Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 266
Offentligt
1878817_0001.png
Aarhus Kommunes kategoriseringsmodel
Den 11. april 2018
Christian Mølgaard, Formand for Bestyrelsen for Boligsociale
Helhedsplaner, Aarhus Kommune
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878817_0002.png
Kategoriseringsmodellen og BoSocData
BoSocData
er kort fortalt Aarhus Kommunes og
boligorganisationerne i Aarhus’ (BL’s 5. kreds) fælles værktøj,
der samler tværgående data på boligområde-niveau.
Baggrund
for udviklingen af BoSocData var et fælles ønske
om at monitorere udsatte boligområder. Arbejdet med BoSoc
blev påbegyndt i 2008 og sat i drift i 2010.
Formålet
er en handlingsorienteret vurdering af situationen i
de udsatte boligområder.
Styrken
er at BoSoc giver adgang til frisk data hvert kvartal.
Boligorg.
registreringer
Østjyllands
Politi
CPR-registret
Fagsystem
Kategoriseringsmodellen
er baseret på BoSocData, den
første kategoriseringsmodel, som vi kender den i dag, blev
lavet i 2013. Modellen er siden blevet brugt som
ledelsesinformation på
tværs i Aarhus Kommune og
boligorganisationerne i Aarhus.
BoSocData
Kategoriseringsmodellen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878817_0003.png
Områder og indikatorer
Kategorisering af boligområder
gennemføres årligt på baggrund af 8 udvalgte
indikatorer for almene boligområder med mere end 500 beboere.
Indikatorer:
Arbejdsmarkeds-
tilknytning
Andel voksne udenfor
arbejdsmarkedet.
Udsatte børn og
unge
Andel unge med dag- og
døgnforanstaltninger.
Indkomst
Andel børn med friplads i
daginstitution/SFO.
Børns trivsel
Andel gennemsnitlige
skolefravær (0-10. kl.).
Sundhed
Andel voksne på
helbredsbetinget
overførelsesindkomst.
Ungdoms-
kriminalitet
Andel kriminalitetssigtede
unge.
Ungdoms-
uddannelse
Andel 24-årige, der ikke har
afsluttet eller er i gang med en
ungdomsuddannelse.
Tryghed
Andel vægtede anmeldelser til
politiet.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878817_0004.png
Kategoriseringsmodellens logik
Fælles strategi for udsatte boligområder
er udarbejdet i et samarbejde mellem Aarhus Kommune og
BL’s 5. kreds.
Målsætning
er, at de udsatte boligområder skal ændres til socialt velfungerende områder med en
balanceret beboersammensætning.
Fire strategiske indsatsområder;
1) Flere i uddannelse, 2) Flere i beskæftigelse, 3) Styrket
medborgerskab samt 4) Flere og varierede boliger i den blandede by.
Særligt
udsatte områder
= 20 point eller mere
Udsatte områder
= 15 – 19
point
Risikoområder
= 11 – 14 point
Neutrale områder
= op til 10 point
Aarhus gennemsnittet for hver indikator = 0 point
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878817_0005.png
Kategoriseringsmodellen for 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878817_0006.png
Centrale forskelle ml. kategoriseringsmodellen
og ghettolisten (indikatorer)
Kategoriseringsmodellen
Beskæftigelse
Uddannelse
Beboersammensætning/et
nicitet
Kriminalitet / Tryghed
Indkomst
Andel voksne udenfor arbejdsmarkedet
Andel 24-årige der ikke har afsluttet eller er i gang
med en ungdomsuddannelse
Indgår ikke
1. Andel kriminalitetssigtede unge
2. Andel vægtede anmeldelser til politiet
Andel børn med friplads i dag- og
døgnforanstaltninger.
Regeringens forslag til ny liste med udsatte boligområder
Andelen af 18-64-årige uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse
overstiger 40 pct.
Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grunduddannelse
overstiger 60 pct..
Andelen af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande overstiger 50
pct.
Antal dømte for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om
euforiserende stoffer overstiger 2,7 pct. af beboere på 18 år og derover
Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i
området eksklusive uddannelsessøgende er mindre end 55 pct. af den
gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Indgår ikke
Indgår ikke
Indgår ikke
Udsatte børn og unge
Sundhed
Børns trivsel
Andel børn og unge med dag- og
døgnforanstaltninger
Andel voksne på helbredsmæssig
overførselsindkomst
Andel gennemsnitligt skolefravær 0-10 klasse
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878817_0007.png
Centrale forskelle ml. kategoriseringsmodellen
og ghettolisten (fortsat)
Kategoriseringsmodellen
monitorerer udviklingen i udsathed
for alle
områder, modellen bruges derfor også
forebyggende.
Kategoriseringsmodellen har
flere indikatorer,
der måler på
børn og unge
i
udsatte boligområder.
Kategoriseringsmodellen måler på
sundhed.
Kategoriseringsmodellen monitorerer almene boligområder med
mere end
500 beboere
38 områder i Aarhus (ghettolisten dækker boligområder med
mere end 1000 beboere).
Kategoriseringsmodellen måler
ikke på etnicitet.
Hyppig opdatering
af data.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878817_0008.png
Konkrete eksempler på anvendelsen
Modellen er fundamentet når Aarhus Kommune og boligorganisationerne drøfter det
fælles
og
løbende billede af boligsociale udfordringer.
Udvælgelse af strategiske indsatsområder – fx ifbm. vedtagelsen af
Strategi for udsatte
boligområder.
Aarhus Kommune og boligorganisationernes fælles prioritering af
midler til
forebyggende indsatser.
Afgørende for Aarhus Kommunes medfinansiering af
boligsociale helhedsplaner.
Anvendelsen af
udlejningsredskaber
– fx fleksibel udlejning.