Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 290
Offentligt
1888911_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
3. maj 2018
2018-6509
Bilag 1 – DSB’s køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i
2019
I dette bilag gennemgås de anmodninger om fravigelser fra sine trafikforplig-
telser, som DSB har fremsat i sit køreplanforslag for 2019 med tilhørende ar-
gumentation i forhold til om de imødekommes.
Det bemærkes, at flere af de fremsatte anmodninger har været fremsat og imø-
dekommet siden køreplanen for 2016.
1. Anmodninger vedrørende manglende produktionsudvidelser
Tre af de fremsatte anmodninger vedrører det forhold, at der i DSB-
kontraktens trafikeringsplan for 2019 er forudsat en større produktionsudvi-
delse sammenlignet med trafikeringsplanen for 2018, som ved indgåelsen af
DSB-kontrakten var tænkt iværksat i forbindelse med åbningen af den nye ba-
ne mellem København og Ringsted. Da banen ikke åbner i 2019 med den fulde
forudsatte yderligere kapacitet, og da passagerpotentialet ved udvidelserne
derfor har vist sig begrænset, imødekommes nedenstående tre anmodninger.
1.
For få tog mellem Ringsted og Nykøbing F
2. For få tog mellem Roskilde og Ringsted
3. For få tog mellem København H og Kastrup
Til gengæld fastholdes den udvidede drift mellem Ringsted og Slagelse samt
den udvidede regionaltogdrift i myldretiden i Østjylland mellem Aarhus og
Fredericia.
2. Øvrige anmodninger i DSB’s køreplanforslag af 21. marts 2018
DSB har desuden fremsat følgende fire anmodninger om at fravige sine trafika-
le forpligtelser:
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 290: Orientering om DSB's forslag til køreplan i fjern- og regionaltogtrafikken i 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1888911_0002.png
2.1. For få tog mellem København H og Holbæk
DSB ønsker at køre et tog mindre mellem København H og Holbæk på søndage
end krævet i DSB-kontrakten.
Til gengæld vil DSB indsætte et tog mere på fredage end krævet i DSB-
kontrakten.
Togomlægningen medfører, at der vil være et tog mere i myldretiden mandag-
fredag mellem København H og Holbæk, som betjener alle stationer mellem
Roskilde og Holbæk.
Anmodningen imødekommes uanset, at der vil opstå rejsetidsforlængelser på
15 minutter for passagerer til/fra stationer mellem Holbæk og Kalundborg,
fordi DSB har oplyst, at 1) at omlægningen og den deraf følgende øgede betje-
ning af stationerne mellem Roskilde og Holbæk er i overensstemmelse med de
ønsker, som Pendlerklubben for Lejre og Hvalsø har fremsat over for såvel DSB
som ministeriet, og som DSB tilbage i juni 2016 aftalte med pendlerklubben, 2)
at de øvrige pendlerrepræsentanter på Nordvestbanen har udtrykt forståelse
for denne omlægning på Nordvestbanen, 3) at antallet af passagerer, der får en
fordel som følge af omlægningen er større (460 passagerer), end antallet af
passagerer, der vil få en ulempe (220 passagerer).
2.2. For få tog mellem Odense og Middelfart
DSB ønsker at køre et tog mindre mellem Odense og Middelfart på søndage
end krævet i DSB-kontrakten.
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, 1) at antallet af passagerer,
der skal finde alternative togafgange, er relativt lavt (op til gennemsnitligt 20
passagerer), 3) at der fortsat vil være alternative togafgange for passagererne
på strækningen selvom de pågældende tog fjernes (togafgangen fra Odense kl.
6.33 har været fjernet siden 2017 og passagererne henvist til en togafgang fra
Odense kl. 6.38), og 3) at pendlerrepræsentanten i sin tid ikke havde bemærk-
ninger til ændringen.
2.3 For få tog mellem København H og Kastrup
DSB ønsker at køre tre færre tog mellem København H og Kastrup mandag til
torsdag, et tog mindre på fredage og tre færre tog på søndage end krævet i DSB-
kontrakten.
Anmodningen imødekommes uanset at antallet af passagerer, der påvirkes
negativt, er relativt højt (ca. 830 passagerer om dagen), fordi DSB har oplyst, 1)
at der ikke er fysisk plads til den nødvendige forsyning og klargøring på DSB’s
klargøringscenter i Kastrup (KAC) af de togsæt, der indgår i de togafgange, der
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 290: Orientering om DSB's forslag til køreplan i fjern- og regionaltogtrafikken i 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1888911_0003.png
er omfattet af denne anmodning, 2) at indsættelse af andre tog på strækningen
til opfyldelse af kravene i trafikeringsplan og standsningsplan som erstatning
for de tog, der
ønskes aflyst, vil påvirke punktligheden på strækningen negativt, 3) at passa-
gererne på strækningen har alternative togafgange og 4) at pendlerrepræsen-
tanten har udtrykt forståelse for DSB løsning.
I sit køreplanforslag oplyser DSB, at der er igangsat en udvidelse af KAC, og
DSB vil blive bedt om at orientere Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, så
snart udvidelsen er afsluttet, så pligtigt trafikomfang kan indføres.
2.4 For få standsninger på Vejle Sygehus
DSB ønsker at kravet til DSB om en standsning hver anden time fraviges på
Vejle Sygehus, så Vejle Sygehus vil have op til fire timer mellem en standsning
mandage til fredage i begge retninger.
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, 1) at DSB derved forventer
at kunne fastholde en gennemsnitlig forbedring af punktligheden på 10 pro-
centpoint på strækningen, 2) at der er relativt få passagerer (mellem 1 og 16
passagerer), der mister sin togforbindelse, og 3) at der er gode alternative bus-
forbindelser fra Vejle station til Vejle Sygehus med en høj frekvens og fire mi-
nutters rejsetid.
2.5 To anmodninger, der ikke imødekommes
Derudover har DSB fremsat følgende to anmodninger om at fravige sine trafik-
forpligtelser:
1. For få tog mellem København H og Ringsted søndag til torsdag.
2. For få tog mellem København H og Lufthavnen søndag til torsdag.
Disse anmodninger fremsættes, fordi Banedanmark skal foretage sporarbejder
på de to strækninger.
Disse anmodninger imødekommes ikke, fordi DSB oplyser, at Banedanmark
ikke på nuværende tidspunkt er i stand til at oplyse sporarbejdernes tidsmæssi-
ge såvel som geografiske placering, hvorved DSB ikke har fremsat argumenter,
der tilsiger, at DSB skal fravige trafikeringsforpligtelserne i et helt køreplansår.
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 290: Orientering om DSB's forslag til køreplan i fjern- og regionaltogtrafikken i 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1888911_0004.png
3. Bemærkninger til DSB’s anmodninger om fravigelser i brev af 16.
februar 2018
Med brev af 16. februar 2018 har DSB fremsat anmodning om at gøre fire an-
modninger om fravigelse fra de trafikale forpligtelser permanente – det vil sige
fra og med K19 og frem til at med DSB-kontraktens udløb i K24.
Anmodningerne imødekommes alene for køreplansåret 2019.
3.1. For få tog mellem København H og Lufthavnen
DSB ønsker at køre fire færre tog pr. retning mellem København H og Lufthav-
nen på lørdage og søndage pr. dag.
Til gengæld vil DSB indsætte seks tog pr. retning nætter efter fredage og lørda-
ge (hvor kravet er fire tog pr. retning).
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, at 1) de passagerer, der
rejser på tidspunkter, hvor der fjernes tog (morgentimer), har bedre mulighe-
der for at finde alternative rejsemuligheder end passagererne om natten, 2) at
pendlertalsmanden for strækningen kan tilslutte sig denne omfordeling af tog
og 3) DSB vil fortsætte med at tilbyde tilnærmelsesvis halvtimesdrift til og fra
lufthavnen i nattetimerne.
3.2. For få tog mellem København H og Holbæk
DSB ønsker at køre et tog mindre pr. retning mellem Roskilde og Holbæk på
lørdage og søndage end krævet i DSB-kontrakten.
Til gengæld vil DSB indsætte et nattog natten til lørdag og natten til søndag i
begge retninger mellem København og Holbæk.
Anmodningen imødekommes uanset at DSB har oplyst, antallet af passagerer,
der får gavn af indførelsen af nattog er omtrent det samme som antallet af pas-
sagerer, der får ulempe af, at tog bliver fjernet, fordi DSB har oplyst, 1) at pend-
lerrepræsentanterne på Nordvestbanen bakker op om denne omlægning, 2) at
der fortsat vil være alternative togafgange for passagererne, selvom de planlag-
te tog bliver fjernet, og 3) at der ikke er alternative togafgange om natten.
3.3. For få tog mellem Middelfart og Kolding
DSB ønsker at køre tre færre tog mellem Middelfart og Kolding alle dage end
krævet i DSB-kontrakten.
Til gengæld vil DSB køre 22 tog på hverdage (hvor kravet er 19 tog) pr. retning
og 20 tog på lørdage og søndage (hvor kravet er 17) pr. retning på strækningen
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 290: Orientering om DSB's forslag til køreplan i fjern- og regionaltogtrafikken i 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1888911_0005.png
Fredericia-Kolding samt køre 56 tog på hverdage (hvor kravet er 54 tog) pr.
retning og 50 tog på lørdage og søndage (hvor kravet er 49 tog) pr. retning på
strækningen Middelfart-Fredericia.
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, 1) at den ønskede ændring
medfører en reduceret rejsetid både mellem København og Sønderborg (op til
30 minutter) og 2) at DSB vurderer, at på trods af generelt faldende passager-
tal, har tiltaget skabt 1700 nye rejser i perioden januar-september 2017 sam-
menlignet med perioden januar-september 2016.
3.4. For få standsninger i Sorø, Slagelse, Korsør og Nyborg
DSB ønsker at reducere antallet standsninger i Sorø, Slagelse, Korsør og Ny-
borg med en standsning lørdag morgen og en standsning søndag morgen i
vestgående retning samt en standsning lørdag aften og en standsning søndag
aften i østgående retning.
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, 1) at DSB ønsker at priori-
tere en hurtig forbindelse mellem København og Odense i de pågældende ti-
mer, 2) at ca. 150 passagerer pr. lyntog vil få en rejsetidsforlængelse på op til 23
minutter, hvis DSB skulle betjene de fire stationer med IC-tog, 3) at passage-
rerne på de berørte stationer vurderes at have et godt serviceudbud med time-
drift i aftentimerne, og 4) at standsningsmønsteret har været uændret i foregå-
ende samt indeværende køreplanperiode, hvorved ingen vil opleve ændret be-
tjeningsomfang.
Side 5/5