Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1809552_0001.png
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809552_0002.png
Beslutningsgrundlag
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Sammenfatning
Med den politiske aftale om udmøntning af Togfonden fra 2014 er der afsat
ca. 4,7 mia. kr. til elektrificering af strækningen mellem Fredericia og Lind-
holm. Elektrificering af strækningen mellem Fredericia og Lindholm er opdelt i
én delstrækning mellem Fredericia og Aarhus inkl. Aarhus H, som beskrives i
dette beslutningsgrundlag, og én delstrækning nord for Aarhus, der afrappor-
teres i separat beslutningsgrundlag.
Beslutningsgrundlaget afrapporterer gevinster og anlægsomkostninger for-
bundet med elektrificeringen.
Banedanmark gennemfører for øjeblikket en VVM-undersøgelse om elektrifice-
ring på delstrækningen mellem Fredericia og Aarhus. Den offentlige høring om
projektet finder sted i maj og juni 2017 og undersøgelsen afsluttes med udar-
bejdelse af et høringsnotat i efteråret 2017. VVM-undersøgelsen er koordine-
ret med en VVM-undersøgelse for en hastighedsopgradering på strækningen.
Anlægsoverslaget for elektrificering mellem Fredericia og Aarhus er udarbej-
det i henhold til principperne i Ny Anlægsbudgettering (fase 2 niveau). I an-
lægsoverslaget er afsat midler til de ændringer der erfaringsmæssigt kan
imødeses i den offentlige høring om projektet. Anlægsoverslaget vil blive en-
deligt opdateret, når høringsnotatet foreligger.
Gevinstbeskrivelse
Elektrificeringen er forudsætningen for, at der i fremtiden kan anvendes mo-
derne og mere driftsstabilt standard eldrevet togmateriel.
Samtidig betyder elektrificeringen, at jernbanen på sigt kan gøres uafhængig
af fossile brændstoffer. Det vil nedbringe CO
2
-udledningen og partikelforure-
ningen på landsplan. En elektrificering vil lokalt betyde en renere luft langs
banen end i dag.
Anlægsbeskrivelse
Mellem Fredericia og Aarhus H er banen ca. 110 km lang og dobbeltsporet.
Jernbanen elektrificeres ved at hænge køreledninger op i master langs spore-
ne. Masterne opstilles på begge sider af banen med en indbyrdes afstand på
op til 90 meter. Til at forsyne køreledningerne med strøm, anlægges en forde-
lingsstation på strækningen ved Hatting sydvest for Horsens, ligesom der op-
stilles fem autotransformere på strækningen, som har til formål at fordele
strømmen jævnt.
For at gøre plads til køreledningerne over sporene er det nødvendigt at ud-
skifte eller hæve en række af de broer, der leder vejtrafikken hen over jern-
banen. Mange af broerne er bygget i en tid før tanker om elektrificering, og
har derfor ikke tilstrækkelig frihøjde mellem jernbanen og broen til køreled-
ningerne.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Den nødvendige frihøjde under broerne kan opnås på forskellige måder:
Broens dæk hæves
Der etableres en ny bro samme sted
Der etableres en ny bro et nyt sted
Sporene sænkes under broen
Broforbindelsen nedlægges
Sporene sideflyttes under broen
Økonomi
Det samlede anlægsoverslag er opgjort til 2.657 mio. kr. inkl. 30 pct. korrek-
tionstillæg (Ny Anlægsbudgettering) (PL2017). Det oprindelige anlægsover-
slag var på 2.312 mio. kr. (PL2017). Omkostningerne til elektrificering mellem
Fredericia og Aarhus H er dermed forøget med ca. 345 mio. kr. Det skyldes
hovedsagligt, at det har vist sig nødvendigt at ombygge væsentligt flere broer
end tidligere forudsat.
Projektet inkluderer elektrificering af Aarhus H. Der er flere muligheder for at
gennemføre elektrificering af Aarhus H, der skal ses i sammenhæng med et
behov for længere perroner som følge af DSB’s indkøb af Fremtidens
tog samt
evt. ønske om kapacitetsudvidelse på Aarhus H. I anlægsoverslaget er der
afsat ca. ¼ mia. kr. til ombygning på Aarhus H som følge af elektrificeringen.
Beløbet dækker arbejder til at etablere den nødvendige frihøjde ved enten at
sænke sporene eller etablere en ny og højere Bruuns Bro. Der er således i
dette beslutningsgrundlag afsat midler til de udgifter, der følger af elektrifice-
ringen af Aarhus H, men ikke yderligere udvidelser. Banedanmark vil i efter-
året 2017 fremlægge et beslutningsgrundlag til valg af løsning på Aarhus H.
Den offentlige høring
Banedanmark gennemfører i øjeblikket én samlet VVM-undersøgelse (Vurde-
ring af Virkninger på Miljøet), omhandlende
Elektrificering og Hastighedsop-
gradering Fredericia
Aarhus.
I forbindelse med VVM-processen har Banedanmark gennemført en idéfasehø-
ring, og efter udarbejdelse af en VVM-redegørelse med tilhørende fagnotater,
afholdes der endnu en offentlig høring med borgermøder. Den offentlige hø-
ring afsluttes 2. juli 2017, hvorefter indkomne høringssvar behandles og der
udarbejdes et høringsnotat.
Påvirkninger fra projektet
Projektet har endnu ikke afsluttet VVM-processen, men de forventede vigtig-
ste påvirkninger fra projektet vil være:
Midlertidig ekspropriation af arealer på i alt 177.000 m
2
. fra i alt 182
ejendomme.
Permanent ekspropriation af arealer på i alt 97.000 m
2
fra i alt 139
ejendomme.
1.545 ejendomme vil blive pålagt servitut om el-drift.
I anlægsfasen vil naboer til banen opleve anlægsstøj.
I anlægsfasen vil op til 12 boliger blive udsat for bygningsskadelige vi-
brationer og grænsen for komfortvibrationer vil blive overskredet i op
til 344 bygninger.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Elektrificeringen vil ikke medføre yderligere støj og vibrationer når ba-
nen er bygget.
Banen vil være delvist spærret i op til 20 uger i anlægsfasen.
Nogle vejbroer lukkes midlertidigt, og trafikanterne må køre en omvej.
Op til 65 ejendomme vil potentielt få et magnetfelt der vil være større
end Miljøstyrelsens forsigtighedsprincip på 0,4 μT.
Et enkelt rekreativt område påvirkes ved at der kommer mere trafik-
støj i anlægsfasen.
Banedanmark har identificeret en række afværgeforanstaltninger ift. ovenstå-
ende problemstillinger. Samlet set er det vurderingen at projektet ikke påvir-
ke miljøet negativt når VVM-undersøgelsens afværgeforanstaltninger gennem-
føres.
Det videre forløb
Da VVM-undersøgelsen og høringen endnu ikke er gennemført, kan der fore-
komme ændringer i projektet.
Når høringen er gennemført, og der er udarbejdet et høringsnotat, vil Ba-
nedanmark udarbejde et
”bekræftelsesnotat”
til det politiske niveau, hvor der
rapporteres om eventuelle væsentlige ændringer i forhold til miljø og økono-
mi. På det tidspunkt vil projektet også afrapportere samfundsøkonomien. Ori-
enteringen vil foreligge i efteråret 2017.
Udførelsen af de forberedende arbejder for elektrificeringen (broarbejder og
ekspropriering mm.) forudsættes koordineret med Banedanmarks øvrige plan-
lagte anlægsarbejder på strækningen i 2018-2025.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809552_0006.png
Beslutningsgrundlag
Indhold
Sammenfatning
Baggrund
Politisk aftale
Hvorfor elektrificere?
Anlægsoverslag
Sammenligning med tidligere anlægsoverslag
Anlægsbeskrivelse
Påvirkninger fra projektet
Arealbehov
Støj og vibrationer
Trafikal påvirkning af togtrafikken
Trafikal påvirkning af biltrafikken
Elektromagnetisme
Rekreative interesser
Offentlig høring
Det videre forløb
Side
3
7
7
7
8
9
10
13
13
13
13
14
14
14
15
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809552_0007.png
Baggrund
Politisk aftale
Med den politiske aftale fra d. 14. januar 2014 om udmøntning af Togfonden
mellem den daværende regering (Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og
Det Radikale Venstre), Dansk Folkeparti og Enhedslisten blev det bl.a. beslut-
tet at elektrificere hovedstrækningerne på det danske jernbanenet. Dette be-
slutningsgrundlag vedrører elektrificering af strækningen fra Fredericia til
Aarhus.
Hvorfor elektrificere?
Det danske jernbanenet er kun delvist elektrificeret. Elektrificeringen af ho-
vedstrækningerne på det danske jernbanenet vil gøre det muligt at tilbyde en
sammenhængende betjening med moderne og driftsstabilt elektrisk materiel.
Elektrificering medfører en række fordele:
Jernbanen kan på sigt gøres uafhængig af fossile brændstoffer.
Det samlede CO
2
-udslip i Danmark bliver reduceret, fordi elektrisk tog-
drift medfører en lavere CO
2
-udledning end dieseltogdrift ved bl.a. at
kunne basere sig på vedvarende energi. Elektrificering vil betyde, at
togdriftens CO
2
-udledning kommer ind under CO
2
-kvotesystemet, idet
el-produktion er kvotebelagt.
Togenes energiforbrug kan nedsættes, fordi bremseenergien kan ud-
nyttes (regenerativ bremsning).
Eldrevet togmateriel til hastigheder over 160 km/t er billigere i anskaf-
felse end tilsvarende dieselmateriel. Det skyldes bl.a., at der er et
større udvalg i allerede udviklet elektrisk togmateriel til højere ha-
stigheder på markedet.
Udvalget af eldrevne tog til hastigheder på 200 km/t er stort, mens der
er et mindre udvalg af dieseltog til denne hastighed.
Driftsomkostningerne for jernbanevirksomhederne bliver lavere.
Godstransporten understøttes ved at operatørerne har mulighed for
anvendelse af eldrevet togmateriel på større dele af fjernbanenettet.
Udenlandske erfaringer viser, at eldrevne tog har bedre driftsstabilitet
end dieseldrevne tog.
Eldrevne tog kan accelerere hurtigere end dieseltog, hvilket kan med-
føre kortere rejsetider særligt på baner med mange standsninger.
Eldrevet materiel giver færre støjgener ved lave hastigheder og på sta-
tioner, og lokal partikelforurening undgås.
Beslutningsgrundlag
Baggrund
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809552_0008.png
Anlægsoverslag
Elektrificeringen fra Fredericia til og med Aarhus H er prissat på fase 2-niveau
i henhold til principperne for Ny Anlægsbudgettering. Omkostningerne dækker
kørestrøm, ombygning af broer samt andre forberedende arbejder. I anlægs-
overslaget er afsat midler til de ændringer, der erfaringsmæssigt kan imøde-
ses i den offentlige høring om projektet. Anlægsoverslaget vil blive endeligt
opdateret, når høringsnotatet foreligger.
Anlægsoverslaget er angivet i tabellen herunder:
Hovedposter
Kørestrøm mm.
Ombygning af broer mv.
Andre forberedende arbejder
Allerede afholdte udgifter
Forberedende arbejder elektrificering Aarhus H
Korrektionstillæg
Anlægsoverslag
(Ny Anlægsbudgettering)
alle priser er i PL2017.
Overslag (mio. kr.)
745
654
394
52
210
602
2.657
Foreløbigt anlægsoverslag for elektrificering Fredericia
Aarhus H inkl. 30 pct. korrektionstillæg
Som det fremgår udgør anlægsoverslaget for projektet i alt 2.657 mio. kr. (PL
2017) inkl. 30 pct. korrektionstillæg.
I anlægsoverslaget indgår ca. ¼ mia. kr. til ombygning på Aarhus H som følge
af elektrificeringen. Løsningen er enten at sænke sporene eller etablere en ny
og højere Bruuns Bro (et interval for nuværende på ca. 209-273 mio. kr. inkl.
korrektionstillæg).
Der fremlægges grundlag for politisk beslutning om enten at sænke sporene
eller etablere en ny og højere Bruuns Bro på Aarhus H i efteråret 2017. Med
nærværende beslutningsgrundlag skal der således alene træffes beslutning
om elektrificering af strækningen mellem Fredericia og Aarhus, inkl. at afsæt-
te en ramme til elektrificering af Aarhus H, der udmøntes i en konkret løsning
i efteråret.
I anlægsoverslaget indgår arbejder på 39 broer på strækningen. For hver bro
er udarbejdet 1-2 tekniske løsninger, der omfatter ombygning, nedrivning
og/eller etablering af en ny bro. For hver bro er den dyreste løsning medtaget
i det samlede anlægsoverslag, indtil den endelige aftale om valg af løsning er
på plads. Denne tilgang sikrer en robusthed i anlægsøkonomien. Derudover
indgår eventuelle sporarbejder i forbindelse med sporsænkning, etablering af
bygværker til forsyning, jordarbejder, afvanding mv.
Anlægsoverslaget inkluderer kommunale alternativer og tilvalg til broer hvor
kommuner har haft ønsker, der ligger ud over Banedanmarks grundløsninger.
Disse er finansieret ved besparelser opnået ved ikke at genopføre andre broer
i den pågældende kommune. I de tilfælde hvor prisen på kommunale ønsker
overstiger besparelsen står kommunen for den resterende finansiering
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809552_0009.png
De nye broer, der skal etableres, er generelt prissat som standardbroer. Der
er dog enkelte broer, der er vurderet særligt komplicerede. Disse broer er
håndteret og prissat særskilt. For alle eksisterende broer, der skal tilpasses,
er der foretaget besigtigelse af de nuværende forhold og gennemført indle-
dende projektering.
Ved fastsættelse af omkostningerne til kørestrømsanlægget, som omfatter
etablering af strømforsyning, master, kabler mv., er der taget afsæt i erfarin-
gerne fra elektrificering mellem Esbjerg og Lunderskov i forhold til kontrakt-
sum og forventet merindkøb. Elektrificeringen på denne strækning er netop
gennemført med ibrugtagning i april 2017. Der er forudsat et lavere omkost-
ningsniveau til merindkøb i forbindelse med elektrificeringen mellem Frederi-
cia og Aarhus ift. Esbjerg–Lunderskov, da læringen fra Esbjerg–Lunderskov
overføres til dette elektrificeringsprojekt.
Anlægsoverslaget indeholder også omkostninger til andre forberedende arbej-
der. Disse arbejder omfatter omkostninger relateret til stærkstrømsanlæg,
forsyningsledninger, ekspropriationer samt rydning af skov, arealer og be-
plantning.
Ved prissætning af projektet er anvendt en risikobaseret tilgang, hvor der er
identificeret og prissat i alt 37 risici. Som et resultat af risikovurderingen er
der indarbejdet en sumpost i anlægsbudgettet på 130 mio. kr. inkl. korrekti-
onstillæg. Sumposten har til formål at tage højde for udførelsesforhold og
stadieplanlægning, vurdering af broernes tilstand og manglende dispensatio-
ner fra banenormer. Derudover er der indsat en post på 20 mio. kr. for at
tage højde for eventuelle projektændringer, der sker som følge af den endnu
ikke afholdte offentlige høring. Disse forhold identificeres erfaringsmæssigt i
forbindelse med udførelse af projektet. Forholdene er konkret budgetteret på
baggrund af bedst tilgængelige erfaringer.
Sammenligning med tidligere anlægsoverslag
Elektrificering af banen mellem Fredericia og Aarhus H blev prissat forud for
den politiske aftale om Togfonden. På det tidspunkt var projektet ikke miljø-
vurderet, og der var ikke indledt forhandlinger med de seks berørte kommu-
ner på strækningen. Kommunerne er vejbestyrelse på en stor del af de broer,
der skal nedlægges, ombygges eller erstattes af nye broer som følge af elek-
trificeringen. På daværende tidspunkt var der heller ikke viden om omkost-
ninger til kørestrømsdelen af projekterne fra elektrificering af banen mellem
Esbjerg og Lunderskov.
Det oprindelige anlægsoverslag var på 2.312 mio. kr. (PL2017) og omkost-
ningerne til elektrificering af strækningen Fredericia–Aarhus H er dermed for-
øget med ca. 345 mio. kr. Det skyldes hovedsagligt, at det har vist sig nød-
vendigt, at ombygge væsentligt flere broer end tidligere forudsat.
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809552_0010.png
Anlægsbeskrivelse
I det følgende beskrives elektrificeringen af strækningen mellem Fredericia og
Aarhus H samt de forberedende arbejder hertil.
Jernbanestrækningen Fredericia
Aarhus H.
Langs jernbanen skal der opstilles elmaster med op til 90 meters mellemrum
på hver side af jernbanen. I kurver, omkring overførte broer, ved transversa-
ler (sporskifteforbindelser) og på stationsområder placeres masterne dog tæt-
tere.
Ud over masterne skal der placeres en række bygværker langs strækningen.
Sydvest for Horsens etableres en fordelingsstation, som forsyner køreled-
ningsanlægget med strøm fra højspændingsnettet.
Visualisering af en fordelingsstation.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809552_0011.png
Fordelingsstationer og autotransformere på strækningen.
Langs banen opstilles der desuden fem autotransformere, som har til formål
at fordele strømmen jævnt.
For at kunne etablere køreledningerne og gøre plads til den strømaftager, der
er monteret på togene, kræves en vis frihøjde under broerne. Ikke alle de
eksisterende broer overholder kravet til frihøjde. Derfor skal der ske ændrin-
ger af i alt 39 broer, så der bliver plads til kørestrømsanlæggene. Dette sker
enten ved at hæve broerne, ved at rive broerne ned og etablere nye broer i
stedet, ved at sænke jernbanesporene eller ved at flytte jernbanespor og
sporskifter. Nogle broer nedlægges permanent og erstattes ikke.
Visse steder har kommunerne ønsket nogle andre broer end dem Banedan-
mark har foreslået og disse alternativer er også vurderet. Disse tilvalg kræver
medfinansiering af kommunerne selv.
På kortet på næste side ses den geografiske placering af de i alt 39 broer.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809552_0012.png
Broer der påvirkes af elektrificeringen Fredericia
Aarhus H.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Påvirkninger fra projektet
I dette notat er primært omtalt projektets påvirkninger af mennesker. For en
gennemgang af de resterende miljøpåvirkninger henvises til VVM-
redegørelsen og de tilhørende fagnotater.
Arealbehov
I Vejle, Hedensted, Horsens, Skanderborg og Aarhus kommuner skal der mid-
lertidigt eksproprieres arealer på i alt 177.000 m
2
ha. fra i alt 182 ejendom-
me.
I Vejle, Hedensted, Horsens, Skanderborg og Aarhus kommuner skal der
permanent eksproprieres arealer på i alt 97.000 m
2
fra sammenlagt 139 ejen-
domme. I Banedanmarks løsninger nedrives i alt tre garager og syv erhvervs-
bygninger i projektet. Hvis de kommunale alternativer og tilvalg gennemføres
skal der yderligere nedrives to huse, fire garagebygninger og syv erhvervs-
bygninger.
For at sikre køreledninger mod nedrivninger fra nedfaldne grene og væltede
træer, fjernes træer og højere beplantning i et bælte langs banen. I forbindel-
se med elektrificering af banestrækningen vil 1.545 naboejendomme blive
pålagt en servitut om el-drift. Servitutten giver nogle begrænsninger for be-
plantning, bebyggelse, hegn og master mv. ud til banen. Servitutten skal for-
hindre uheld med nedfaldne køreledninger og kontakt til de spændingsførende
dele. Eldriftsservitutten udløser en erstatning til de pågældende ejendomme.
Som følge af elektrificeringen vil der i alt blive fældet ca. 34 ha fredskov. Når
fredskov skal fældes skal der jævnfør reglerne i skovloven typisk foretages
tilplantning af det dobbelte areal som såkaldt erstatningsskov. Alle berørte
kommuner har ønsket et samarbejde, som kan sikre, at erstatningsskoven
kan plantes lokalt.
Støj og vibrationer
Mens banen bygges, vil en del af anlægsarbejderne give anledning til støj og
vibrationer for omgivelserne. Ved elektrificeringen er der for op til 12 bygnin-
ger risiko for bygningsskader. Banedanmark yder erstatning ved bygnings-
skader. Herudover forventes grænseværdien for komfortvibrationer at blive
overskredet i op til 344 bygninger.
Trafikal påvirkning af togtrafikken
Under anlægsarbejderne i forbindelse med elektrificeringen er det nødvendigt,
at banen spærres i kortere eller længere perioder. Særligt for broarbejder i
forbindelse med elektrificeringen vil der være delvise spærringer af banen i op
til 20 uger, som vil medføre nedsat kapacitet på banen og længere rejsetid.
Der vil også i Vejle og Hedensted kommuner være totalspærring af banen i op
til en uge, hvorved der vil skulle indsættes togbusser på strækningen.
Beslutningsgrundlag
Påvirkninger fra projektet
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Trafikal påvirkning af biltrafikken
Elektrificeringen vil medføre gener for vejtrafikken i anlægsperioden. Nogle
vejbroer lukkes midlertidigt, og trafikanterne må køre en omvej for at nå frem
til deres bestemmelsessted, ligesom enkelte naboer til anlægget er nødt til at
benytte midlertidige adgangsveje til deres ejendomme.
Elektromagnetisme
Elektrificeringen medfører at der skabes et magnetfelt omkring kørelednings-
anlægget. Der er identificeret 65 boliger, hvor det potentielt kan forekomme,
at eksponeringen fra banens magnetfelt vil være større end Miljøstyrelsens
forsigtighedsprincip
på 0,4 μT, hvis ikke der indføres afværgeforanstaltninger.
Banedanmark har forskellige afværgeforanstaltninger som kan nedbringe
magnetfeltet. Hvis det på det pågældende sted ikke er muligt at nedbringe
magnetfeltet kan Banedanmark ekspropriere ejendommen efter ønske fra
ejeren. Alternativt kan ejeren få en erstatning for indskrænkning af brugsret
mm.
Rekreative interesser
Et enkelt rekreativt område ved Gl. Randersvej i Skanderborg Kommune på-
virkes. Her anlægges en ny adgangsvej nord for banen igennem det rekreati-
ve område, som vil tilføre trafikstøj i anlægsfasen til et område, der ikke tidli-
gere har været påvirket. Det er ikke muligt at afværge påvirkningen.
Beslutningsgrundlag
Påvirkninger fra projektet
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Offentlig høring
I forbindelse med VVM-processen har Banedanmark gennemført en idéfasehø-
ring med offentlighedens inddragelse i perioden 18. september til den 30.
oktober 2015. Efter udarbejdelse af en VVM-redegørelse med tilhørende
fagnotater, afholder Banedanmark en VVM-høring i perioden fra 8. maj til 2.
juli 2017.
Banedanmark har planlagt at afholde en række borgermøder i høringsperio-
den.
Beslutningsgrundlag
Offentlig høring
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809552_0016.png
Det videre forløb
Da VVM undersøgelsen og høringen endnu ikke er gennemført kan der fore-
komme ændringer i projektet.
Når høringen er gennemført og der er udarbejdet et høringsnotat vil Ba-
nedanmark udarbejde et
”bekræftelsesnotat”
til det politiske niveau som der-
med kan læse om de eventuelle ændringer i miljøforhold og økonomi. I nota-
tet som fremsendes i efteråret 2017 vil der også blive redegjort for projektets
samfundsøkonomi.
Udførelsen af de forberedende arbejder for elektrificeringen (broarbejder og
ekspropriering mm.) forudsættes koordineret med Banedanmarks øvrige plan-
lagte anlægsarbejder på strækningen i 2018-2025.
Elektrificeringsprojektet indgår dermed i Banedanmarks samlede anlægsplan,
herunder udrulningen af Signalprogrammet, fornyelsesaktiviteter samt ha-
stighedsopgradering af strækningen såfremt denne besluttes.
Ved at koordinere disse arbejder kan nødvendige sporspærringer udnyttes
bedst muligt, og der kan undgås spildte investeringer på de steder, hvor spo-
rene skal sænkes for at skabe tilstrækkeligt fritrumsprofil.
De bærende hensyn i Banedanmarks overordnede planlægning er, at alt spor-
relateret arbejde så vidt muligt udføres før udrulningen af det nye signalsy-
stem på den pågældende strækning. Herefter implementeres det nye signal-
system før opsætning af nyt kørestrømssystem, da det ellers vil være nød-
vendigt at ombygge de eksisterende sikringsanlæg.
sporarbejde
signalsystem
kørestrømssystem
For den mest optimale gennemførelse af arbejdet, skal de store arbejder helst foregå i en be-
stemt rækkefølge.
For strækningen mellem Fredericia og Aarhus H er det planen, at de forbere-
dende arbejder for elektrificeringen gennemføres i 2020 og der hænges køre-
tråd op i 2023 efter udrulning af nyt signalprogram på strækningen.
Det er planen, at det vil være muligt at køre med nyt eldrevet togmateriel
mellem Fredericia og Aarhus H (samt videre til Hobro) fra køreplanen 2025.
Beslutningsgrundlag
Det videre forløb
16