Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 287
Offentligt
1888127_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Status på indstillingen af passagerdrift med ME-lokomotiverne
30. april 2018
DSB har løbende sendt statusser til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet som
opfølgning på, at DSB har taget sine 33 ME-lokomotiver ud af drift den 26. januar
2018, fordi der blev fundet begyndende revnedannelser på akslerne. Den seneste
status er fra den 23. marts 2018.
Nedenfor følger en ny status på arbejdet med at få ME-lokomotiverne tilbage i
passagerdrift samt en opdatering på den planlagte trafik frem til efter
sommerferien.
Reparationsmetode til revnedannelser
Som oplyst i den seneste status har DSB i samarbejde med eksterne eksperter og
med baggrund i kendte metoder beregnet og udarbejdet en reparationsmetode til
aksler med revnedannelser over 0,35 mm. Metoden er sikkerhedsvurderet og
godkendt i henhold til DSB’s Sikkerhedsledelsessystem mandag den 26. marts.
Metoden går ud på at udvide en original fordybning i akslen (mulde) til også at
omfatte området, hvor der er konstateret revner. Denne designændring af akslen
medfører, at spændingsniveauet i akslen sænkes, og at risikoen for fremtidige
revnedannelser mindskes. Designændringen vil blive implementeret på alle ME-
aksler fremadrettet.
Sikkerhedsgodkendelsen af reparationsmetoden betyder, at DSB nu er i gang med
at mulde de ME-aksler, der har revnedannelser over 0,35 mm., hvor DSB tidligere
kun har kunnet reparere aksler med revnedannelser op til 0,35 mm.
Tandhjul
Som beskrevet i den seneste status har DSB udfordringer med de tandhjul, der
sidder på akslerne. DSB har iværksat flere tiltag for at løse
tandhjulsproblematikken:
1.
2.
3.
Der er fokus på at revidere slidte tandhjul internt
Der er lavet en aftale med en ekstern tandhjulsleverandør, som skal
revidere slidte tandhjul.
Der er indkøbt nye tandhjul, som nu forventes at blive leveret fra
leverandøren i juni måned.
DSB
CVR 25 05 00 53
Direkte 24684228
Mobil 24684228
[email protected]
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 287: Opdateret status fra DSB vedrørende ME-lokomotiverne, som den 26. januar 2018 blev taget ud af passagerdrift som følge af fund af begyndende revnedannelser på lokomotivernes hjulaksler, fra transport-, bygnings- og boligministeren.
1888127_0002.png
Trafikal status
På baggrund ovenstående fastholder DSB på nuværende tidspunkt den køreplan,
som DSB har kørt siden den 4. april.
Fra mandag den 14. maj vil DSB genindsætte de sidste to myldretidstog på
Nordvestbanen. Dermed vil togtrafikken i hele den sjællandske regionaltrafik være
genetableret. Fra den 14. maj forventer DSB desuden, at siddepladskapaciteten vil
være mellem 85–90 % af den oprindeligt planlagte.
I landsdelstrafikken vil de tre pendlerlyn, som hidtil har været aflyst for at frigive
IC4-materiel til Nordvest- og Sydbanen, forblive aflyst. Det skyldes, at DSB vil
anvende de næste ME-lokomotiver, der løbende vil blive indsat i drift i takt med,
at de har fået tjekket akslerne, til at stabilisere den trafikale plan samt til at
forbedre siddepladskapaciteten på Nordvest- og Sydbanen.
Desuden følger det af sommerkøreplanen (K18-2), at pendlerlyn-afgangene ikke
skal køre fra lørdag den 30. juni til mandag den 13. august. I år bliver der
imidlertid tale om en længere planlagt sommerpause for pendlerlyn-afgangene,
fordi de må aflyses allerede fra 1. juni, idet kapaciteten på Københavns
Hovedbanegård vil være begrænset i hele sommerferieperioden på grund af
infrastrukturarbejder relateret til Banedanmarks nedrivning af Postterminalen.
DSB vil køre ovenstående trafikale plan indtil køreplanskiftet til
sommerkøreplanen (K18-2) lørdag den 30. juni, hvorefter DSB forventer at køre
K18-2 som oprindeligt planlagt. DSB vil komme med en ny udmelding om den
trafikale plan primo august 2018.
Side 2/2