Brev til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
cc. Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Støjindsatsen i Danmark har alt for længe været drænet for midler og vilje til handling. Vestegnens
kommuner ser derfor meget positivt på, at der i den nye finanslov for 2018 er afsat omkring 50
mio. kr. til støjbekæmpelse. Desværre er midlerne allerede disponeret til projekter, som ikke løser
problemerne i hovedstadens vestegnskommuner. Vi er imidlertid relativt set blandt de kommuner
i landet, som er mest plaget af trafik fra statens veje og jernbaner. Derfor vil vi gerne opfordre til,
at regeringen og Folketinget snarest afsætter yderligere midler i en støjpulje, som kan afhjælpe de
store trafikstøjsproblemer, som de statsligt ejede infrastrukturer medfører rundt omkring i landet
og i særdeleshed på Vestegnen.
Kommunerne på Vestegnen gennemskæres af flere statslige motorveje og jernbanestrækninger.
Snart vil også jernbanen mellem København og Ringsted blive taget i anvendelse. Samtidigt bliver
Vestegnens infrastrukturer i vidt omfang brugt til massiv og voksende pendling fra
Hovedstadsregionens omegnskommuner ind til de mange arbejdspladser centralt i København.
Dette betyder, at borgerne i disse kommuner er mere end normalt plaget af støj fra de statslige
ejede infrastrukturer.
Helt nye støjkortlægninger viser, at over 50% af boligerne i Brøndby, Vallensbæk og Hvidovre er
påvirket af støjniveauer over den vejledende grænseværdi på 58 L
den
. På landsplan er ”kun” 28% af
de danske boliger plaget af støjniveauer over dette niveau. Samtidigt viser tallene, at kommunerne
på Vestegnen belastes langt mere af støjen fra de statslige infrastrukturer end andre kommuner.
Således er over 70% af de støjplagede boliger i Ishøj, Brøndby, Vallensbæk og Hvidovre støjramte
på grund af støj fra Vejdirektoratets veje, mens det tilsvarende tal på landsplan kun er omkring
15%.
Vi bakker op om at der i landet skal etableres en effektiv infrastruktur som mobilitet, men dette
må ikke ske på bekostning af borgerne sundhed, da dette koster og på sigt vil begrænse den
folkelige opbakning til infrastruktur projekter. Det er vores indtryk, at staten ikke tager
tilstrækkeligt ansvar for den trafikstøj, som rammer boliger ved eksisterende statslige veje og
jernbaner. Kun i de tilfælde, hvor staten anlægger nye eller udbygger eksisterende infrastrukturer,
foretages der i nogen udstrækning støjreducerende tiltag. De eksisterende boliger er overladt til
sig selv, og kommunerne har ikke tilstrækkelige midler til at gøre noget ved problemet. Situationen
er efter vores mening uacceptabel, særligt når man tager i betragtning de store sundhedsmæssige
konsekvenser og samfundsøkonomiske udfordringer, denne mangel på handling medfører. Vi ved,
at de samfundsmæssige omkostninger ved trafikstøj udgør i hvert fald 0,3% af BNP, og at
trafikstøjen medfører over dobbelt så mange dødsfald som færdselsuheld i trafikken.
Side 1 af 4