Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1799230_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
3. oktober 2017 15:35
Emne:
Den Europæiske Revisionsrets særberetning om det EU-dækkende jernbanesignalsystem
Kære medlem af Folketinget
Det glæder os at kunne meddele, at Den Europæiske Revisionsret netop har offentliggjort
særberetningen
"Et fælles europæisk jernbanetrafikstyringssystem: Vil det politiske mål
nogensinde blive til virkelighed?"
(nr. 13/2017), som er udarbejdet under ledelse af Ladislav Balko,
medlem af Revisionsretten.
Installeringen af det EU-dækkende jernbanesignalsystem er indtil videre begrænset og
fragmenteret. Konceptet anfægtes ellers generelt ikke af jernbanesektoren, siger revisorerne. De
konstaterede, at mange infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder er tilbageholdende med
at investere i systemet, fordi det er omkostningskrævende, og de ikke har en individuel business
case.
Det europæiske jernbanetrafikstyringssystem (ERTMS) skal som fælles system erstatte de forskellige
jernbanesignalsystemer i Europa og dermed gøre det muligt at køre tog uhindret gennem forskellige
lande og øge jernbanetransportens konkurrenceevne. Mellem 2007 og 2013 blev der afsat ca.
1,2 milliarder euro fra EU-budgettet til at hjælpe medlemsstaterne med at installere systemet.
Revisorerne vurderede, om systemet var blevet planlagt, udbygget og forvaltet hensigtsmæssigt, og
om der var en individuel business case. De besøgte seks medlemsstater (Danmark, Tyskland,
Spanien, Italien, Nederlandene og Polen), som indgår i de netkorridorer, hvor ERTMS skal være fuldt
udbygget i 2030.
De konstaterede, at den nuværende ringe status for udbygningen hovedsagelig kan forklares med,
at mange infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder har været tilbageholdende med at
investere i det nødvendige udstyr, fordi det er omkostningskrævende, og mange af dem ikke har en
individuel business case. Selv hvis EU-finansieringen bliver forvaltet og målrettet bedre, kan den kun
dække en begrænset del af de samlede installeringsomkostninger.
"Den aktuelle situation indebærer ikke blot risici med hensyn til opfyldelsen af udbygningsmålene
for 2030 og de hidtidige investeringer, men også med hensyn til etableringen af et fælles
jernbaneområde som en af Kommissionens store politiske målsætninger,"
siger Ladislav Balko, det
medlem af Den Europæiske Revisionsret, der er ansvarligt for beretningen.
"Desuden kan
situationen indvirke negativt på jernbanetransportens konkurrenceevne i forhold til vejtransporten."
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Den Europæiske Revisionsrets særberetning om det EU-dækkende jernbanesignalsystem
1799230_0002.png
Du kan finde årsberetningen og pressemeddelelsen, som foreligger på 23 EU-sprog, ved at klikke
her.
Du er velkommen til at kontakte os for yderligere oplysninger om Revisionsrettens arbejde eller til
at besøge vores websted
eca.europa.eu.
Med venlig hilsen
_________________________
Den Europæiske Revisionsret
Direktoratet under Formandens Kontor
Kommunikation og institutionelle forbindelser
[email protected]
eca.europa.eu