Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
1886647_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport til forligskredsen
19. april 2018 (opgjort medio marts)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1 Signalprogrammet
Forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V,
LA, K, S, DF, RV, SF) bakkede med aftalen af 15. november 2017 op om Banedanmarks oplæg til en
ny udrulningsstrategi på fjernbanen.
Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af afhængigheden
mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprog-
rammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat,
forventeligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der
kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Den nye udrulningsstrategi betyder, at Banedanmark har lavet en væsentligt mindre aggressiv tids-
plan (november 2017-planen) end den, som leverandørerne af såvel udstyret i togene som udstyret i
infrastrukturen har budt ind med (leverandørernes produktionsplan). Således har planen væsentlige
tidsreserver ift. de deadlines, som Banedanmark holder leverandøren op på. I denne rapportering
følges der op på, om leverandørerne møder deres produktionsplaner, og hvis de bliver forsinket, om
forsinkelsen kan holdes inden for de tidsreserver, som Banedanmark har lagt ind ift. leverandørernes
produktionsplaner.
Strategien betyder samtidig, at der på baggrund af Signalprogrammets fremdrift løbende tages stil-
ling til, hvilken implementering, der bedst sikrer de nødvendige tog i drift til passagererne. I efteråret
2018 skal der politisk træffes beslutning om, hvilken af følgende to veje man videre skal gå i udrul-
ningen:
A. Skal man fortsætte med at ombordudruste IC3-togene, og som planlagt lade instal-
lationen af signaler komme før elektrificeringen? eller
B. Skal man i stedet immunisere yderligere strækninger, så man på disse strækninger
kan lade elektrificeringen komme før de nye signaler på hoved-strækningerne?
Banedanmark vil således i efteråret 2018 fremlægge en status for, om den forudsatte plan for om-
bordudrustning af IC3 kan realiseres, eller om der er behov for yderligere immunisering. Hvis om-
bordudrustningen forventes at kunne gennemføres, følges den nye strategi som hidtil planlagt (A).
Hvis dette ikke er tilfældet iværksættes yderligere immunisering (B), og man vil således være nød-
saget til at udskyde de nye signaler på hovedstrækningerne til det sidste IC3-tog er faset ud. Som en
del af den nye strategi for Signalprogrammet blev det derfor besluttet at immunisere strækningen
Roskilde-Holbæk, og derudover forberede immunisering af yderligere strækninger, Fredericia-Aalborg
og Næstved-Nykøbing Falster, som en ”forsikring” i tilfælde af yderligere forsinkelser med ombordud-
rustningen af tog.
Signalprogrammet dækker også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen. Denne afrapporte-
ring giver derfor også en status på S-baneprojektet.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0003.png
2 Metode bag vurdering af fremdrift
I forhold til den seneste rapportering til forligskredsen gives der i denne rapport mere detaljeret in-
formation om fremdriften på de enkelte strækninger samt på de forskellige togtyper (litra) på fjern-
banen.
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på S-baneprojektet og
fjernbaneprojekterne, dels på de enkelte udrulningsstrækninger og litra i fjernbaneprojekterne. I alle
tilfælde gives der dels én overordnet status og status for kritiske milepæle. Tabellen nedenfor forkla-
rer, hvordan rød-gul-grøn-vurderingerne bruges i de enkelte tilfælde.
Vurdering af milepæle**
S-bane, Fjernbane Øst og
Grøn
= milepæle forventes
Vest (men ikke for Onboard), overholdt**.
og for de enkelteudrulnings-
Gul
= milepæle forventes ud-
strækninger (kun fjernbane, skudt, men forventes ikke at
ikke S-bane)
påvirke planlagt ibrugtag-
ning**.
Rød
= milepæle forventes ud-
skudt, og det forventes at på-
virke planlagt ibrugtagning**.
For fjernbaneprojekterne gives
vurderingen på baggrund af
milepæle for de enkelte stræk-
ninger.
- (i stedet tabel, med estima-
ter for milepæle)
Samlet vurdering*
Grøn
= planen* forventes overholdt.
Der er fortsat en tilstrækkelig buffer.
Gul
= planen* er udfordret af et for-
værret risikobillede, men planen for-
ventes overholdt. Der er en begrænset
eller ingen buffer.
Rød
= planen* forventes ikke overholdt
og bufferen er brugt.
Litra (kun fjernbane)
*For fjernbanen november 2017-planen og for S-banen planen fra oktober 2016 (med efterfølgende ændringer).
** I projektets produktionsplan (hvor der kan være buffer ift. november 2017-planen).
Brugen af milepælene indebærer for eksempel, at der på en udrulningsstrækning kan være udskudte
milepæle, som påvirker ibrugtagningstidspunktet i produktionsplanen (derfor rød kvartalsvis vurde-
ring), men der kan være tilstrækkelig buffer i planen til at november 2017-planen overholdes (derfor
grøn samlet vurdering).
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0004.png
3 Resumé
I denne sektion gives et overblik over Signalprogrammets samlede status pr. medio marts. Status
gives med udgangspunktet i Signalprogrammets kritiske milepæle for såvel fjernbanen som S-banen.
Som nævnt indeholder Signalprogrammets november 2017-tidsplan på fjernbanen mere ”luft” end
den tidsplan, som leverandøren har budt ind med. Leverandørens fremdrift holdes derfor op imod
Signalprogrammets produktionsplan, og det vurderes, om evt. forsinkelser i produktionsplanerne kan
holdes inden for den ekstra luft, der i tidsplanen fra november 2017.
3.1
Status for fremdrift og forventninger til Signalprogrammets udvikling frem mod de
næste milepæle.
Der har gennem de seneste måneder kørt et arbejde med at konsolidere det trafikale og anlægs-
mæssige udgangspunkt, som har indvirkning på planlægningen af Signalprogrammet. Dette arbejde
udmøntes i en Trafik- og Anlægsplan, som forventes færdiggjort inden længe. I denne rapport rap-
porteres der fortsat på den plan, som blev fremlagt for forligskredsen i november 2017, og resultatet
af den nye Trafikplan og Anlægsplan vil derfor først udgøre fundamentet for rapporteringen når dette
arbejde er afsluttet.
Banedanmark vurderer, at fremdriften i Signalprogrammet på fjernbanen fortsat understøtter at må-
lene i programmets plan fra november 2017 kan indfries, men der er en række bekymringspunkter.
På S-banen vurderes det, at der er stor sandsynlighed for en mindre forsinkelse ind i 2022. Dette
uddybes i oversigten nedenfor.
Projekt
Ombordudrustning:
IC3
Status
Statusbeskrivelse
Udrustning af det første IC3 (FoC) blev igangsat i midten af janu-
ar og pågår fortsat. Leverandøren er forsinket på grund af pro-
blemer med sene leverancer af installationsdele, men forsinkelsen
kan holdes inden for den ekstra luft i planen. Således forventes
ibrugtagningstilladelsen (APIS) nu i september – altså fortsat i 3.
kvartal 2018 – og ikke i 2. kvartal som kommunikeret i planen fra
november 2017. Den samlede tidsplan forventes fortsat over-
holdt, hvorfor status er grøn. Banedanmark er dog bekymret over
disse fortsatte mindre forsinkelser, hvorfor der fortsat er meget
stort fokus på leverancen af IC3-togene.
Ombordudrustning:
Desiro og Lint41
Der er nu udrustet tre ud af Nordjyske Jernbaners i alt otte DM
tog (Desiro-tog), og det er fortsat vurderingen, at alle tog er klar
til ibrugtagning af strækningen Frederikshavn-Lindholm i uge 42,
idet udrustningen forventes færdiggjort i 2. kvartal (maj/juni),
hvorfor der er 6 måneders buffer ml. færdiggørelsen og november
2017-planens deadline for ibrugtagning af strækningen i 4. kvar-
tal 2018.
Ibrugtagningstilladelsen til Arrivas Lint41 blev opnået i starten af
marts. Ansøgningen om ibrugtagningstilladelsen til DSBs MQ er
sendt inden påske og forventes fortsat i april.
Der ses fortsat forsinkelser i leverandørens aktiviteter relateret til
design af Lokaltogs Lint41 prototypetog (First of Class), som skal
bruges på Køge-Næstved. Dette vurderes for nuværende ikke at
have indflydelse på ibrugtagning af strækningen, men der følges
tæt op ift. leverandøren.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0005.png
Det udestår fortsat for Alstom at vise, at udrustningen af de en-
kelte tog kan gennemføres inden for det aftalte antal dage. På
trods af de konstaterede forsinkelser markeres status som grøn,
idet den samlede tidsplan forventes overholdt.
Ombordudrustning:
Øvrige togtyper
(DSBs ABs, Øresunds-
tog og BDKs arbejd-
skøretøjer)
Der udestår fortsat en afklaring ift. Øresundstogene.
Der ses fortsat forsinkelser i leverandørens aktiviteter relateret til
prototypedesign af DSBs dobbeltdækkertog (ABs). Det er pt.
forventningen, at togene skal bruges første gang på Køge-
Næstved, men de er ikke afgørende for at kunne sætte selve
strækningen i drift. Dobbeltdækkertogene skal være klar til at
kunne kobles på ellokomotiverne fra årsskiftet 2020/21 jf. no-
vember 2017-planen. Det betyder, at der er en buffer på 9-10
måneder fra alle 25 dobbeltdækkertog er udrustet og til de skal
bruges. Status er fortsat gul.
Vestprojektet
Der er ingen ændringer siden sidst, og testkørsel på Lindholm-
Frederikshavn forventes fortsat færdiggjort i 2. kvartal og ibrug-
tagning er planlagt til uge 42, hvilket er indenfor november 2017-
planen (4. kvartal 2018). Med ibrugtagning i oktober er der såle-
des stadig en buffer på 1-2 måneder, og status er derfor fortsat
grøn. For begge fjernbaneprojekter gælder det, at den overordnet
største risiko er forbundet med, at der endnu ikke er et funkti-
onsdygtigt system i drift.
Østprojektet
Roskilde-Køge er i projektets produktionsplan planlagt til ibrug-
tagning i 3. kvartal 2018, men det er Banedanmarks vurdering, at
ibrugtagning må flyttes til primo 2019, idet der er forsinkelser af
flere milepæle for teststrækningerne som rapporteret sidst. Såle-
des vil de efterfølgende kvartalers milepæle blive rykket tilsva-
rende. Der er en buffer på 18 måneder mellem produktionsplanen
og november 2017-planen. Udskydelsen af Roskilde-Køge har
indvirkning på den sydlige del af teststrækningen, Køge-Næstved,
og der arbejdes på en opdateret konsolideret plan herfor, som
forventes færdig i maj. Der er her en buffer mellem produktions-
planen og november 2017-planen på 12 måneder.
Banedanmark vurderer, at det fortsat er muligt at sætte tests-
trækningerne i drift inden for november 2017-planen (primo
2020) om end der knytter sig risici hertil. Final Acceptance af
strækningen inkl. trafikstyringssystemet (TMS) kan ikke nås til
primo 2020 selvom selve strækningen kan sættes i drift. På den
baggrund er status gul.
For begge fjernbaneprojekter gælder det, at den overordnet stør-
ste risiko er forbundet med, at der endnu ikke er et funktionsdyg-
tigt system i drift.
S-banen
Den næste kritiske milepæl, ibrugtagning af de udestående funk-
tionaliteter (kaldet DORF – Delivery of Remaining Functionalities)
forventes fortsat gennemført i 2. kvartal 2018.
Banedanmark er dog fortsat kritisk overfor, om den samlede
tidsplan for S-banen med afslutning i 2021 kan holdes, hvorfor
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0006.png
status er gul. Det skal dog understreges, at der er god fremdrift i
S-bane-projektet, hvorfor forsinkelsen forventes at være mindre.
3.2
Signalprogrammet i kontekst
Signalprogrammets udrulningsplan er tæt forbundet med Elektrificeringsprogrammet og DSB’s an-
skaffelse af fremtidens tog. Ift. sammenhængen mellem Signalprogrammet og Elektrificeringsprog-
rammet er det primære opmærksomhedspunkt en evt. forsinkelse af signaludrulningen på Køge-
Næstved, idet dette er en forudsætning for elektrificeringen, der igen er en forudsætning for indsæt-
telsen af ellokomotiver på strækningen.
Som nævnt forventes en Trafik- og Anlægsplan færdiggjort inden længe. Denne plan vil tage højde
for Signalprogrammets afhængigheder til bl.a. Elektrificeringsprogrammet og DSB’s anskaffelse af
fremtidens tog.
3.2.1
Øvrige eksterne faktorers indvirkning på Signalprogrammet
I tillæg til Elektrificeringsprogrammet og Fremtidens tog, kan Signalprogrammet blive påvirket af en
række andre eksterne faktorer. Banedanmark er opmærksom på dette og arbejder løbende med
identifikation af programrisici som udover førnævnte faktorer bl.a. omfatter:
-
-
-
-
Samarbejde med togoperatørerne
Rådighed af ressourcer fra eksterne aktører f.eks. Trafikstyrelsen
Eventuelle nye regulativer fra f.eks. EU
Kompleksiteten i at operere flere store selvstændige projekter under ét program
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
4 Ombordudrustning
I denne sektion gives status for Signalprogrammets ombordudrustningsprojekt på fjernbanen. Pro-
jektet for ombordudrustning har ikke én overordnet kritisk vej, men flere – afhængigt af toptyper og
geografisk ibrugtagning af strækninger. Derfor er status for ombordudrustning opdelt i 3 dele: 1) IC3
2) Desiro og Lint-togene, og
3) Øvrige togtyper
Metode – opgørelse af fremdrift
Banedanmark forhandler lige nu med Alstom om at lave en ny produktionsplan, idet Alstom er mas-
sivt forsinket ift. Signalprogrammets oprindelige tidsplan, hvilket var baggrunden for den Signalpro-
grammets tidsplan fra november 2017. Indtil en ny produktionsplan er forhandlet på plads, benytter
Banedanmark en produktionsplan for installation, som Alstom fremlagde den i januar 2018. Det er
forventningen, at der i maj er opnået enighed om en ny plan. Der er i udrulningsplanen luft mellem
også den seneste produktionsplan fra Alstom og Banedanmarks forudsætning om, hvornår togtyper-
ne er udrustet.
Der rapporteres i denne rapport på estimerede milepæle (og ikke planlagte), hvorfor der vil være
ændringer fra måned til måned, hvilket også ses i denne rapport. Oversigten over litra viser derfor
estimater fra Alstoms tidsplan leveret i februar 2018 og/eller datoer estimeret af Banedanmark på
den baggrund. Det skal understreges at estimaterne er behæftet med usikkerhed.
4.1
Status på udrustning af tog pr. litra-type
Oversigten nedenfor giver en status for de enkelte litra baseret på den produktionsplan, som Signal-
programmet arbejder ud fra jf. ovenfor. For hver litra rapporteres der på de samme kritiske milepæle
i produktionsplanen – hhv.:
APIS for FoC: Ibrugtagningstilladelse for prototypen (First of Class)
Start serie: Start på serieudrustning
Slut serie: Afslutning af serieudrustning
Første strækning: Først strækning, hvor togtypen skal bruges.
Buffer: tilbageværende buffer ift. hvornår togtypen skal bruges
Ift. milepælene skal det bemærkes, at der pga. det igangværende arbejde med trafikplanen kan for-
ventes ændringer ift., hvornår hvilke togtyper skal bruges til hvilke strækninger. Det er som oftest
tilfældet, at det ikke vil være hele serien, som skal bruges på den første strækning, hvilket også
fremgår af tabellen nedenfor. Såfremt der er justeringer siden sidst, er de markeret ved, at det tidli-
gere estimat er streget over, og det nye er tilføjet.
For god ordens skyld bemærkes det, at der ikke rapporteres status på DSBs IC4, ME og IR4, idet det
i november 2017 blev besluttet at tage disse ud af Banedanmarks plan for udrustning af tog.
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0008.png
Litra
Samlet
status på
udrustning
1
FoC: 1/1
Serie: 2/7
Status på udrustning af tog til første strækning
Antal tog til
første
strækning
8 til Lindholm-
Frederikshavn
Ultimo 2018
79
4
til
Vejle-Struer
Primo 2022
5
APIS
FoC
Start
serie
Slut
serie
Buffer i
mdr.
2
Opnået
JAN18
Igangsat
DEC17
JUN18
6
8 NJBA DM
FoC: 0/2
Igangsat
JAN18
96
3
DSB IC3
Serie:
0/94
FoC: 1/1
Serie: 0/19
20 DSB MQ
FoC: 0/1
Serie:
0/24
FoC: 0/1
Serie:
110
FoC: 1/2
Serie:
0/41
FoC: 0/4
Serie:
0/37
AUG18
SEP18
SEP18
OKT18
FEB20
22
12 til Roskilde-
Køge
Primo 2020
APR18
APR18
MAJ18
OKT18
AUG18
16
25 DSB ABS
25 til Køge-
Næstved
fra 2020/21
6
APR19
MAJ19
MAJ19
JUNI19
JAN20
FEB20
10
111 DSB ET
7
København-
Peberholm
ultimo 2024
Under afklaring
-
Struer-Thisted
Medio 2020
43 Arriva Lint41
MAR18
Opnået
MAR18
MAR18
APRIL18
MAR19
OKT19
12
41 Lokaltog
Lint41
7
8
til Køge-
Næstved
Primo 2020
JUN19
9
AUG19
OKT19
5
1
2
Antal FoC er baseret på Deloittes best case scenarie, da det er denne plan BDK arbejder ud fra.
Perioden ml. afslutning af serieinstallation og ibrugtagning af den første strækning, hvor togtypen forventes anvendt jf. planen
fra november 2017. Eks.: Nordjyskes DM tog forventes klar i juni. Bufferen er derfor fra juni til december (begge inkl.) = 6 mdr.
3
Inkl. IC3 Indusi.
4
Eksklusiv IC3 Indusi.
5
Dette er den første strækning, hvor togtypen forventes at skulle bruges, men det er ikke alle 79 der skal være klar til den første
strækning. Det er vurderingen, at der vil være brug for 15 IC3 til denne strækning, idet dette antal muliggør DSBs trafikplanlæg-
ning.
6
Dette er den første strækning, hvor togtypen forventes at skulle bruges, men udrustning af togtypen er ikke afgørende for at
kunne sætte strækningen i drift primo 2020. Det er først planen at togene skal bruges fra årsskiftet 2020/21.
7
Inkl. de svenske tog.
8
I alt skal 7 tog bruges – dvs. foruden 5 af typen RTBS3, skal også 2 af typen RTBS31 bruges.
9
FoC for typen: RTBS3.
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0009.png
4.2
Kritisk vej og fremdrift
Status for ombordudrustning af IC3:
For at strategien om først at udrulle det nye signalsystem og så elektrificere hovedstrækningerne kan
overholdes, er det centralt, at IC3-togene udrustes. Første gang der skal bruges udrustede IC3-tog
er på strækningen Vejle-Struer primo 2022, hvor der forventes at skulle bruges 15 tog. Det er dog
besluttet, at hvis der ikke er et tilstrækkeligt antal udrustede IC3-tog, så stopper IC-betjeningen af
denne strækning. Dernæst skal der bruges yderligere 15 IC3-tog til strækningen Ringsted-Nykøbing
Falster i slutningen af 2022, og alle IC3-tog skal være udrustet i slutningen af 2023.
Installation af det første IC3-tog blev igangsat i midten af januar 2018 og pågår fortsat. Opstarten
har været præget af leverandørens problemer med at skaffe de rette installationsdele, hvilket har
forlænget installationsprocessen og derfor forventes APIS nu i 3. kvartal 2018 mod 2. kvartal i 2017-
planen. Dette er ikke kritisk for den samlede plan.
På baggrund af ovenstående er status grøn.
Status for ombordudrustning af Desiro og Lint41:
Disse togtyper er de første tog, der skal benyttes på infrastrukturen i Nordjylland, Midt- og Vestjyl-
land samt EDL Øst.
Der er nu udrustet tre tog (prototype/first of class og to serietog) ud af Nordjyske Jernbaners otte
tog (Desiro-tog) og udrustningen af de resterende tog fortsætter. Udrustningen af det andet serietog
blev som rapporteret sidst igangsat i slutningen af februar, hvilket var lidt senere end planlagt. Ud-
rustningen blev færdiggjort i uge 12 mod uge 11 i produktionsplanen, hvorfor færdiggørelsen af den
samlede serie muligvis først sker i juni (mod maj). Dette ændrer ikke vurderingen af, at det fortsat
er forventningen, at alle otte tog er klar til idriftsættelse af Frederikshavn-Lindholm i uge 42.
Ibrugtagningstilladelsen til Arrivas Lint41 blev opnået i starten af marts og dermed i 1. kvartal som
forudsat i november 2017-planen. Udrustningen af det første serietog forventes igangsat i april. An-
søgningen om ibrugtagningstilladelsen til DSBs MQ er sendt inden påske og forventes fortsat i april.
Der ses fortsat forsinkelser af leverandørens aktiviteter relateret til design af Lokaltogs Lint41 proto-
typetog (First of Class), som skal bruges på Køge-Næstved. Der følges derfor tæt op hver uge
Det udestår fortsat for Alstom at vise, at udrustningen af de enkelte tog kan gennemføres inden for
det aftalte antal dage. På trods af de konstaterede forsinkelser markeres status fortsat som grøn,
idet den samlede tidsplan forventes overholdt.
Status for ombordudrustning af øvrige togtyper:
DSBs dobbeltdækkertog (ABs), Banedanmarks arbejdskøretøjer og Øresundstogene udgør denne
kategori.
Der ses fortsat forsinkelser i Alstoms designaktiviteter grundet manglende ressourcer på deres side
og fokus på de FoC, som nu er udrustet. Det drejer sig om aktiviteter for DSB’s dobbeltdækkertog
(ABs) og Lokaltogs Lint41 samt de af Banedanmarks arbejdskøretøjer, som skal bruges på de første
strækninger i både Øst- og Vestdanmark (Frederikshavn-Lindholm og Roskilde-Køge).
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0010.png
Det er pt. forventningen, at den første strækning, hvor dobbeltdækkertogene skal bruges, er Køge-
Næstved. Togene skal dog først være klar til at kunne kobles på ellokomotiverne fra årsskiftet
2020/21, og der er således en buffer på 9-10 måneder fra alle 25 dobbeltdækkertog er udrustet og
til de skal bruges. Status er fortsat baggrund gul.
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal også ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-
strækninger, og selvom der findes andre måder at løse en eventuel mangel på udrustede arbejdskø-
retøjer, er det vigtigt at få udrustet flåden af arbejdskøretøjer – og gerne i et passende tempo.
Udrustningen af Øresundstogene er lige nu under afklaring og forskellige muligheder undersøges.
Acceleration af udrustningsaktiviteter
Som en udløber af Deloittes review og den nye udrulningsplan har Banedanmark sammen med DSB
igangsat fire analysespor for at undersøge mulighederne for at kunne accelerere installationsplanerne
for ombordudrustning om nødvendigt. Det gælder særligt mulighederne for egnet værkstedskapaci-
tet, flere tog ude af drift på samme tid og DSB som mulig underleverandør til Alstom på IC3. Men det
omhandler også mulighederne for at indgå kontrakt med en supplerende leverandør. Analyserne er
igangsat ultimo 2017 og løber fortsat.
4.3
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Serieudrustningen af Nordjyskes DM tog blev, som forudsat, genoptaget i slutningen af februar og
ved udgangen af 2. kvartal skal de resterende 5 tog være udrustet med nyt ombordudstyr.
Derudover skal både DSBs MQ og Arrivas Lint41 i 2. kvartal have gennemført den påkrævede pålide-
lighedstest – kaldet ”Reliability Demonstration Test (RDT)”, hvilket vil sige, at toget skal have kørt
10.000 km uden fejl (ikke nødvendigvis på en ERTMS-strækning). For at pålidelighedstesten kan
påbegyndes, skal ibrugtagningstilladelsen (APIS) være givet. Dette er nu tilfældet for Arrivas Lint41.
4.4
Risikobillede for projektet
Samlet set er den største risiko leverandøren Alstoms evne til at levere, givet de massive forsinkelser
der allerede er konstateret. Dette har dog endnu ikke materialiseret sig i kritiske forsinkelser ift. den
nye plan fra november 2017.
De enkelte litra er indplaceret i risikomatricen nedenfor. Matricen afspejler føromtalte risici. Der ar-
bejdes på at udarbejde et koncept for Onboard svarende til infrastrukturprojekterne.
YF = Yellow Fleet (arbejdskøretøjer)
LT L41 = Lokaltog Lint41
NJ DM = Nordjyske Jernbaners DM (Desiro)
AR L41 = Arrivas Lint41
ET = Øresundstog
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0011.png
5 Fjernbane Vest
Projektet arbejder pt. på følgende strækninger (deadline er den nye plan fra 2017):
Lindholm-Frederikshavn (teststrækning) i slutningen af 2018
Thisted-Struer i midten af 2020
Struer-Langå i midten af 2020
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej
følger af den strategi, det blev defineret i planen fra november 2017. Fo-
kus er derfor på at ibrugtage teststrækningen Lindholm-Frederikshavn senest i 4. kvartal 2018 og at
sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af hovedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden
denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af fremtidens tog. Derudover skal de nød-
vendige tog til de pågældende strækninger være udrustet forinden (venligst se kapitel om Onboard-
projektet).
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene i de pågældende kvartaler (herunder de indikative milepæle) nås til
den forudsatte tid. Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte strækninger fremgår af stræk-
ningsgennemgangen nedenfor – afsnit 3.3.
4. kvt. 2018
Ibrugtagning
af Lindholm-
Frederikshavn
2. kvt. 2020
Ibrugtagning
af Thisted-
Struer og
Struer-Langå
4. kvt. 2020
RDT gennem-
ført på Thi-
sted-Struer og
Struer-Langå
1. kvt. 2021
Igangsættelse
af installation
på Fredericia-
Aarhus
4. kvt. 2023
Ibrugtagning
af Fredericia-
Aarhus inkl.
Aarhus H
4.kvt. 2024
Ibrugtagning
af Aarhus-
Aalborg inkl.
lufthavn
4.kvt. 2024 /
4. kvt. 2025
DSB indsætter
fremtidens tog
til hhv. Aarhus
og Aalborg
inkl. lufthav-
nen
Overordnet status:
Ingen ændringer siden sidst og status for Vestprojektet er fortsat grøn. Dette skyldes, at stræknin-
gen Lindholm-Frederikshavn som forudsat forventes at blive sat i drift med det nye signalsystem i 4.
kvartal 2018 (oktober), hvorfor status herfor er grøn ligesom de øvrige milepæle dermed fortsat
vurderes at kunne nås planmæssigt.
5.2
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Projektets næste kritiske milepæl er ibrugtagningen af Frederikshavn-Lindholm i 4. kvartal 2018.
Frem mod denne milepæl skal projektet bl.a. afslutte testkørsel, opnå ibrugtagningstilladelse for
infrastrukturen, og opnå den godkendelse, der viser, at banen er klar til ibrugtagning (kaldes CRB).
5.3
Overblik over status for aktuelle strækninger
I dette afsnit gives en status på de strækninger, som der aktuelt arbejdes på. I figurerne indikerer
farvemarkeringen, om det er forventningen, at de kommende milepæle gennemføres som planlagt.
Status ift. strækningens kritiske milepæle og eventuelle afvigelser og ændringer beskrives nedenfor -
herunder eksplicit vurdering af om strækningerne forventes ibrugtaget som forudsat i planen fra
november 2017.
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0012.png
I de grafiske fremstillinger nedenfor visualiseres, hvor stor buffer, dvs. tidsreserve, der er mellem
Banedanmarks produktionsplan for ibrugtagning (kaldet ”Ibrugtagning”) af strækningen og planen
fra november 2017 (kaldet ”Deadline”).
EDL N (Frederikshavn-Lindholm)
Design
Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
Plan
-
-
1. kvartal
2018
2. kvartal 2018
4. kvartal
2018 (midt
- oktober)
2 mdr.
4. kvartal
2018
*Afslutning af testkørsel
Ingen ændringer siden sidst. Q1 2018 er fortsat markeret gul, fordi afslutningen af testkørsel først
forventes gennemført i Q2, men dette har ikke betydning for ibrugtagningen i uge 42.
Strækningen er i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning 21. oktober 2018. Det følger af
2017-planen, at strækningen senest skal ibrugtages i 4. kvartal 2018. Der er således fortsat en buf-
fer på 1-2 måneder mellem produktionsplanen og ibrugtagningstidspunktet i planen fra november
2017.
RO8 (Thisted-Struer)
Design
Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
Plan
-
4. kvartal 2018
4. kvartal
2018
Endelig dato udestår
3. kvartal
2019
9 mdr.
2. kvartal
2020
*Påbegyndelse af Site Acceptance Test (SAT)
Ingen ændringer siden sidst.
Strækningen er i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning i 3. kvartal 2019. Ift. den kriti-
ske vej skal strækningen ibrugtages senest 2. kvartal 2020. Der er således fortsat en buffer på 9
måneder mellem produktionsplanen og ibrugtagningstidspunktet i planen fra november 2017.
RO5 (Struer-Langå)
Design
Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
2. kvartal
2018
1. kvartal 2019
1. kvartal
2019
Endelig dato udestår
4. kvartal
2019
6 mdr.
2. kvartal
2020
*Påbegyndelse af Site Acceptance Test (SAT)
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0013.png
Ingen ændringer siden sidst.
Strækningen er i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning i 4. kvartal 2019. Ift. den kriti-
ske vej så er ibrugtagningen fastlagt til 2. kvartal 2020. Der er således fortsat en buffer på 6 måne-
der mellem produktionsplanen og planen fra november 2017. Den næste kritiske milepæl på stræk-
ningen er godkendt pålidelighedstest (RDT) senest 4. kvartal 2020, da dette er en forudsætning
for,at installation på Fredericia-Aarhus kan igangsættes 1. kvartal 2021.
5.4
Risikobillede for Fjernbane Vest projektet
For begge fjernbaneprojekter gælder det, at den overordnede risiko er forbundet med, at der endnu
ikke er et funktionsdygtigt system i drift. Der er således endnu ikke et driftsstabilt produkt, som kan
skabe sikkerhed for projektets samlede udrulningsplan – den nye strategi, der blev defineret i no-
vember 2017. Den næste kritiske milepæl for Vestprojektet er at sætte teststrækningen i drift i 4.
kvartal 2018, idet denne danner grundlaget for den videre implementering. Den største risiko knyttet
hertil er, hvis der findes kritiske systemfejl sent i processen. Banedanmark har allerede udvalgt en
række kritiske fejl, som skal rettes inden ibrugtagning, og fejlrettelsen testes nu i testlaboratoriet,
inden den testes på strækningen i maj.
De tre første strækninger er indplaceret i risikomatricen nedenfor. Der er ingen ændringer siden sid-
ste.
Note: Ovenstående er baseret på Banedanmarks egen produktionsplan målt op imod november 2017-planen.
For Vest EDL N/Frederikshavn-Lindholm er der samlet set en mellem risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder.
For RO8/Struer-Thisted er der samlet set en mellem risiko for en forsinkelse på 2-3 måneder ift.
Banedanmarks produktionsplan.
For RO5/Langå-Struer er der samlet set en mellem risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder.
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0014.png
6 Fjernbane Øst
Projektet arbejder pt. på følgende strækninger (deadlines er planen fra november 2017):
6.1
Roskilde-Køge (teststrækning) i begyndelsen af 2020
Køge-Næstved (teststrækning) i begyndelsen af 2020
København-Ringsted i maj 2019
Odense-Svendborg i begyndelsen af 2021
Ringsted-Nykøbing F. i slutningen af 2022
Kritisk vej og fremdrift
Øst-projektets kritiske vej
følger af den strategi, der blev defineret i planen fra november 2017. Fo-
kus er her på at ibrugtage teststrækningerne og Ringsted-Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrifi-
ceres og elektriske tog indsættes. Derudover skal der sikres et driftsstabilt produkt forud for ibrug-
tagning af København-Peberholm.
Østprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene i de pågældende kvartaler (herunder de indikative milepæle) nås til
den forudsatte tid. Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte strækninger fremgår af stræk-
ningsgennemgangen nedenfor – afsnit 5.3.
1. kvt. 2020
Ibrugtagning
af test-
strækningerne
4. kvt. 2021
Driftsstabilt
produkt på
teststræknin-
gerne
4. kvt. 2022
ERTMS instal-
leret på Ring-
sted-Nykøbing
F. (dog først
2023 på den
nye Stor-
strømsbro)
1. kvt. 2024
ERTMS-el-tog
på Ringsted-
Nykøbing F.
4. kvt. 2024
Ibrugtagning
af København-
Peberholm
Overordnet status:
Roskilde-Køge er i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning i 3. kvartal 2018, men det er
Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning må flyttes til primo 2019, idet der er forsinkelser ift. flere
milepæle for teststrækningerne. Således vil de efterfølgende kvartalers milepæle blive rykket tilsva-
rende. Forsinkelsen skyldes bl.a., at det har været nødvendigt at udskyde tests grundet en lang-
sommere fremdrift i udviklingen af den del af trafikstyringssystemet (TMS), som skal bruges på EDL
N samt ressourcemangel, idet der skulle gennemføres tests på samme tid i både Øst- og Vestdan-
mark. Derudover er der udfordringer med overkørsler med lange bomme. Planen for teststræknin-
gerne er fortsat under genplanlægning pga. de konstaterede forsinkelser i 1. kvartal 2018. Ba-
nedanmark vurderer, at det trods udfordringer fortsat er muligt at sætte strækningerne i drift inden
for planen fra november 2017 (primo 2020). Final Acceptance af strækningen inkl. trafikstyringssy-
stemet (TMS) kan ikke nås til primo 2020 selvom strækningen kan sættes i drift. På den baggrund er
den overordnede status gul.
6.2
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Projektets næste kritiske milepæl er ibrugtagning af teststrækningerne senest 1. kvartal 2020. Frem
mod denne milepæl skal installation og Site Integration Test (SIT) afsluttes, Site Acceptance Test
(SAT) godkendes, Banedanmarks integrationstest afsluttes, infrastruktur ibrugtagningstilladelse op-
nås, testkørsel og prøvedrift afsluttes, og sikkerhedsgodkendelse opnås.
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0015.png
6.3
Overblik over status for aktuelle strækninger
I dette afsnit gives en status på de strækninger, som projektet aktuelt arbejder på. I figurerne indi-
kerer farvemarkeringen, om det er forventningen, at de kommende milepæle gennemføres som plan-
lagt. Status ift. strækningens kritiske milepæle og eventuelle afvigelser og ændringer beskrives ne-
denfor – herunder eksplicit vurdering af, om strækningerne forventes ibrugtaget som forudsat i pla-
nen fra november 2017.
I de grafiske fremstillinger nedenfor visualiseres, hvor stor buffer, dvs. tidsreserve, der er mellem
Banedanmarks produktionsplan for ibrugtagning (kaldet ”Ibrugtagning”) af strækningen og planen
fra november 2017 (kaldet ”Deadline”).
Teststrækningen Roskilde-Køge
Design
Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
Plan
-
1. kvartal 2018
3. kvartal
2018
2. kvartal 2018
3. kvartal
2018
18 mdr.
1. kvartal
2020
*Trial run
Ændringer: Projektet er ved at genplanlægge strækningen pga. forsinkelser. Det er forventningen, at
der foreligger en ny konsolideret plan i maj.
Afvigelser: Strækningen er i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning 3. kvartal 2018. Det
er indtil videre Banedanmarks vurdering, at strækningen først kan ibrugtages i 1. kvartal 2019 (4.
kvartal 2018 ved sidste rapportering). Ift. projektets kritiske vej skal strækningen ibrugtages senest
i 1. kvartal 2020. Hvis ibrugtagningstidspunktet flyttes til 1. kvartal 2019 vil der fortsat være en solid
buffer på 12 måneder.
Teststrækningen Køge-Næstved
Design Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
Plan
-
2. kvartal 2018
4. kvartal
2018
1. kvartal 2019
1. kvartal
2019
12 mdr.
1. kvartal
2020
*Trial run
Ændringer: Ingen ændringer siden sidste rapportering. Projektet er fortsat ved at genplanlægge
strækningen pga. forsinkelser. Det er forventningen, at der foreligger en ny konsolideret plan i maj.
Afvigelser: Strækningen er i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning 1. kvartal 2019.
Udskydelsen af Roskilde-Køge vil have indvirkning på Køge-Næstved, og det er indtil videre Ba-
nedanmarks vurdering, at Køge-Næstved først kan ibrugtages i 4. kvartal 2019 eller 1. kvartal 2020.
Ift. planen fra november 2017 skal strækningen ibrugtages senest i 1. kvartal 2020. Hvis ibrugtag-
ningstidspunktet flyttes til 4. kvartal 2019 vil der kun være en mindre buffer på ca. 3 måneder. På
baggrund af den begrænsede buffer, er status gul. Når en ny konsolideret plan foreligger vil det væ-
re muligt at genvurdere, om det fortsat udfordrer planen fra november 2017.
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0016.png
København-Ringsted
I forhold til København-Ringsted foregår på nuværende tidspunkt koordinering mellem de enkelte
programmer og projekter for at sikre, at alle arbejder bliver udført rettidigt og koordineret med de
enkelte tests, der skal udføres på strækningen. Elektrificeringsprogrammets installationsarbejde på-
går på den nye bane, mens Signalprogrammets arbejder er afsluttet. De første tests med hastighed
op til 40 km/t forventes påbegyndt ultimo april 2018, og tests over 40 km/t forventes igangsat i juli
2018, når der er sat strøm på køreledningsanlægget.
Design
Installation
Test*
APIS
Plan
-
-
2. kvartal
2018
4. kvartal 2018
*Trial run
Ændringer: Ingen ændringer siden sidste rapportering.
Afvigelser: Strækningen er genplanlagt på grund af forsinkelser, og APIS forventes derfor først i 1.
kvartal 2019.
København-Ringsted (5 blok løsningen)
Etablering af 5 blok løsningen (Plan B) er igangsat. Arbejdet med denne løsning koordineres med de
øvrige installationsarbejder. Der er ordret materialer, der har lang leveringstid, og projekteringen er
under forberedelse. Tidsplanen er stram, men forventes overholdt. Den største risiko er fortsat de
sikringstekniske ressourcer, primært til validering af 5 blok løsningen.
Odense-Svendborg
Design
Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
Plan
-
4. kvartal 2019*
4. kvartal
2020
Dato ikke fastlagt
endeligt
1. kvartal
2021
0 mdr.
1. kvartal
2021
*Trial run
**Er rettet fra 1. til 4. kvartal (fejl i sidste rapportering)
Ændringer: Ingen ændringer siden sidste rapportering. Fremdriften følger planen.
Der er ingen buffer mellem produktionsplanen og november 2017-planen til at håndtere eventuelle
nye risici, hvorfor status er angivet til gul. På baggrund af det nuværende risikobillede er det dog
fortsat Banedanmarks vurdering, at november-2017 planen kan overholdes.
Produktionsplanen for strækningen er først konsolideret efter novembet-2017 planen, og det har ikke
været muligt at indarbejde en buffer i tidsplanen. Strækningen er ikke på projektets kritiske vej.
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0017.png
Ringsted-Nykøbing F.
Design
Installation
Test
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
Plan
-
-
-
-
-
4. kvartal
2022
Optionen vedr. dobbeltspor på strækningen er kaldt for nylig og er endnu ikke underskrevet. Derfor
er den endelige produktionsplan heller ikke fastlagt ligesom risikovurderingen først er ved at blive
opbygget. Banedanmark vil starte med at rapportere på denne strækning når planen er lagt i samar-
bejde med leverandøren.
Strækningen er i projektets produktionsplan foreløbigt planlagt til ibrugtagning 4. kvartal 2021. Det
skal understreges, at dette er en meget foreløbig plan som er lavet på baggrund af leverandørens
foreløbige forslag til en tidsplan.
Ift. planen fra november 2017 skal strækningen ibrugtages senest i 4. kvartal 2022 (dog først i 2023
på den nye Storstrømsbro).
6.4
Risikobillede for Fjernbane Øst projektet
For begge fjernbaneprojekterne gælder det, at den overordnede risiko er forbundet med, at der end-
nu ikke er et funktionsdygtigt system i drift. Der er således endnu ikke et driftsstabilt produkt, som
kan skabe sikkerhed for projektets samlede udrulningsplan – den nye strategi, der blev defineret i
november 2017. Konkret for Østprojektet ses der pt. forsinkelser af aktiviteter på teststrækningerne
og disse medfører en øget risiko, men det er pt. vurderingen, at forsinkelserne ikke er kritiske ift.
projektets samlede udrulningsplan, og teststrækningerne forventes fortsat sat i drift senest 1. kvartal
2020.
De 3 første strækninger er indplaceret i risikomatricen nedenfor.
Note: Ovenstående er baseret på Banedanmarks egen produktionsplan målt op imod den politiske plan.
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
For Øst EDL N/Roskilde-Køge er der samlet set en høj risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder i for-
hold til ibrugtagningstidspunktet i produktionsplanen.
For Øst EDL Full/Køge-Næstved er der samlet set en høj risiko for en forsinkelse på over 6 måneder i
forhold til ibrugtagningstidspunktet i produktionsplanen.
For Odense-Svendborg/Øst RO10 er der samlet set en mindre risiko for en forsinkelse på 1-2 måne-
der.
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0019.png
7 S-baneprojektet
Projektet arbejder pt. på følgende strækninger:
Idriftsættelse af udestående funktionaliteter (kaldet DORF) på teststrækningen Hillerød-
Jægersborg i maj 2018
Jægersborg/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken (RO2) i november 2018.
Farum-Svanemøllen (RO3.1) i 2. kvartal 2019.
Ringbanen (RO6) i 2. halvdel 2019
Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj (RO3.2) i 2020
Arbejdet på RO5 (Sydhavn-Køge) og RO4 (Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup) forventes at star-
te i hhv. april og august 2018.
7.1
Kritisk vej og fremdrift
Projektets kritiske vej
består af ibrugtagningstidspunkterne for de enkelte strækninger, som oplyst i
planen fra oktober 2016, hvor den sidste strækning ibrugtages senest i 2021. I Anlægsstatus for 2.
halvår 2017 blev der derudover orienteret om, at ibrugtagning af udestående funktionaliteter (DORF)
er udskudt til maj 2018, mens den næste strækning, som sættes i drift, Jægersborg/Klampenborg-
Svanemøllen/Ryparken (RO2) er udskudt til 4. kvartal 2018, og den næstsidste strækning, Sydhavn-
Køge (RO5) blev udskudt fra 2020 til 2021. Da der ikke er nogen tidsmæssig reserve, er alle ibrug-
tagningstidspunkterne kritiske. Det skyldes, at forsinkelser af én strækning i udgangspunktet kan
påvirke efterfølgende strækninger, herunder den sidste strækning, Carlsberg-Frederikssund/Høje
Taastrup (RO4) som, jf. den politiske aftale, skal ibrugtages senest i 2021.
2. kvt. 2018
DORF ibrug-
tagning
4. kvt. 2018
RO2 ibrug-
tagning
2. kvt. 2019
RO3.1 ibrug-
tagning
4. kvt. 2019
RO6 ibrug-
tagning
4. kvt. 2020
RO3.2 ibrug-
tagning
2021
RO5 ibrugtag-
ning
4. kvt. 2021
RO4 ibrugtag-
ning
Note: I figuren ovenfor er kun projektets kritiske milepæle fremhævet – dvs. ibrugtagningstidspunkterne. Farvemarkeringen
indikerer, om det er forventningen, at milepælene kan nås til det forudsatte tidspunkt.
Overordnet status:
Som det fremgår af status ovenfor, forventes de udestående funktionaliteter ibrugtaget planmæssigt
i 2. kvartal. Hvad angår den næste kritiske milepæl, ibrugtagning af Jægersborg/Klampenborg-
Svanemøllen/Ryparken (RO2), er der flere forhold som gør, at ibrugtagning først kan ske i begyndel-
sen af 2019, hvorfor status er rød for denne milepæl. Derfor forventes strækningen sat i drift primo
2019. Der er, som tidligere rapporteret, forsinkelser af de øvrige strækninger og Banedanmark er
kritisk overfor, om tidsplanen med afslutning i 2021 kan holdes. På den baggrund er status gul.
7.2
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Projektets næste kritiske milepæl er idriftsættelse af DORF i 2. kvartal 2018. Projektet har derfor
gennemført tests i uge 9. Her blev ikke observeret forhold, som forhindrer planmæssig ibrugtagning.
Nu udestår, at ibrugtagningstilladelsen opnås i tide i 2. kvartal. Aktiviteter i den forbindelse følger
planen, men tidsplanen stram, da Banedanmarks sikkerhedsassessor (G-ISA) kun har 5 uger til de-
res gennemgang mod normalt 9 uger. G-ISA kan således ikke garantere, at det kan lade sig gøre.
7.3
Risikobillede for S-baneprojektet
Banedanmark forholder sig kritisk til, om projektet kan afsluttes inden for den politiske aftale (2021)
Dette skyldes fremdriften sammenholdt med at flere strækninger skal sættes i drift på kort tid.
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport af 19. april 2018 om Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1886647_0020.png
Der er særligt fokus på at nedbringe risici forbundet med systemets kvalitet. Dette forsøges håndte-
ret ved implementering af såkaldte sandsynlighedscheck (plausibility checks) og tæt samarbejde
med leverandøren som bl.a. udmøntes i ekstra tests.
Note: Ovenstående er baseret på Banedanmarks egen produktionsplan målt op imod den politiske plan.
Matricen afspejler ikke den mulige implementering af transversalen i Lyngby.
S-bane DORF: For idriftsættelse af udestående funktionaliteter (kaldet DORF) er der samlet set en
meget lav risiko for en forsinkelse af ibrugtagningen på under 1 måned.
S-bane RO2: For idriftsættelse af Jægersborg/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken er der samlet set
en mellem risiko for en forsinkelse af ibrugtagningen på 1-2 måneder.
S-bane RO3.1: For idriftsættelse af Farum-Svanemøllen er der samlet set en lav risiko for en forsin-
kelse af ibrugtagningen på 1-2 måneder.
20