Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 263
Offentligt
1877327_0001.png
Til:
Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen
Medlemmer af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
9. april 2018
Planerne for ny bane mellem Hovedgård og Hasselager
Som I ved, gennemføres i øjeblikket en VVM-undersøgelse af en ny bane mellem Hovedgård og Hasselager.
Banen indgår som et af projekterne i Togfonden. Banedanmarks VVM-redegørelse for projektet var i høring
frem til den 18. februar 2018, og der forventes ifølge Banedanmark en politisk beslutning om valg af
linjeføring i løbet af 2018. Vi synes imidlertid, at det er væsentligt, at I allerede nu gøres opmærksom på de
udfordringer, vi ser ved projektet.
Helt grundlæggende hilser vi tankerne om en styrkelse af togtrafikken velkommen. En styrkelse kan bidrage
til en stærkere sammenbinding af regionen internt og med det øvrige Danmark. Vi mener imidlertid ikke, at
en ny bane mellem Hovedgård og Hasselager er en god løsning hertil og vi mener, at de foreslåede
linjeføringer har alt for store omkostninger for mennesker, natur og miljø til, at de kan forsvares.
Med DSBs planlagte indkøb af nye el-tog vil en ny bane medføre en forkortelse af rejsetiden mellem Aarhus
og Horsens med omkring 5 minutter. Til gengæld vil rigtigt mange mennesker i den sydlige del af Østjylland
opleve en forringelse, da Skanderborg Station vil miste sin status som jernbaneknudepunkt. Der er derfor
en risiko for, at mange vil fravælge toget til fordel for andre transportformer, da de i højere grad vil blive
tvunget til omstigning mellem flere tog.
En realisering med de beskrevne linjeføringer vil ydermere have alvorlige konsekvenser i forhold til støj,
natur og grundvand, ligesom en række borgere vil blive direkte berørt med ekspropriation til følge.
Herudover vil en realisering begrænse de fremtidige udviklingsmuligheder; særligt i Aarhus Kommunes
sydlige del. Især byen Solbjerg vil blive stærkt påvirket og byen vil reelt opleve en opsplitning i to dele,
såfremt man måtte vælge den centrale linjeføring.
Vi mener derfor ikke, at nogen af de foreslåede linjeføringer kan anbefales og vi vil gerne opfordre til, at
projektet genovervejes. I stedet bør der fokuseres på opgradering af den eksisterende baneforbindelse og
på etablering af en fast forbindelse over Kattegat, hvor rejsetiden mellem landsdelene kan bringes
betydeligt længere ned end det, der er tænkt med timemodellen.
Vi vil samtidig gerne opfordre til, at der så hurtigt som muligt træffes politisk beslutning om projektets
fremtid, så de berørte parter kan få en afklaring. Vi forstår fra den statslige kollektive trafikplan, at
anlægget tidligst kan påbegyndes i 2026, hvis signalprogrammet fra nu af udføres efter planen og hvis der
bevilges midler til at gennemføre anlægget mellem Hovedgård og Hasselager. Vi synes dette er en alt for
lang ventetid og også derfor, vil vi opfordre til, at beslutningen genovervejes.
Vi står naturligvis til rådighed for yderligere dialog og uddybning af ovennævnte synspunkter.
Med venlig hilsen
Bünyamin Simsek
Rådmand, Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Uffe Jensen
Borgmester
Odder Kommune