Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 266
Offentligt
1878814_0001.png
KONSEKVENSER FOR BOSÆTNINGEN
HANS SKIFTER ANDERSEN
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0002.png
Min opgave
• Hvad betyder Regeringens forslag for bosætningen?
• Hvor flytter beboerne i de socialt udsatte boligområder
hen, hvis områderne omdannes?
• Hvad betyder den foreslåede skærpelse af anvisning- og
udlejningsreglerne for bosætningen, samt kravet om
nedbringelse af andelen af familieboliger til 40 pct.
• Kan forslaget skabe problemer andre steder f.eks. i
landdistrikterne?
SBi – 11.04.2018
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0003.png
Gradvis eller samlet fraflytning fra nedlagte almene boliger?
Gradvis fraflytning uden genhusning:
• Omdannelse til ejerlejligheder ved fraflytning (administrativt kompliceret)
• Samlet salg til investor med mulighed for at blive boende som privat lejer (vil
sænke værdien)
Samlet fraflytning med genhusning:
• Nedrivning
• Salg til investor med tømning af ejendommen
SBi – 11.04.2018
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0004.png
Kan omdannelsen ske ved naturlig fraflytning inden 2030?
Beboerudskiftning:
Andelen af beboere som har boet mindre end 10 år i boligen (2006)
Multietniske omr. 40%+
Mjølnerparken
Gellerupparken
Vollsmose Øst
50%
55%
60%
65%
70%
75%
80%
85%
Kilde Statens Byggeforskningsinstitut
SBi – 11.04.2018
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0005.png
Reduktion af almene familieboliger i de berørte kommuner (skøn)
Andel af
almene
boliger
Andel af
almene
boliger
Kommune
Nedlagte
boliger
Kommune
Nedlagte
boliger
Høje Taastrup
Kolding
Odense
Slagelse
Holbæk
Fredericia
1767
806
2154
814
358
359
19%
12%
10%
9%
6%
5%
Horsens
Aarhus
Vejle
Esbjerg
København
Alle
333
930
323
471
699
10430
5%
4%
3%
3%
3%
6%
SBi – 11.04.2018
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0006.png
Konsekvenser af nedlæggelse af almene boliger
• Bestanden af almene boliger reduceres med mindre nybyggeri erstatter
• Boligmuligheder for familier med lav indkomst reduceres
• Andre boligområder (eller de resterende boliger i områderne) må modtage
de der ellers ville flytte til de nedlagte boliger med risiko for øgede sociale
problemer her
Konsekvenserne må forstås i lyset af de senere års sociale udvikling i
den almene sektor og de processer som skaber udsatte byområder.
Færre almene boliger øger risikoen for udsatte områder
SBi – 11.04.2018
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0007.png
Voksende boligsociale udfordringer for kommunerne
SFI rapport
’Evaluering af brugen af anvisnings- og udlejningsredskaber
som led i landsbyggefondens 2006-10-midler’,
2012
‘Efterspørgslen efter boliger med en husleje, der kan betales af de svageste
grupper, ser ud til at blive større, ifølge interviewene med nøglepersoner i
kommuner og boligorganisationer, som følge af nedskæringer i
overførselsindkomster. Desuden peger nøglepersonerne på, at udbuddet af
boliger med de laveste huslejer bliver mindre på grund af fysiske
renoveringer i boligområderne ‘
SBi – 11.04.2018
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0008.png
Den almene sektors beboere afviger i stigende grad socialt
Kilde SFI
SBi – 11.04.2018
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0009.png
Årsager til byområder med mange sociale problemer og
mange indvandrere (segregationsprocesser)
Selvforstærkende processer:
Byområder der adskiller sig socialt, etnisk og fysisk
->
synlige sociale problemer (især med unge) og fysisk nedslidning
->
dårligt omdømme og lav social status
->
området fravælges af ressourcestærke og i multietniske områder især af
danskere
->
indflytning domineret af socialt marginaliserede og etniske minoriteter
->
byområdets problemer øges og omdømme og status forringes yderligere
SBi – 11.04.2018
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0010.png
Hvorfor er mange indvandrere samlet i byområder med
almene boliger?
Mere end 50 pct. bor i almene boliger fordi:
• Lav indkomst
• Indvandrerne vil gerne bo i ejerboliger, men gør det sjældnere pga. økonomisk
usikkerhed og evt. dårligere kreditværdighed
• Sværere at få adgang til private udlejningsboliger og andelsboliger pga.
manglende netværk
• Har haft lettest ved at bosætte sig i almene boliger – enkelt system med
ventelister
Områder med mange indvandrere fravælges af beskæftigede og af danskere i
almindelighed -> Kortere ventetid i udsatte boligområder og nemmere adgang
for arbejdsløse og indvandrere
SBi – 11.04.2018
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0011.png
Øget statistisk sandsynlighed for at ikke-vestlige etniske
minoriteter flytter til boligformer
(Korrigeret for indkomst, beskæftigelse, alder, familietype, områdesammensætning mv)
Parcelhuse
Ejerlejligheder
Privat udl. Og andel.
Almene
Multietniske områder
-60%
-40%
-20%
0%
20%
40%
60%
80%
Kilde Statens Byggeforskningsinstitut
SBi – 11.04.2018
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0012.png
Statistisk sandsynlighed (%) for mindre tilflytning og øget
fraflytning af danskere i byområder afhængig af andelen af ikke-
vestlige etniske minoriteter i området
(korrigeret for social sammensætning i
området og personlig indkomst og beskæftigelse mv. )
80
70
60
Mindsket tilflytning
Øget fraflytning
50
40
30
20
10
0
20-29
30-39
40-49
50 -59
60-69
70-
Andel etniske minoriteter i området (%)
Kilde Statens Byggeforskningsinstitut
SBi – 11.04.2018
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0013.png
Forslag vedrørende boliganvisningsregler
Stop for kommunal anvisning til udsatte boligområder for ydelsesmodtagere
Obligatorisk fleksibel udlejning i udsatte boligområder
Lavere ydelse for tilflyttere til ‘ghettoområder’
Stop for tilflytning af modtagere af integrationsydelse
Spørgsmål:
• Kan de særlige udlejningsregler ændre beboersammensætningen?
• Hvad betyder ændringerne for boligmulighederne for familier med lav
indkomst og for indvandrerne
SBi – 11.04.2018
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0014.png
Erfaringer med fleksibel udlejning hos kommuner
Evaluering af Fleksibel udlejning i Aarhus Kommune 2013-16
‘Fleksibel udlejning medvirker til at balancere beboersammensætningen i
boligområder med udlejningsaftaler. Der er
tale om en lille positiv effekt, som
tager tid at opnå og skal ses i en kontekst, hvor boligmarkedet i øvrigt
oplever en stadig segregering’.
‘Det ser ud til, at den overordnede positive effekt særligt trækkes af de mindre
udsatte boligområder, mens
effekten i de særligt udsatte boligområder er
meget svag eller ikke-eksisterende’
Evaluering af Fleksibel udlejning i Københavns Kommune 2003-04:
‘Fraflytningsaktiviteten er generelt lav i den almene boligsektor, og de fleksible
udlejninger har kun udgjort en lille del af periodens udlejninger (12 %). Det er
derfor
primært i nybyggerier, at der kan spores en mærkbar effekt’.
SBi – 11.04.2018
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0015.png
SFI evalueringer af udlejningsreglerne
SFI rapport
’Evaluering af brugen af anvisnings- og udlejningsredskaber som led i
landsbyggefondens 2006-10-midler’,
2012
• ‘Hverken
i forhold til uddannelse, beskæftigelse, indkomst eller etnicitet ser de
undersøgte udlejningsredskaber ud til at have gennemslagskraft. Lokalt kan
der være gode erfaringer
med at anvende eksempelvis fleksibel udlejning, mens vi,
når vi sammenligner alle boligområder, der har modtaget støtte fra
Landsbyggefondens 2006-10-midler og som har tilkendegivet at bruge forskellige
udlejningsredskaber,
ikke finder, at der sker ændringer i
beboersammensætningen.’
SBi – 11.04.2018
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0016.png
Mulige årsager til svag effekt for beboersammensætningen
af særlige boliganvisningsregler
• Svært at tiltrække boligsøgende der kan opfylde kriterierne
• Nogle af de der flytter ind flytter hurtigt ud igen (fx studerende)
• De øvrige ventelister får større andel af arbejdsløse og etniske minoriteter
SBi – 11.04.2018
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0017.png
Er der konsekvenser for yderkommuner?
Tilflytning af voksne til Lolland Kommune 2010-15
Tilflyttere
2010-15
Pensionister
347
1244
342
1133
3621
Andel af
tilflyttere
17%
57%
10%
17%
Andel af voksne
befolkning
1,0%
3,5%
1,0%
3,2%
Uden beskæftigelse
Studerende
Beskæftigede
I alt
Kilde Statens Byggeforskningsinstitut
100%
10,3%
SBi – 11.04.2018
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0018.png
Kilde: AE
SBi – 11.04.2018
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Præsentationer fra udvalgets høring 11/4-18 om udviklingen i den almene boligsektor med særligt fokus på lovforslaget om initiativer, der modvirker parallelsamfund
1878814_0019.png
Konklusioner
Nedlæggelsen af 60 pct. almene boliger i de udvalgte områder inden 2030 kan i
princippet gennemføres ved naturlig fraflytning og lokal rokering
Nedlæggelsen betyder i nogle kommuner en relativt stor reduktion af den almene
boligbestand
Andre almene boligområder kan komme under boligsocialt pres fordi:
• Generelt er hele den almene sektor mere eller mindre under pres
• De øvrige ‘udsatte’ områder og andre lignende områder med mange
indvandrere har svært ved at tiltrække beskæftigede og danskere, og i de
berørte kommuner vil de skulle optage mange af de familier, som ellers ville flytte
ind i de nedlagte almene boliger
Skærpelsen af anvisningsreglerne vil kun have større effekt, hvor der er et presset
boligmarked (København). Andre steder kan der være risiko for tomme lejligheder
Samtidigt vil der blive øgede boligsociale problemer eller social eksport til andre
kommuner, herunder land- og yderområder
19
SBi – 11.04.2018