PRESSEMEDDELELSE
DEPARTEMENTET
Dato:
4. maj 2018
2017-409
Henvendelse
Mia Josiassen
Pressechef
Telefon 72267075
www.trm.dk
Ekspertudvalg: Fair og lige konkurrence i havnesektoren
Et enigt ekspertudvalg har færdiggjort deres anbefalinger til en revision af
havneloven. Udvalget anbefaler, at kommercielle aktiviteter i de større
offentligt ejede erhvervshavne adskilles fra den offentlige
infrastrukturopgavevaretagelse med en ny, todelt aktieselskabsmodel.
Hermed skal der ifølge udvalget skabes fair og lige konkurrence og
overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler på havneområdet.
Ekspertudvalget blev nedsat i 2017 af transport-, bygnings- og boligminister
Ole Birk Olesen for at give anbefalinger til en revision af den nuværende
havnelov. Udvalget har haft deltagelse af eksperter inden for jura, økonomi,
statsstøtteregler mm. samt repræsentation fra havnene og de private
virksomheder på havnene.
Udvalget har i arbejdet haft fokus på, at konkurrencen mellem offentlige og
private virksomheder i havnesektoren skal ske på fair og lige vilkår, herunder
forslag til klare spilleregler for forholdet mellem kommuner, havne og de
private virksomheder på havnene.
Det anbefales, at større offentligt ejede erhvervshavne som udgangspunkt
fremover organiseres i to aktieselskaber, hvor den offentlige opgavevaretagelse
vedrørende havneinfrastruktur placeres i et
infrastrukturaktieselskab.
Havneinfrastruktur omfatter havnearealer med spor, veje, kajpladser, kajmure,
moler og dækkende værker, indre bassiner m.m. Hvis havnen ønsker at
varetage kommercielle aktiviteter, skal disse samles i et
suprastrukturaktieselskab. Suprastruktur omfatter blandt andet pakhuse,
terminalbygninger, kraner, mobilt udstyr til levering af transportrelaterede
havnetjenester m.m.. Der skal ifølge udvalget være armslængdevilkår for
interaktion mellem selskaberne.
Anbefalingen betyder, at havne, der i dag organiseres som kommunale
selvstyrehavne, ifølge udvalget skal omdannes til aktieselskabshavne, hvis de er
over en vis størrelse. Mindre havne kan ifølge udvalgets anbefalinger fortsætte
som kommunale havne under lempeligere regler, men under en øvre grænse
for fremtidig gældssætning i forhold til havnens omsætning.