Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 267
Offentligt
1879223_0001.png
Fra:
Steen Petersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. marts 2018 14:56
Emne:
VS: Deleøkonomi
Deleøkonomi.
Deleøkonomi er det kun når det går ud over private firmaer?
Jeg sælger Folkeaktier i mit firma lynbussen A/S.
https://lynbussen.dk/
Da vi følger loven har vi dagligt ca. 25.000 ledige pladser om dagen når vi kommer til at køre mellem ca. 100
byer.
Og når vier fuldt udbygget omkring dagligt ca. 60.000 ledige pladser årsag er at vi skal ifølge loven skal alle
vores busser have mindst 40 siddepladser. Da busserne skal køre alligevel, så sælger vi det som Folkeaktier
og de kan så rejse gratis med når der er plads, og kan ikke bestilles. Og som ejere af lynbussen er det svært
at nægte dem adgang i deres egen firma.
Jeg vil gerne mødes med transportudvalget så jeg kan fremføre min plan
Se markeringer i vedhæftede filer.
Med venlig hilsen
Direktør
Lynbussen A/S
Steen Petersen
Rundhøj alle 3
8270 Højbjerg
[email protected]
+45 40 51 41 99
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Henvendelse af 19/3-18 vedrørende deleøkonomi, fra Steen Petersen, Lynbussen A/S
1879223_0002.png
Forslag til ændring af busloven bliver sendt til følgende:
Transportministeren: Ole Birk Olesen
Trafikordførerne:
Villum Christensen - Liberal Alliance
Kim Christiansen - Dansk Folkeparti
Henning Hyllested - Enhedslisten
Karsten Hønge - Socialistisk Folkeparti
Rasmus Jarlov - Det Konservative Folkeparti
Kristian Phil Lorentzen - Venstre
Roger Matthisen - Alternativet
Rasmus Prehn - Socialdemokratiet
Andres Stenberg - Radikale Venstre
Nuværende regler ses her:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Fjernbus.aspx
Fjernbusoperatøren har mulighed for at indgå kontrakt med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at udføre
såkaldt ”offe tlig tje este vedrøre de este te ku degrupper” på e spe ifik fjer usrute. Fjer usrute
skal drives af en operatør, der har tilladelse til at køre fjernbus på den specifikke strækning. For nærmere
information, se under Erhvervstransport.
De offentlige serviceforpligtigeler indbefatter fx rabat til studerende, pensionister og børn, hvor den ydede
rabat refunderes delvist af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Formålet med ordningen er at understøtte
mobilitet og god tilgængelighed til de nævnte befolkningsgrupper og derved styrke den kollektive
transport.
Krave e fre går af ”standardkontrakt
2017”.
Operatøren skal ved årets afslutning aflægge et særligt regnskab med henblik på at sikre, at operatøren
ikke er blevet overkompenseret, idet en eventuel overkompensation vil skulle tilbagebetales.
Operatøren skal ift. til det særlige regnskab anvende:
• ”Instruks
for revision særligt regnskab”
• ”Regnskabsinstruks
for særligt regnskab”
”Reg ska s odel særligt reg ska ”
Hvis operatørernes kompensation fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og fra andre myndigheder ikke
overstiger 1,2 mio. kr. årligt er der mulighed for at Fjernbusoperatøren efter aftale med Trafik-, Bygge, og
Boligstyrelsen kan fritages fra forpligtelsen til at aflægge særligt regnskab.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Henvendelse af 19/3-18 vedrørende deleøkonomi, fra Steen Petersen, Lynbussen A/S
1879223_0003.png
Det første der falder os i øjerne er under standardkontrakt 2017.punkt 1 indledning
Formålet med nærværende kontrakt om offentlig tjeneste er at understøtte mobilitet og god
tilgængelighed til befolkningsgrupper med lavere indkomster og derved styrke den kollektive transport.
Ved udformningen af denne kontrakt har sigtet været, at ordningen skal være åben og ikke-
diskriminerende samt sikre lige konkurrencevilkår på fjernbusmarkedet og derudover sikre fjernbusser lige
konkurrencevilkår i forhold til anden kollektiv trafik.
god tilgængelighed til de nævnte befolkningsgrupper.
der er mange der bliver ramt pga. de nuværende
regler følgende strækninger er der kun det offentlige der må køre, Aalborg og Aarhus, Aarhus og Esbjerg,
Esbjerg og Odense, Esbjerg og Sønderborg, Sønderborg og Odense, disse strækninger er alle
universitetsbyer og er den målsætning som i mener skal have billig rejser, ligeledes er reglerne dybt
uretfærdige, rejsende fra f.eks. Skagen skal rejse mindst til Vejle dvs. man skal rejse mellem 279/290 km
med bus mellem de 2 byer. Men bor man i Hedensted og vil til Middelfart skal man kun rejse 39,2/41,8Km
for at kunne rejse med fjernbus alle distancer er målt fra station til station med google maps, hvor er
retfærdigheden i dette? Og vi kan komme med mange flere af denne slags eksempler.
Vi vil komme med 2 forskellige forslag som vil være retfærdige for alle både det offentlige transport og
fjernbusoperatører og vigtigst af alt kunderne, i dag er Danmark delt op i 98 kommuner.
Forslag 1.
Der skal køres efter reglerne som i dag hvor man skal samle op i et trafikselskab køre gennem et andet og
sætte af i det 3 trafikselskabs område, og man skal køre mindst 4 dobbeltafgange om ugen, vores forslag vil
lyde følgende samle op i en kommune køre gennem den anden og først sætte af i den 3 kommune byer
under 5000 indbygger kun et opsamlingssted byer over 25000 indbygger max 3 stoppesteder et i centrum
og et ved ind og udkørsel af byen, der skal køres mindst 5 dobbelt ture dagligt 7 dage om ugen.
Forslag 2.
Vi kører med opsamling i alle byer vi køre igennem.
Byer under 5000 indbygger er der kun et opsamlingssted byer over 25000 indbygger max 3 stoppesteder et
i centrum og et ved ind og udkørsel af byen, der skal køres mindst 10 dobbelte ture dagligt 7 dage om ugen.
Når vi kigger på Xbus køreplaner er det ikke alle der har 10 afgange alle dage.
Vi er nogle nuværende og tidligere busfolk der starter et nyt busfirma op med navnet lynbussen.dk
Vi bliver en direkte trussel mod DSB, vi starter op med kørsel mellem ca. 80 til 90 byer med time drift. Der
startes op omkring kl. 05.00 og så er der afgang hver time og 18 afgange hver vej.
De ruter hvor vi ikke må tage i mod betaling pga. de uretfærdige regler må vi tænke kreativt, og vores
busfirma bygges op på folkeaktier, så vi får mange ejer men retter i ikke loven ind efter virkeligheden, så vil
alle aktionærer der rejser mellem Sønderborg og Esbjerg, Sønderborg og Odense, Odense og Esbjerg,
Aarhus og Aalborg, rejse med deres busser gratis da de selv er medejer de kan ikke bestilles men bare
møde op og rejse på de tomme pladser. Dette koster ikke os noget da vi ikke får penge for tomme pladser.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Henvendelse af 19/3-18 vedrørende deleøkonomi, fra Steen Petersen, Lynbussen A/S
Følgende ruter kan vi ikke tilbyde gratis men laver i ikke loven om så kommer de kun til at køre fredag og
søndag, og ja vi vil omgås loven men vi kommer til at køre helt lovligt,
Aarhus, Hammel, Viborg, Skive, Nykøbing M, Thisted. Pris ca. Aarhus Thisted kr. 175.- voksne med eller
uden tilladelse.
Aarhus, Galten, Silkeborg, Ikast, Herning, Aulum, Holstebro, Struer. Pris Aarhus Herning studerende kr. 50.-
og til Holstebro studerende kr. 75.- med eller uden tilladelse. Voksne kr.100.-
Vi bliver et landsdækkende busfirma på nuværende tidspunkt kommer vi til at køre mellem ca. 267 byer
fordelt med 176 i Jylland, 25byer på Fyn,57 byer Sjælland og øerne og for at være landsdækkende 9 byer på
Bornholm, og som lovgivningen er i øjeblikket så må vi ikke køre lokalt hverken på Fyn og Sjælland men
har man købt en Folkeaktie og måske bruge lidt rejsetid så kan man rejse helt gratis.
Vi skal naturligvis følge loven så det vil vi også gøre, og derfor kommer vi også til at køre mellem Midttrafiks
område og Sydtrafik område og dette bliver helt lovligt, og noget der bliver spændende det er om politiet
har tid til at tjekke os eller i vil lovgive mod os da det nu er mod det offentlige vi går imod og ikke som Uber
der kun rammer hårdt arbejdende privatpersoner, vi laver ikke noget ulovligt og der bliver betalt skat af
overskuddet.