Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1809466_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: September 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i september måned med en driftspulje på 48 IC4 togsæt, heraf 37
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 11 togsæt udgjorde en driftsre-
serve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med udsving i le-
verancen af togsæt fra værksted til drift.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, september 2017
IC4
Planlagt
Regional Vest
8
Regional Øst
10
Århus - Esbjerg
8
Inter City /lyn
11
Antal indsatte tog
37
26. oktober 2017
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 75
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken.
De sidste to togsæt forventes at være klar til indsættelse i kommerciel trafik i 3.
kvartal 2018, hvilket er senere, end hvad DSB tidligere har oplyst. Årsagen er, at
DSB først forventer at skulle gøre brug af de sidste to togsæt ultimo 2018.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte antal. I september 2017 var leveringssikkerheden 91,5%, hvilket svarer
til, at ca. 44 ud af 48 togsæt i gennemsnit blev leveret fra værksted til drift som
planlagt.
I perioden oktober 2016 til og med september 2017 har leveringssikkerheden væ-
ret 92,4%.
Side 1/7
Månedlig driftsrapport IC4: September 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: IC4-status for september 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1809466_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I september 2017 kørte IC4 ca. 587.000 km. Samlet set svarer det til ca. 16% af
den samlede dieselproduktion for DSB i september 2017.
IC4’s kilometerproduktion var i september 2017 højere end i samme måned sidste
år.
Figur 2: Gennemsnitligt antal kørte litrakilometer for IC4, pr. måned
IC4 antal kørte kilometer pr. måned
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
Side 2/7
Månedlig driftsrapport IC4: September 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: IC4-status for september 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1809466_0003.png
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktlighed for den aktuelle måned, år til dato samt de sene-
ste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktlighed i trafikkontrak-
ten 82,4% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern- og
regionaltog var 79% i september 2017.
Kundepunktlighed er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er an-
kommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. aflys-
ninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
79,8%
82,3%
Seneste 12 mdr.
80,1%
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, glidende gennemsnit over 12 måneder
IC4 Kundepunktlighed, 
glidende gennemsnit over 12 måneder
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
Tabel 3 viser operatørpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,9% for DSB’s
fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern- og regio-
naltog var for september 2017 93,6%.
Operatørpunktlighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktlighed er uafhængig af antal kunder i toget.
Side 3/7
Månedlig driftsrapport IC4: September 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: IC4-status for september 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1809466_0004.png
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
93,6%
94,4%
Seneste 12 mdr.
93,6%
Figur 4 viser udviklingen i operatørpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende
gennemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12
måneder
IC4 Operatørpunktlighed
glidende gennemsnit over 12 måneder 
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed  2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste 12
måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
82,6%
85,9%
Seneste 12 mdr.
83,7%
Side 4/7
Månedlig driftsrapport IC4: September 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: IC4-status for september 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1809466_0005.png
Figur 5 viser udviklingen i togpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12 måne-
der
IC4 Togpunktlighed, 
glidende gennemsnit over 12 måneder 
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger  2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
4.256
4.532
Seneste 12 mdr.
4.564
Side 5/7
Månedlig driftsrapport IC4: September 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: IC4-status for september 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1809466_0006.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 kilometer mellem hændelser (2:59)
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Minimums MDBF
Realiseret MDBF
7. Konklusion
Produktionsvolumen for IC4 ligger år til dato på niveau med sidste år, hvilket vil
sige ca. 4,8 mio. kørte kilometer.
Sammenlignet med samme periode sidste år, er driftsstabiliteten for IC4 forbed-
ret, ligesom niveauet også er højere end det minimum for MDBF, som er målsæt-
ningen i IC4 anbefalingen fra december 2016.
8. Status på indsættelsesplan
DSB kan konstatere, at der i september fortsat var udfordringer med de daglige
leverancer fra værksted til drift jf. figur 1.
DSB har derfor besluttet, at IC4-værkstedet i Aarhus pr. 1. oktober 2017 lægges
under IC3-værkstedets ledelse. Ændringen skal sætte fokus på en forbedring af
IC4-værkstedet og ensretning af processer mellem de to værksteder.
DSB har modtaget godkendelse fra Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen af det nye op-
hæng til hydraulikpumpen og de tre første ombygninger er gennemført. DSB vur-
derer, at alle togsæt vil have fået monteret det nye ophæng medio 2019.
DSB forventer, at det fortsat vil være muligt at overholde DSB's målsætning om
daglig indsættelse af cirka 36 togsæt frem til køreplansskiftet ultimo 2017.
Side 6/7
Månedlig driftsrapport IC4: September 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: IC4-status for september 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1809466_0007.png
Ligeledes forventer DSB fortsat, at der dagligt vil kunne indsættes cirka 40 togsæt
i drift fra køreplansskiftet i december 2017, som det er DSB’s målsætning.
Side 7/7
Månedlig driftsrapport IC4: September 2017