Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1809556_0001.png
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809556_0002.png
Beslutningsgrundlag
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809556_0003.png
Sammenfatning
Med politisk aftale om udmøntning af Togfonden fra 2014 er der afsat ca. 1,2
mia. kr. til elektrificering af strækningen mellem Roskilde og Kalundborg.
Beslutningsgrundlaget afrapporterer gevinster og anlægsomkostninger for-
bundet med elektrificeringen.
Banedanmark gennemfører for øjeblikket en VVM-undersøgelse af elektrifice-
ringen mellem Roskilde og Kalundborg. Den offentlige høring om projektet
finder sted i maj og juni 2017, og undersøgelsen afsluttes med udarbejdelse
af et høringsnotat i efteråret 2017.
Anlægsoverslaget for elektrificering mellem Roskilde og Kalundborg er udar-
bejdet i henhold til principperne i Ny Anlægsbudgettering (fase 2 niveau). Idet
VVM-høringen ikke er afsluttet, er der afsat midler til de ændringer, som erfa-
ringsmæssigt kan imødeses i den offentlige høring om et projekt. Anlægs-
overslaget vil blive endeligt opdateret, når høringsnotatet foreligger.
Gevinstbeskrivelse
Elektrificeringen er forudsætningen for, at der i fremtiden kan anvendes mo-
derne og mere driftsstabilt standard el-materiel på jernbanenettet.
Samtidig betyder elektrificeringen, at jernbanen på sigt kan gøres uafhængig
af fossile brændstoffer. Det nedbringer CO
2
-udledning og partikelforurening.
Gevinsten ved at elektrificere mellem Roskilde og Kalundborg er desuden, at
man kan køre med den samme type togmateriel på hele Sjælland, og at pas-
sagerer på visse afgange kan køre fra Kalundborg til Helsingør uden at skulle
skifte tog.
Anlægsbeskrivelse
Banen mellem Roskilde og Kalundborg er ca. 79 km lang. Den er dobbeltspo-
ret mellem Roskilde og Holbæk og enkeltsporet mellem Holbæk og Kalund-
borg. Jernbanen elektrificeres ved at hænge køreledninger op i master langs
sporene samt anlægge to fordelingsstationer og to autotransformere.
For at kunne etablere køreledningerne og gøre plads til den strømaftager, der
er monteret på togene, kræves en vis frihøjde under broerne på strækningen.
Ikke alle de eksisterende broer på strækningen overholder kravet til frihøjde.
Derfor er det nødvendigt at udføre sporsænkning ved 12 af broerne, nedrive
og erstatte to broer og hæve en gangbro.
Økonomi
Det samlede anlægsoverslag er opgjort til 1.139 mio. kr. inkl. 30 pct. korrek-
tionstillæg (Ny Anlægsbudgettering) PL2017. Det oprindelige anlægsoverslag
var på 1.203 mio. kr. PL2017. Omkostningerne til elektrificering mellem Ros-
kilde og Kalundborg er dermed billiggjort med 64 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809556_0004.png
Konsekvenser af projektet
Projektet har endnu ikke gennemløbet en fuld VVM-proces, men de vigtigste
forventede konsekvenser af projektet vil være:
Midlertidig ekspropriation af ca. 178.500 m² til arbejdspladser, midler-
tidigt oplag af jord og materialer samt til arbejdsveje.
Permanent ekspropriation af arealer på ca. 18.000 m². Heraf er ca.
500 m² til boligformål.
Ca. 118.000 m² naboareal vil blive pålagt servitut om eldrift.
Op til 15 ejendomme vil potentielt få et magnetfelt, der vil være større
end Miljøstyrelsens forsigtighedsprincip på 0,4 µT.
I anlægsfasen vil der være støj og vibrationer fra opsætning af køre-
strømsmaster samt ombygning broer. Da grænseværdierne er lavere
om natten vil flere naboer blive påvirket, hvis nogle af arbejderne ud-
føres om natten i stedet for om dagen
Der vil forekomme enkeltssporsdrift og nedsat hastighed for togene i
anlægsperioden. Det vil ligeledes være nødvendigt at spærre banen i
kortere perioder.
Banedanmark har identificeret en række afværgeforanstaltninger i forhold til
ovenstående problemstillinger. Samlet set er det vurderingen, at projektet
ikke påvirker miljøet negativt, når VVM-undersøgelsens afværgeforanstaltnin-
ger gennemføres.
Offentlig høring
I forbindelse med VVM-processen har Banedanmark primo 2016 gennemført
en idéfasehøring i samarbejde med Naturstyrelsen.
Banedanmark har efterfølgende udarbejdet en VVM-undersøgelse (Vurdering
af Virkninger på Miljøet) omhandlende
Elektrificering Roskilde - Kalundborg.
Efter offentliggørelse af VVM-redegørelsen starter der en ny høring på 8 uger
og der vil blive afholdt to informationsmøder i hhv. Holbæk og Kalundborg.
Den offentlige høring afsluttes den 2. juli 2017, hvorefter indkomne hørings-
svar behandles og der udarbejdes et høringsnotat.
Det videre forløb
Da VVM-undersøgelsen og høringen endnu ikke er gennemført, kan der fore-
komme ændringer i projektet. Eventuelle væsentlige ændringer i påvirkninger
fra projektet og projektets økonomi vil blive afrapporteret i et bekræftelsesno-
tat, der vil foreligge i efteråret 2017. På det tidspunkt vil projektet også af-
rapportere samfundsøkonomien.
Strækningen Roskilde - Kalundborg skal både elektrificeres og have udrullet
det nye signalsystem. Det gøres mest hensigtsmæssigt ved, at sporrelateret
arbejde så vidt muligt udføres før udrulningen af det nye signalsystem, hvor-
efter det nye signalsystem udrulles før opsætning af nyt kørestrømsystem, da
det ellers vil være nødvendigt at immunisere de eksisterende sikringsanlæg.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809556_0005.png
Udførelsen af de forberedende arbejder for elektrificeringen (sporsænkninger,
broarbejder og ekspropriationer mv.) forudsættes at skulle ske i 2018-2019.
Signalprogrammet udføres herefter i 2019 og ibrugtages i 2020. Selve elektri-
ficeringen udføres i 2021 og ibrugtages ved udgangen af samme år ved ikraft-
trædelsen af køreplanen for 2022 (K22).
Forberedende
arbejder
2018-2019
Signalprogram
implementeres
2019-2020
Elektrificering
2021
Ibrugtagning
ultimo 2021
(K22)
Anlægsarbejderne gennemføres i henhold til Banedanmarks anlægsplan.
Koordinering med Banedanmarks fornyelsesaktiviteter i 2018 på strækningen
Holbæk - Kalundborg gør det nødvendigt, at der træffes politisk beslutning om
gennemførelse af elektrificeringen mellem Roskilde og Kalundborg i efteråret
2017.
Konkret skal der sikres hjemmel til gennemførelse af ekspropriationer senest i
efteråret 2017, for at disse kan finde sted forud for gennemførelse af anlægs-
arbejderne.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809556_0006.png
Beslutningsgrundlag
Indhold
Sammenfatning
Baggrund
Politisk aftale
Hvorfor elektrificere?
Anlægsoverslag
Sammenligning med tidligere anlægsoverslag
Anlægsbeskrivelse
Konsekvenser af projektet
Arealbehov
Støj og vibrationer
Trafikal påvirkning af togtrafikken
Trafikal påvirkning af biltrafikken
Elektromagnetisme
Udledning til luften
Offentlig høring
Det videre forløb
Side
3
7
7
7
8
9
10
12
12
12
12
13
13
13
14
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809556_0007.png
Baggrund
Politisk aftale
Med den politiske aftale fra 14. januar 2014 om udmøntning af Togfonden
mellem den daværende regering (Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og
Det radikale Venstre), Dansk Folkeparti og Enhedslisten blev det bl. a. beslut-
tet at gennemføre elektrificering af yderligere strækninger på det danske
jernbanenet. Dette beslutningsgrundlag vedrører elektrificering af stræknin-
gen fra Roskilde til Kalundborg.
Gennemførelse af elektrificeringen sker med hjemmel i Lov om elektrificering
af jernbanen af 12. juni 2013. I loven fremgår at Banedanmark forestår ud-
arbejdelse af eventuel VVM-redegørelse, herunder høring, for de nødvendige
anlæg.
Der er i Banedanmarks elektrificeringsprogram indgået kontrakt med leveran-
dør af køreledningsanlæg på Nordvestbanen og på udvalgte jyske fjernbane-
strækninger.
Hvorfor elektrificere?
Det danske jernbanenet er kun delvist elektrificeret. Elektrificering af stræk-
ningen Roskilde
Kalundborg vil gøre det muligt at tilbyde en sammenhæn-
gende betjening med moderne og driftsstabilt elektrisk materiel på hele Sjæl-
land, og at passagerer på visse afgange kan køre fra Kalundborg til Helsingør
uden at skulle skifte tog.
Elektrificering indebærer derudover en række generelle fordele:
At jernbanen på sigt kan gøres uafhængig af fossile brændstoffer.
Det samlede CO
2
-udslip i Danmark bliver reduceret, fordi elektrisk tog-
drift medfører en lavere CO
2
-udledning end dieseltogdrift ved bl.a. at
kunne basere sig på vedvarende energi. Elektrificering vil betyde, at
togdriftens CO
2
-udledning kommer ind under CO
2
-kvotesystemet, idet
elproduktion er kvotebelagt.
Togenes energiforbrug kan nedsættes, fordi bremseenergien kan ud-
nyttes (regenerativ bremsning).
Driftsomkostningerne for jernbanevirksomhederne bliver lavere.
Godstransporten understøttes ved at operatørerne har mulighed for
anvendelse af el-materiel på større dele af fjernbanenettet.
Udenlandske erfaringer viser, at eldrevne tog har bedre driftsstabilitet
end dieseldrevne tog.
Elektriske tog kan accelerere hurtigere end dieseltog, hvilket kan med-
føre kortere rejsetider særligt på baner med mange standsninger.
Eldrevet materiel giver færre støjgener ved lave hastigheder og på sta-
tioner. Desuden undgås lokal partikelforurening.
Beslutningsgrundlag
Baggrund
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809556_0008.png
Anlægsoverslag
Elektrificeringen fra Roskilde til Kalundborg er prissat på fase 2-niveau i hen-
hold til principperne for Ny Anlægsbudgettering. Omkostningerne dækker kø-
restrøm, sporsænkninger, ombygning af broer samt andre forberedende ar-
bejder. I anlægsoverslaget er afsat midler til de ændringer, der erfarings-
mæssigt kan imødeses i den offentlige høring om projektet. Anlægsoverslaget
vil blive endeligt opdateret med evt. ændringer som følge af VVM-høringen.
Anlægsoverslaget er angivet i tabellen herunder:
Hovedposter
Kørestrøm mm.
Ombygning af broer mv.
Andre forberedende arbejder
Korrektionstillæg
(30 pct.)
Anlægsoverslag
(Ny Anlægsbudgettering)
alle priser er i PL2017.
Overslag (mio. kr.)
422
129
325
263
1.139
Foreløbigt anlægsoverslag for elektrificering Roskilde - Kalundborg inkl. 30 pct. korrektionstillæg
Som det fremgår udgør det foreløbige anlægsoverslag for projektet i alt 1.139
mio. kr. (PL 2017) inkl. 30 pct. korrektionstillæg.
I anlægsoverslaget indgår tre nye broer på strækningen, samt 12 sporsænk-
ninger.
Ved fastsættelse af omkostningerne til kørestrømsanlægget, er der taget af-
sæt i erfaringerne fra elektrificering mellem Esbjerg og Lunderskov i forhold til
kontraktsum og forventet merindkøb. Elektrificeringen på denne strækning er
gennemført med ibrugtagning i april 2017. Der er forudsat et lavere omkost-
ningsniveau til merindkøb i forbindelse med elektrificeringen mellem Roskilde
og Kalundborg i forhold til Esbjerg - Lunderskov, da læringen fra Esbjerg -
Lunderskov overføres til elektrificeringen mellem Roskilde og Kalundborg.
Anlægsoverslaget indeholder også omkostninger til andre forberedende arbej-
der. Disse arbejder omfatter omkostninger relateret til stærkstrømsanlæg,
forsyningsledninger, ekspropriationer samt rydning af skov, arealer og be-
plantning.
Ved prissætning af projektet er anvendt en risikobaseret tilgang, hvor der er
identificeret og prissat i alt 25 risici. Som et resultat af risikovurderingen er
indarbejdet en sumpost i anlægsbudgettet på 88 mio. kr. inkl. korrektionstil-
læg til at imødegå omkostninger, som erfaringsmæssigt først konstateres, når
projektet detailprojekteres. Forholdene er konkret budgetteret på baggrund af
bedst tilgængelige erfaringer.
Det drejer sig primært om omkostninger som følge af ændrede udførelsesfor-
hold og stadieplanlægning, vurdering af broernes tilstand og manglende di-
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809556_0009.png
spensationer fra banenormer. Derudover er der indsat en post på 12 mio. kr.
for at tage højde for eventuelle projektændringer, der sker som følge af den
endnu ikke afholdte offentlige høring.
De største tilbageværende risici er fordyrelser som følge af, at projekterings-
grundlaget i forbindelse med VVM’en ikke har været tilstrækkeligt præcist.
Herudover kan der fortsat være grænseflader til øvrige projekter på stræknin-
gen samt uforudsete forhold.
Sammenligning med tidligere anlægsoverslag
Det oprindelige anlægsoverslag var på 1.203 mio. kr. PL2017 og omkostnin-
gerne til elektrificering mellem Roskilde og Kalundborg er dermed reduceret
med 64 mio. kr.
Elektrificering af banen mellem Roskilde og Kalundborg blev prissat forud for
den politiske aftale om Togfonden. På det tidspunkt var projektet ikke miljø-
vurderet, og der var heller ikke viden om omkostninger til kørestrømsdelen af
projekterne fra elektrificering af banen mellem Esbjerg og Lunderskov. Endvi-
dere har forundersøgelserne afdækket, at det på strækningen Roskilde-
Kalundborg har været mest fordelagtigt og samtidig billigst at sporsænke un-
der 12 broer i stedet for at udskifte disse.
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809556_0010.png
Anlægsbeskrivelse
I det følgende beskrives elektrificeringen af strækningen mellem Roskilde og
Kalundborg samt de forberedende arbejder hertil.
Jernbanestrækningen Roskilde - Kalundborg.
Langs jernbanen skal der opstilles elmaster, som typisk placeres med op til 90
meters mellemrum på hver side af jernbanen på strækningen Roskilde Hol-
bæk (dobbeltpor). På strækningen Holbæk-Kalundborg (enkeltspor) opstilles
masterne kun i den ene side. I kurver, omkring overførte broer, ved transver-
saler (sporskifteforbindelser) og på stationsområder placeres masterne dog
tættere.
Ud over masterne skal der placeres to fordelerstationer ved hhv. Kalundborg
og Tølløse. Fordelerstationerne omformer den strøm, der forsyner de eldrevne
tog.
Fordelingsstationer og autotransformere.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809556_0011.png
To steder langs banen ved hhv. Regstrup og Jyderup opstilles der desuden
autotransformere, som har til formål at fordele strømmen jævnt. Hver auto-
transformer vil typisk blive placeret i en mindre bygning.
Visualisering af en fordelingsstation.
For at sikre køreledninger mod nedrivninger fra nedfaldende grene og vælten-
de træer, fjernes træer og højere beplantning i et bælte langs banen. De
ejendomme, der ligger tæt på banen, vil blive pålagt en eldriftsservitut, der
giver nogle begrænsninger i ejerens råderet over ejendommen. Eldriftsservi-
tutten pålægges de enkelte ejendomme ved ekspropriation, og udløser en
erstatning.
For at kunne etablere køreledningerne og gøre plads til den strømaftager, der
er monteret på togene, kræves en vis frihøjde under broerne. Ikke alle de
eksisterende broer overholder kravet til frihøjde. Derfor skal der ske ændrin-
ger ved i alt 15 brosteder, så der bliver plads til kørestrømsanlæggene. Dette
sker enten ved at ved at sænke jernbanesporene, hæve broerne eller ved at
rive broerne ned og etablere nye broer i stedet.
Broer der påvirkes af elektrificeringen Roskilde - Kalundborg.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Konsekvenser af projektet
Projektets påvirkninger på omgivelserne er undersøgt af Banedanmark i en
VVM-undersøgelse (Vurdering af Virkninger på Miljøet). Undersøgelsen er
endnu ikke afsluttet, men resultatet af undersøgelserne rapporteres her. Æn-
dringer i projektet som følge af høringen afrapporteres i efteråret 2017.
Der er her primært fokuseret på projektets påvirkning af mennesker. For en
gennemgang af de resterende miljøemner henvises til VVM-redegørelserne og
de tilhørende fagnotater.
Arealbehov
I forbindelse med anlægsarbejdet er der behov for midlertidig ekspropriation
af 178.500 m² til arbejdsarealer, midlertidigt oplag af jord og materialer samt
til arbejdsveje. Efter endt anvendelse vil de midlertidigt eksproprierede area-
ler blive reetableret og returneret til ejerne.
I forbindelse med sporsænkninger, broarbejder og tekniske installationer skal
der eksproprieres ca. 18.000 m² permanent. Heraf skal der kun eksproprieres
500 m², som i dag er boligformål.
I forbindelse med elektrificeringen vil naboejendommene blive pålagt en ser-
vitut om eldrift og dermed begrænsninger i ejernes råderet over deres ejen-
dom. Det samlede naboareal, der forventes pålagt eldriftsservitut, udgør ca.
118.000 m².
Støj og vibrationer
Mens banen bygges, kan anlægsarbejderne give anledning til støj og vibratio-
ner til omgivelserne. Som følge af dette projekt er der i alt tre bygninger med
risiko for bygningsskader. Banedanmark yder erstatning ved bygningsskader.
Herudover forventes grænseværdien for vibrationer der kan mærkes af men-
nesker at blive overskredet i 44 bygninger.
Det er især, hvis disse anlægsarbejder udføres aften, nat eller weekend, at
støjpåvirkningen vurderes at være væsentlig. Det vurderes, at støjen fra
jernbanen efter elektrificeringen vil være mindre, da det nye og elektriske
materiel, der i overvejende grad forventes at blive benyttet på strækningen,
er mere støjsvagt end det nuværende dieselmateriel.
Projektet vil ikke øge vibrationsniveauer for naboer langs jernbanen i forhold
til den situation, hvor elektrificeringen ikke gennemføres. Det skyldes, at an-
tallet af tog og hastigheden er uafhængig af elektrificeringen.
Trafikal påvirkning af togtrafikken
Da den primære passagertrafik består af pendlere, vil det være hensigtsmæs-
sigt, at de forberedende arbejder planlægges med flest mulige spærringer i
Beslutningsgrundlag
Konsekvenser af projektet
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
forbindelse med weekender eller ferieperioder, hvor antallet af pendlere er
mindst. I weekender kan det være aktuelt at etablere totalspærringer af 56
timers varighed. Derudover vil det være nødvendigt at gennemføre en del
natspærringer. Under alle spærringer vil der blive indsat erstatningskørsel
med busser. Alle spærringer vil blive aftalt med de berørte togoperatører.
Etableringen af selve køreledningsanlægget vil primært blive gennemført i
natspærringer, hvor togtrafikken er begrænset.
Trafikal påvirkning af biltrafikken
Anlægsarbejderne vil ikke påvirke vejtrafikken i anlægsperioden. Elektrifice-
ringen vil medføre meget begrænsede trafikale ændringer for vej- og stitra-
fikken, når projektet er færdigbygget.
Konkret foretages en mindre hævning af en stibro i Holbæk, ligesom der fore-
tages mindre ændringer af 2 nye broer for at skabe tilstrækkelig frihøjde.
Ændringerne er godkendt af de lokale vejmyndigheder.
Elektromagnetisme
Elektrificeringen medfører, at der skabes et magnetfelt omkring kørelednings-
anlægget. Der er identificeret 15 ejendomme, hvor det potentielt kan fore-
komme, at eksponeringen i forhold til banens magnetfelt vil være større end
Miljøstyrelsens forsigtighedsprincip på 0,4 μT, hvis ikke
der indføres afværge-
foranstaltninger.
Banedanmark har forskellige afværgeforanstaltninger, som kan nedbringe
magnetfeltet. Hvis det på det pågældende sted ikke er muligt at nedbringe
magnetfeltet tilstrækkeligt kan Banedanmark ekspropriere ejendommen efter
ønske fra ejeren. Alternativt kan ejeren få en erstatning for indskrænkning af
brugsret mm.
Påvirkningen vil blive genberegnet i næste fase af projektet, hvor eventuelt
berørte ejendomme vil blive kontaktet.
Udledning til luften
Det er beregnet, at CO₂-udledningen i driftsfasen vil blive reduceret med ca.
40 procent som følge af, at tog på strækningen mellem Roskilde og Kalund-
borg går over til eldrift i stedet for at køre på diesel.
Reduktionen per år (ton/CO₂ pr. år) svarer til, hvad knapt 200 gennemsnits-
danskere udleder pr. år, hvis der alene ses på strækningen Roskilde - Kalund-
borg. Hertil kommer reduktionen i CO₂-udledning som følge af, at der kan
køres med el-tog i alle afgange, der slutter på strækningen Roskilde
Ka-
lundborg. Denne effekt er vanskelig at beregne, da det afhænger af de præci-
se afgange køreplanen.
Beslutningsgrundlag
Konsekvenser af projektet
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Offentlig høring
Banedanmark er ved at gennemføre en VVM-undersøgelse (Vurdering af Virk-
ninger på Miljøet) omhandlende Elektrificering Roskilde - Kalundborg.
I forbindelse med VVM-processen har Banedanmark gennemført en idéfasehø-
ring med offentlighedens inddragelse i perioden den 7. december 2015 til den
22. januar 2016. Efter udarbejdelse af en VVM-redegørelse med tilhørende
fagnotater, er det planen at holde en offentlig høring i perioden den 3. maj til
2. juli 2017.
Banedanmark vil afholde følgende informationsmøder om projektet:
Kalundborg Kommune:
Holbæk Kommune:
10. juni 2017
17. juni 2017.
Alle høringssvar fra de berørte kommuner, borgere mv. i forbindelse med den
offentlige høring vil blive behandlet og dokumenteret i et høringsnotat.
Beslutningsgrundlag
Offentlig høring
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809556_0015.png
Det videre forløb
Da VVM undersøgelsen og høringen endnu ikke er gennemført, kan der fore-
komme mindre ændringer i projektet. Dette betyder samtidig, at anlægsover-
slaget kan ændre sig en smule.
Når høringen er gennemført, og der er udarbejdet et høringsnotat, vil Ba-
nedanmark udarbejde et
”bekræftelsesnotat”,
som redegør for eventuelle væ-
sentlige ændringer i påvirkninger fra projektet og projektets økonomi. I nota-
tet, som fremsendes i efteråret 2017, vil der også blive redegjort for projek-
tets samfundsøkonomi.
Udførelsen af de forberedende arbejder for elektrificeringen (sporsænkninger,
broarbejder og ekspropriationer mv.) forudsættes at skulle ske i 2018-2019.
Signalprogrammet udføres herefter i 2019 og ibrugtages i 2020 . Selve elek-
trificeringen udføres i 2021 og ibrugtages ved udgangen af samme år ved
ikrafttrædelsen af køreplanen for 2022 (K22).
Forberedende
arbejder
2018-2019
Signalprogram
implementeres
2019-2020
Elektrificering
2021
Ibrugtagning
ultimo 2021
(K22)
Koordinering med Banedanmarks fornyelsesaktiviteter i 2018 på strækningen
Holbæk - Kalundborg gør det nødvendigt, at der træffes politisk beslutning om
gennemførelse af elektrificeringen mellem Roskilde og Kalundborg i efteråret
2017.
Konkret skal der sikres hjemmel til gennemførelse af ekspropriationer senest i
efteråret 2017 for at disse kan finde sted forud for gennemførelse af anlægs-
arbejderne.
Beslutningsgrundlag
Det videre forløb
15