Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 288
Offentligt
1888155_0001.png
Brev til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
cc. Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Støjindsatsen i Danmark har alt for længe været drænet for midler og vilje til handling. Vestegnens
kommuner ser derfor meget positivt på, at der i den nye finanslov for 2018 er afsat omkring 50
mio. kr. til støjbekæmpelse. Desværre er midlerne allerede disponeret til projekter, som ikke løser
problemerne i hovedstadens vestegnskommuner. Vi er imidlertid relativt set blandt de kommuner
i landet, som er mest plaget af trafik fra statens veje og jernbaner. Derfor vil vi gerne opfordre til,
at regeringen og Folketinget snarest afsætter yderligere midler i en støjpulje, som kan afhjælpe de
store trafikstøjsproblemer, som de statsligt ejede infrastrukturer medfører rundt omkring i landet
og i særdeleshed på Vestegnen.
Kommunerne på Vestegnen gennemskæres af flere statslige motorveje og jernbanestrækninger.
Snart vil også jernbanen mellem København og Ringsted blive taget i anvendelse. Samtidigt bliver
Vestegnens infrastrukturer i vidt omfang brugt til massiv og voksende pendling fra
Hovedstadsregionens omegnskommuner ind til de mange arbejdspladser centralt i København.
Dette betyder, at borgerne i disse kommuner er mere end normalt plaget af støj fra de statslige
ejede infrastrukturer.
Helt nye støjkortlægninger viser, at over 50% af boligerne i Brøndby, Vallensbæk og Hvidovre er
påvirket af støjniveauer over den vejledende grænseværdi på 58 L
den
. På landsplan er ”kun” 28% af
de danske boliger plaget af støjniveauer over dette niveau. Samtidigt viser tallene, at kommunerne
på Vestegnen belastes langt mere af støjen fra de statslige infrastrukturer end andre kommuner.
Således er over 70% af de støjplagede boliger i Ishøj, Brøndby, Vallensbæk og Hvidovre støjramte
på grund af støj fra Vejdirektoratets veje, mens det tilsvarende tal på landsplan kun er omkring
15%.
Vi bakker op om at der i landet skal etableres en effektiv infrastruktur som mobilitet, men dette
må ikke ske på bekostning af borgerne sundhed, da dette koster og på sigt vil begrænse den
folkelige opbakning til infrastruktur projekter. Det er vores indtryk, at staten ikke tager
tilstrækkeligt ansvar for den trafikstøj, som rammer boliger ved eksisterende statslige veje og
jernbaner. Kun i de tilfælde, hvor staten anlægger nye eller udbygger eksisterende infrastrukturer,
foretages der i nogen udstrækning støjreducerende tiltag. De eksisterende boliger er overladt til
sig selv, og kommunerne har ikke tilstrækkelige midler til at gøre noget ved problemet. Situationen
er efter vores mening uacceptabel, særligt når man tager i betragtning de store sundhedsmæssige
konsekvenser og samfundsøkonomiske udfordringer, denne mangel på handling medfører. Vi ved,
at de samfundsmæssige omkostninger ved trafikstøj udgør i hvert fald 0,3% af BNP, og at
trafikstøjen medfører over dobbelt så mange dødsfald som færdselsuheld i trafikken.
Side 1 af 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 288: Henvendelse af 2/5-18 vedrørende trafikstøj, fra Albertslund, Brøndby, Hvidovre, Ishøj, Køge og Vallensbæk Kommuner
1888155_0002.png
Når staten vælger at anlægge og drive motorveje og jernbaner gennem kommunerne, bør det
være en bunden opgave for staten også at bekæmpe og skærme af for støjen.
Vores kommuner har gennem de seneste mange år været fortalere for en øget dialog og
samarbejde i den nationale trafikstøjsindsats. Således har kommunerne i samarbejde og hver for
sig løbende sendt breve til ministeriet og også haft besøg af en række af de seneste trafikministre
og repræsentanter fra Vejdirektoratet. Af flere omgange har kommunerne fået lovning på en øget
trafikstøjsindsats fra centralt hold. Desværre er der ikke sket så meget på den front endnu.
Kommunerne har selv aktivt involveret sig i regionalt og lokalt samarbejde, hvor trafikstøj og
løsninger på problemet har været på dagsordenen. Det omfatter igangsættelse af projektet Silent
City
1
med deltagelse af en lang række private partnere og Region Hovedstaden. Projektet har
siden 2015 resulteret i adskillige tiltag, som partnerne sammen og primært for egne midler har
igangsat. Kommunerne har i den sammenhæng sat gang i flere spændende
demonstrationsprojekter; test af støjabsorberende autoværn, nye cirkulære støjskærme,
vejomlægningsprojekter, hastighedsnedsættelser, støjmålinger og kommunale støjpuljer. Alt
dette gør kommunerne, fordi vores borgeres velbefindende og sundhed ligger os på sinde. Det er
desværre opfattelsen blandt kommunernes politikere og borgere, at staten ikke har påtaget sig sin
del af opgaven. Derfor er opfordringen herfra:
Sæt flere penge af til støjreducerende tiltag langs statens eksisterende veje og jernbaner
Gå i dialog med kommunerne om, hvilke nye og spændende tiltag som kan iværksættes for
at reducere trafikstøjsbelastningen fra kommunernes og statens infrastrukturer
Vedtag en national vejstøjsstrategi. Den seneste stammer fra 2003
1
Læs mere på
https://www.gate21.dk/project/silentcity/
Side 2 af 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 288: Henvendelse af 2/5-18 vedrørende trafikstøj, fra Albertslund, Brøndby, Hvidovre, Ishøj, Køge og Vallensbæk Kommuner
1888155_0003.png
Underskrevet af
Borgmestre fra Vestegnen, Henrik Rasmussen, Vallensbæk Kommune
Borgmester, Ole Bjørstorp, Ishøj Kommune
Borgmester, Helle Adelborg, Hvidovre Kommune
Borgmester, Steen Christiansen, Albertslund Kommune
Side 3 af 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 288: Henvendelse af 2/5-18 vedrørende trafikstøj, fra Albertslund, Brøndby, Hvidovre, Ishøj, Køge og Vallensbæk Kommuner
1888155_0004.png
Bilag; Oversigt over Vejdirektoratets andel af trafikstøjsbelastningen i kommunerne (2017)
Kommune
Samlet antal boliger i kommunerne
Samlet antal støjramte boliger i kommunerne > 58 Lden*
Vejdirektoratets andel af andel af kommunernes støjramte
boliger > 58 L
den
Vejdirektoratets andel af kommunernes støjramte boliger i
%*
Vejdirektoratets støjbelastning ift. samlede antal boliger i
kommunerne i %
Anslået samlet årlig samfundsøkonomisk omkostning fra
Vejdirektoratets støjbelastning i kommunen (mio. kr.)**
Vallensbæk
6.190
3.430
1.953
57%
32%
11,7
Albertslund
12.486
2.043
459
22%
4%
2,8
Brøndby
15.687
7.795
4.789
61%
31%
28,7
Hvidovre
23.802
12.734
7.924
62%
33%
47,5
Køge
25.305
N/A
2.343
N/A
9%
14,1
N/A
2.189
N/A
24%
13,1
Ishøj
9.273
* Ishøj og Køge er ikke omfattet af den lovpligtige støjkortlægning og har derfor ikke præcise tal for kommunens
samlede trafikstøjbelastning
** Her er brugt antagelsen at trafikstøjsbelastningen i gennemsnit koster 0,3 % af BNP og korrigeret for den relative
støjbelastning pr. kommune
Side 4 af 4