Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1809555_0001.png
Bekræftelsesnotat
28.09.2017
Konklusioner efter VVM-høring elektrificering Roskilde-Kalundborg
Baggrund
På møde i forligskredsen bag togfonden i maj 2017 fik forligsparterne forelagt et beslutningsgrundlag
for elektrificering af strækningen mellem Roskilde og Kalundborg.
På dette tidspunkt var den offentlige høring over projektet endnu ikke afsluttet.
I nærværende notat redegøres for de væsentligste høringssvar samt for de ændringer i projektet med
konsekvenser for anlægsoverslaget, som høringen har afstedkommet.
Der præsenteres desuden resultater af samfundsøkonomske beregninger af selve projektet, samt de
videre planer for gennemførelse.
Resultater fra offentlig høring
VVM-redegørelsen
”Elektrificering
Roskilde-Kalundborg” blev sendt i høring den 3. maj 2017 med
høringsfrist den 16. juli 2017.
Der indkom i alt 55 høringssvar. Alle henvendelser er udførligt besvaret i vedlagte høringsnotat, og de
er besvaret i henhold til gældende praksis.
De fleste høringssvar handler om eldriftsservituttens påvirkning af naboer langs banen. Konsekvenser
for træer og beplantning samt anvendelse af den del af grunden, der støder op til jernbanen, er de
primære emner, der spørges til. Endvidere er der høringssvar vedrørende elektromagnetisme,
støj/vibrationer samt natur og miljø.
En stor del af disse henvendelser kommer fra borgere, som Banedanmark har haft mulighed for at
snakke med på gaden i henholdsvis Kalundborg og Holbæk eller via telefonen. Projektet valgte at
afholde ”åbent telt” på handelsgaderne i Kalundborg og Holbæk, så borgerne kunne gå direkte ind og
få en snak med projektet samt få svar på de spørgsmål, de havde. Via skærme, brochurer og fagfolk fra
Banedanmark fik de fleste borgere en afklaring af diverse forhold som naboer til jernbanen. Der var
stor tilfredshed med denne måde at informere om projektet på.
Høringen har ikke har givet anledning til, at projektet skal ændres.
Anlægsoverslaget
Anlægsoverslaget er vurderet til 1.139 mio. kr. før høringsfasen. I dette overslag indgår der en
sumpost på ca.12 mio. afsat til at håndtere markante ændringer som følge af høringsprocessen.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i projektet. Idet Banedanmark ikke kan foretage
ændringer i broerne uden den kommunale vejmyndigheds godkendelse, vurderer Banedanmark
imidlertid, at det er nødvendigt at fastholde sumposten på 12 mio. kr. i budgettet for at fastholde evt.
kommunale ønsker, der måtte opstå i den videre projektering.
Det er Banedanmarks vurdering, at elektrificeringen mellem Roskilde og Kalundborg samlet set vil
kunne gennemføres inden for anlægsoverslaget på 1.139 mio. kr.
Planlægning
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
6196 3322
[email protected]
bane.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Resultater af samfundsøkonomisk beregning
Der er foretaget samfundsøkonomiske beregninger for projektet, som viser, at den interne rente er 6,4
% og nettonutidsværdien er 628 mio. kr. Det er således tale om et samfundsøkonomisk, rentabelt
projekt.
Gevinsten ved at gennemføre projektet er lavere udgifter til togdrift, idet anskaffelse, vedligehold og
energiudgifter er lavere for el-materiel end for diesel-materiel. Hertil kommer en miljøgevinst som
følge af, at el-materiel udleder færre partikler end diesel-materiel.
Udgifterne ved at gennemføre projektet er omkostninger til anlæg og drift af det elektrificerede net.
Effekten af, at el-materiel normalt accelerer lidt hurtigere end dieselmateriel og hermed medvirker til
kortere rejsetider eller bedre punktlighed, er ikke indregnet i beregningen.
Projektets gennemførelse
Projektet gennemføres med udførelsesstart i 2018, og forventes endeligt afsluttet ved udgangen af
2021 ved ikrafttrædelse af køreplanen for 2022, K22.
I 2018 foretages de nødvendige sænkninger af sporet ved udvalgte broer, så der bliver plads til
kørestrømsanlægget. Disse aktiviteter udføres sammen med den sporfornyelse, som gennemføres på
samme tid, og dermed i de samme sporspærringer, som kræves i dette arbejde. Herved minimeres de
trafikale gener for passagererne.
Det bliver dog nødvendigt at indsætte togbusser i et vist omfang
primært på den enkeltsporede
strækning mellem Holbæk og Kalundborg.
Indsættelse af togbusser koordineres med VD’s
anlægsarbejder på Kalundborg-motorvejens etape 2, som har det første spadestik den 28. september
2017 med forventet afslutning i 2019.
Opgaven med detailprojektering af såvel sporarbejdet (fornyelse + sporsænkninger) som broarbejdet,
er sendt i udbud. Selve udførelsen af spor-og broarbejdet forventes udbudt som hovedentreprise ved
årsskiftet 2017/18.
I 2018/2019 foretages udskiftning af tre mindre broer. De trafikale gener for såvel togpassagerer som
vejtrafikanter vil være meget begrænsede og vil ikke kræve indsættelser af togbusser.
I 2019 implementeres Signalprogrammet med planlagt ibrugtagning i 2020. I 2021 opsættes og
ibrugtages kørestrømsanlægget.
Opsætning af kørestrømsanlægget udføres af Aarsleff-Siemens, som har en rammekontrakt med
Banedanmark.
Udrulning af Signalprogrammet er ligeledes en del af en allerede indgået rammekontrakt, som er
indgået med Alstom.
Ovenstående plan er i overensstemmelse med Banedanmarks anlægsplan.
Side 2/2