt frugtplantagen er til fare for kørestrømsanlægget, vil blive vurderet
af Banedanmark sammen med resten af strækningen, såfremt det vedtages
politisk at fortsætte med projektet.
Høringsnotat
Eldriftsservitut
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0011.png
53B fik på informationsmødet i Holbæk oplyst, at der måske kan dispenseres
fra eldriftsservitutten, fordi kun et meget lille hjørne af hendes grund er
omfattet af den. Da 53B går med salgstanker, beder hun om hurtigst muligt
at få en skriftlig tilkendegivelse fra Banedanmark om, at grunden er undtaget
fra servitutten.
Banedanmarks kommentarer
Ejendommen er ikke fritaget fra eldriftsservitutten som sådan, men den
berøres kun lige akkurat af 19 meters-grænsen til spormidten. Det vil sige, at
servitutten kun betyder, at der ikke må opføres trådformede antenner med
bærende konstruktioner og barduner eller elhegn over to meter i det hjørne af
grunden.
55B oplyser, at hendes ejendom på Østergade i Hvalsø lokalplanmæssigt har
mulighed for udstykning og bebyggelse. Derfor opfatter hun
rådighedsindskrænkningen som følge af eldriftsservitutten som en
ekspropriation. Derudover gør 55B opmærksom på, at
rådighedsindskrænkningen også kommer til at betyde, at en nyligt udbygget
ejendom på Østergade 11 skal nedrives.
Banedanmarks kommentarer
Eldriftsservitutten er ikke en hindring for at udstykke og bebygge, så længe
bebyggelsen ligger 10 meter eller mere fra nærmeste spormidte.
5B kan ikke acceptere, at hans ejendom, som i luftlinje ligger to kilometer fra
jernbanen, pålægges en servitut på grund af elektrificeringen. Derfor beder
5B om, at Banedanmark redegør for relevansen af en sådan servitut.
Banedanmarks kommentarer
5B er pr. e-mail blevet gjort opmærksom på, at han står som ejer af en anden
ejendom, som ligger op ad banen og dermed er berørt af eldriftservitutten.
43B er imod elektrificeringen, som han mener, vil medføre gener for en fold
på hans ejendom, der støder op mod banen.
Holbæk Sygehus (50V) gør opmærksom på, at hverken anlægsarbejder og/
eller servitut om eldrift på to af sygehusets matrikler må forhindre forsvarlig
drift af sygehuset.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark har noteret sig bemærkningerne. Eventuelle fravigelser vil blive
besluttet i en senere fase og blive koordineret med Holbæk Sygehus.
Høringsnotat
Eldriftsservitut
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0012.png
4
Beplantning langs banen
22V ønsker, at Banedanmark placerer et arbejdsområde på en anden af
virksomhedens matrikler end på den matrikel, som Banedanmark i første
omgang har foreslået. Samtidig opfordrer 22V til, at beplantningen på begge
matrikler i videst muligt omfang bevares, når der skal ryddes til bl.a.
midlertidigt arbejdsområde.
27B er nabo til banen og vil være ked af det, hvis elektrificeringen medfører,
at en række lærketræer langs banen skal fældes.
28B gør opmærksom på, at en tjørnehæk på baneskråningen er til gene for
brugerne af en sti, der går fra broen over Blæsenborgvej op til stationen i
Lejre. 25B opfordrer til, at der bliver gjort noget ved dette problem
eventuelt i forbindelse med elektrificeringen, hvis den er nært forestående.
32B har en have, der grænser op til trinbrættet Stenhusvej ved Holbæk. På
grund af elektrificeringen skal nogle af havens træer fjernes, og derfor
spørger 32B, om Banedanmarks entreprenørmaskiner kan fælde disse træer
samtidig med, at træer på baneskråningen fældes. 32B spørger også, om
Banedanmark kan etablere en grundig afskærmning, så indkig fra banen til
haven begrænses, og så der ikke kan kastes ting fra skråningen ind på deres
grund.
44B har af hensyn til sikkerheden plantet et tæt hegn mellem deres heste-
ejendom og banen. 44B ønsker at få oplyst, hvor bredt et beplantningsbælte
der bliver fjernet langs banen, og hvornår 44B vil få besked om at fjerne
træer, hvis det bliver nødvendigt.
Holbæk Sygehus (50V) forventer, at Banedanmark afholder udgiften til
etablering af det grønne bælte mellem banelinjen og de to af sygehusets
matrikler, der berøres af elektrificeringen.
48B vil gerne vide, hvor høj beplantningen må være i skellet mellem hans
ejendom og banearealet.
Banedanmarks kommentarer
Arbejdsarealerne er endnu ikke endeligt fastlagt og der vil blive taget stilling
til forslaget i næste fase af projekteringen.
Banedanmark rydder al beplantning på eget areal op til ti meter fra sporets
midte. På privat grund fældes eller beskæres kun den beplantning, der anses
for nødvendig for at sikre, at beplantningen ikke er til fare for
kørestrømsanlægget.
Beplantning fjernes/beskæres af Banedanmarks forstmedarbejdere for
Banedanmarks regning. Det vil også være dem, der vurderer, hvor meget der
skal beskæres. Det vil derefter være op til ejeren af grunden at vedligeholde
Høringsnotat
Beplantning langs banen
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0013.png
beplantningen på egen grund, så den ikke vokser sig for vild og igen bliver til
fare for kørestrømsanlægget. Hvis det sker, vil det blive beskåret på
grundejerens regning.
Grundejerne kompenseres for at blive pålagt en eldriftsservitut, da det er
indskrænkning af råderetten over ejendommen. Kompensationens størrelse
fastsættes ikke af Banedanmark, men af en uvildig ekspropriationskommis-
sion.
Banedanmark kompenserer ikke for eventuelle indbliksgener eller evt.
henkastning af affald.
Se mere under afsnittet ”Eldriftsservitut”.
14B gør opmærksom på, at den ene af hendes to matrikler ikke fremgår af
det kort, som Banedanmark har af hendes grund. Hun ønsker desuden at få
oplyst, om et stort bøgetræ risikerer at skulle fældes.
Banedanmarks kommentarer
Alle matrikler langs banen kan ses på
www.bane.dk/roskilde-kalundborg.
Hvis
kortet volder problemer, er man meget velkommen til at kontakte projektet
[email protected].
Banedanmarks forstmedarbejdere vil i løbet af 2018-2019 vurdere, hvilken
beplantning langs strækningen, der kan være til fare for banen.
31B forudser, at ændringerne af banen ud for deres grund vil ødelægge deres
have, og skabe en sikkerhedsrisiko. Derfor beder 31B om, at der bliver sat et
hegn op, som klart adskiller baneområdet og haven.
Banedanmarks kommentarer
En elektrificering af banen vil ikke gøre det farligere at bo langs banen, så der
vil ikke være større behov for et hegn end der er i dag.
Vipperødgårds Allé Grundejerforening (35F) vil gerne vide, om jordvolden
langs banen bliver ustabil, når bevoksning på volden fjernes.
Banedanmarks kommentarer
Jordvolden vil ikke blive ustabil som følge af, at vegetationen på volden bliver
fjernet.
Ved rydning og fældning af bevoksningen bliver rødder ikke fjernet og jorden
bliver ikke blotlagt. Fremover må der gerne være lav bevoksning, fx græsser,
urter og lave buske og krat. Den lave bevoksning vil være med til at holde på
jorden og forhindre erosion fra jordvolde og skråninger. Opvækst af lav
vegetation vil naturligt indfinde sig med tiden.
Høringsnotat
Beplantning langs banen
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0014.png
Som udgangspunkt vil vegetationen på Banedanmarks arealer blive ryddet til
nærmeste skel eller max. 10 meter fra nærmeste elektrificerede spormidte.
På naboarealer bliver der foretaget en forstfaglig vurdering af, hvilke træer og
buske, som kan udgøre en risiko for kørestrømsanlægget og som skal fældes.
Den forstfaglige vurdering foretages i detailfasen, og det vil være til den tid,
at en endelig vurdering foretages.
42B har en ejendom, der ligger for foden af en skrænt op til banen i Lejre
Stationsby. På grund af højdeforskellen vurderer 42B, at fjernelse af
bevoksning på skrænten vil medføre betydelige gener i form af indkig fra
banen. Det gælder også, selvom der bliver plantet en ny og lavere
bevoksning. 42B oplyser, at ejendommen er sat til salg, og på grund af
elektrificeringsprojektet forventes et betydeligt økonomisk tab, som 42B
ønsker at få dækket gennem erstatning. Skulle selve anlægsarbejderne
medføre yderligere negativ påvirkning på ejendommen, forbeholder 42B sig
ret til at fremsætte supplerende erstatningskrav.
21B mener, at elektrificeringen vil medføre indkig til hendes hus og have,
fordi beplantning langs banen skal holdes nede. Hun er desuden bekymret for,
at jorden under huset vil skride og medføre sætningsrevner, når skinnerne
graves en meter ned. Derfor har hun været i kontakt med en advokat for at
høre om mulighederne for erstatning, og for at Banedanmark køber huset.
Vipperødgårds Allé Grundejerforening (35F) opfatter de forestående arbejder
som havende ekspropriationslignende karakter. 35F vil derfor gerne have
oplyst, hvordan grundejerforeningens medlemmer bliver kompenseret for de
gener, som eldriftsservitutten medfører i form af bl.a. forringet udsigt, mere
støj samt deraf følgende tab af ejendomsværdi. 35F vil også gerne vide, dels
om Banedanmark vil erstatte de træer og plankeværk, som skal fjernes inden
for servitutgrænsen, dels hvem der vedligeholder arealet inden for grænsen
på 10 meter. Endelig forventer 35F, at ejerne af de berørte ejendomme bliver
inddraget.
Andelsboligforeningen Villaparken (46F) mener, at køreledninger og master vil
skæmme udsigten fra naboejendommene, og dermed reducere ejendom-
menes værdi. Dette ikke mindst i lyset af, at beplantningen langs banen skal
fjernes som konsekvens af elektrificeringen. Derfor ønsker 46F, at der
etableres erstatningsbeplantning på baneskråningen.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark kompenserer ikke for eventuelle indbliksgener. Selv om al
beplantning ryddes på Banedanmarks areal indtil ti meter fra spormidten, så
vil den hurtigt vokse op igen. Det vil desuden stadig være muligt at have hæk
eller hegn på egen matrikel, så længe den ikke vokser sig så stor, at den er til
fare for at falde ind i kørestrømsanlægget. Men da kørestrømsledningerne
hænger i over fem meters højde, så vil det i praksis kun være store træer,
der volder problemer.
Høringsnotat
Beplantning langs banen
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0015.png
5
Elektromagnetisme
Energinet.dk (3V) mener ikke, det er korrekt at benytte udtrykket
forsigtighedsprincip om de 0,4 mikrotesla, som danske sundhedsmyndigheder
bruger. I stedet foretrækker Energinet.dk udtrykket udredningsværdi.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark
takker for Energinet.dk’s input.
9B har hæftet sig ved VVM-redegørelsens omtale af statistiske undersøgelser,
som peger på en mulig negativ sammenhæng mellem magnetfelter og
sundheden. Det oplyses i VVM-redegørelsen, at en sådan sammenhæng
hverken kan forklares eller understøttes af forsøg med dyr og celler, men 9B
stiller sig kritisk over for, at jernbanen elektrificeres, før konsekvenserne er
undersøgt til bunds. 9B er desuden bekymret for, at de berørte naboer ikke
får erstatning, hvis deres hus viser sig at være usælgeligt.
19B har samme bekymringer over magnetfelter og ejendomsværdi som 9B.
På den baggrund spørger 19B, om man ikke blot kan vælge at benytte
batteridrevne tog og dermed samme teknik, som nogle færger anvender i
dag.
25B påpeger, at selvom studier viser, at der ikke er grund til bekymring for
magnetstråling, så er den gængse holdning i befolkningen sådan, at 25B må
forvente, at hans ejendom taber i værdi.
26B vil gerne vide, dels hvilke påvirkninger der kan forventes som følge af
elektriske spændingsfelter, dels hvordan der kompenseres for, at elektriske
spændingsfelter vil få handelsværdien på ejendomme til at falde.
27B har hørt om magnetfelter, men ved ikke, hvad de konkret kan betyde.
Vipperødgårds Allé Grundejerforening (35F) vil gerne vide, hvordan
Banedanmark sikrer, at ingen ejendomme bliver ramt af magnetiske stråler
ved højspændingsledningerne.
44B vil gerne vide, i hvor stor afstand fra køreledningerne man kan måle det
elektromagnetiske felt.
51B oplyser, at de som beboere på Fabriksvej i Svebølle vil blive direkte
berørt af elektrificeringen. Det bekymrer hende, at der ikke gives præcise
oplysninger om, hvordan den planlagte elektrificering på længere sigt kan
påvirke helbredet hos naboer til banen, og hun forventer, at det vil blive
vanskeligt at sælge deres hus. Desuden undrer det 51B, at strømmen ikke
føres i jorden som alternativ til luftledninger.
Høringsnotat
Elektromagnetisme
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0016.png
Banedanmarks kommentarer
Omkring kørestrømmen til jernbanen dannes et elektromagnetisk felt. Der er
magnetfelter overalt, hvor der går en elektrisk strøm.
Det gælder både tv’et,
kaffekanden og mobiltelefonen. Jo større strøm, der går gennem en ledning
eller et apparat, des større er magnetfeltet. Men feltets størrelse aftager
kraftigt med afstanden fra ledningen. Man har forsket i elektromagnetismens
påvirkning af mennesker i snart 40 år, men det er indtil videre ikke lykkedes
at på- eller afvise om det kan udgøre en sundhedsrisiko.
Der er fastsat et forsigtighedsprincip som er baseret på en årsmiddelværdi på
0,4 mikrotesla for magnetfelter på 50 Hz. Boliger som har over 0,4 mikrotesla
i opholdsrum vil derfor blive vurderet særskilt i henhold til forsigtigheds-
princippet.
Det er kun ganske få ejendomme på strækningen, der er over de 0,4
mikrotesla i Banedanmarks beregninger, da ens hus skal ligge meget tæt op
ad banen for at være påvirket. Udbredelsen af magnetfeltet varierer, og man
kan derfor ikke sætte en fast afstand på.
Jernbanen elektrificeres ikke, før man har identificeret, hvilke huse, der er
elektromagnetisk påvirket over 0,4 mikrotesla. Banedanmark vil undersøge
den elektromagnetiske påvirkning nærmere i detailprojekteringen, og
kontakte ejerne af de huse, der har en risiko for at blive påvirket. Ejerne vil
blive kompenseret eller tilbudt ekspropriation afhængig af situationen.
40B vil gerne vide, om man kan dyrke afgrøder inden for den grænse på 19
meter fra spormidte, som fremgår af eldriftsservitutten, og om der kan være
en helbredsrisiko for markarbejderne de pågældende steder.
39B vil også gerne have oplyst, om magnetfelter kan påvirke afgrøder på
marker, der støder op til det areal på 19 meter fra spormidte, som skal
friholdes langs banen.
Banedanmarks kommentarer
Eltog har været brugt i årtier i hele Europa, og Banedanmark har ikke
kendskab til at der er registreret nogen elektromagnetisk påvirkning på
planter.
19 meters-grænsen er afstanden mellem spormidte og yderste grænse for
eldriftsservitutten. Denne grænse er ikke til for at beskytte mod elektro-
magnetisme
men derimod for at beskytte køreledningsanlægget mod ting,
der falder ind i det.
Bakkebo JHF (24V) har indrettet oplagsplads til bl.a. grus og sand ind mod
banen. Virksomheden beder om dispensation fra eldriftsservitutten, da der
ikke er plads til en tilsvarende oplagsplads andre steder på grunden, og da
minilæsseren på grund af højdeforskellen alligevel ikke vil komme i berøring
med køreledningen, når den kører ved oplagspladsen.
Høringsnotat
Elektromagnetisme
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0017.png
Banedanmarks kommentarer
Det kommer an på den konkrete oplagsplads, og er derfor ikke noget, der kan
siges noget generelt om på nuværende tidspunkt. Det vil blive vurderet
nærmere i løbet af den detailprojektering, der kommer efter den politiske
vedtagelse af projektet.
40B vil gerne vide, om der kan komme gnister fra køreledningsanlægget, når
tog passerer de marker, hvor hans heste går, og om magnetfelterne kan
påvirke dyrevelfærden. 40B vurderer, at han ikke længere har mulighed for at
udmatrikulere sin ejendom til parcelhusgrunde, fordi ingen vil bo i et område
med magnetfelter.
Banedanmarks kommentarer
Under normale omstændigheder dannes der ikke gnister i forbindelse med det
nye kørestrømsanlæg.
I forbindelse med rimdannelse om morgenen i vinterhalvåret, vil der
kortvarigt kunne opleves ”gnister” som følge af togets kørestrømsaftagers
(pantografens) passage af køreledningen, men dette fænomen vil forsvinde
efter et par kørsler. Denne gnist vil kun opleves der, hvor køreledning og
kørestrømsaftager mødes, og den vil ikke på nogen måde være til fare for dyr
eller omgivelserne i øvrigt.
Grunde langs banen pålægges en eldriftsservitut, der forbyder nyopførelse af
bygninger inden for ti meter af spormidten. Derfor bør der ikke komme nogen
ejendomme så tæt på, at de påvirkes af elektromagnetismen.
Høringsnotat
Elektromagnetisme
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
6
Støj
9B vil gerne vide, om mennesker kan blive påvirket af støj fra
køreledningerne.
17B og 19B ønsker at få etableret en støjvold mellem sin ejendom og banen,
fordi fjernelse af beplantning vil øge støjgenerne fra både Roskilde -
Kalundborg-banen og fra Odsherredbanen.
30B oplyser, at etableringen af dobbeltspor ud for deres ejendomme i sin tid
medførte en væsentlig forøgelse af støjniveauet, fordi spor 1 blev hævet ca.
70 cm. På den baggrund glæder 30B sig over elektrificeringen, fordi støjen fra
motorlokomotiver vil forsvinde. Imidlertid forsvinder hjulstøj ikke, og som
kompensation for dette og for de gener, som 30B får på grund af eldrifts-
servitutten, beder de om at få etableret et støjværn svarende til det, der står
ved Trekroner Station.
38B oplever, at bevoksning på skråningen mellem banen og deres ejen-
domme virker støjreducerende, og forskønner deres udsigt mod banen. Derfor
bekymrer det, at al bevoksning på Banedanmarks arealer, som ligger inden
for 10 meter fra spormidte, vil blive fjernet. 38B beder om at få udleveret en
konkret plan for genbeplantning af skråningen. Bekymringen for øget støj
forstærkes af, at det på grund af afstandskrav og banens placering på en vold
ikke er muligt at etablere et støjhegn det pågældende sted. Derfor frygter
38B, at fjernelse af beplantning vil reducere ejendomsværdien i området, og
varsler, at dette vil medføre et krav om kompensation.
Endelig vil 35F gerne vide, om Banedanmark sætter en støjvæg op, eller om
der på anden vis sikres mod, at børn og dyr har adgang til banen.
Andelsboligforeningen Villaparken (46F) er bekymret for, at forbi-kørende tog
og tog, der enten bremser eller sætter farten op omkring Holbæk Station, vil
give støj hos dem som naboer. 46F ønsker, at der etableres en støjvæg på
strækningen fra Holbæk Station i retning mod Kalundborg, fordi banen her
ligger over eller i niveau med grundene i Holbæk Vestby.
47B ønsker, at der etableres en støjmur mellem jernbanesporene og deres
matrikel i Tølløse, fordi der både er støj og rystelser, når tog passerer. I den
forbindelse oplyser 47B, at deres hus allerede er faldet i værdi, og måske er
usælgeligt.
26B vil gerne vide, hvilken visuel og støjmæssig afskærmning Banedanmark
vil etablere som erstatning for den beplantning, der fjernes. I forlængelse af
dette ønsker 26B også at få oplyst, hvordan der kompenseres for den lavere
handelsværdi, som bliver konsekvensen af manglende afskærmning.
18B foreslår, at banen mellem Industrivej og Holbækvej i Jyderup sænkes til
niveau, når elektrificeringen etableres på denne strækning, hvor der ligger en
Høringsnotat
Støj
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0019.png
del grunde. Sænkningen vil reducere de støjgener, som ellers vil være
konsekvensen af, at beplantning fjernes.
Banedanmarks kommentarer
Elektrificeringen af banen ændrer ikke på støjniveauet. Dog vil eldrevet
materiel give færre støjgener ved lave hastigheder.
Vegetation er en meget variabel parameter i vores beregninger. Det kan være
spredt, tæt, højt osv. Tynde træer i lige rækker eller spredt og af forskellig
højde. Derfor kan vi ikke medtage det som en korrektion i vores beregninger.
Hvis man skal have en effekt, skal det være nåletræer i en dybde på 20-25
meter. Så kan man opnå en dæmpning på 2-3 dB, altså en meget begrænset
effekt. Det har primært en psykologisk effekt, fordi man ikke kan se, hvad der
foregår bag bevoksningen.
Vinden i træerne giver også en lyd fra sig, så baggrundsstøjen bliver lavere,
når beplantning fjernes, og derfor kan toget godt lyde højere. Det er også
derfor, at nogen oplever, at toget lyder højere om vinteren.
Da elektrificeringen ikke gør nogen forskel for lydniveauet, etableres der
heller ikke støjværn langs strækningen. Der er ingen planer om at sænke
banen, der hvor 18B foreslår det.
28B oplyser, at de i dag oplever støj ("klonk-lyde") fra et stød etableret på
skinnerne umiddelbart før Lejre i retning mod Roskilde. 28B beder om, at
denne støjkilde bliver reduceret med et elektronisk isoleret stød.
Banedanmarks kommentarer
Elektrificeringsprojektet medfører ikke ændringer i de stød, der findes i dag.
36B og 37B spørger, om naboerne vil kunne høre samme brummende tone fra
køreledningerne, som er konstateret ved f.eks. Høje Taastrup Station, og som
det ifølge 36B og 37B vil være vanskeligt for naboer at leve med.
Banedanmarks kommentarer
Under normale
omstændigheder vil der ikke være ”summe-lyde” fra det nye
kørestrømsanlæg, der bliver etableret på strækningen Roskilde-Kalundborg. I
modsætning til det
”gamle” kørestrømsanlæg ved Høje Taastrup station er der
ikke nogle isolatorer, der kan skabe disse ”summe-lyde”.
Vipperødgårds Allé Grundejerforening (35F) ønsker oplyst, hvordan der i
anlægsperioden vil blive kompenseret for støj, støv og vibrationer. 35F
spørger også, hvornår anlægsarbejdet henholdsvis påbegyndes og afsluttes.
Også potentielle støjgener i anlægsfasen vækker bekymring hos 38B, som
henstiller til, at nat- og weekendarbejde holdes på et absolut minimum.
Høringsnotat
Støj
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0020.png
41B vil gerne vide, om anlægsarbejdet bliver udført i dagtimerne, så de
nærmeste naboer undgår at blive generet tidlig morgen og sen aften.
Banedanmarks kommentarer
De væsentligste støj- og vibrationer i anlægsfasen vil især komme fra
ramning af fundamenter til køreledningsmaster og i forbindelse med
sporsænkninger (herunder evt. ramning af spuns) samt konstruktionsarbejder
ved brostederne. Ved ramning af fundamenter for køreledningsmaster flyttes
aktiviteten langs med jernbanen. Det tager typisk en-to timer pr. fundament.
Banedanmark forsøger altid at tilrettelægge anlægsarbejdet, så det giver
færrest gener for naboer til jernbanen. Da der er tale om en kortvarig
aktivitet, er der ikke kutyme for kompensering. Naboer til jernbanen vil
løbende blive informeret om projektet. Derudover vil der i god tid blive
informeret om anlægsarbejder, hvor der kan forventes væsentlige gener fra
støj og vibrationer, så man som beboer har mulighed for at tilrettelægge sin
dag efter det.
Forudsat at projektet bliver politisk vedtaget i 2017, så forventes anlægs-
arbejdet at starte i 2018. Den elektrificerede bane vil kunne tages i brug i
slutningen af 2021. I løbet af anlægsperioden vil der også blive udført
sporfornyelse og skiftet til det nye signalsystem.
38B er bekymret for, at øget hastighed på togene vil medføre flere støjgener.
Banedanmarks kommentarer
Dette projekt omhandler kun en elektrificering af strækningen; strækningen
hastighedsopgraderes ikke.
Høringsnotat
Støj
20
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0021.png
7
Vibrationer
9B påpeger, at sætningsskader på et hus ofte først konstateres, hvis man
eksempelvis fjerner soklen eller renoverer gulv. Derfor mener 9B ikke, at
naboerne er godt nok sikret mod vibrationsskader som følge af anlægsarbejde
og den senere togdrift, blot fordi Banedanmark fotograferer ejendommene før
køreledningsmasterne etableres.
28B er bekymret for, om rystelser fra ramning af køreledningsmaster og
senere driften af tunge, hurtige eldrevne tog vil kunne give skader på deres
hus. Derfor beder 28B om, at Banedanmark gennemgår huset for skader, før
anlægsarbejdet sættes i gang, og at der sættes en vibrationsmåler op, når de
eldrevne tog er sat i drift.
Banedanmarks kommentarer
Det er i princippet muligt, at der opstår sætningsskader i anlægsfasen.
Banedanmark overvåger særligt følsomme bygninger, og tilrettelægger
arbejdet, så anlægsarbejderne kan gennemføres. Under anlægsfasen vil
entreprenørerne kunne kontaktes med bekymringer i forhold til arbejderne.
38B er bekymret for, at øget hastighed på togene vil medføre flere
vibrationsgener.
Andelsboligforeningen Villaparken (46F) er bekymret for, at forbi-kørende tog
og tog, der enten bremser eller sætter farten op omkring Holbæk Station, vil
medføre rystelser hos dem som naboer.
Banedanmarks kommentarer
Elektrificeringen af jernbanestrækningen vil ikke medføre mærkbare
ændringer i vibrationerne, når anlægsarbejdet er afsluttet.
55B benytter høringsprocessen for elektrificeringen til at gentage, at en af
hendes ejendomme har fået sætningsskader på grund af et af Banedanmarks
tidligere projekter. Skaderne er ifølge 55B sket, da der blev kørt med store
maskiner på Østergade i Hvalsø i forbindelse med, at banen blev udvidet til
dobbeltspor.
Banedanmarks kommentarer
Hvis 55B gerne vil anmelde en skade på sit hus, skal det ske til
[email protected].
Klagen er videresendt.
Høringsnotat
Vibrationer
21
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0022.png
8
Natur & miljø
22V oplyser, at markerne på to af virksomhedens matrikler ofte oversvøm-
mes, fordi der er for lidt fald og for dårlig vandføring i Daruprenden. Derfor
bekymrer det 22V, at der etableres en permanent grundvandssænkning og en
pumpestation syd for de berørte markarealer, som også skal udlede til
Daruprenden, og han frygter, at det vil få antallet af oversvømmelser til at
stige.
49B oplyser, at hun på sin ejendom har en brønd, som ligger ca. 250 meter
fra det sted ved Darup Mosevej, hvor der foretages grundvandssænkning og
etableres en pumpestation. 49B beder om garanti for, at grundvandssænk-
ning og pumpestation ikke medfører problemer med vandforsyningen på
hendes ejendom.
Banedanmarks kommentarer
Der vil kun blive ledt begrænsede mængder ekstra vand til, som følge af
grundvandssænkningen. Pumpestationens primære formål er at pumpe vand
fra banelegemet op i et nyt forsinkelsesbassin, og derved undgå oversvøm-
melse af banelegemet. Der udledes allerede i dag vand fra banegrøfter til
Daruprenden. Dette vand vil i den fremtidige situation blive samlet op i et
forsinkelsesbassin, før det udledes. Derved vil banens indflydelse på
oversvømmelserne blive reduceret.
43B er imod elektrificeringen, som han mener, vil være til gene for naturen i
området.
39B og 40B forstår ikke, hvorfor der skal placeres syv meter høje master
langs jernbanen mellem Roskilde og Kalundborg, når man andre steder i
landet graver kabler ned i jorden, så de ikke skæmmer naturen og skader
dyrelivet. 40B er desuden bekymret for, at køreledningsanlægget vil forhindre
kronvildt i at krydse banen og for, at gæs og rovfugle vil flyve ind i ledning-
erne og blive dræbt. Derudover vil 40B gerne have svar på to ting. Dels hvem
der har ansvaret for, at salgsprisen på hans ejendom reduceres markant som
følge af, at udsigt og dyreliv ødelægges af elektrificeringen, og dels hvor stor
erstatning han kan forvente på grund af de gener, elektrificeringen medfører
for hans ejendom.
Banedanmarks kommentarer
Køreledningerne skal have kontakt med toppen af togene, hvor pantografen
sidder. Man kan godt have strømmen nede ved skinner, som man f.eks. har
det i Metroen i København, men det ville kræve at man lukkede hele banen
inde, da det ellers ville være livsfarligt for de mennesker og dyr, der krydser
banen.
Der er ingen erfaringer for, at køreledningerne skulle være til fare for
dyrelivet. Fuglene kan sagtens sidde på dem uden at få stød, og de hænger
Høringsnotat
Natur & miljø
22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0023.png
så højt oppe (omkring fem meter over jorden), at ingen andre dyr kan
komme i kontakt med dem.
Hvis der foretages ekspropriation eller pålægges en servitut vil det være
ekspropriationskommissionen, som fastlægger erstatningens størrelse.
Kommissionen kan tage mange forhold med i deres vurdering, og den enkelte
ejer kan fremføre det ved en ekspropriationsforretning.
45B har en ejendom ved Regstrup, hvis marker og læhegn støder op til
banen. I forbindelse med elektrificeringen pålægges ejendommen at fjerne
læhegnet, og dette betegnes i VVM-redegørelsen som en lille visuel påvirk-
ning. Denne vurdering er 45B uenig i, og beder om at få den uddybet og
revurderet med henblik på, at hegnet kan blive stående. 45B oplyser, at han
har observeret, at hasselmus og andre bilag IV-arter benytter læhegnet som
levested, og han undrer sig over, at dette ikke fremgår af VVM-redegørelsen.
45B er klar over, at levestedet kan bevares, hvis han rykker læhegnet
længere ind på matriklen, men dette ville ifølge 45B være en de facto
ekspropriation, der forringer den fremtidige drift af marken.
Banedanmarks kommentarer
Når eksisterende beplantning langs banen i det åbne land ryddes eller fældes
vil det sammen med opsætning af master og køreledninger medføre en større
synlighed omkring banen end i dag. Vurdering af graden af denne påvirkning
varierer alt efter landskabets nuværende karakter. Vurderingerne baseres
bl.a. på landskabernes sårbarhed over for visuelle påvirkninger. Nogle steder
vil områder derfor blive vurderet til at have en større påvirkning end andre
områder. Det betyder også at ændringer i de visuelle forhold helt lokalt kan
opleves meget forskelligt i forhold til den samlede vurdering.
På Banedanmarks arealer vil beplantning blive ryddet til nærmeste skel eller
max. 10 meter fra nærmeste elektrificerede spormidte. På naboarealer til
jernbanen foretages en forstfaglig vurdering i forhold til, hvilke træer og
buske der kan udgøre en risiko for kørestrømsanlægget og derfor være
nødvendige af fælde. Den forstfaglige vurdering af det pågældende hegn vil
blive foretaget i næste fase af projektet, som ligger efter en mulig politisk
aftale om projektets gennemførelse.
Forekomster af bilag IV arter er ikke registreret forbindelse med
feltundersøgelserne, og generelt er de pågældende steder ikke blevet
vurderet egnet som levesteder for bilag IV arter. Denne vurdering er
suppleret af en række materialer (herunder kortmateriale og
strækningsvideo) samt kilder som bl.a. Danmarks Miljøportal.
Det er således under VVM-processen vurderet, at projektet ikke er i strid med
EU's habitatdirektiv. Habitatdirektivet forpligter medlemslandene til at sikre,
at der ikke vil være nogen negativ påvirkning af bilag IV arter, der kræver
streng beskyttelse.
Høringsnotat
Natur & miljø
23
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0024.png
Andelsboligforeningen Villaparken (46F) mener, at så længe der køres med
dieselelektriske tog, vil en hastighedsforøgelse medføre øget udledning af
dieselpartikler. Dette finder 46F uacceptabelt.
Banedanmarks kommentarer
Såfremt det besluttes at elektrificere banen, vil eltog i overvejende grad
erstatte de nuværende dieseltog på strækningen. Dermed vil udledningen af
dieselpartikler blive væsentligt reduceret.
Det skal samtidig nævnes, at det ikke indgår i projektet at øge hastigheden
på strækningen Roskilde-Kalundborg.
36B og 37B oplyser, at der ligger et gammelt villaområde langs
Kalundborgvej, der er registreret som kulturmiljø i Holbæk Kommune. Fjernes
træerne langs banen på denne strækning, mener 36B og 37B, at det vil
ændre områdets visuelle udtryk mere, end det fremgår af VVM-redegørelsen,
hvor der blot tales om et mere åbent kig til banen.
55B mener, at elektrificeringen blot medfører relativt små gevinster, hvad
angår miljø og energiforbrug sammenholdt med de gevinster, man ville opnå
ved at investere pengene i kollektiv trafik i byerne. På strækningen mellem
Roskilde og Kalundborg løber banen gennem langstrakte naturområder, hvor
partikelforurening fra dieseltog vil genere relativt få mennesker, og hvor den
vil kunne nedbrydes i naturen. I øvrigt mener 55B, at udslip af diesel kan
renses relativt billigt på selve togene.
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk (23F) bakker op om elektrifice-
ringen af de danske hovedstrækninger på jernbanen og indfasningen af
elektriske tog. Dette ikke mindst i lyset af, at udfasningen af gamle dieseltog
er en tiltrængt forbedring af både miljø og luftkvalitet.
Holbæk Lilleskole (29V) glæder sig over de miljømæssige virkninger, som
elektrificeringen vil have i form af mindre CO₂ og mindre støj.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark anser ovenstående for at være kommentarer, der ikke skal
besvares.
Høringsnotat
Natur & miljø
24
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0025.png
9
Baneteknik
12B mener, at det vil være spild af penge at elektrificere udtrækssporet i
forlængelse af spor 106 i Kalundborg ud over overkørsel 232 og ud mod
Novo. 12B begrunder dette med, at sporet oprindeligt skulle have været brugt
til omløb af DSB's materiel fra spor 110-113 via sporskifte 101 a/b. Imidlertid
fjernes sporskiftet, og spor 110-113 udstyres med sporstoppere i øst-enden,
hvorfor sporet ikke mere kan bruges til dette formål. Det eneste sporet kan
bruges til i fremtiden er, at få eventuelle godstog fra spor 106 til spor 101-
105 og videre til havnebanen, hvis havnebanen genåbnes. Dette er dog ikke
sandsynligt, eftersom Kalundborg Forsyning har bygget hen over sporene.
Skulle havnebanen alligevel blive genåbnet, ville det kun være til brug for
dieselmateriel, som skal ud i udtrækssporet over vejen, fordi sporene 101-
105 ikke bliver elektrificeret.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark er opmærksomme på problematikken omkring de nævnte spor.
Der vil blive taget endelig stilling til det i den næste fase af projektet. Men vi
takker for det opmærksomme input.
Høringsnotat
Baneteknik
25
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0026.png
10
Anlægsfasen
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk (23F) finder det positivt, at udfas-
ningen af dieseldrevne tog og indfasningen af eltog forventes at forbedre
driftssikkerheden og bidrage til kortere rejsetider. I anlægsfasen opfordres
Banedanmark til at benytte Passagerpulsens "10 gode råd i forbindelse med
sporarbejder", så gener for togpassagererne mindskes mest muligt. Der hen-
vises også til Passagerpulsens undersøgelse af passagerønsker til togstatio-
ner, som kan bidrage med gode ideer, når Banedanmark eventuelt skal
etablere en ny station øst for Kalundborg.
Dansk Industri (33V) hæfter sig ved, at elektrificeringen mellem Roskilde og
Kalundborg vil medføre hurtigere samt mere effektiv og klimavenlig togdrift.
Dernæst opfordrer Dansk Industri til, at trafikale gener i anlægsfasen holdes
på et minimum, og at pendlere og berørte virksomheder informeres i god tid
om eksempelvis erstatningsbusser og tung trafik på vejnettet.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark takker for input. Banedanmark søger altid at mindske generne
under anlægsfasen, som vi godt ved kan give problemer for de rejsende.
20B savner information om og koordinering mellem de mange infrastruktur-
projekter, der påvirker hans bolig på Lynggårdsvej i Jyderup med støj og
trafik, og som måske gør hans ejendom ubeboelig og usælgelig. Udover
elektrificeringsprojektet nævner 20B bl.a. sporfornyelse, Signalprogrammet
og udbygning af Kalundborgmotorvejen, og han opfordrer til, at de
implicerede parter koordinerer deres indsatser og oplyser, hvem der
planlægger at anlægge hvad og hvornår, så antallet af ubekendte faktorer
reduceres.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark står for både elektrificering, sporfornyelse og nyt signal-
program. Disse projekter ligger netop tæt på hinanden for at mindske den
periode, hvor naboerne til banen generes, men vi beklager de gener som
anlægsarbejdet stadig måtte medføre. Banedanmark er også bekendt med
motorvejsprojektet og er i dialog med Vejdirektoratet.
8B oplyser, at han ikke ønsker at afstå eller på anden vis stille de arealer til
rådighed, som er nødvendige til arbejdskørsel og i forbindelse med sænkning
af broen ved Friheden.
Banedanmarks kommentarer
I forbindelse med sporsænkningen under broen vil der ske en midlertidig
ekspropriation af mindre arealer langs banen. Ekspropriationen sker med
hjemmel i Elektrificeringslovens § 13, stk. 1. Loven giver Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet (og hermed Banedanmark) bemyndigelse til ved
Høringsnotat
Anlægsfasen
26
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0027.png
ekspropriation at erhverve de arealer, der er nødvendige for at gennemføre
elektrificeringen af de statslige jernbanestrækninger.
38B foreslår, at eventuelle adgangsveje til brug for etablering af kørelednin-
ger ved Kongebrovej i Lejre anlægges på nordsiden af banen, hvor der er
marker og ingen umiddelbare naboer.
Banedanmarks kommentarer
I løbet af detailprojektering vil det blive besluttet hvilken side af banen,
køreledninger skal placeres på. Det er dog ikke muligt at skifte side løbende.
54B foreslår, at et planlagt arbejdsområde ved Gammelgårdsvej flyttes helt
eller delvist til den østlige side af sporet, hvor en materialeplads allerede er
gjort klar til udlejning. Ved at placere arbejdsområdet der, får man en bedre
adgangsvej, og man undgår at sætte begrænsninger for effektiv landbrugs-
drift i en længere periode. 54B vil gerne have oplyst, hvornår Banedanmark
planlægger at benytte arbejdsområdet og til hvilken type materiel.
Banedanmarks kommentarer
Den nærmere udnyttelse af arbejdsarealet vil blive besluttet i detailprojek-
teringen, der følger den politiske beslutningsproces. Forudsat at projektet
bliver politisk vedtaget i 2017, så forventes anlægsarbejdet at starte i 2018.
Den elektrificerede bane vil kunne tages i brug i slutningen af 2021.
Vestervangens Vandværk (11V) gør opmærksom på, at man har to vand-
værksboringer på en matrikel, som kan blive berørt, hvis der under anlægs-
arbejdet opstår en forurening. 11V har derfor sendt kontaktoplysninger, som
Banedanmark kan benytte, hvis det bliver relevant.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark takker for oplysningen.
Høringsnotat
Anlægsfasen
27
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0028.png
11
Trafikale forhold
Roskilde Kommune (2K) minder Banedanmark om, at miljøvurderingsrap-
porten side 244 skal ændres, så der ikke står, at arbejdstrafik sker ad
Gammelgårdsvej mod vest. Derimod skal der stå, at arbejdskørsel sker mod
øst gennem Roskilde Kommune.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark takker for oplysningen, og beklager fejlen.
4B er begejstret over planerne om at elektrificere banen mellem Roskilde og
Kalundborg. Dels fordi det vil forkorte rejsetiden mellem Kalundborg og
København, dels fordi det vil gavne befolkningstilvæksten i Kalundborg, og
dels fordi det vil være godt for miljøet.
40B kan fra sin ejendom se, at togene mellem Kalundborg og Svebølle kun
har få passagerer. Han finder elektrificeringen urimelig, fordi den skæmmer
naturen, generer dyrelivet og medfører værditab hos naboejendommene, blot
for at nogle få togpassagerer skal komme få minutter hurtigere frem.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark takker for opbakningen til projektet fra 4B.
Elektrificeringen medfører mange fordele.
Jernbanen på sigt kan gøres uafhængig af fossile brændstoffer. Man
hjælper til at mindske CO
2
-udslippet i Danmark, fordi elektrisk togdrift
kan baseres på vedvarende energi.
Togenes energiforbrug kan nedsættes, fordi bremseenergien kan
udnyttes (regenerativ bremsning).
Eldrevet togmateriel til hastigheder på 160 km/t og mere er billigere i
anskaffelse end dieselmateriel.
Eldrevet materiel giver færre støjgener ved lave hastigheder.
Lokal partikelforurening undgås.
Det bliver muligt at lave nye direkte forbindelser fra Kalundborg og
Holbæk, så passagerer på visse afgange kan køre fra Kalundborg til
Helsingør uden at skulle skifte tog.
Men Banedanmark gør også opmærksom på, at elektrificeringen ikke
medfører nogen hastighedsopgradering på strækningen.
Holbæk Lilleskole (29V) oplyser, at skolen har foreslået Holbæk Kommune en
lille omlægning af fjordstien, så den fortsætter et stykke langs skolens grund.
Holbæk Lilleskole foreslår, at omlægningen drøftes på et møde med deltagel-
se af Banedanmark, skolen og kommunen.
Høringsnotat
Trafikale forhold
28
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0029.png
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark deltager gerne i et møde herom.
39B vil gerne vide, om elektrificeringen har betydning for, om store
landbrugsmaskiner kan passere jernbaneoverskæringerne uden væsentlige
ulemper.
Banedanmarks kommentarer
Elektrificeringen vil kun medføre et krav om frihøjde til køreledningen.
Ved
overkørslen opsættes derfor advarselsskilte med angivelse
af “Farlig
spænding“ og “Størst tilladte højde af køretøj“,
hvor højden forventes fastsat
til 4,5 m.
49B har fået oplyst, at der skal eksproprieres jord fra en nabo på Darup
Mosevej til brug i anlægsfasen. Dette bekymrer 49B, fordi Darup Mosevej er
adgangsvej til hendes ejendom og i øvrigt så smal, at to personbiler ikke kan
passere hinanden. Derfor ønsker hun garanti for, at Banedanmarks brug af
vejen ikke giver adgangsproblemer til hendes ejendom. I samme forbindelse
oplyser 49B, at den nærliggende viadukt over Roskilde
Korsør-banen er så
smal og lav, at lastbiler og nogle kassevogne ikke kan passere under.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark sørger selvfølgelig for, at alle har adgang til og fra deres boliger
i anlægsfasen.
Holbæk Sygehus (50V) minder om den dialog, der har været mellem
sygehuset og Banedanmark vedrørende tre broer, der forbinder sygehuset
over baneterrænet. Her forventer Holbæk Sygehus, at broerne ikke bliver
berørt af hverken eldriftsservitutten, anlægsarbejde eller nye sikkerheds-
grænser.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark har orienteret Region Sjælland om, at der arbejdes med en
sporsænkning ved Gl. Ringstedvej, hvorved broen bevares i sin nuværende
form. Det er dog aftalt med Holbæk Kommune at broen beskiltes til 12/8 ton
som følge af de opdaterede bæreevneberegninger. Øvrige broer forventes
ikke påvirket.
55B mener ikke, at det etablerede dobbeltspor eller den kommende
elektrificering kan forventes at gøre togdriften mere stabil og hyppig, hvilket
ifølge 55B heller ikke er nødvendigt, da det må være passagertallet, der
styrer planlægningen.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark betragter ovenstående som en kommentar.
Høringsnotat
Trafikale forhold
29
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809558_0030.png
12
Generelt
Dansk Industri (33V) savner en vurdering af samfundsøkonomien ved at
elektrificere banestrækningen mellem Roskilde og Kalundborg. Ifølge Dansk
Industri er samfundsøkonomiske vurderinger væsentlige for et godt
beslutningsgrundlag, når trafikale investeringer skal prioriteres.
DSB (34V) oplyser, at man ikke har bemærkninger til høringen om
elektrificering mellem Roskilde og Kalundborg.
Energinet.dk (3V) mener, at VVM-redegørelsen burde have omtalt de ombyg-
ninger, som Energinet.dk eventuelt skal foretage som følge af elektrificerings-
projektet mellem Roskilde og Kalundborg. Det drejer sig dels om eventuelle
forhøjelser af Energinet.dk's master, så der skabes tilstrækkelig frihøjde til
kørestrømsanlægget, og dels om ombygning af infrastruktur til el- og gasfor-
syning, som eventuelt kan blive nødvendige, hvis baneområdet udvides.
Derfor burde de miljømæssige konsekvenser af disse ombygninger også have
fremgået af VVM-redegørelsen for elektrificeringen. Som eksempler nævnes
ressourceforbrug, støj og vibrationer. Ifølge Energinet.dk burde det også
fremgå af VVM-redegørelsen, at Banedanmark forestår al dialog med kom-
muner og museer om plan-, VVM- og myndighedsarbejde samt dialog med
kommuner om areal- og rettighedserhvervelse til bl.a. forsyning af
Banedanmarks transformere ved Tølløse og Kalundborg.
Energinet.dk ønsker at ombygge sine anlæg rettidigt i forhold til Banedan-
marks elektrificeringsprogram, og inviterer derfor til et møde om, hvordan de
nødvendige ændringer kan planlægges.
Banedanmarks kommentarer
I henhold til praksis, bliver der foretaget samfundsøkonomiske vurderinger af
projektet.
Banedanmark takker for Energinet.dk,
Dansk Industri og DSB’s
input, og vil
fortsat have kontakt til Energinet.dk
også i den kommende detailprojekte-
ringsfase. Det er Banedanmarks vurdering, at den foreliggende VVM-under-
søgelse dækker alle relevante aspekter af projektet. Endvidere må Bane-
danmark afvise forslaget fra Energinet.dk om at Banedanmark skal stå for al
dialog med kommuner og museer om plan-, VVM- og myndigheds-arbejde
samt dialog med kommuner om areal-og rettighedserhvervelse til forsyning af
Banedanmarks transformere ved Tølløse og Kalundborg.
Vestervangens Vandværk (11V) gør opmærksom på, at vandværket har
trykvandledninger under banen i en privat overkørsel mellem Holbæk og
Regstrup.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark er opmærksom på vandværkets trykvandledninger.
Høringsnotat
Generelt
30