Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1809549_0001.png
Beslutningsgrundlag
Ombygning af Aarhus H – Elektrificering
og kapacitetsudvidelse
Oktober 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0002.png
Sammenfatning
Med afsæt i den politiske aftale om Togfonden har Banedan-
mark undersøgt mulighederne for elektrificering, perronfor-
længelser og kapacitetsudvidelse på Aarhus H.
Elektrificering af Aarhus H er vedtaget som en del af for-
ligskredsens principielle beslutning om elektrificering af
strækningen mellem Fredericia og Aarhus. I forhold til elek-
trificering beskriver dette beslutningsgrundlag de konkrete
muligheder for elektrificering af Aarhus H.
Gennemførelse af elektrificering på Aarhus H forudsætter,
at der etableres tilstrækkelig frihøjde til fremføring af kø-
restrømsanlæg under Bruuns Bro. Det kan gøres på to prin-
cipielt forskellige måder. Man kan vælge at sænke sporene
og således bevare de eksisterende brokonstruktioner. Sænkes
sporene, skal der bygges nye spor og perroner. Alternativt kan
man vælge at bevare spor og perroner og til gengæld bygge
en ny Bruuns bro med den nødvendige frihøjde over sporene.
Der kan altså grundlæggende vælges mellem en sporsænk-
ningsløsning og etablering af en ny bro.
Udover elektrificeringen har Banedanmark undersøgt, hvordan
perronkapaciteten på Aarhus H kan forøges. Det skal først og
fremmest gøre det muligt at køre længere tog til Aarhus, end
man kan i dag. Perronerne forlænges, så der på 3 af de seks
perronspor kan håndteres tog på op til 320 m, hvilket med de
nu kendte forudsætninger ser ud til at blive nødvendigt efter
DSB’s planer for Fremtidens Tog. Perronforlængelserne kan
enten ske mod vest i sporterrænet eller mod øst ind under
vandrehallen, og der kan tages endelig stilling til behovet, når
der er større afklaring omkring Fremtidens Tog.
Banedanmark har ligeledes undersøgt mulighederne for at
forbedre sporforbindelserne til perronerne på Aarhus H. Her-
ved skabes mulighed for mere fleksibel trafikafvikling, og ka-
paciteten på banegården forbedres. Der er også set på mulig-
heden for at etablere et ekstra perronspor (spor 8).
Udvidelse af kapaciteten ind og ud af banegården er afledt
af ønsket om at kunne afvikle en køreplan med større sam-
tidighed i afgange og ankomster, i lighed med Togfondskø-
replanen.
2
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Der skal træffes følgende beslutninger om Aarhus H:
1. Valg af løsning for sikring af tilstrækkelig afstand over
sporene på Aarhus H til at gennemføre elektrificeringen
2. Skal der etableres længere perroner på Aarhus H, og hvor-
dan skal dette i så fald gøres?
3. Skal sporkapaciteten ind og ud ad stationen øges?
Indstilling
De forberedende arbejder for elektrificering
Som allerede beskrevet fremlægges der to løsninger for de
forberedende arbejder for elektrificering, henholdsvis Spor-
sænkning og Ny Bruuns bro.
Sporsænkning, fordele/ulemper
Sporsænkningen forventes at koste 209,4 mio. kr. hvilket er
64 mio. kr. mindre end den alternative løsning, Ny Bruuns
bro, der forventes at koste 273,4 mio. kr. (pl.17 inkl. 30 pct.
reserve).
Begge løsninger kan gennemføres med relativt begrænsede
gener for togtrafikken til følge.
Sporsænkningen vil medføre de færreste gener for det om-
givende bymiljø, i og med at arbejderne alene relaterer sig til
ændringer af jernbaneanlæg. Bruuns Arkade, der står på den
eksisterende bro, kan derfor blive stående.
Den nuværende Bruuns bro er fra 1922. Broen er i god stand
og forventes at skulle fornyes om ca. 50 år. Sporsænkningen
ændrer ikke på dette forhold.
Med Sporsænkningen etableres der nye perroner, som derved
medfører sparede omkostninger til senere fornyelse af de ek-
sisterende perroner.
Med Sporsænkningen ændres der ikke på adgangsforholdene
til perronerne. Med løsningen ændres der ligeledes ikke på
de vejtrafikale forhold på broen, hvor der i dag er to relativt
smalle kørebaner og kun cykelsti i sydgående retning.
Sammenfatning
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
I forhold til udførelse af anlægsarbejderne kan Sporsænknin-
gen kombineres med de forskellige løsninger for en senere
forlængelse af perronerne og kapacitetsudvidelse.
Ny Bruuns bro, fordele/ulemper.
Med Ny Bruuns bro udskiftes den til den tid 100 år gamle
bro. En ny Bruuns bro vil give mulighed for at skabe en væ-
sentlig bedre trafikløsning for vejtrafikken samt gøre broen
klar til Aarhus kommunes ønske om fremtidig trafikering med
Letbane på broen. Den nye bro vil have en levetid på ca. 120
år, hvorimod den eksisterende bro forventes at have en restle-
vetid på ca. 50 år. Til gengæld betyder løsningen, at Bruuns
Arkade rives ned.
Fra en ny bro vil det være muligt at forbedre adgangen til
perronerne med perronadgang fra begge sider af broen.
Det vil endvidere være muligt, at etablere fortov og cykelsti
i begge retninger samt busstoppesteder tæt på perronned-
gangene.
Det vil også være muligt, i samarbejde Aarhus kommune og
DSB, at indrette den nye bro med en ny cykelparkeringsløs-
ning.
Ny Bruuns bro er som nævnt 64 mio. kr. dyrere end Spor-
sænkningen.
Ny Bruuns bro vil i byggeperioden medføre påvirkning af vej-
trafikken i Aarhus Midtby, idet M.P. Bruuns Gade vil være
spærret for trafik i ca. et år.
Ny Bruuns bro kan ligeledes kombineres med de forskellige
løsninger for en senere forlængelse af perronerne og kapaci-
tetsudvidelse.
Risici i udførselsfasen
Såvel sporsænkningen som etablering af en ny bro vil være
forbundet med betydelige tekniske risici, da der vil være tale
om ombygning af ældre jernbaneanlæg, og arbejderne skal
ske med opretholdelse af banedrift i byggeperioden.
Det er Banedanmarks vurdering, at Sporsænkningen vil være
den af de to løsninger, der vil være forbundet med de største
risici, da denne løsning forudsætter omfattende ændringer af
eksisterende anlæg.
Dette underbygges af erfaringer fra tidligere gennemførte an-
lægs- og fornyelsesprojekter, hvor ombygninger af eksisteren-
Sammenfatning
de anlæg har ført til forsinkelser og fordyrelser pga. ukendt
fysik, som ikke er registreret, og derfor først er fundet i for-
bindelse med udførelsen. Således er der indarbejdet poster til
håndtering af disse problemstillinger svarende til 53 mio. kr. i
Sporsænkning mod 11 mio. kr. i Ny Bruuns bro.
Indstilling
Da Sporsænkningen er 64 mio. kr. billigere end alternativet,
og til fulde kan sikre den nødvendige frihøjde til elektrifice-
ring, er det Banedanmark vurdering, at sporsænkningen un-
der Bruuns bro vil være den mest fordelagtige løsning, som
dermed indstilles til gennemførelse.
Længere perroner på Aarhus H
Behovet for længere perroner knytter sig primært til beslut-
ningen om køb af fremtidens tog (Fremtidens Tog), samt
muligt driftskoncept for landsdelstrafikken, nærmere bestemt
om det vil være teknisk muligt at op og nedformere togene
på strækningen mellem København og Aarhus med den for-
nødne driftsstabilitet.
Da der ikke er truffet beslutning herom, har Banedanmark
i samråd med DSB forudsat, at perronerne skal være 320 m
lange, hvilket svarer til den maksimale toglængde under de
nu kendte materiel- og passagerforudsætninger samt under
antagelse af at togene ikke nedformeres mellem København
og Aarhus.
Såfremt det besluttes at forlænge perronerne på Aarhus H,
skal disse iht. Banedanmarks anlægsplan gennemføres efter
udrulningen af Signalprogrammet og Elektrificeringspro-
grammet, hvilket vil sige efter 2024.
Der er grundlæggende to forskellige måder at forlænge per-
ronerne: Enten mod øst ind under vandrehallen og i retning
mod havnen, eller mod vest mod Frederiks bro. Forlængelse
af perronerne mod øst koster 298,9 mio. kr., forlængelsen
mod vest koster 261,3 mio. kr. (pl.17 inkl. 30 pct. reserve).
Forlænges perronerne mod vest skal sporområdet vest for ba-
negården ombygges, da sporskiftezonen på Aarhus H starter
umiddelbart vest for perronerne. Denne ombygning vil med-
føre, at størstedelen af sporene ind og ud af stationen vil
være lukket i anlægsperioden, der forventes at vare op til et
år. DSB og Arriva har anslået deres tab i form af omkostninger
og indtægtstab til 125-145 mio. kr. Banedanmark anslår, at
det samlede samfundsøkonomiske tab for de rejsende, i form
af forlænget rejsetid, vil ligge på 32-43 mio. kr.
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Med perronforlængelsen mod vest er udvidelsen af sporka-
paciteten ind og ud af stationen indeholdt i den nødvendige
ombygning af sporskiftezonen, hvorfor der ikke vil være sær-
skilte omkostninger til udvidelse af sporkapaciteten. Dette er
ikke tilfældet, hvis perronerne forlænges mod øst. At udvi-
delsen af sporkapaciteten er inkluderet i perronforlængelsen
mod vest svarer til en besparelse på 58,7 mio. kr. jf. afsnittet
vedrørende kapacitetsudvidelse nedenfor.
Hvis perronerne forlænges mod øst, betyder de konstrukti-
ons- og byggetekniske forhold – herunder etableringen af
den fornødne frihøjde til køreledningsanlægget under van-
drehallen – at der er behov for en ændring af vandrehallen.
En vandrehal, der er tilpasset perronforlængelser mod øst kan
udformes på forskellige måder – eksempelvis med genbrug af
dele fra den gamle vandrehal. Denne løsning vil ikke medføre
det samme omfang af gener for de rejsende og for togopera-
tørerne som Perronforlængelsen mod vest. Det er togopera-
tørernes vurdering, at dagens trafik i det store hele vil kunne
afvikles i byggeperioden. Løsningen vil i byggeperioden dog
besværliggøre adgangen til perronerne, da der vil blive etab-
leret interimsadgange fra stationsforhallen og Bruuns Galleri
til perronerne. Løsningen berører ikke perronadgangen fra
Bruuns bro.
Med Perronforlængelsen mod øst har Banedanmarks indle-
dende projektering og prissætning taget udgangspunkt i, at
der etableres en ny vandrehal med større kapacitet i form
af større gangarealer og flere perronadgange. Denne større
kapacitet opnås ikke ved forlængelse af perronerne mod vest.
Udformningen af en ny vandrehal er ikke endeligt fastlagt, og
det kan som nævnt også komme på tale at fastholde større
dele af den oprindelige vandrehals arkitektoniske udtryk. Be-
slutning herom vil skulle træffes senest ultimo år 2021.
I basisløsningen for vandrehallen indgår ikke reetablering af
de eksisterende butiksarealer. Der er i beslutningsgrundlaget
beskrevet et muligt tilvalg, som består i at vandrehallen gen-
nemføres med samme arealer til butiksformål, som findes i
dag. Denne funktionalitet er et stort ønske fra DSB, som an-
fører en lejeindtægt på 5 mio. kr. årligt fra de nuværende
butikker med en forventet stigning til 10 mio. kr. når ombyg-
ningerne af Aarhus H er fastlagt. Tilvalget, som er anslået til
22,8 mio. kr., er ikke en nødvendig forudsætning for anlæg
af længere perroner på stationen.
Indstilling
Da behovet for perronforlængelser afhænger af DSBs indkøb
af nyt elektrisk togmateriel, samt valg af driftskoncept for
4
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
landsdelstrafikken, indstiller Banedanmark, at der først tages
stilling til perronforlængelser på Aarhus H, når der er taget
stilling til det fremtidige driftskoncept og valgt materiel til
DSB.
Såfremt der på nuværende tidspunkt skal træffes beslutning
om etablering af længere perroner på Aarhus H, vurderer
Banedanmark samlet set, at Perronforlængelsen mod øst vil
være den mest fordelagtige løsning, som dermed indstilles til
gennemførelse.
Banedanmark vælger at anbefale den anlægstekniske dyreste
løsning, idet denne vil være forbundet med væsentligt færre
gener i anlægsperioden end den alternative løsning, ligesom
den ekstra anlægsomkostning mere end opvejes af operatø-
rernes økonomiske tab og gener for passagerne.
Det indstilles endvidere, at der alene afsættes midler til en
løsning med en vandrehal uden kommercielle arealer. Såfremt
DSB ønsker at bevare deres kommercielle interesser i vandre-
hallen, kan dette ske ved medfinansiering af de nødvendige
arealer hertil.
Indstilling kapacitetsudvidelse
Kapacitetsudvidelsen er først planlagt udført efter 2024, efter
udrulning af Signalprogrammet og Elektrificeringsprogram-
met. Kapacitetsudvidelsen forventes gennemført ifm. perron-
forlængelsesprojektet.
Banedanmark har undersøgt de nødvendige tilpasninger af
eksisterende sporlayout som følge af en køreplan med mange
samtidige ankomster.
Gennemføres disse tilpasninger i forbindelse med løsningen
Perronforlængelser mod vest, vil kapacitetsudvidelsen som
nævnt kunne gennemføres uden meromkostninger. Det skyl-
des, at perronforlængelser mod vest kræver omfattende til-
pasninger af eksisterende sporlayout.
Udføres kapacitetsudvidelsen sammen med Perronforlængel-
ser mod øst vil der skulle foretages tilpasninger af sporlay-
outet vest for Bruuns Bro. Omkostningerne hertil vurderes
at udgøre 58,7 mio. kr. inkl. korrektionstillæg på 30 % jf. Ny
Anlægsbudgettering
Udvidelse af kapaciteten er afledt af ønsket om at kunne af-
vikle en køreplan med større samtidighed i afgange og an-
komster i lighed med Togfondskøreplanen. Banedanmark
indstiller derfor, at der først tages stilling til kapacitetsudvi-
Sammenfatning
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0005.png
delse på Aarhus H, når der er taget stilling til den fremtidige
køreplan.
Nyt spor 8
Udover tilpasninger af eksisterende sporlayout har Banedan-
mark som nævnt undersøgt anlæg af et nyt perronspor 8, som
vil udvide perronsporskapaciteten. På baggrund af trafikale
analyser er det Banedanmarks indstilling, at beslutning om
anlæg af dette spor først træffes i forbindelse med beslutning
om en ny bane til Silkeborg via Galten, da sporet først og
fremmest finder sin anvendelse, hvis dette projekt besluttes.
Anlægsøkonomi
I nedenstående tabeller er vist et overblik over anlægsøkono-
mien ved de forskellige fysiske løsninger. De indstillede løs-
ninger er fremhævet i tabellen og mulige tilvalg er medtaget.
Forberedende arbejder for elektrificering
Anlægselementer
Sporsænkning
(mio. kr.)
209,4
Ny Bruuns bro
(mio. kr.)
273,4
Anlægsomkostning
Perronforlængelser og Kapacitetsudvidelse
Anlægselementer
Forlængelse
mod øst (mio. kr.)
Forlængelse
mod vest (mio. kr.)
Perronforlængelse
- inkl. ny vandrehal
eller sporombygning
Øget kapacitet
Perronspor 8
298,9*
58,7
40,4
261,3
0**
40,4
*Eksklusiv muligt tilvalg på 22,8 mio. kr. såfremt den nye vandrehal opfø-
res med et areal svarende til dagens situation (ønske fra DSB).
**Kapacitetsforøgelsen er i inkluderet i løsningen, hvor perronerne forlæn-
ges mod vest.
Sammenfatning
Beslutningsgrundlag
Ombygning af Aarhus H
Ombygning af Aarhus H
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0006.png
6
Beslutningsgrundlag
Ombygning af Aarhus H
Beslutningsgrundlag
Indhold
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0007.png
Indhold
Sammenfatning
Indhold
Baggrund og beslutning
Politisk aftale
Aarhus H i dag
Elektrificering
Perronforlængelser
Kapacitetsudvidelse
Tidsplan for udførsel
VVM-proces
Beslutning om elektrificering
Sporsænkningen
Ny Bruuns Bro
Indstilling til valg af løsning ved Bruuns Bro
Beslutning om perronforlængelser
Perronforlængelse mod vest
Perronforlængelse mod øst
Indstilling om valg af løsning til perronforlængelser
Beslutning om kapacitetsudvidelse
Udvidelsen af kapaciteten
Tilvalg - Nyt perronspor 8
Indstilling kapacitetsudvidelse
Fravalg
Fravalgt løsning: Mindre konstruktionstykkelse
Fravalgt løsning: Perronflytning
Det videre forløb
2
7
8
8
8
9
9
9
9
9
12
13
13
14
19
20
21
23
26
26
26
27
28
28
28
30
Indhold
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0008.png
Baggrund og beslutning
Politisk aftale
Med den politiske aftale fra 14. januar 2014 om udmøntning
af Togfonden DK mellem den daværende regering (Social-
demokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det radikale Venstre),
Dansk Folkeparti og Enhedslisten blev det bl. a. besluttet at
elektrificere hovedstrækningerne på det danske jernbanenet.
Endvidere blev det aftalt at undersøge en kapacitetsudvidelse
af Aarhus H.
I juni 2017 er det besluttet at igangsætte elektrificeringen af
strækningen Aarhus – Lindholm (eksklusiv Aarhus H). Tilsva-
rende forventes det, at der tages beslutning om elektrificering
af strækningen mellem Fredericia og Aarhus H inden udgan-
gen af 2017.
Der er endvidere fremsat beslutningsoplæg om ”Fremtidens
Tog”, som beskriver rammer for indkøb af materiel. Heri er
det en forventning, at der vil være behov for længere perroner
på Aarhus H til det el-togsmateriel, der forventes at trafikere
stationen.
På den baggrund skal der træffes følgende væsentlige beslut-
ninger om Aarhus banegård:
• Valg af løsning for sikring af tilstrækkelig afstand over
sporene på Aarhus H til at gennemføre elektrificeringen
• Skal sporkapaciteten ind og ud ad stationen øges?
• Skal der etableres længere perroner på Aarhus H, og hvor-
dan skal dette gøres?
De nødvendige tilpasninger af Aarhus H behandles i dette
grundlag for politisk beslutning.
Aarhus H i dag
Aarhus H er en såkaldt sækbanegård, hvor der er ind- og ud-
kørsel i samme ende af stationen. Perronområdet ligger under
perronhallen, hvorfra der er trapper, rulletrapper og elevatorer
op til Vandrehallen. Fra Vandrehallen er der forbindelse til
forhallen og hovedbygningen samt til Bruuns Galleri.
a
Forh
l
l
reha
Vand
ade
Bruuns Ark
l/
o nha
Perr ntag
o
Perr
Figur 1 Oversigt over Aarhus H
Bruuns bro
kelbro
Bruuns cy
i
aller
sG
r uu n
B
8
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Baggrund og beslutning
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Bruuns Bro, der ligesom Vandrehallen går på tværs af spo-
rene, består af en betonbro til vejtrafik, og en stålbro til cykel-
parkering. Fra cykelbroen er der trapper til perronerne. Bruuns
Arkade er placeret på betonbroen.
Aarhus H har 3 perroner med seks perronspor til regional og
fjerntogstrafik.
Kapacitetsudvidelse
Endeligt skal det besluttes, om sporkapaciteten ud og ind af
stationen skal udbygges.
Antallet af tog, der kan ekspederes på Aarhus H, er bl. a.
begrænset af udformningen af sporanlægget, hvor nord- og
sydgående tog på vej ind og ud af stationen skal krydse hin-
anden. Såfremt det ønskes at afvikle en køreplan med flere
tog og flere samtidige ankomster og afgange, i lighed med
det køreplansoplæg, der blev præsenteret i forbindelse med
Togfonden DK, vil det derfor være nødvendigt at øge sporka-
paciteten ud og ind af stationen.
Muligheden for flere samtidige togankomster forbedres ved
etablering af ekstra sporforbindelser i sporskiftezonen umid-
delbart vest for stationen.
Elektrificering
Elektrificering af Aarhus H er vedtaget som følge af beslut-
ningen om elektrificering af strækningen mellem Fredericia
og Aalborg. Der skal derfor træffes beslutning om teknisk
løsning til elektrificering på Aarhus H.
For at gøre det er muligt at etablere kørestrøm over perron-
sporene på Aarhus H, skal der tilvejebringes den nødvendige
frihøjde under Bruuns Bro, da den i dag er for lav til, at køre-
strømanlægget kan være der.
Banedanmark har undersøgt flere mulige løsninger til opnå-
else af den nødvendige frihøjde og peger på baggrund heraf
på to mulige løsninger. En løsning, hvor spor og perroner på
Aarhus H sænkes, mens Bruuns bro bevares, og en løsning,
hvor Bruuns bro rives ned og erstattes af en ny bro med større
frihøjde.
Tidsplan for udførsel
Anlægsarbejderne på Aarhus H forudsættes at blive gennem-
ført i etaper afpasset efter øvrige anlægsarbejder i Banedan-
marks anlægsplan. De nødvendige forberedende arbejder for
elektrificeringen gennemføres i 2021. Selve elektrificeringen
af stationen (opsætning af køretråd, master mv.) skal gen-
nemføres i 2024, efter at Signalprogrammet har etableret nye
signaler og sikringsanlæg på stationen. De nye signaler og
sikringsanlæg bliver, i modsætning til de eksisterende anlæg,
ikke påvirket af kørestrømsanlægget. Derfor ligger udrulnin-
gen af kørestrømsanlægget efter Signalprogrammet.
Arbejdet med eventuel kapacitetsudvidelse og perronforlæn-
gelser gennemføres tidligst i 2025 efter udrulning af signal-
program og elektrificering.
Perronforlængelser
Udover tilvejebringelse af tilstrækkelig frihøjde til elektrifice-
ring skal det besluttes, om og i givet fald hvordan perronerne
på Aarhus H skal forlænges og således forbedres til ’Fremti-
dens Tog’.
Perronerne forlænges, så de opnår en længde op til 320 m.
Dette kan enten gøres mod øst, hvor den eksisterende van-
drehal står, eller mod vest ud i sporarealet mellem Bruuns Bro
og Frederiks Allé.
Da det ikke er muligt at forlænge perronerne under den ek-
sisterende vandrehalskonstruktion, vil perronforlængelse med
øst betyde, at der skal etableres en ny vandrehal. Forlæn-
ges perronerne mod vest skal der omvendt ske ombygning
af sporskiftezonen umiddelbart vest for perronerne, hvilket
vil være forbundet med store konsekvenser for togdriften i
byggeperioden.
VVM-proces
Banedanmark har gennemført en VVM-undersøgelse (Vurde-
ring af Virkninger på Miljøet) af ombygningerne på Aarhus H
samt elektrificering og opgradering af de tilstødende stræk-
ninger. VVM-analyserne er offentliggjort på Banedanmarks
hjemmeside.
Høringer
Der er afholdt en idéfasehøring i perioden 20. april - 31. maj
2015 og en afsluttende offentlig høring med afsæt i VVM-
vurderingerne i perioden 3. oktober – 27. november 2016. Der
er afholdt et særskilt møde om ombygningerne i Aarhus den
11. oktober 2016.
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
9
Baggrund og beslutning
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
I de offentlige høringer har der været stor lokal interesse og
idérig debat, særligt omkring de præsenterede løsninger på
Aarhus H. Debatten, som fortsat pågår, afspejler at projektet
ligger midt i Danmarks næststørste by, og alt efter valg af
løsninger, kan have indflydelse på byudviklingen i Aarhus.
Der er modtaget høringssvar fra kommune, borgere, virksom-
heder, mv. vedrørende opgraderingen af Aarhus H. Alle hø-
ringssvarene er behandlet og dokumenteret i høringsnotatet
for Elektrificering og opgradering, Aarhus-Lindholm, som kan
ses på Banedanmarks hjemmeside.
Løsningerne på Aarhus H er i forbindelse med VVM-processen
analyseret og fremlagt som en ’Sporsænkningsløsning’ og en
løsning kaldet ’Ny Vandrehal og Bruuns bro’.
Sporsænkningsløsningen omfatter sporsænkningen under
Bruuns bro og perronforlængelserne mod vest. I ’Ny Vandre-
hal og Bruuns bro’ er Ny Bruuns bro og perronforlængelserne
mod øst undersøgt som en del af samme løsning.
Det vil dog være muligt at kombinere delelementer af de to
løsninger, f.eks. sporsænkning under Bruuns bro kombineret
med perronforlængelserne mod øst.
DSB ønsker en løsning, hvor Vandrehallen erstattes med en
ny vandrehal, der indeholder arealer til fremtidig udlejning af
butiksarealer, da DSB allerede i dag har væsentlige indtægter,
ca. 5 mio. kr. årligt fra udlejning af lokaler i den eksisterende
Vandrehal. Indtægterne forventes forøget til 10 mio. kr. årligt,
når der er truffet beslutning om valg af løsning på Aarhus H.
Ejerforeningen Bruuns Arkade
Ejerforeningen Bruuns Arkade repræsenterer ejerne af de 8
erhvervsejendomme der er placeret på Bruuns bro. Etablering
af ny Bruuns Bro vil medføre, at Arkaden rives ned. Genop-
førsel af Arkaden er ikke en del af den fremlagte løsning. I
stedet vil arkaden blive eksproprieret efter gældende regler.
Ejerforeningen Bruuns Arkade er imod løsningen, hvor der
etableres en ny Bruuns bro.
Aarhus Kommune
Aarhus kommune har i deres høringssvar tilkendegivet, at
kommunen fortrækker løsningen ’Ny Vandrehal og Bruuns
bro’. Kommunen peger først og fremmest på denne løsning,
da den løsning er forbundet med de færreste gener for tog-
trafikken til og fra Aarhus H i anlægsperioden.
Et mindretal i Aarhus byråd, bestående af Venstre, Dansk Fol-
keparti og Nye Borgerlige har afgivet et høringssvar, hvor de
tilkendegiver, at de er imod nedrivning af Bruuns bro og Ar-
kaden, og derfor peger på ’Sporsænkningen’, som deres for-
trukne løsning.
DSB
DSB har i deres høringssvar tilkendegivet, at DSB fortræk-
ker løsningen ’Ny Vandrehal og Bruuns bro’, da det er den
løsning, der er forbundet med de færreste gener for togtra-
fikken til og fra Aarhus H i anlægsperioden. Der peges på
væsentlige omkostninger til erstatningsbusser og problemer
med afvikling af busserne i anlægsperioden, hvis der vælges
en løsning, der medfører store ombygninger af sporområdet
vest for stationen.
10
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Baggrund og beslutning
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0011.png
Baggrund og beslutning
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0012.png
Beslutning om elektrificering
Gennemførelse af elektrificering på Aarhus H forudsætter som
nævnt, at der etableres tilstrækkelig frihøjde til fremføring af
kørestrømsanlæg under Bruuns Bro.
Etablering af den nødvendige frihøjde kan gøres på to prin-
cipielt forskellige måder. Man kan enten vælge at sænke spo-
rene, og således bevare de eksisterende brokonstruktioner.
Sænkes sporene, skal der bygges nye spor og perroner mm.
Man kan også vælge at bevare sporene og perronerne og til
gengæld bygge en ny Bruuns bro med den nødvendige fri-
højde over sporene.
Under Bruuns Bro skal afstanden mellem spor og bro øges
med ca. 0,5 m.
Indledende trafikale analyser viser, at de trafikale konsekven-
ser i anlægsperioden vil være af samme størrelsesorden ved
de to løsninger. Begge løsninger vil midlertidigt reducere
perronkapaciteten fra 6 til 4 spor. Det er togoperatørernes
vurdering (DSB og Arriva), at trafikken, ved tæt koordinering
mellem operatørerne, i det store hele vil kunne opretholdes i
byggeperioden.
Fordele og ulemper af de to løsninger fremgår af skemaerne
nedenfor. Løsningerne er uddybende beskrevet efterfølgende.
Sporsænkningen
Fordele
Laveste anlægsomkostninger (209,4 mio. kr.).
Ulemper
Den eksisterende Bruuns bro kan på grund af manglende bæreevne ikke
indgå i en eventuel 3. etape af Aarhus Letbane, som det er forudsat af
Aarhus kommune.
Bruuns Arkade bevares.
Der etableres nye perroner på Aarhus H.
Adgangsforholdene på Aarhus H forbedres ikke.
Sporsænkningen omfatter et større omfang af ombygning af eksisterende
baneanlæg, end det er tilfældet i Ny Bruuns bro. Sporsænkningen forven-
tes derfor at være forbundet med flere tekniske risici end Ny Bruuns bro.
Ny Bruuns Bro
Fordele
Udskiftning af den 100 år gamle Bruuns bro.
Ny Bruuns bro vil være dimensioneret til tung trafik og kan derfor indgå i en
eventuel 3. etape af Aarhus Letbane, som det er forudsat af Aarhus Kommune.
Forbedre adgangsforholdene til perronerne.
Konsekvenser for afvikling af vejtrafikken i anlægsperioden
da M.P. Bruunsgade vil være spærret.
Forbedre de vejtrafikale forhold på broen.
Ulemper
Højeste anlægsomkostninger (273,4 mio. kr.)
Bruuns Arkade fjernes og genetableres ikke.
Mulighed for, i samarbejde Aarhus kommune og DSB, at indrette den nye bro
med en ny cykelparkeringsløsning
Ny Bruuns bro omfatter et mindre omfang af ombygning af eksisterende
baneanlæg, end det er tilfældet i Sporsænkningen. Ny Bruuns bro forventes
derfor at være forbundet med færre tekniske risici end Sporsænkningen.
12
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Beslutning om elektrificering
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Sporsænkningen
Anlægsbeskrivelse
I Sporsænkningen etableres den nødvendige frihøjde til elek-
trificeringen af Aarhus H ved at sænke sporene, så der som
minimum opnås en frihøjde over sporene på 5,42 m. Denne
højde er mindre end den højde der tilsiges af Banedanmarks
normer, hvorfor løsningen kræver dispensation fra Banedan-
marks normale krav til fritrum over elektrificerede baner, samt
særlige tiltag i forhold til kørestrømsanlægget.
Løsningen indebærer, at sporene under Bruuns bro skal sæn-
kes mellem 40-50 cm. Banedanmark mener ikke, at det i for-
bindelse med elektrificeringen vil være nødvendigt at elektri-
ficere under Vandrehallen, hvorfor dette er fravalgt. Elektriske
tog vil således skulle stoppe umiddelbart før vandrehallen,
hvorimod dieseltog fortsat vil kunne køre under vandrehallen
til sporene øst for stationen og til havnen. Sporene øst for
stationen benyttes ofte til parkeringsspor (kort tid) for re-
gionaltog. Denne mulighed benyttes hovedsageligt af Arrivas
tog, der fortsat vil være dieseltog. Desuden kører godstog til
Aarhus havn via sporene øst for stationen.
Sporene ligger tæt ved de bærende konstruktioner for Bruuns
bro og perronhallen. Ved at sænke spor og perroner forrin-
ges jordtrykket omkring fundamenterne for konstruktionerne.
Dette nedsætter fundamenternes bæreevne, hvorfor det vil
være nødvendigt at forstærke fundamenterne. Sænkningen
medfører endvidere, at de relativt højtliggende fundamenter
ikke længere vil være placeret i frostfri dybde, hvorfor der
også skal gennemføres tiltag til at imødekomme risiko for
frosthævning.
Som følge af sporsænkningen skal de tre perroner ligeledes
sænkes og derfor ombygges, således at perronhøjden tilpas-
ses de sænkede spor. Perronerne etableres iht. Banedanmarks
normer og standarder.
Byggeperioden for løsningen ’Sporsænkning’ forventes at
være op til et år.
Aarhus H til togdrift. Det er DSBs og Arrivas vurdering, at
trafik svarende til dagens køreplan i det store hele vil kunne
gennemføres ved tæt koordinering mellem togoperatørne og
Banedanmark.
For vejtrafikken vil gener i anlægsperioden være relativt be-
grænsede, da det forventes at Bruuns bro kan holdes åben for
trafik i hele byggeperioden. Der må til gengæld forventes en
vis ekstra trafik på vejnettet som følge af transport af mate-
rialer, maskiner mv.
Anlægsoverslag
Sporsænkningen er prissat på fase 2-niveau i henhold til prin-
cipperne i ’Ny Anlægsbudgettering’.
Anlægsoverslaget for ’Sporsænkningen’ udgør samlet 209,4
mio. kr. inkl. korrektionstillæg på 30 % jf. ’Ny Anlægsbudget-
tering’.
Ny Bruuns Bro
Anlægsbeskrivelse
I lighed med Sporsænkningen er det med denne løsning for-
udsat, at der alene skal elektrificeres frem til Vandrehallen.
Det er derfor kun i forbindelse med Bruuns bro, der skal sikres
den nødvendige frihøjde til elektrificeringen af Aarhus H.
Med løsningen etableres den nødvendige frihøjde ved at
nedrive Bruuns bro og erstatte den af ny bro, så der opnås
en minimumsfrihøjde over sporene på 5,57 m. Da der med
denne løsning bygges nyt, etableres broen med en frihøjde
over sporene, som er i henhold til gældende banenormer. En
lavere frihøjde vil endvidere kun have marginal betydning for
anlægsoverslaget.
Bruuns bro forbinder Aarhus Midtby med Frederiksbjerg. Der
er adgang til perronerne fra broens vestside. Broen er et vig-
tigt bindeled i byen for bilister, cyklister og gående. Endvidere
er der i dag et større antal cykelstativer på broen.
Den eksisterende bro erstattes med en ny kombineret beton-
og stålbro. Bruuns Arkade eksproprieres. Ejerne af erstattes
i henhold til almindelig praksis. Arkaden genopbygges ikke,
da dette vil medføre væsentlige fordyrelser af løsningen, og
genopførelsen ikke er nødvendig for gennemførelse af elek-
trificeringen.
Trafikale konsekvenser i anlægsperioden
Uanset hvilken af løsningerne der vælges, kan det ikke und-
gås, at der vil være trafikale gener for passagererne i anlægs-
perioden.
Sporsænkningen forventes at kunne gennemføres successivt,
med lukning af to spor af gangen. I anlægsperioden vil det
således være muligt, at benytte fire af de seks perronspor på
Beslutning om elektrificering
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0014.png
Fra den nye bro etableres adgang til perronerne fra begge
sider af broen, således at passagerne ikke behøver krydse den
trafikerede M.P. Bruunsgade, der går hen over Bruuns bro. På
den nye bro etableres der fortov og cykelsti i begge retninger
og busstoppesteder tæt på perronnedgangene. På den nuvæ-
rende bro er der alene cykelsti i den ene retning og ikke plads
til busstop. Det vil endvidere være muligt, i samarbejde med
Aarhus kommune og DSB, at indrette den nye bro med en
forbedret cykelparkering.
Den samlede byggeperiode for Ny Bruuns Bro forventes at
være ca. 1 år.
store hele vil kunne gennemføres ved tæt koordinering mel-
lem togoperatørne og Banedanmark.
For vejtrafikken vil generne i anlægsperioden være større, end
det er tilfældet med ’Sporsænkningen’. M.P. Bruunsgade vil
være spærret i hele byggeperioden. Trafikken forudsættes at
fordele sig på henholdsvis Spanien og Frederiks Allé. Der må
endvidere forventes en vis ekstra trafik på vejnettet som følge
af transport af materialer, maskiner mv.
Anlægsoverslag
Ny Bruuns Bro er prissat på fase 2-niveau i henhold til prin-
cipperne i ’Ny Anlægsbudgettering’.
Anlægsoverslaget for ’Ny Bruuns bro’ udgør 273,4 mio. kr.
inkl. korrektionstillæg på 30 % jf. Ny Anlægsbudgettering.
Trafikale konsekvenser i anlægsperioden
Ny Bruuns Bro forventes, ligesom det er tilfældet med ’Spor-
sænkningen’, at kunne etableres successivt, med lukning af
to spor af gangen.
I anlægsperioden vil det således være muligt at benytte fire
af de seks perronspor på Aarhus H til togdrift. Det er DSBs og
Arrivas vurdering, at trafik svarende til dagens køreplan i det
Indstilling til valg af løsning ved Bruuns Bro
Som allerede beskrevet fremlægges der to løsninger for de
forberedende arbejder for elektrificering, henholdsvis Spor-
sænkning og Ny Bruuns bro.
Figur 2 Eksisterende Bruuns bro. Bruuns Arkade på østsiden, cykelstativer mod vest
14
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Beslutning om elektrificering
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0015.png
Sporsænkning, fordele/ulemper.
Sporsænkningen forventes at koste 209,4 mio. kr. hvilket er
64 mio. kr. mindre end den alternative løsning, Ny Bruuns
bro, der forventes at koste 273,4 mio. kr.
Begge løsninger kan gennemføres med relativt begrænsede
gener for togtrafikken til følge.
Sporsænkningen vil medføre de færreste gener for det om-
givende bymiljø, i og med at arbejderne alene relaterer sig til
ændringer af jernbaneanlæg. Bruuns Arkade, der står på den
eksisterende bro, kan derfor blive stående.
Den nuværende Bruuns bro er fra 1922. Broen er i god stand
og forventes at skulle blive udskiftet om ca. 50 år. Sporsænk-
ningen ændrer ikke på dette forhold.
Med Sporsænkningen etableres der nye perroner, som derved
medfører sparede omkostninger til senere fornyelse af de ek-
sisterende perroner.
Med sporsænkningen ændres der ikke på de eksisterende for-
hold på broen. Således vil adgangsforholdene til perronerne
og de vejtrafikale forhold på broen være uforandrede. Der er
i dag er to relativt smalle kørebaner og kun cykelsti i sydgå-
ende retning på Bruuns bro.
I forhold til udførelse af anlægsarbejderne kan Sporsænknin-
gen kombineres med de forskellige løsninger for en senere
forlængelse af perronerne og kapacitetsudvidelse.
Ny Bruuns bro, fordele/ulemper.
Med Ny Bruuns bro udskiftes den til den tid 100 år gamle bro.
Herved opnås en større fremtidssikring ift. senere behov for
fornyelse af broen samt Aarhus kommunes ønsket om fremti-
dig trafikering med Letbane på broen.
Fra en ny bro vil det være muligt at forbedre adgangen til
perronerne med perronadgang fra begge sider af broen, lige-
som det vil være muligt at etablere fortov og cykelsti i begge
retninger samt busstoppesteder tæt på perronnedgangene.
Figur 3 Ny Bruuns bro med perronadgang mod øst
Beslutning om elektrificering
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
Det vil også være muligt, i samarbejde Aarhus kommune og
DSB, at indrette den nye bro med en ny cykelparkeringsløs-
ning.
Ny Bruuns bro vil i byggeperioden medføre påvirkning af vej-
trafikken i Aarhus Midtby, idet M.P. Bruuns Gade vil være
spærret for trafik i ca. et år.
En ny bro vil påvirke det omgivende bymiljø. Således vil Bru-
uns Arkade, der står på den eksisterende bro, blive revet ned.
Ejerne vil modtage erstatning efter gældende praksis.
Ny Bruuns bro kan ligeledes kombineres med de forskellige
løsninger for en senere forlængelse af perronerne og kapaci-
tetsudvidelse.
kelser i forhold til de nødvendige processers normale gen-
nemførelsestid. Igen vil der især i Sporsænkningen være risiko
for forlængelse af sporspærringsperioder mv. grundet over-
raskelser under udførelse – eksempelvis i undergrunden. På
baggrund af Banedanmarks erfaringer fra øvrige projekter er
der afsat ca. ét år til anlægsfasen af begge løsninger. I kom-
mende faser af projektet vil der være fokus på tidsplanlæg-
ning, således at der sikres en så robust udførelsestidsplan som
muligt.
Indstilling
Da Sporsænkningen er 64 mio. kr. billigere end alternativet,
og til fulde kan sikre den nødvendige frihøjde til elektrifi-
cering, er det Banedanmarks vurdering, at sporsænkningen
under Bruuns bro vil være den mest fordelagtige løsning, som
dermed indstilles til gennemførelse.
Risici i udførselsfasen
Som ved et hvert projekt af denne størrelse må der forventes
uforudsete forhindringer og udfordringer under udførelsen.
Banedanmark vurderer således, at begge løsninger vil være
forbundet med betydelige tekniske risici. Især idet der er tale
om ombygning af ældre jernbaneanlæg, hvor der ligeledes
skal opretholdes banedrift i byggeperioden, må der forventes
såvel uforudsete økonomiske som tidsplansmæssige udfor-
dringer undervejs.
Det er Banedanmarks vurdering, at Sporsænkningen vil være
den af de to løsninger, der vil være forbundet med de største
risici. De større tekniske risici er begrundet med, at andelen
af ombygning af eksisterende anlæg er størst i denne løsning,
samt at meget af arbejdet vil foregå i på nuværende tidspunkt
ukendt undergrund og med ikke standardiserede metoder.
Banedanmark har for imødegåelse af disse risici, i forbindelse
med udarbejdelse af anlægsoverslag og tidsplaner for de to
løsninger, indarbejdet risikoreducerende tiltag.
De risikoreducerende elementer i anlægsoverslagene dækker
såvel over risici, hvor risikoen knytter sig til omkostninger,
ligesom der er afsat midler til imødegåelse af risici, hvor det
anses for mest sandsynligt at risikoen indtræffer. De risikore-
ducerende tiltag i de to anlægsoverslag er afstemt med Ba-
nedanmarks risikovurdering af de to løsninger. Især for Spor-
sænkningen er de risikoreducerende tiltag i anlægsoverslaget
betydelige.
På baggrund af den angivne bearbejdning af budgetterne
vurderes anlægsøkonomien i projektet at være robust overfor
forventelige risici. Under udførelse må dog forventes forsin-
16
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Beslutning om elektrificering
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0017.png
Beslutning om elektrificering
Beslutningsgrundlag
Ombygning af Aarhus H
Ombygning af Aarhus H
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0018.png
18
Beslutningsgrundlag
Ombygning af Aarhus H
Beslutningsgrundlag
Beslutning om perronforlængelser
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0019.png
Beslutning om perronforlængelser
Banedanmark har undersøgt, hvordan perronkapaciteten på
Aarhus H kan forøges. Det skal først og fremmest gøre det
muligt at køre længere tog til Aarhus, end man kan i dag.
Perronerne forlænges, så der kan håndteres tog på op til 320
meter, hvilket svarer til den maksimale længde under det mest
konservative driftsscenarie for Fremtidens Tog.
Behovet for længere perroner på Aarhus H er afhængig af tre
forhold. Det fremtidige togmateriel, forventninger til antallet
af passagerer i landsdelstrafikken, og hvorvidt der skal drifts-
kobles (op og nedformering) på strækningen mellem Køben-
havn H og Aarhus H.
DSB har i forbindelse med undersøgelserne vedrørende ’Frem-
tidens Tog’ analyseret behovet for perronforlængelse på bl.a.
Aarhus H. Heraf fremgår, at tog i landsdelstrafikken (IC og IC-
lyn), på de afgange med flest rejsende, har behov for at være
320 m. DSB forudsætter, at landsdelstrafikken alene skal op
og nedformeres på Aarhus H, i modsætning til i dag, hvor der
også opdeles og samles tog i Fredericia.
Perronforlængelserne kan enten ske mod vest i sporterrænet
eller mod øst ind under Vandrehallen.
Forlænges perronerne mod
vest
skal sporområdet vest for ba-
negården også ombygges, da sporskiftezonen på Aarhus H
starter umiddelbart vest for perronerne.
Hvis perronerne forlænges mod
øst
vil det medføre, at Van-
drehallen skal rives ned og erstattes med en ny vandrehal med
den nødvendige frihøjde.
Fordele og ulemper af de to løsninger fremgår af skemaerne
side 20.
Perronforlængelser mod øst og mod vest kan i princippet
kombineres med begge løsninger for elektrificering (Spor-
sænkning og ny Bruuns bro)
g
Ba ne gå rd sg ad
ad
e
e
Ba
år
neg
d sp
l a ds
en
le
ri k
de
Krie g er
sv e j
rk
m
es
r
te
ga
de
Fr
e
s
Al
M.P.B ru
e
uns Gad
Hallssti
Eksisterende perron
Eksisterende spor
Placering af vestlig perronforlængelse
Placering af østlig perronforlængelse
Letbanespor
0
100 m
N
Figur 4 Perronforlængelser mod hhv. vest og øst
Beslutning om perronforlængelser
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0020.png
Perronforlængelser mod vest
Fordele
Laveste anlægsomkostning 261,3 mio. kr.
Den eksisterende vandrehal bevares.
Udvidelse af sporkapaciteten ind og ud af stationen er en del af løsningen.
Ulemper
Betydelige trafikale konsekvenser for de rejsende i anlægsperioden
Betydelige trafikale konsekvenser for vejtrafikken i anlægsperioden
Store omkostninger til erstatningstransport (’togbusser’)
Store omkostninger og tabte indtægter for togoperatørerne i anlægs-
perioden.
Ingen forbedring af adgangsforholdene på Aarhus H i forhold til dagens
situation.
Perronforlængelser mod øst
Fordele
Ny vandrehal med forbedrede adgangsforhold til perronerne.
Aarhus Kommunes foretrukne løsning.
DSB/Arriva’s fortrukne løsning.
Ulemper
Højeste anlægsomkostning, 298,9 mio. kr.
Lang anlægsperiode på ca. 1�½ år.
Gener for Bruuns Galleri i ca. 1�½ år med forringede adgangsforhold via
vandrehallen.
Generne for togtrafikken vurderes at være begrænsede.
Løsningen omfatter
ikke
udvidelse af sporkapaciteten ind og ud af
stationen.
Færre gener for vejtrafikken.
Perronforlængelse mod vest
Anlægsbeskrivelse
Der kan foretages perronforlængelser mod vest. Med løsnin-
gen vil perronerne ved spor 2, 3 og 4 have en længde på
320 m. De øvrige perroner vil være mellem 210 m og 280 m.
Perronlængder før og efter ombygningen fremgår af tabel
nedenfor.
Perronforlængelse mod vest vil medføre en omfattende om-
bygning af sporskiftezonen umiddelbart vest for perronerne
på Aarhus H. For eksempel medfører løsningen, at der opta-
ges to krydsningssporskifter, syv sporskifter og ca. 3 km spor.
Efterfølgende etableres der tre nye krydsningssporskifter og
tolv sporskifter, og etableres ca. 3,4 km nyt spor.
Perronforlængelsen mod vest medfører en større ombygning
af sikringsanlægget på Aarhus H. Arbejderne gennemføres ef-
ter at Signalprogrammet er ’udrullet’ på Aarhus H, og ombyg-
ningen skal derfor ske i den nye signalteknologi. Løsningen
forudsætter endvidere, at det nyetablerede kørestrømsanlæg
skal ombygges til det nye sporlayout.
Byggeperioden for løsningen Perronforlængelser mod vest
forventes at være op til et år.
I dag
Spor 2
Spor 3
Spor 4
Spor 5
Spor 6
Spor 7
ca. 250 m.
ca. 250 m.
ca. 250 m.
ca. 250 m.
ca. 250 m.
ca. 250 m.
Perronforlængelse mod vest
ca. 320 m.
ca. 320 m.
ca. 320 m.
ca. 280 m.
ca. 210 m.
ca. 210 m.
Trafikale konsekvenser
Forlængelse af perronerne mod vest medfører en relativt stor
sporombygning, som forventes at betyde væsentlige ind-
skrænkninger af togtrafikken til og fra stationen.
20
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Beslutning om perronforlængelser
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0021.png
ad
g
e
ad
Ba ne gå rd sg ad
e
e
Va
l
de
de
m
ne
s
ga
ar
So
n
sg
Al
le
Fr
e
de
ri k
Krie g er
s
sv e j
M.P.B ru
e
uns Gad
Ha llssti
Forlængelse af perron
Eksisterende perron fjernes
Eksisterende perron
Nye spor
Eksisterende spor fjernes
Eksisterende spor
Letbanespor
0
100 m
N
Figur 5 Perronforlængelse mod vest
I store dele af byggeperioden vil det således kun være muligt
at opretholde landsdelstrafikken til og fra Aarhus H. DSB og
Arriva anslår, at indskrænkningen af sporkapaciteten vil med-
føre en reduktion af togtrafikken på 50 pct. til 60 pct. Re-
gionaltogslinjerne afkortes i henholdsvis Skanderborg, Viby J,
Langå og Hinnerup, og der skal i væsentligt omfang indsætte
erstatningstransport. DSB og Arriva anslår, at der i peak perio-
derne skal indsættes mellem 35 og 43 busser til erstatning for
tog, der skal afkortes. Dette vil medføre væsentligt forlænget
rejsetid til og fra Aarhus H.
Operatørerne påpeger endvidere, at reduktionen i antallet af
tog til og fra Aarhus vil medføre betydelige omkostninger. Det
drejer sig om tab af billetindtægter, omkostninger til erstat-
ningstransport og meromkostninger til togdrift som følge af
mindre effektiv togdrift, udflytning af togpersonale, trafikin-
formation, mv.
DSB og Arriva beregner deres samlede omkostninger, som
følge af sporspærringer i anlægsperioden ved perronforlæn-
gelser mod vest til, at være mellem 95 og 115 mio. kr. Der ud
over anslår DSB, at de vil miste billetindtægter svarende til
30 mio. kr. Arriva har ikke anslået deres mulige indtægtstab.
Samlet set anslår togoperatørerne et samlet tab i form af om-
kostninger og indtægtstab til 125-145 mio. kr.
Dertil kommer tab som følge af forlænget rejsetid, når tog-
driften i en periode omlægges til togbuskørsel. Der foreligger
på nuværende tidspunkt ikke egentlige planer for, hvordan
erstatningstransporten skal afvikles. Banedanmark anslår, på
baggrund af en gennemsnitlig forlænget rejsetid på 15-20
minutter for alle rejser der påvirkes, at det samlede tab vil
ligge på 32-43 mio. kr.
Der må som følge af løsningen ligeledes forventes betydelige
trafikale konsekvenser for vejtrafikken i anlægsperioden. Kør-
sel med ’togbusser’ forventes således at medføre en væsentlig
påvirkning af trafikken på vejnettet i Aarhus Midtby.
Anlægsoverslag
Perronforlængelser mod vest er prissat på fase 2-niveau i hen-
hold til principperne i Ny Anlægsbudgettering.
Anlægsoverslaget for perronforlængelser mod vest udgør
261,3 mio. kr. inkl. korrektionstillæg på 30 % jf. Ny Anlægs-
budgettering.
Perronforlængelse mod øst
Anlægsbeskrivelse
Af konstruktions- og byggetekniske årsager er det ikke muligt
at forlænge perronerne ind under den eksisterende vandrehal.
Det er derfor nødvendigt at fjerne denne for at etablere per-
roner mod øst. Herefter kan der opføres en ny vandrehal, som
kan udformes på forskellige måder – herunder med genbrug
af dele fra den gamle vandrehal.
Beslutning om perronforlængelser
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
21
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0022.png
Efter ombygningen vil Aarhus H have 3 perronspor på 320 m.
Perronlængder før og efter ombygningen fremgår af skema
nedenfor.
Udover en ny eller rekonstrueret vandrehal, som beskrevet
nedenfor, medfører Perronforlængelserne mod øst også en
mindre ombygning af sikringsanlægget på Aarhus H, som skal
gennemføres i den nye signalteknologi.
Endvidere medfører løsningen, at kørestrømsanlægget skal
føres videre mod øst - ind under den nye vandrehal og øst
for denne.
Vandrehallen
Banedanmarks indledende projektering og prissætning af
ændringerne i vandrehallen har taget udgangspunkt i etable-
ring med et væsentligt bredere gangareal end det, der kendes
fra den eksisterende vandrehal. I denne projektering af den
nye vandrehal er der udover de nuværende vestvendte ned-
gange til perronerne desuden mulighed for at etablere ned-
gange mod øst, hvilket vil give adgang til de nye østvendte
perronafsnit og fordele de mange passagerer bedre end i dag.
Anlægsoverslaget er baseret på denne løsning.
Der er i den indledende projektering og prissætning under-
søgt to varianter af en ny vandrehal. En konstruktion, der
udelukkende rummer en gangforbindelse mellem forhallen
og perronerne samt forbindelse til Bruuns Galleri (minimums-
løsningen), samt en endnu bredere konstruktion, hvor det
eksisterende areal genskabes, således at der er plads til de
kommercielle faciliteter, der kendes fra i dag (1:1 løsningen).
Hvis det besluttes at gå videre med en perronforlængelse mod
øst, skal der i et detaljeret projekteringsforløb tages stilling
til den endelige udformning af en ny vandrehal på Aarhus H.
I forbindelse med det detaljerede projekteringsforløb vil der
også være mulighed for yderligere arkitektonisk bearbejdning
I dag
Spor 2
Spor 3
Spor 4
Spor 5
Spor 6
Spor 7
ca. 250 m.
ca. 250 m.
ca. 250 m.
ca. 250 m.
ca. 250 m.
ca. 250 m.
Perronforlængelse mod vest
*ca. 250/320 m.
ca. 320 m.
ca. 320 m.
ca. 250 m.
ca. 320 m.
ca. 250 m.
* I spor 2 kan der ikke elektrificeres ind under vandrehallen, hvorfor per-
ronlængden for elektriske togsæt vil være ca. 250 m. For dieseltog vil den
effektive perronlængde være 320 m.
Figur 6 Eksisterende vandrehal anno 1975. Foto: Stiften.dk 28-11-16
22
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Beslutning om perronforlængelser
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0023.png
af en ny vandrehal, hvilket f.eks. kan basere sig på en større
grad af genopbygning af det oprindelige arkitektoniske ud-
tryk. Der vil eksempelvis kunne arbejdes videre med at projek-
tere og prissætte et projekt som illustreret i figur 7 nedenfor.
Ejeren af vandrehalsbygningen (DSB) har betydelige indtæg-
ter fra udlejning af arealerne i vandrehalsbygningen. DSB
vurderer, at arealer i den eksisterende vandrehal udgør en po-
tentiel lejeindtægt på 5 mio. kr. pr. år. DSB forventer, at når
vandrehallens fremtid er afklaret, vil indtægterne fra udlej-
ning af arealerne kunne stige til 10 mio. kr. årligt. Stigningen
i indtægter begrundes blandt andet i, at det efter en afklaring
af fremtiden vil være muligt at indgå længerevarende lejeaf-
taler, end det er muligt i dag. Det er derfor et klart ønske fra
DSB, at der etableres en ny vandrehal med arealer, der giver
samme kommercielle muligheder som i dag.
Etablering af Perronforlængelse mod øst forventes kun at
give få gener for vejtrafikken. Der må dog forventes en vis
ekstra trafik på vejnettet som følge af transport af materialer,
maskiner mv.
Anlægsoverslag
Perronforlængelser mod øst er prissat på fase 2-niveau i hen-
hold til principperne i Ny Anlægsbudgettering.
Anlægsoverslaget for Perronforlængelse mod øst udgør 298,9
mio. kr. inkl. korrektionstillæg på 30 % jf. Ny Anlægsbudget-
tering.
Indstilling om valg af løsning til perronforlæn-
gelser
Behovet for perronforlængelser på Aarhus H kan først afklares
endeligt, når DSBs nye materiel ’Fremtidens Tog’ er kendt,
samt hvorvidt man ønsker at køre mellem København og
Aarhus uden op- og nedformering undervejs. Begge perron-
forlængelsesløsninger kan etableres uafhængigt af, hvilken
løsning der er valgt ved Bruuns Bro. Perronforlængelsen er
først planlagt udført i 2025 efter Banedanmarks udrulning af
Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet.
Trafikale konsekvenser
Perronforlængelser mod øst forventes at medføre relativt
få gener for togtrafikken i byggeperioden, fordi løsningen
ikke påvirker sporområdet vest for stationen. Til gengæld vil
længden på perronerne blive indskrænket med 40-50 meter
i byggeperioden. DSB vurderer, at denne indskrænkning vil
have beskeden betydning for togtrafikken på Aarhus H.
Figur 7 Skitse af mulighed for genopførelse af det karakteristiske loft fra den eksisterende vandrehal. På skitsen er vandrehallens eksisterende bredde bevaret.
Beslutning om perronforlængelser
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
23
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0024.png
Perronforlængelser mod vest er den billigste løsning. Til gen-
gæld er løsningen forbundet med store gener for de rejsende
i form af længere rejsetid og for togoperatørerne i form af
tabte indtægter og øgede omkostninger. Perronforlængelser
mod øst koster ca. 40 mio. kr. mere end løsningen mod vest.
Til gengæld er løsningen forbundet med væsentligt færre ge-
ner i anlægsperioden for de rejsende og for togoperatørerne.
Aarhus Hovedbanegård er et trafikalt knudepunkt med ca. 8
mio. rejser pr. år. Det er Banedanmarks vurdering, at generne
i anlægsperioden for de rejsende, for togoperatørerne og for
vejtrafikken i Aarhus Midtby vil være væsentligt større end
meromkostningen ved at vælge den dyreste løsning - Per-
ronforlængelse mod øst.
Med Perronforlængelse mod øst udskiftes den eksisterende
vandrehals bebyggelse, som erstattes med en ny vandrehal
med større kapacitet til håndtering af fremtidens passager-
mængder og kunder til og fra Bruuns Galleri. Endvidere vil
den en ny vandrehal give bedre adgangsforhold til perroner-
ne, i forhold til den eksisterende vandrehal.
Banedanmark indstiller derfor, at der arbejdes videre med løs-
ningen Perronforlængelse mod øst.
For at begrænse de statslige omkostninger til løsningen ind-
stilles som udgangspunkt en opførelse af vandrehallen i ’smal
konstruktion’, der alene tilgodeser behovet for passagerernes
forbedrede adgang til perroner.
DSBs klare ønske om en vandrehalskonstruktion der tilgode-
ser deres kommercielle interesser kan således ses som et til-
valg. Meromkostningen ved dette tilvalg vil være 22,8 mio. kr.
24
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Beslutning om perronforlængelser
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0025.png
Beslutning om kapacitetsudvidelse
Beslutningsgrundlag
Ombygning af Aarhus H
Ombygning af Aarhus H
25
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0026.png
Beslutning om kapacitetsudvidelse
Banedanmark har ligeledes set på mulighederne for at for-
bedre sporforbindelserne til perronerne på Aarhus H. En for-
bedring der vil gøre trafikafviklingen mere fleksibel, og der-
med øge kapaciteten på banegården.
For at øge perronkapaciteten på Aarhus H er det muligt at
etablere et ekstra perronspor (spor 8). Dette vil være aktuelt
for at fremtidssikre stationen f.eks. til at kunne håndtere de
ekstra tog, der kan komme fra en evt. ny bane til Silkeborg
via Galten.
Banedanmarks analyser viser, at flere samtidige afgange og
ankomster på Aarhus H, som det fremgår af Togfondskøre-
planen, vil kræve etablering af en ekstra sporforbindelse ’på
tværs’ af stationen.
I forbindelse med løsningen Perronforlængelser mod vest er
den ekstra sporforbindelse inkluderet.
Anlægsoverslaget for ’Den ekstra sporforbindelse’ udgør 58,7
mio. kr. inkl. korrektionstillæg på 30 % jf. Ny Anlægsbudget-
tering.
Udvidelsen af kapaciteten
Udvidelse af kapaciteten ind og ud af banegården er afledt
af ønsket om at kunne afvikle en køreplan med større sam-
tidighed i afgange og ankomster, i lighed med Togfondskø-
rerplanen.
Tilvalg - Nyt perronspor 8
Ønsket om at udvide kapaciteten på Aarhus H med et nyt
perronspor, har blandt andet baggrund i vurdering af kapaci-
tetsbehovet, der er udløst af Timemodellen og en eventuel ny
26
Beslutningsgrundlag
Ombygning af Aarhus H
Beslutningsgrundlag
Beslutning om kapacitetsudvidelse
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0027.png
bane til Silkeborg via Galten. Det vurderes, at de nuværende
seks perronspor til regional- og fjerntogsdrift (spor 2 til 7),
godt kan afvikle den trafik, der er forudsat i Timemodellen.
Etableringen af et ekstra perronspor 8 vil kunne bibringe en
større robusthed i trafikafviklingen. Spor 8 vil samtidig frem-
tidssikre stationen, så den kan håndtere den driftsudvidelse,
der måtte komme som følge af en ny bane til Silkeborg via
Galten.
Spor 8 med tilhørende perron placeres vest for Bruuns bro,
umiddelbart op ad Værkmestergade. Perronen etableres som
en sideliggende perron med adgang via trappe og elevator fra
Bruuns cykelbro.
Den effektive længde af et nyt perronspor 8 vil variere alt
efter valg af løsning. Det forventes, at der kan opnås en per-
ronlængde på mellem 80 og 125 m, hvilket vil blive afklaret i
en efterfølgende projektering. Under alle omstændigheder vil
et ekstra perronspor kunne benyttes af de kortere regionaltog.
Anlægsoverslaget for ’Nyt spor 8’ udgør 40,4 mio. kr. inkl.
korrektionstillæg på 30 % jf. Ny Anlægsbudgettering, såfremt
det etableres samtidigt med en af de to perronforlængelses-
løsninger.
Indstilling kapacitetsudvidelse
Kapacitetsudvidelsen vil give en robusthed, men vurderes
ikke nødvendig for afvikling af dagens trafik. Banedanmark
indstiller derfor, at kapacitetsudvidelsen først besluttes, når
den fremtidige trafikering er fastlagt. Kapacitetsudvidelsen er
først planlagt udført i 2025 efter Banedanmarks udrulning af
Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet.
Da Banedanmark samtidig indstiller perronforlængelser mod
øst, vil anlæg af de nødvendige sporforbindelser i kapacitets-
udvidelsen andrage en omkostning på 58,7 mio. kr. inkl. kor-
rektionstillæg på 30% jf. Ny Anlægsbudgettering.
Banedanmark indstiller endvidere, at beslutning om etable-
ring af et perronspor 8 først træffes i forbindelse med be-
slutning om en ny bane til Silkeborg via Galten, da sporet
først og fremmest finder sin anvendelse, hvis dette projekt
besluttes.
Beslutning om kapacitetsudvidelse
Ombygning af Aarhus H
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
27
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0028.png
Fravalg
Fravalgt løsning: Mindre konstruktionstykkelse
I forbindelse med undersøgelserne af løsningen Ny Bruuns
bro har Banedanmark også undersøgt muligheden for at opnå
den ønskede frihøjde på 5,42 m ved at reducere brodækkets
konstruktionstykkelse. Banedanmarks tekniske undersøgelser
har vist, at det ikke er en teknisk og økonomisk attraktiv løs-
ning.
Ideen er, at forstærke brodækket så meget, at det vil være
muligt at reducere dækkets konstruktionstykkelse, og dermed
øge frihøjden under broen. Projekteringen viste imidlertid, at
man ikke kunne opnå den ønskede frihøjde på 5,42 m, uden
samtidigt at gennemføre andre tiltag, såsom at sænke spor og
perroner. Omkostningerne til reduktion af broens konstruk-
tionstykkelse samt de øvrige tiltag vil derfor være på niveau
med omkostningerne til etablering af en ny bro. Endvidere er
der tale om en metode, der ikke er benyttet i større omfang
i Danmark.
Løsningen er fravalgt af flere årsager:
• Udgangspunktet for undersøgelsen af Perronflytningen
var at finde en løsning, der skulle være billigere end Spor-
sænkningen. Undersøgelserne har dog vist, at Perronflyt-
ningen vil have samme anlægsøkonomi som Sporsænk-
ningen. Der er derfor ikke umiddelbart noget økonomisk
argument for at gå videre med løsningen.
• Løsningen kan, i modsætning til de fremlagte løsninger,
ikke etapeopdeles. I modsætning til de fremlagte løsnin-
ger er det således ikke muligt, at starte med at etablere de
anlægselementer, der alene er betinget af elektrificerin-
gen, for senere at tilføje kapacitetselementerne. Det skal
bemærkes, at Banedanmark har vurderet, at det er for-
bundet med stor risiko at udføre både elektrificering og
perronforlængelser på samme tidspunkt, givet det meget
store antal anlægsarbejder på den østjyske strækning. Hvis
det samlede projekt skal udføres ifm. elektrificering, vil det
medføre væsentlige risici for tidsplanen i Banedanmarks
udrulning af Signalprogrammet og de øvrige aftalte an-
lægsarbejder i Anlægsplanen.
• Perronflytningsløsningen er den løsning, der forventes at
medføre de største gener for jernbanetrafikken i anlægs-
perioden. Disse gener skyldes især, at alle perroner skal
ombygges samt et stort antal spor og sporskifter skal flyt-
tes. Begge dele i noget større grad end i Sporsænknings-
løsningen, der er den mest omfattende af de to hovedløs-
ninger, hvad angår disse forhold.
• Da Perronflytningsløsningen flytter perronerne ca. 100
meter væk fra perrontrapperne i vandrehallen, vil denne
løsning påføre størstedelen af brugerne en ekstra gang-
afstand på op til 100 meter. Det forventes, at den øgede
gangafstand vil medføre en gennemsnitlig forøgelse af
tilbringertiden til og fra toget på ca.1 minut. Med dagens
antal rejser til og fra Aarhus H giver det en årligt forøgelse
i tilbringertid på ca. 130.000 timer. I en samfundsøko-
nomisk analyse vil dette medføre et tab for samfundet i
størrelsesordenen 225 mio. kr. (nettonutidsværdi)
Fravalgt løsning: Perronflytning
I forbindelse med idéfasehøringen for projektet er der under-
søgt en tredje løsning – Perronflytning. Løsningen blev fra-
valgt, og indgik derfor ikke i den endelige VVM-undersøgelse.
Med en Perronflytning flyttes perronerne, ud i sporområdet
mellem Bruuns Bro og ’Frederiks Allé broen’. Løsningen om-
fatter således en stor ombygning af sporene på Aarhus H.
Udover at løsningen elektrificerer Aarhus H og tilvejebringer
den ønskede perronkapacitet, giver løsningen nye anvendel-
sesmuligheder af de frilagte arealer under perronhallen og der
opnås mulighed for etablering af en busholdeplads på Aarhus
H på arealet øst for banegården.
28
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Fravalg
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0029.png
• DSB, der ejer og drifter Aarhus H mener, at Perronflyt-
ningsløsningen vil påføre DSB væsentlige øgede drifts-
omkostninger, som ikke vil være en følge af de to øvrige
løsninger.
• DSB mener endvidere ikke, at det vil være muligt at ud-
nytte det fritlagte arealer under perronhallen kommercielt.
Projektet har desuden været i kontakt med Steen & Strøm,
der ejer storcenteret Bruuns Galleri, der er nabo til Aarhus
H. Steen & Strøm mener ligeledes, at det kommercielle
potentiale for de fritlagte arealer under perronhallen, er
yderst begrænset. Denne vurdering er blandt anden be-
grundet i det forhold, at godstog til Aarhus havn forsat
skal køre gennem perronhallen. Steen & Strøm har end-
videre i deres høringssvar bekendtgjort, at de ikke ønsker
Perronflytningen, da de mener den vil være til skade for
deres interesser i Bruuns Galleri.
Fravalg
Ombygning af Aarhus H
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
29
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0030.png
Det videre forløb
Udførelsen af de forberedende arbejder for elektrificeringen
(etablering af frihøjde under Bruuns bro) og perronforlæn-
gelser forudsættes koordineret med Banedanmarks øvrige
planlagte anlægsarbejder på Aarhus H i perioden 2021-2025.
Det drejer sig om udrulningen af Signalprogrammet og elek-
trificeringen på stationen.
I henhold til Banedanmarks anlægsplan gennemføres de for-
beredende arbejder for elektrificeringen i 2021.
I 2022 og 2023 udrulles Signalprogrammet på Aarhus H. I
2024 hænges der kørestrømsanlæg op på stationen, samti-
digt med strækningen Aarhus-Hobro elektrificeres. Det er så-
ledes planen, at det vil være muligt at køre med nyt eldrevet
togmateriel mellem Fredericia og Aarhus H (samt videre til
Hobro) fra køreplanen 2025 (K25)
Etablering af længere perroner og kapacitetsudvidelsen vil så-
ledes kunne gennemføres i perioden fra 2025 og frem.
For at det er muligt at kunne gennemføre de forberedende
arbejder for elektrificering på Aarhus H i 2021 er det nød-
vendigt, at der træffes politisk beslutning om valg af løsning
(Sporsænkning eller Ny Bruuns bro) med udgangen af 2017.
For perronforlængelse og kapacitetsudvidelsen forventer
Banedanmark, at det vil være nødvendigt, at der tages be-
slutning om igangsættelse af projekterne senest tre år før
anlægsarbejderne starter. Såfremt det ønskes, at byggeaktivi-
teterne ifm. perronforlængelse og/eller kapacitetsudvidelsen
skal igangsættes i 2025 skal beslutningen herom derfor se-
nest tages med udgangen af 2021.
Fredericia
Aarhus H
Langå
Hobro
Aalborg
Frederikshavn
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Implementering af
signalsystem
Ibrugtagning af
signalsystem
Forber.
arbejde
Implementering af signalsystem
Ibrugtagning af signalsystem
Implementering af signalsystem
Nyt signalsystem pålidelihedstestes
Opdatering af nyt signalsystem
Ibrugtagning af el-materiel fra K25
Kap.-udv
Aarhus H
Fornyelse + hastighedsopgradering + forberedende arbejde EP
Fornyelse + forberedende arbejde EP
Elektrificering
Figur 8 Banedanmarks anlægsplan for Østjylland
Nyt signalsystem
Forberedende arbejde EP
Anlægsprojekter
30
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Det videre forløb
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0031.png
Det videre forløb
Beslutningsgrundlag Ombygning af Aarhus H
Ombygning af Aarhus H
31
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Beslutningsnotat om elektrificering af Aarhus H og en ekstern kvalitetssikringsrapport fra Rambøll
1809549_0032.png
Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon 82 34 00 00
[email protected]
www.banedanmark.dk
Beslutningsgrundlag
Ombygning af Aarhus H – Elektrificering og kapacitetsudvidelse
Udgivet af Banedanmark
Kort og fotos: Banedanmark
Layout: Karen Krarup