Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1809548_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. oktober 2017
2017-976
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Det fremgår af finanslovsaftalen for 2017, at regeringen vil indkalde forligspar-
tierne bag Togfonden DK til en tilbudsgående drøftelse af økonomien bag pro-
jekterne i Togfondens fase 1.
Den 25. oktober 2017 blev der holdt et afsluttende møde for denne gennem-
gang af økonomien i projekterne i Togfondens fase 1. På mødet blev der truffet
beslutning om at gennemføre sporsænkningsløsningen i forbindelse med elek-
trificering af Aarhus Banegård.
Til udvalgets orientering vedlægger jeg beslutningsgrundlaget for projektet
med elektrificering af Aarhus H samt den eksterne kvalitetssikringsrapport af
Rambøll.
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har løbende modtaget relevant mate-
riale for de projekter, der er blevet gennemgået i forbindelse med forårets til-
bundsgående drøftelse af økonomien i Togfondens projekter i fase 1.
For så vidt angår projekterne med elektrificering af strækningen Roskilde-
Kalundborg og delstrækningen Fredericia-Aarhus samt hastighedsopgrade-
ringsprojektet på delstrækningen Fredericia-Aarhus, blev beslutningsgrundla-
gene for disse projekter leveret i foråret 2017, til brug for den tekniske gennem-
gang af Togfondens fase 1. I forbindelse med Banedanmarks præsentation af
beslutningsgrundlagene blev det oplyst, at Banedanmark ville vende tilbage,
når VVM-processen var endeligt afsluttet i efteråret 2017
Den offentlige høring for projekterne er nu færdig, og Banedanmark kan ende-
ligt bekræfte beslutningsgrundlagene, herunder projekternes totaløkonomi og
de tilknyttede anlægsøkonomiske forudsætninger. I den sammenhæng vedlæg-
ger jeg til udvalgets orientering bekræftelsesnotater, beslutningsgrundlag, eks-
terne kvalitetssikringsrapporter og VVM-redegørelser for de respektive projek-
ter. Bemærk, at VVM-redegørelsen for strækningen mellem Fredericia og Aar-
hus omfatter såvel elektrificering som hastighedsopgradering.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen