Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 265
Offentligt
1878272_0001.png
Folketinget
Att.: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg København K
København den 9/4-2018:
Anmodning om at foretræde for Transportudvalget.
Hermed anmodes om at foretræde for transportudvalget med henblik på at fremsætte forslag som følger:
Forslag til revurdering af beløbsgrænse på limousiner i lov nr.1538 af af 19. December 2017 ny Taxilov
Under henvisning til vort høringssvar til ny Taxilov samt foretrædelse for Transportudvalget den 9/11-2017
genfremsættes ønske om ændring af den nye Taxilov, som bekendt er trådt i kraft den 1/1-2018, og som vi
som branche allerede kan mærke konsekvenserne heraf. Vi er naturligvis omstillingsparate, men samtidig
ser vi store udfordringer i nogle af de vedtagne elementer i loven, herunder:
Erhvervelse af nye køretøjer
ønske om nedsættelse af beløbsgrænse
Ved indgåelse af den nye Taxilov er beløbsgrænsen på en limousine fastsat til kr. 500.000 ekskl. skatter og
afgifter. Vi har tidligere fremsat forslag om at denne beløbsgrænse nedsættes til kr. 300.000 ekskl. skatter
og afgifter. Dette forslag var udvalget ved forrige møde meget lydhør overfor, men vi har intet hørt siden,
og loven er i mellemtiden blevet vedtaget uden ændring af denne beløbsgrænse.
Vi oplever, at det vil være meget vanskeligt at nå beløbsgrænsen på køretøjer i kategorien limousiner med
plads til mere end 3 passagerer, nærmere betegnet luksus-vans som Mercedes V-klasse/Volkswagen
Multivan og lign.
Behovet for denne type biler er særlig stort bl.a. henover turist-sæsonen April-Oktober. Her oplever vi bl.a.,
at familier med en del bagage som ønsker at køre samlet fra eksempelvis lufthavnen til hotel eller
cruiseskib ikke kan være i en almindelig limousine-bil. Eller en mindre delegation af erhvervsfolk på 4-6
personer der skal på virksomhedsbesøg i Danmark og har behov for drøftelser mellem de forskellige møder.
Dette er blot eksempler på typer af kunder, som vi frygter, at vi fremadrettet ikke vil kunne servicere i én
enkelt limousine, i takt med at vi overgår til de nye typer tilladelser
alene henset til det faktum, at vi ikke
kan købe disse biler pga. den forholdsmæssigt høje beløbsgrænse på kr. 500.000 ekskl. skatter og afgifter.
Samtidig vil det gøre det uforholdsmæssigt dyrere at drive limousineforretning fremadrettet, da kravet til
kørsel i de helt store limousine-biler, som vil imødese kravet til den nye beløbsgrænse, som f.eks. Mercedes
S-klasse/Audi A8/BMW 7-serie og lign. reelt udgør knap 20% af de ture, som udføres i dag. Resten af
kørslen udføres i dag i lidt billigere og mere brændstofbesparende biler som Mercedes E-klasse, men som
ikke når op på de kr. 500.000,- i indkøb, og derfor ikke vil kunne anvendes fremover.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 265: Henvendelse af 9/4-18 vedrørende den nye taxilov, fra Brancheforeningen for forretningslimousiner i Danmark
1878272_0002.png
På baggrund heraf genfremstiller vi vort forslag om at ændre denne beløbsgrænse til kr. 300.000 subsidiært
kr. 400.000 ekskl. skatter og afgifter. Udover at løse udfordringen med at kunne anskaffe de biler der
dækker nuværende efterspørgsel og kørselsbehov, vil det også medvirke til at udligne en del af den ulige
konkurrence, som den nye lovgivning medfører, som skabes mellem eksisterende og nye
limousineselskaber, da dem der følger den nye lovgivning vil være underlagt denne beløbsgrænse for alle
deres køretøjer fra første dag.
Forslag til lempeligere vilkår ved ombytning af tilladelse på den gamle lovgivning til den nye lovgivning
Endvidere fremsættes forslag om, at tilladelsesindehavere der overgår med en tilladelse på den gamle
lovgivning, kan få den samme bil med over på den nye lovgivning
uagtet, om beløbsgrænsen i den nye
Taxilov er opnået.
Baggrunden for dette forslag er, at vi ikke finder det rimeligt, at vi har medlemmer, som har købt køretøjer,
som nu alene kan anvendes frem til at deres tilladelse udløber, da de ikke overstiger beløbsgrænsen på kr.
500.000,- ekskl. skatter og afgifter.
De første af vores medlemmer løber allerede ind i denne barriere i indeværende år, hvorfor det vil være
forbundet med meget store tab at udskifte disse køretøjer, hvor nogle skal udskiftes efter blot ét år. Set i
lyset af dette vil det efter vores opfattelse være rimeligt at eksisterende vognmænd med de gamle
tilladelser, får mulighed for at anvende eksisterende køretøjer fremadrettet efter skiftet til nye tilladelser.
Dette skal kun gælde ved skiftet fra gamle til nye tilladelser. Første gang man skal skifte bil efter
overgangen til de nye tilladelser, skal man selvfølgelig fremadrettet følge kravene i den nye lovgivning.
Forslag til udstedelse af lejlighedstilladelser.
Endelig fremsættes der forslag om, at Trafikstyrelsen vil få hjemmel til at udstede lejlighedstilladelser på
linje med dem, som hyrevognsudvalgene har udstedt efter den hidtidige lov.
Årsagen til dette forslag er, at der med jævne mellemrum afholdes større arrangementer særligt i
København, hvor limousineselskaberne selv ved samarbejde med kollegaer, ikke kan efterkomme den
enorme efterspørgsel, der er ved disse arrangementer. Her var det under den tidligere lov muligt at ansøge
hyrevognsnævnet om en lejlighedsbevilling af begrænset varighed, således at en kortvarig stærkt forøget
efterspørgsel, som ikke vil kunne klares med den sædvanlige kapacitet af køretøjer svarende til antal
bevillinger/tilladelser, vil kunne imødeses. Der er i den ny taxilov ikke mulighed for at udstede sådanne
tilladelser, hvorfor det ikke længere er muligt, at efterkomme den øgede efterspørgsel indenfor
lovgivningens rammer.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 265: Henvendelse af 9/4-18 vedrørende den nye taxilov, fra Brancheforeningen for forretningslimousiner i Danmark
Det foreslås, at en lejlighedstilladelse vil kunne udstedes efter nærmere aftale med Trafikstyrelsen, baseret
på ansøgningen fra en eksisterende tilladelsesindehaver.
Vi håber, at I vil se positivt på forslag, og står naturligvis til disposition for uddybende spørgsmål.
Venlig hilsen
Brancheforeningen for forretningslimousiner i Danmark
v/formand Morten Rix-Møller
Bådehavnsgade 40
2450 København SV