Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 297
Offentligt
1890970_0001.png
Aalborg
Trafiksikkerhedsby
Indsatskatalog
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0002.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
Forord
Dette indsatskatalog samler de vigtigste erfaringer, Aalborg Kommune har
gjort sig i forbindelse med Aalborg Trafiksikkerhedsby. ”Danmarks mest tra-
fiksikre skoleby” har været overskriften for projektet og Filstedvejens Skole,
Seminarieskolen og Sct. Mariæ Skole var de tre case-skoler i projektet.
Kataloget opsummerer erfaringer for såvel analysemetoder og de tiltag som er
gennemført på en eller flere af de tre skoler. Overordnet set har samarbejdet
mellem skoler, politi og kommune været afgørende for hele processen. Der er
gennemført en omfattende evaluering, som er dokumenteret i egen rapport.
Analysemetoder er på en skala fra 0 til 5 vurderet i forhold til:
Inddragelse af interessenter
(0 ingen inddragelse, 5 høj grad af inddragelse)
Ressourcer
(0 mange ressourcer, 5 få ressourcer)
Dokumentation
(0 ingen grad af dokumentation, 5 høj grad af dokumentation
Formidling
(0 dårlig metode til formidling, 5 god metode til formidling)
Viden
(0 Ingen viden, 5 meget viden)
Tiltagene er vurderet på en skala fra 0-5 i forhold til:
Trafiksikkerhed – reel trafiksikkerhed
(0 ingen effekt, 5 høj effekt)
Tryghed – oplevet trafiksikkerhed
(0 ingen effekt, 5 høj effekt)
Fremkommelighed
(0 ingen effekt, 5 høj effekt på biler og cyklisters fremkommelighed)
Pris
(0 dyrt tiltag, 5 billigt tiltag)
Signalværdi
(0 ingen signalværdi, 5 høj signalværdi)
Aktiv transport
(0 ingen effekt, 5 høj effekt på flere gående og cyklende)
Rapport:
Copyright:
Dato:
Aalborg Trafiksikkerhedsby
Indsatskatalog
Aalborg Kommune
November 2017
Kontaktperson: Peter Sønderlund, Aalborg Kommune
Kontaktadresse: Aalborg Kommune
By- og Landskabsforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
Telefon 99 31 20 00
Hjemmeside:
www.aalborgkommune.dk
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0003.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
A
ANALYSEMETODER
Indhold
Workshop (skoler/interessenter).....................................
4
Besigtigelse
....................................................................
4
Videooptagelser.............................................................. 5
Dynamiske GoPro-optagelser ........................................ 5
Droneoptagelser af adfærd.............................................
6
Videoanalyse af droneoptagelser ...................................
6
GIS-analyse ....................................................................
7
Interviews med elever.....................................................
7
Forældresurvey ..............................................................
8
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
3
Sammenhængende stisystemer .....................................
9
Omdannede pladser til afsætning og parkering............ 10
Variable hastighedstavler
.............................................
11
Nye cykelbaner og cykelstier ........................................
12
Cykelparkering..............................................................
13
LED-belyste fodgængerfelter........................................
14
Cykling mod ensretningen ............................................ 15
Nedtællingssignaler ......................................................
16
Krydsningshelle ............................................................
17
Hævet flade ..................................................................
18
Hastighedsreducerende tiltag i rundkørsel ...................
19
Cykelscore .................................................................... 20
Evaluering Trafiksikkerhedsby ......................................
21
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0004.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
ANALYSEMETODER
Workshop (skoler/interessenter)
Sådan gjorde vi
Som opstart på trafiksikkerhedspro-
jekterne blev der afholdt en workshop
med deltagelse af repræsentanter fra
elever, forældre og skoleledelse fra
hver af skolerne samt politi og kom-
munen. Projektet blev introduceret,
og de forskellige parter havde heref-
ter mulighed for at give deres input
til, hvad de så som udfordringer ved
netop deres skole med udgangspunkt
i kortmateriale for skolernes nærom-
råde.
Udbytte
Workshops giver stor mulighed for
inddragelse af de involverede parter.
Det betyder, en hurtig indledende
screening af de lokale udfordringer og
problematikker samtidig med en lokal
forankring af projektet.
Læring
Workshops er en god metode til at
inddrage de forskellige interessenter
ifm. sikre skoleveje. Alle bød ind i pro-
cessen, og det kan anbefales at have
alle parter samlet på en gang.
A
ANALYSEMETODER
Inddragelse
Ressourcer
Dokumentation
Formidling
Viden
Workshop (skoler/interessenter)
Workshop.
Seminarieskolen
Sct. Mariæ Skole
Filstedvejens Skole
Besigtigelse
Seminarieskolen
Sct. Mariæ Skole
Filstedvejens Skole
Besigtigelse
Sådan gjorde vi
Projektgruppen bestående af skolen,
kommunen, COWI, og i nogle tilfælde
også politiet foretog en besigtigelse af
skolevejene ved skolerne.
Besigtigelserne tog udgangspunkt
i skolernes nærområde. De lokale
udfordringer og problematikker indgik
som en del af besigtigelserne. Fotos
og notater blev brugt til dokumenta-
tion.
Udbytte
En fysisk besigtigelse, gerne indled-
ningsvist med de involverede parter,
sikrer en fælles forståelse af udfor-
dringer og medvirker til at skitsere det
forestående projektforløb.
Læring
Det er vigtigt, at gennemføre besigti-
gelserne tidligt i forløbet, da det sæt-
ter fælles rammer for de udfordringer,
som der er fokus på i et projekt med
sikre skoleveje.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0005.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
ANALYSEMETODER
Videooptagelser
Sådan gjorde vi
I forbindelse med besigtigelserne
blev der optaget video af relevante
observationer ved brug af stationære
optagelser i gadeplan. Der var særligt
fokus på at foretage videooptagelser
ved Sct. Mariæ Skole, hvor det ikke
var muligt at foretage droneoptagelser
som dokumentation.
Optagelserne blev desuden brugt som
dokumentation af effekter. Ved krydset
Riishøjsvej/Hadsundvej sås det eksem-
pelvis tydeligt, at afmærkningen virkede.
Udbytte
Videooptagelserne supplerede besigti-
gelserne med henblik på at dokumen-
tere relevante observationer, herunder
omfanget af bilkørsel ved afsætnings-
plads og tilbagestuvning af biler til det
overordnede vejnet. Videooptagelser
var desuden anvendelige i forhold til
formidling af problemstillinger.
Læring
Efterbehandling af data kan være me-
get tidskrævende. Som supplement til
besigtigelser er det et godt værktøj.
A
ANALYSEMETODER
Inddragelse
Ressourcer
Dokumentation
Formidling
Viden
Videooptagelser
Videodokumentation af højresvingsshunt ved Riishøjsvej.
Seminarieskolen
Sct. Mariæ Skole
Filstedvejens Skole
Dynamiske GoPro-optagelser
Seminarieskolen
Sct. Mariæ Skole
Filstedvejens Skole
Dynamiske GoPro-optagelser
Sådan gjorde vi
Mellem 6 og 11 elever ved hver skole
blev udvalgt til at optage deres vej
til skole med et kamera på deres cy-
kelhjelme eller på deres hoveder for
fodgængeres vedkommende.
Udbytte
Optagelserne gav et unikt og nyt ind-
blik i elevernes oplevelser af trafikken
på skolevejen. Optagelserne fra cykli-
ster har givet eksempler på flere situa-
tioner, hvor cyklister enten selv agerer
uhensigtsmæssigt eller må tilpasse
sig som konsekvens af medtrafikan-
ters uhensigtsmæssige adfærd.
Læring
Dynamiske optagelser kan med fordel
benyttes til adfærdsstudie og dermed
som en stikprøve. Det har vist sig, at
optagelser med cyklister giver langt
de mest interessante erfaringer, idet
fodgængerne kun i begrænset omfang
blander sig med den øvrige trafik.
Ressourceforbruget til at gennemføre
optagelser og efterbehandlingen af
data overstiger dog udbyttet af ana-
lysemetoden.
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0006.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
ANALYSEMETODER
Droneoptagelser af adfærd
Sådan gjorde vi
En helikopterdrone med kamera optog
en højopløselig film af trafikken om-
kring to af skolerne fra 30-40 m højde.
Optagelserne gav mulighed for at
identificere og gense situationer og
dermed
identificere problemstillinger i
områder,
som der ikke indledningsvist
var fokus på. Videoerne blev desuden
præsenteret for skolebestyrelsen på
skolerne.
Udbytte
Droneoptagelser giver et grundigt og
unikt overblik over trafikafviklingen i
nærområdet omkring skolen, hvor det
er muligt at observere mange trafikan-
ter og flows samt samspil og konflikter
trafikanterne imellem. Optagelserne
giver god dokumentation af forholde-
ne og er ideelle til formidling overfor
elever, skolebestyrelse mv., da de er
let forståelige og overbevisende.
Droneoptagelserne gav en positiv
synlighed omkring projektet som en
ny og anderledes analysemetode.
Læring
Droneoptagelser anbefales ved fremti-
dige skolevejsanalyser gennemført på
et tidligt stadie af analysen. Optagelse
A
ANALYSEMETODER
Inddragelse
Ressourcer
Dokumentation
Formidling
Viden
med drone kan alternativt erstattes
med optagelse fra en tilsvarende høj
placering, f.eks. en nærtliggende byg-
ning.
Droneoptagelser af adfærd
Seminarieskolen
Analyseværktøj der viser trafikantarters bevægelser.
Filstedvejens Skole
Videoanalyse af droneoptagelser
Seminarieskolen
Filstedvejens Skole
Bilister
Cyklister
Fodgængere
Videoanalyse af droneoptagelser
Sådan gjorde vi
Droneoptagelserne var genstand for
videoanalyser ved brug af softwaren
Data From Sky, hvor trafikanter, som
bevæger sig, trackes. Ved denne
tracking blev trafikarterne opdelt og
vi kunne se, hvor børnene krydsede
vejen, de primære ruter i nærområdet,
tælle trafikanterne og måle deres ha-
stighed m.m. Videoanalyserne blev
benyttet både ved projektets start og
ved evaluering af initiativernes effekt.
Udbytte
Videoanalyserne med brug af Data
From Sky blev anvendt til at danne et
godt overblik fra droneoptagelserne
og dermed som et værdifuldt input
i den indledende fase, hvor udfor-
dringerne blev identificeret. Metoden
fungerede desuden til at formidle
problemstillinger i dialog med skoler-
ne. De var desuden værdifulde som
dokumentation for effekt af tiltagene
og er blevet brugt til at fortælle om tra-
fiksikkerhedsbyen i faglige fora og på
konferencer.
Læring
Videoanalyser er et rigtigt godt ana-
lyse- og formidlingsværktøj. Brugen
af Data From Sky erstatter ikke en
gennemgang af videooptagelserne,
men kan hjælpe til at begrænse grun-
digheden af gennemgangen.
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0007.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
ANALYSEMETODER
GIS-analyse
Sådan gjorde vi
Elevernes bopæl, skolens placering
og det eksisterende vej- og stinet var
input til en GIS-analyse som kortlagde
den korteste rute til skole. Denne type
rutekortlægning bygger på antagelser
om, at den korteste rute er den mest
attraktive rute og derfor den, der be-
nyttes.
Ud fra kortlægningen blev ruter ud-
peget med angivelse af nødvendige
tiltag for sikre skoleruter.
Udbytte
Ved større datamængder kan GIS
med fordel anvendes til at aggregere
data og skabe overblik.
GIS-analysen gav på kort tid nogle
indikationer af de vigtigste oplande for
skolerne og pegede på udfordringer i
skolernes nærområde. GIS-analyser
er således et effektivt værktøj, som
supplerer de øvrige analysemetoder
og er blandt andet meget mindre res-
sourcetung end skolevejsanalyser,
hvor børn skal udpege den rute de
kører til skole.
Læring
Vigtigt at GIS-analyser ikke står alene,
men suppleres med fx. besigtigelser
og dialog med skolerne. Hermed op-
nås lokal information om eksempelvis
smutveje, som ikke fremgår af infor-
mationer om vej- og stinettet.
A
ANALYSEMETODER
Inddragelse
Ressourcer
Dokumentation
Formidling
Viden
GIS-analyse
Seminarieskolen
Sct. Mariæ Skole
Analyseværktøj der viser trafikantarters bevægelser.
Filstedvejens Skole
Interviews med elever
Seminarieskolen
Sct. Mariæ Skole
Interviews med elever
Sådan gjorde vi
Der blev gennemført fokusgruppe-
interviews med seks-otte elever i
5.-7. klasse for hver af de tre skoler.
Grundlaget var en række hypoteser
om årsager til adfærd i trafikken, her-
under valg af rute og transportmiddel
baseret på de indledende analyser.
Hypoteserne blev søgt afdækket i
hver af grupperne.
Skolepatruljer blev interviewet om de-
res oplevelse af de gennemførte tiltag.
Udbytte
Interviewene gav et interessant indblik
i, hvordan elever betragter trafiksitu-
ationer, og ikke mindst hvordan de
på et ofte lavpraktisk niveau tænker
oplagte løsninger. Eleverne var i
stort omfang i stand til at analysere
sig frem til mange af de samme pro-
blemstillinger, som var blevet udpeget
gennem besigtigelserne. Interviewene
viste endvidere, at eleverne besidder
vigtig information om deres skoleveje,
som kun vanskeligt kan fremskaffes
med andre metoder.
Skolepatruljerne gav i interviewene en
god indsigt i de lokale forhold omkring
skolerne.
Læring
Der er en stor gevinst ved at bruge
fokusgruppeinterview til at opnå viden
Filstedvejens Skole
om skolevejen og samtidig inddrage
eleverne direkte. Metoden forudsætter
klare rammer, herunder en planlagt
interviewguide for at undgå et diffust
resultat.
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0008.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
ANALYSEMETODER
Forældresurvey
Sådan gjorde vi
Der blev gennemført en forældresur-
vey i form af en elektronisk spørge-
undersøgelse blandt forældrene på
skolerne inden og efter ændringerne
på skolevejen. De omhandlede især
forældrenes indflydelse på elevernes
valg af transportmiddel og rute, kørsel
af børn til skole i bil, adfærd samt en
konkret udpegning og vurdering af
skoleruter samt i eftersurveyen en
vurdering af de gennemførte tiltag.
Sikre skoleruter udpeget gennem ind-
ledende analyser dannede grundlag
for forældrenes vurdering af sikker
skolevej i surveyene. Skolerne formid-
lede et link til surveyen ved brug af
Forældreintra og for at styrke deltagel-
sen blev der udlovet biografbilletter.
Udbytte
Forældresurveyene sikrede inddra-
gelse af forældrene og gav et indblik i
forældrenes indflydelse på elevernes
rute- og transportmiddelvalg samt
viden om, hvornår eleverne i højere
grad selv bestemmer rutevalg, og
hvordan de transporterer sig til skole.
Derudover har mange forældre vær-
difuld viden omkring udfordringer og
forslag til forbedringer af specifikke
lokaliteter, idet de jævnligt færdes i
området. Sikre skoleruter udpeget i de
indledende analyser var vanskelige
at bruge som grundlag for en konkret
vurdering fra forældrenes side og gav
ikke det ønskede udbytte.
Læring
For at holde ressourceforbruget nede
skulle forældrene tage udgangspunkt i
A
ANALYSEMETODER
Inddragelse
Ressourcer
Dokumentation
Formidling
Viden
foruddefinerede ruter baseret på GIS-
analyse. Disse ruter blev lidt for gene-
relle. Fremadrettet kan det udnyttes
at den teknologiske udvikling nu bety-
der at det med lavt ressourceforbrug
er muligt at indsamle og behandle
input om individuelt indtegnede ruter
og konfliktpunkter.
Meget vigtigt at skolen er afsender på
undersøgelsen og bakker den op.
Forældresurvey
Seminarieskolen
Sct. Mariæ Skole
Filstedvejens Skole
Hvad er din oplevelse af
de gennemførte tiltag i forhold til sikker skolevej
Procent
100
90
80
Vurdering af egen og andres kørsel – Samlet
Procent
60
50
40
30
20
10
0
70
60
50
40
30
20
10
0
Meget
ansvarlig
Ansvarlig
Uansvarlig
Meget
Kommer aldrig
uansvarlig
på skolen
om morgenen
Andres kørsel
Egen kørsel
Filstedvejens Skole
Sct. Mariæ Skole
Seminarieskolen
Meget mere usikker
Mere usikker
Ingen forskel
Mere sikker
Meget mere sikker
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0009.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Sammenhængende stisystemer
Projektets indhold
På Seminarieskolen og Filstedvejens
Skole er der etableret en ny sti i kan-
ten af en parkeringsplads med henblik
på at nedbringe andelen af børn, der
kører på tværs af parkeringspladsen
med deraf følgende konfliktrisiko.
Ved Filstedvejens skole var det des-
uden vigtigt at skabe bedre sammen-
hæng til området vest for Hadsundvej
ved forbedringer frem mod krydset
Riishøjsvej/Hadsundvej. Der er tale
om en opdeling i en ligeud- og højre-
svingsbane 10-15 m før shunten.
Effekt
Børnene på Seminarieskolen og
Filstedvejens Skole bruger i langt
overvejende grad de nye stier el-
ler fortovet i tilknytning hertil efter
ændringerne og dermed er konfliktrisi-
koen nedbragt.
Ved den nye udformning ved højre-
svingsshunten bliver børnene nu i
mindre grad trængt op mod det signal-
regulerede kryds. De højresvingende
holder i højere grad til højre, mens de
ligeudkørende undgår en sen konflikt
ved at holde sig i venstre side af cy-
kelstien.
Anbefaling
Det anbefales, at det sikres, at fod-
gængere og cyklister har mulighed for
at komme til skolens indgang/cykel-
parkering konfliktfrit i forhold til par-
kerende biler, busser mv. Tilsvarende
bør stier overvejes i de tilfælde, hvor
cyklister kan benytte fortov som gen-
vej.
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
Sammenhængende stisystemer
Seminarieskolen
Filstedvejens Skole
Ny sti ved Seminarieskolen.
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0010.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Omdannede pladser til
afsætning og parkering
Projektets indhold
På Seminarieskolen er en eksiste-
rende grusparkeringsplads ombygget
med en bedre udnyttelse af arealet,
parkeringsrestriktion på halvdelen af
pladserne og suppleret med en afsæt-
ningslomme, hvor ud- og indstigning
er tilladt.
Ved Sct. Mariæ Skole blev en plads
tidligere udformet dels som parke-
ringsplads og dels som afsætnings-
plads ombygget med henblik på at
reducere genvejskørsel, trængsel og
konflikter.
Ved Filstedvejens Skole blev der
både arbejdet med at flytte parkering
til nærliggende parkeringsplads, ved
at etablere flere parkeringspladser
og samtidig ændre udformningen på
pladsen foran skolen, hvor der tid-
ligere var en stor sammenblanding
af biler, cyklende og gående. Der er
nedlagt parkeringspladser, ændret
vigepligt og ensretning, etableret
afsætningspladser og indført parke-
ringsrestriktion.
Effekt
Den omdannede p-plads på
Seminarieskolen løser udfordringerne
med mange konfliktfyldte manøvrer,
herunder cyklister og fodgængere, der
krydser hen over p-pladsen, kaotiske
trafikforhold og dårlig oversigt.
Den nye udformning af afsætnings-
pladsen ved Sct. Mariæ Skole betyder
at afsætningslommen benyttes meget
mere end tidligere og at konflikter mel-
lem trafikanttyper er reduceret.
Den nye parkering ved kulturhuset
nær Filstedvejens Skole viste ved en
tælling en høj udnyttelse, og foræl-
drene oplever, at det har forbedret
trafiksikkerheden på skolevejen.
Droneoptagelser viser, at langtids-
parkering foran skolen er fjernet,
uhensigtsmæssig bakkemanøvrer er
fjernet, og indretningen generelt bety-
der, at pladsen i højere grad benyttes
til afsætning end parkering.
Anbefaling
I forbindelse med omdannelse af for-
og p-pladser anbefales det at sikre, at
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
adgangen hertil ikke giver anledning
til konflikt med de lette trafikanters
adgang til skolen. Derudover er det
gavnligt at ensrette pladserne, så bak-
kemanøvrer minimeres. Derved høj-
nes såvel trafiksikkerhed som tryghed.
Etablering af afsætningspladser og
-lommer kan overvejes afhængig af
den konkrete trafiksituation. Disse
kan eksempelvis etableres som en
reserveret del af en for- og p-pladser.
Det anbefales at etablere parkering
lidt væk fra skolen. Dog er det vigtigt,
at der herfra er gode stiadgange til
skolen.
Omdannede pladser
til afsætning og parkering
Seminarieskolen
Sct. Mariæ Skole
Filstedvejens Skole
Indretning af forplads ved Filstedvejens Skole.
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0011.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Variable hastighedstavler
Projektets indhold
Ved Seminarieskolen er der på Mylius
Erichsens Vej etableret variable has-
tighedstavler, som i tidsrummet op til
skolestart (kl. 8:15) nedsætter den
tilladte hastighedsgrænse til 30 km/t.
Der var i forvejen en 40 km/t vejleden-
de hastighedszone.
Effekt
Ved Seminarieskolen sænkes hastig-
heden fra ca. 37 km/t til 31,9 km/t i
den periode, hvor tavlerne er i funkti-
on. En tilsvarende måling før tavlerne
blev opstillet, viste at bilerne allerede
sænker hastigheden ud for skolen
ved elevernes mødetid om morgenen.
Den registrerede hastighed sænkes
fra 36,3 til 32,0 km/ i samme tids-
perioden som de variable tavler er i
funktion.
Selvom det derfor ikke dokumenteres
at have en målbar effekt på hastig-
heden ved skolen, opnås en bedre
synlighed af at det er skolevej og
dermed opnås en øget opmærksom-
hed. Hovedparten af de, der færdes
omkring skolerne ved mødetid oplever
således også, at de variable hastig-
hedstavler medfører nedsat hastighed
Anbefaling
Til trods for at der ikke er dokumen-
teret en målbar effekt af de variable
hastighedstavler anbefales disse alli-
gevel på strækninger omkring skoler.
Effekten vurderes at kunne være stør-
re ved andre skoler med andre lokale
forhold, ligesom evalueringen viser at
det hastigheden opleves reduceret.
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
Variable hastighedstavler
Seminarieskolen
Variabel hastighedstavle på Mylius Erichsens Vej.
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0012.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Nye cykelbaner og cykelstier
Projektets indhold
På Mylius Erichsens Vej ved
Seminarieskolen er der etableret
smalle cykelbaner for at forbedre cyk-
listernes tryghed.
Ved Filstedvejens Skole er der
etableret enkeltrettede cykelstier på
Filstedvej. Disse stier er koblet med
det nye stisystem langs parkerings-
pladsen. Eleverne kan hermed gå
eller cykle til skole uden konflikt med
biler, der sætter børn af på afsæt-
ningspladsen foran skolen.
Effekt
Cykelbanerne ved Seminarieskolen
kan ikke påvise en trafiksikkerheds-
mæssig effekt. Tiltaget medvirker dog
til at flere cykler, da forældrene angi-
ver, at cykelbanen har stor betydning
for, hvorvidt de vil lade barnet cykle til
skole.
Ved Filstedvejens Skole er andelen,
der benytter stien langs parkerings-
pladsen steget fra 69% til 83% i
forbindelse med etablering af cykel-
stier. Konfliktrisikoen ved skolens
indkørslen er således reduceret. Hertil
kommer, at det på hele strækningen
er mere trygt at cykle for børn og at
forældrene dermed i højere grad vil
lade deres børn cykle i skole.
Anbefaling
Eftersom cykelstier og cykelbaner i
skolernes nærområde har stor be-
tydning for forældrenes tryghed ved
at lade deres barn cykle til skole,
anbefales det at anlægge disse med
henblik på at få flere børn til at cykle
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
Nye cykelbaner og cykelstier
Seminarieskolen
Filstedvejens Skole
til skole og dermed også medvirke til
færre biler på skolevejene.
Cykelbaner på Mylius Erichsens Vej.
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0013.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Cykelparkering
Projektets indhold
Der er etableret ny overdækket cykel-
parkering til Filstedvejens Skole umid-
delbart nedenfor en fodgængerbro
over en af Aalborgs indfaldsveje. Før
stod cykler tilfældigt parkeret i områ-
det. I tilknytning til anlægget er også
etableret en servicestation med bl.a.
luftpumpe.
Effekt
Ved besigtigelser er det konstateret,
at den nye cykelparkering bliver an-
vendt, og at der ikke længere står cyk-
ler parkeret på færdselsarealet.
Anbefaling
Arealer, der ønskes benyttet til cykel-
parkering, bør altid suppleres med cy-
kelstativer og evt. afgrænsning af det
område, der ønskes benyttet til par-
kering. Ved skoler med flere, spredte
adgangsveje anbefales det at etablere
cykelparkering på udvalgte, egnede
placeringer. Disse placeringer skal
ikke give anledning til omvejskørsel
eller efterfølgende stor gangafstand.
God kvalitet på cykelstativer m.m.
betyder, at cyklisterne føler sig mere
værdsat og dermed øger motivationen
for at cykle.
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
Cykelparkering
Filstedvejens Skole
Cykelparkering ved Ullavej.
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0014.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
LED-belyste fodgængerfelter
Projektets indhold
Ved Seminarieskolen og Filstedvejens
Skole er der etableret et nyt fod-
gængerfelt, som er suppleret med
LED- belysning. Fodgængerfelterne er
begge steder etableret på en hævet
flade. Fodgængerfelterne skulle samle
fodgængerkrydsningerne i ét punkt og
LED-belysningen synliggøre fodgæn-
gerfelterne.
Effekt
Henholdsvis 61% og 75% af kryds-
ningerne ved Seminarieskolen og
Filstedvejens Skole sker i det nye fod-
gængerfelt. Krydsningen er således
mere samlet end inden fodgængerfel-
terne blev etableret.
Der er en udbredt opfattelse af, at de
LED-belyste fodgængerfelter øger
synligheden betydeligt sammenholdt
med traditionelle fodgængerfelter.
Blandt andet føler skolepatruljen sig
respekteret. Ved at holde de to stræk-
ninger op mod en referencestrækning
har dette imidlertid ikke kunne påvises
ved at flere standser ved passage i
dagslys.
Anbefaling
Det anbefales, at det altid er entydigt,
hvor eleverne skal krydse veje nær
skolen. Etablering af fodgængerfelter
giver dertil skolepatruljen mulighed
for at hjælpe usikre elever over vejen.
En skolepatrulje ved fodgængerfeltet
tyder på at have en positiv effekt på
antallet af biler, der standser. Det an-
befales at kombinere fartdæmpning
og fodgængerfelt for at opnå den bed-
ste effekt.
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
LED-belyste fodgængerfelter
Seminarieskolen
Filstedvejens Skole
Fodgængerfelt ved Filstedvejens Skole med LED-belysning.
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0015.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Cykling mod ensretningen
Projektets indhold
Valdemarsgade, som leder frem til én
af indgangene til Sct. Mariæ Skole, er
ensrettet. For at forbedre adgangen til
skolen og forbedre trafiksikkerheden
for dem, der allerede ulovligt cyklede
mod ensretningen, blev cyklister und-
taget fra ensretningen i gaden.
Til at understøtte undtagelsen blev der
etableret cykelbane i østgående ret-
ning og parkering blev flyttet fra nord-
siden til sydsiden af Valdemarsgade.
De nye parkeringsforhold skulle for-
bedre oversigtsforholdene for trafikan-
ter fra tilstødende veje.
Effekt
Videoregistreringer viste, at ikke
alle havde vænnet sig til at der var
modkørende cyklister, ligesom kun
godt halvdelen af forældrene havde
bemærket, at det var blevet tilladt at
cykle mod ensretningen. Generelt er
tilbagemeldingen fra forældrene imid-
lertid, at de oplever, at tiltaget forbed-
rer trafiksikkerheden på skolevejen.
Anbefaling
På skoleveje, hvor cyklister trodser
ensretningen eller anvender fortovet,
bør det overvejes at undtage cyklister
og om muligt etablere cykelbane samt
skilte tydeligt. Dette tiltag vil forbedre
fremkommeligheden for cyklisterne,
da det nu er lovligt at anvende korte-
ste vej til skole og motivere flere til at
cykle.
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
Cykling mod ensretningen
Sct. Mariæ Skole
Cykling mod ensretning i Valdemarsgade.
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0016.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Nedtællingssignaler
Projektets indhold
I krydset Hadsundvej/Filstedvej er
der etableret nedtællingssignaler
i fodgængerfelterne på tværs af
Hadsundvej. Signalet er trafikstyret og
nedtællingssignalet kan slukke, hvis
hovedsignalets forlængelse aktiveres.
Nedtællingssignalet er placeret i de to
fodgængerfelter over Hadsundvej.
Effekt
Der er gennemført interview blandt
fodgængere i krydset Hadsundvej/
Filstedvej. Disse indikerer, at ned-
tællingssignalerne har en begræn-
set effekt i forhold til i højere grad
at overholde signalet. 89% angav
imidlertid at det i nogen eller stor
grad var en hjælp for fodgængere.
En supplerende videoanalyse under-
støtter svarene fra stopinterviewene,
idet mange påbegynder krydsning før
signalet viser grønt. Der er ikke fore-
taget en før-analyse, så det er uvist,
om adfærden er ændret til det bedre.
Undersøgelser viser at det opleves
som en serviceopgradering for de
gående trafikanter og en forbedring
af trygheden. Det kan betyde, at flere
børn kommer til at gå i skole.
Anbefaling
Der er på baggrund af analysen ikke
fundet grundlag for at konkludere,
at etablering af nedtællingssignaler
højner trafiksikkerheden eller påvirker
adfærden, men det opleves som en
forbedring for fodgængere. På den
baggrund kan nedtællingssignaler
være en god idé.
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
Nedtællingssignaler
Filstedvejens Skole
Nedtællingssignal i krydset Hadsundvej/Filstedvej.
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0017.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Krydsningshelle
Projektets indhold
På Hadsundvej er der mellem Eriksvej
og Gormsvej etableret ny krydsnings-
helle. Hellen har til formål at give fod-
gængere og cyklister et støttepunkt,
så krydsningen af Hadsundvej kan
ske i to tempi især i morgen- og efter-
middagsspidsperioderne, hvor trafik-
mængderne er store.
Effekt
Registreringer viser, at cirka en
tredjedel af de krydsende anvender
krydsningshellen. På trods af, at man-
ge krydsninger sker uden for hellen,
så har midterheller typisk en positiv
trafiksikkerhedsmæssig effekt, bl.a.
en hastighedsdæmpende effekt for
biltrafikken.
Der er registreret flest krydsende
fodgængere i krydsningshellen om
morgen mellem 8 og 8.30. Det vil sige
at det ikke er skoleelever, der er pri-
mære brugere af hellen.
Anbefaling
Til trods for at mange krydsninger sker
uden for hellen anbefales det også
fremadrettet at etablere krydsnings-
heller på lokaliteter med krydsende
trafik, da de er et godt tilbud til de
mest utrygge trafikanter og dermed vil
det medvirke til en tryg skolevej.
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
Krydsningshelle
Filstedvejens Skole
Krydsningshelle på Hadsundvej.
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0018.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Krydsningspunkt og fartdæmpning
Projektets indhold
I krydset Sohngårdsholmsvej/
Umanakvej er der etableret en hævet
flade med rød belægning. Krydset er
udpeget som sort plet som følge af
det historiske uheldsbillede. Desuden
er der konstateret mange tilfældige
krydsninger af Sohngårdsholmsvej
på en længere strækning. Tiltaget
har til formål at nedbringe andelen af
tilfældige krydsninger, så fodgængere
i stedet benytter fodgængerfeltet, og
hastigheden sænkes.
Effekt
Resultater fra både en manuel regi-
strering og droneoptagelser viser, at
størstedelen af krydsningerne foregår
enten i fodgængerfeltet eller i hellen.
Formålet med etablering af hævet fla-
de på Sohngårdsholmsvej er opfyldt.
Dog findes ikke en tilsvarende før-må-
ling til sammenligning.
Anbefaling
Det anbefales at etablere en hævet
flade, eksempelvis i kombinations
med et fodgængerfelt og/eller støt-
tehelle, idet der opnås en hastig-
hedsreducerede effekt for biltrafikken
mens antallet af tilfældige krydsninger
reduceres.
Yderligere tiltag kan med fordel etab-
leres for at reducere antallet af tilfæl-
dige krydsninger. Det kan eksempel-
vis være buske eller farvet asfalt som
giver en visuel kørebaneindsnævring,
hvilket ofte har en positiv påvirkning
på bilernes hastighed. Det bør dog
kun bruges hvor der er behov for en
særlig opmærksomhed.
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
Hævet flade
Seminarieskolen
Hævet flade i krydset Sohngårdsholmsvej/Umanakvej.
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0019.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Hastighedsreducerende tiltag i rundkørsel
Projektets indhold
I krydset Riishøjsvej/Petersborgvej
er rundkørslen ombygget for at imø-
dekomme borgere og skoleelever,
der oplever rundkørslen som utryg
bl.a. på grund af for høj hastighed på
indkørende biler og cykler samt dårlig
oversigt mellem rundkørslens ben.
Ombygningen har omfattet etablering
af overkørselsarealer om midterøen
og i tilslutningsbuen i alle vejgrene for
at dæmpe bilers og cyklisters indkø-
rende og udkørende hastighed.
Effekt
I forbindelse med en trafiksikkerheds-
revision er det vurderet, at de gen-
nemførte tiltag i stor udstrækning har
medvirket til at nedsætte hastigheden
i rundkørslen. Hastigheden kan for-
venteligt nedsættes yderligere ved at
øge højden af midterøen.
Anbefaling
På strækninger med betydelig cy-
keltrafik anbefales det at være særligt
opmærksom på den geometriske ud-
formning af rundkørsler. Ligeledes bør
det undersøges nøje, om oversigtsfor-
holdene er for gunstige, da dette kan
medføre høje hastigheder gennem
cirkulationsarealet.
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
Hastighedsreducerende
tiltag i rundkørsel
Filstedvejens Skole
Hastighedsreducerende tiltag i rundkørsel Riishøjsvej/Petersborgvej.
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0020.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Cykelscore
Projektets indhold
Cykelscore-tiltaget havde et todelt
mål. Dels at måle effekt ift. flere cyk-
lende som følge af tiltag i trafiksikker-
hedsbyen og dels en kampagne som
skulle få flere børn til at cykle til de tre
skoler. Cykelscore er et koncept, hvor
cyklister med en påsat chip kan optje-
ne point ved at blive registreret ved et
checkpoint. Ved hver af skolerne blev
der opstillet mellem én og tre fysiske
checkpoints, ligesom der er definere i
alt ni såkaldt virtuelle checkpoints. En
stor del af kampagnen består af kon-
kurrencer, hvor der uddeles præmier
i forskellige alderskategorier, ligesom
der er udsendt nyhedsbreve til delta-
gerne.
Effekt
I alt 413 elever deltog i kampagnen
og cyklede i alt ca. 27.500 ture i pe-
rioden maj 2015-marts 2016, hvoraf
ca. 17.000 ture er cyklet til skole. Den
varige effekt af kampagnen er ukendt,
ligesom det er usikkert hvor mange af
chippene som blev på cyklerne.
Det viste sig at være svært at anven-
de data fra cykelscore til evaluering.
Anbefaling
Det er en god idé at gennemføre en
kampagne for mere aktiv transport
sammen med et trafiksikkerheds-
projekt, ligesom det at gennemføre
en kampagne, der har fokus på et
længere forløb er en fordel. Konceptet
er dog relativt omkostningstungt i
T
TRAFIKSIKKERHEDSFREMMENDE TILTAG
Trafiksikkerhed
Tryghed
Fremkommelighed
Pris
Signalværdi
Aktiv transport
Cykelscore
Seminarieskolen
både anskaffelse og drift. Det gælder
særligt hvis projektet ønskes i større
skala.
Sct. Mariæ Skole
Filstedvejens Skole
20
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0021.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
Samlet vurdering
Aalborg Kommune har ønsket at opnå følgende med
Aalborg Trafiksikkerhedsby:
Afprøve analysemetoder
Afprøve fysiske løsninger, som skal bidrage med ny
viden samt skabe øget trafiksikkerhed og tryghed.
Kommunen ønskede at afprøve nye, innovative tiltag
kombineret med mere kendte initiativer.
Som resultat heraf at øge antallet af elever til fods
eller på cykel både for at reducere antallet af biler ved
skolerne og for at øge børnenes generelle sundhed.
Udvikle koncept for trafiksikre skoler med fokus på
bløde trafikanter i det fremtidige arbejde ved kommu-
nens skoler.
21
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0022.png
AALBORG TRAFIKSIKKERHEDSBY – INDSATSKATALOG
Erfaringer
Aalborg Kommune har gennem projektet opnået en
række gode erfaringer både med hensyn til analyse og
fysiske anlæg:
Inddragelse af en bred skare af aktører på tidligt tids-
punkt giver god basis for projekt. Sætter fokus på de
vigtigste udfordringer, og den øvrige analyse kan der-
for målrettes optimalt.
Droneflyvning: Har været meget anvendelig til efter-
visning af brugernes analyse. Samtidig meget effektiv
til illustration og dokumentation.
Adskillelse af trafikanttyper i skolernes nærområder.
Særligt bløde trafikanter ledes uden om afsætnings-
og parkeringsproblemer. Der er også opnået succes
med fokus på fodgængersikkerhed fra afsætningssted
til selve skolen.
Samling af krydsninger et enkelt sted – om muligt
med skolepatrulje.
Kombination af cykelkampagne sideløbende med
etablering af gode forhold for cyklisterne.
Fremtidigt koncept
Aalborg Kommune ønsker fremadrettet løbende at
forbedre forholdene for bløde trafikanter ved skoler-
ne. Det er planen at basere dette arbejde på følgen-
de principper med udgangspunkt i erfaringerne fra
Trafiksikkerhedsbyen:
Analyse koncentreres om besigtigelse, aktørind-
dragelse og droneflyvning eller videooptagelse.
Suppleret med analyse af traditionelle fakta som tra-
fikmålinger og ulykkestal.
Sikring af bløde trafikanter ved hjælp af fortov og stier
uden om afsætningsområder.
30 km/t lokal hastighedsbegrænsning og fartdæmp-
ning ved skolen suppleret med A32 symboler på
kørebanen for at tydeliggøre årsagen til den lave ha-
stighedsgrænse.
Etablering af et samlet krydsningspunkt. Hvis der er
skolepatrulje ved en større vej understøttes deres ar-
bejde med fodgængerfelt på hævet flade.
Gode cykelparkeringsfaciliteter.
22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Afslutningsrapporten fra Aalborg Trafik-sikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1890970_0023.png
Aalborg Kommune
By- og Landskabsforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
Telefon 99 31 20 00
www.aalborgkommune.dk