Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 276
Offentligt
LOV- Forslag
16/04/2018
Til
Transport, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
samt alle transportordførere.
Vil du være med til:
-
At gøre samfundet mere sikker?
-
Rede liv?
-
Reducere kø på de danske veje?
Uden det koster ”dig” 1 krone!
Interesseret? Så læs mit forslag.
Emne: Dækovervågning på tunge køretøjer
Jeg skriver dette brev fordi jeg er bekymret for den trussel som lastbiler, busser og phv. (phv. forkortelse for
påhængskøretøjer) udgør i dag. Jeg kan ikke forstå, hvorfor lastbiler, busser og phv. ikke skal have monteret
TPMS (Tire Pressure Monitoring System) populært kaldt dækovervågning
Fra 1. november 2014 skulle alle ny indregistrerede personbiler være udstyret med elektroniske
dæktryksovervågning, hvilket er med til at minimere antallet af biler der holder på landeveje, og ikke
mindst motorveje med flade dæk, til gene for medtrafikanter.
Helt konkret:
Ændring skal ske i 'Detailforskrifter for Køretøjer' Afsnit 8.02.021 punkt 3 skal også gælde for lastbiler,
busser og phv.
Forskning:
2 mio kr. i timen er hvad Dansk Industri har regnet sig frem til, at virksomheder, transportfirmaer og
privatpersoner mister, når f.eks. motorvej E45 er lukket pga. uheld. (
kilde: Michael Svane DI-transport 2018)
Tysk forskning har vist at 85% af alle punkteringer er forårsaget af kørsel med forkert lufttryk eller snigende
trykfald, under kørsel. Risikoen for dækbrud kan reduceres til 15% omkring ved hjælp af TPMS.
(kilde: ADAC
2011)
Fra afsnittet ”Køretøjsfaktorer”
….Derimod knyttede ulykkesfaktorerne sig især til vedligeholdelse og andet, som bilisten selv har
indflydelse på - for eksempel lastning, dæktype, dækslitage, dæktryk og spejlindstilling.
Dæk-fejl….
(Kilde HVU rapport 2014)
Omkostning for samfundet:
Hvis du kører en tur på en af de danske motorveje, oplever du ofte kø eller ”urolig” trafik fordi der holder
en lastbil halv eller helt i nødsporet med ødelagt dæk. De fleste lastbilchaufføren opdager først, at der er
noget galt når dækrester flyver ud til alle sider, til fare for medtrafikanter. Derudover skal der personer ud
på motorvejen for at ryde op og skifte det defekte dæk, hvilket også er meget farlige for de involdverede.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Henvendelse af 18/4-18 vedrørende dækovervågning på tunge køretøjer, fra Brian Graakjær, Vejle Ø
1882680_0002.png
LOV- Forslag
16/04/2018
Den 6 marts 2018 døde der en 17 årige pige pga. kø på motorvejen ved Odense, køen var opstået fordi en
lastbil havde sprunget et fordæk.
Systemer:
Alle store lastbil, bus og phv producenter har allerede i dag systemet som tilvalg når vognmænd køber nye
køretøjer. De tre største producenter af bremse- og sikkerheds-elektronik til lastbiler, busser og phv har alle
veludviklede system til dæktryksovervågning:
WABCO
IVTM står for integreret køretøjsdæktrykovervågning. Systemet overvåger løbende
dæktrykket og temperatur på alle hjul ved hjælp af sensorer. I tilfælde af et kritisk trykfald,
advarer chaufføren af lastbilen via en integreret eller eftermonteret monitor.
Systemet er udviklet til både at kan monteres af fabrikken/ opbyggeren og eftermonteres af
et værksted. Passer til både lastbiler, busser og påhængsvogn.
Dæktrykovervågningssystemet (TPMS) er et system som advarer chaufføren, hvis en eller
flere af de overvågede dæk er over eller under det normale tryk eller temperatur.
Systemet er udviklet til montering af både fabrikken/opbyggeren eller eftermonteres på et
værksted. Passer til både lastbiler, busser og påhængsvogn.
Haldex TPMS måler ikke kun trykket, men også temperaturen på dækket. Et dæk med for lidt
luft bliver varmere end en korrekt oppustet dæk. Systemet er udviklet til montering af både
fabrikken/opbyggeren eller eftermonteres på et værksted. Passer til både lastbiler, busser og
påhængsvogn.
KNORR
HALDEX
Undtagelser:
Der vil selvfølgelig være specielle vogntog som ikke vil kunne have dæk overvågning på alle dæk. F.eks.
nogle blokvogne der har så mange aksler (hjul), at det vil kræve et komplekst system. Men da
særtransporter / blokvogne kører med reduceret hastighed og har en følgebil som holder øje med
vogntoget bagfra, er risikoen for ulykker og personskade ved punktering ikke så stor, for denne type
vogntog.
Egen erfaring:
Som uddannet lastbilsmekaniker, faglig underviser af lærlinge samt efteruddannelser og med arbejde
indenfor branchen er min erfaring, at 99,99% af alle chauffør IKKE kontrollere dæktryk regelmæssigt. Det er
meget tidskrævende og ingen vognmand vil betale for den tid, som chaufføren skal bruge på det.
Jeg håber, at jeg indenfor kort tid, vil høre om og se en lovændring om IVTM gældende for alle ny
indregistrerede lastbiler, busser og påhængskøretøjer.
Jeg vil gerne stå til rådighed med uddybende forklaring.
Med venlig hilsen
Brian Graakjær
Frugthaven 7, 7120 Vejle Øst
[email protected]
Mobil 23 31 50 23