Side 1 af 7
4. maj 2018
Dok. 176460
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Transport, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Replik fra Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænk til Transportministeriets evaluering af
Passagerpulsen
Nedenstående er Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænks svar på kritikken fremført i Transportministeriets
evaluering af Passagerpulsen - en evaluering, vi ikke har været bekendt med. Ministeriets evaluering er
udarbejdet sideløbende med den i kommissoriet for Passagerpulsen fastlagte projektevaluering gennemført
af COWI i efteråret 2017 (offentliggjort i januar 2018, se vedlagte bilag), som på baggrund af interviews med
trafikselskaber, pendlerrepræsentanter og interesseorganisationer overordnet konkluderede, at
Passagerpulsen opfyldte stort set alle succeskriterier og fungerer som passagerernes uvildige talerør, men
også at det er ”svært at forvente tydelige resultater og forandringer i et treårigt tidsperspektiv
(Passagerpulsens foreløbige levetid i efteråret 2017) inden for den kollektive trafik.” Evalueringen beskrev
også, hvordan nogle selskaber oplevede Passagerpulsens kommunikation i pressen som konfrontatorisk.
Overordnet var konklusionerne i den uvildige evaluering fra COWI følgende:
Passagerpulsen opfylder i høj grad succeskriterierne, bortset fra ét - målet om kendskabsgrad, der
kun er delvist opfyldt.
Der er generelt stor tilfredshed med Passagerpulsens interessevaretagelse og samarbejdet med
passagerer, pendlerrepræsentanter og interesseorganisationer i Interessentforum.
Passagerpulsens analyser og undersøgelser har samlet set bidraget til at kvalificere debatten om den
kollektive trafik.
Passagerpulsens indsats i konkrete sager, som f.eks. cykelparkering ved stationer,
informationsniveau ved forsinkelser og uklare takstforhold fremhæves af branchens aktører og især
af passagerrepræsentanter som relevant og vigtig.
Passagerpulsens bidrag til at skabe konkrete forandringer i den kollektive trafik er hidtil begrænset i
omfang, da ændringer i den kollektive transport tager tid at gennemføre.