Folketinget
Att.: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg København K
København den 9/4-2018:
Anmodning om at foretræde for Transportudvalget.
Hermed anmodes om at foretræde for transportudvalget med henblik på at fremsætte forslag som følger:
Forslag til revurdering af beløbsgrænse på limousiner i lov nr.1538 af af 19. December 2017 ny Taxilov
Under henvisning til vort høringssvar til ny Taxilov samt foretrædelse for Transportudvalget den 9/11-2017
genfremsættes ønske om ændring af den nye Taxilov, som bekendt er trådt i kraft den 1/1-2018, og som vi
som branche allerede kan mærke konsekvenserne heraf. Vi er naturligvis omstillingsparate, men samtidig
ser vi store udfordringer i nogle af de vedtagne elementer i loven, herunder:
Erhvervelse af nye køretøjer
–
ønske om nedsættelse af beløbsgrænse
Ved indgåelse af den nye Taxilov er beløbsgrænsen på en limousine fastsat til kr. 500.000 ekskl. skatter og
afgifter. Vi har tidligere fremsat forslag om at denne beløbsgrænse nedsættes til kr. 300.000 ekskl. skatter
og afgifter. Dette forslag var udvalget ved forrige møde meget lydhør overfor, men vi har intet hørt siden,
og loven er i mellemtiden blevet vedtaget uden ændring af denne beløbsgrænse.
Vi oplever, at det vil være meget vanskeligt at nå beløbsgrænsen på køretøjer i kategorien limousiner med
plads til mere end 3 passagerer, nærmere betegnet luksus-vans som Mercedes V-klasse/Volkswagen
Multivan og lign.
Behovet for denne type biler er særlig stort bl.a. henover turist-sæsonen April-Oktober. Her oplever vi bl.a.,
at familier med en del bagage som ønsker at køre samlet fra eksempelvis lufthavnen til hotel eller
cruiseskib ikke kan være i en almindelig limousine-bil. Eller en mindre delegation af erhvervsfolk på 4-6
personer der skal på virksomhedsbesøg i Danmark og har behov for drøftelser mellem de forskellige møder.
Dette er blot eksempler på typer af kunder, som vi frygter, at vi fremadrettet ikke vil kunne servicere i én
enkelt limousine, i takt med at vi overgår til de nye typer tilladelser
–
alene henset til det faktum, at vi ikke
kan købe disse biler pga. den forholdsmæssigt høje beløbsgrænse på kr. 500.000 ekskl. skatter og afgifter.
Samtidig vil det gøre det uforholdsmæssigt dyrere at drive limousineforretning fremadrettet, da kravet til
kørsel i de helt store limousine-biler, som vil imødese kravet til den nye beløbsgrænse, som f.eks. Mercedes
S-klasse/Audi A8/BMW 7-serie og lign. reelt udgør knap 20% af de ture, som udføres i dag. Resten af
kørslen udføres i dag i lidt billigere og mere brændstofbesparende biler som Mercedes E-klasse, men som
ikke når op på de kr. 500.000,- i indkøb, og derfor ikke vil kunne anvendes fremover.