Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 255
Offentligt
1875769_0001.png
Vejpakken
Orientering af TRU om vejpakken d. 5. april 2018
Side 1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0002.png
Disposition
1.
Indledning og overblik
2.
Vejtransportalliancen og forhandlingssituationen generelt
3.
Begrebsafklaring
4.
Vejpakkens forslag og status i forhandlingerne
Side 2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0003.png
1. Indledning – overblik og proces
Vejpakkens 1. og 2. del fremlagt hhv. 31. maj og 8. november 2017
Forslagene forhandles p.t. i Rådet og Europa-Parlamentet
Fremskridtsrapport på Rådsmødet d. 5. december 2017
Det bulgarske formandskab har ambition om at opnå generel
indstilling på Rådsmødet d. 7. juni 2018
Bagkant: Valg til Europa-Parlamentet maj 2019
Løbende møder med transportordførerne om den danske holdning
Side 3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0004.png
2. Vejtransportalliancen
Road Alliance
Side 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0005.png
2. Forhandlingssituationen generelt
Vejtransportalliancen vs. Visegrad-landene m.fl.
Klassisk øst-vest opdeling, men også center-periferi opdeling
Markedsåbning vs. beskyttelse af sociale standarder
Fra et balanceret estisk formandskab til et ”partisk” bulgarsk
formandskab
Ændret forhandlingsklima i Rådet
Side 5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0006.png
3. Begrebsafklaring
Typer af transport:
Cabotage
International transport
Kombineret transport
Takograf og køre- hviletid
I vejpakken er det vigtigt at skelne mellem, hvad der reguleres –
dvs. om det er køretøjet eller chaufføren, der fastsættes regler for.
Side 6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0007.png
3. Cabotagekørsel fordelt på lande i 2016
Polen (33,6%)
Rumænien (7,9%)
Bulgarien (6,7%)
Spanien (6,1%)
Holland (5,3%)
Luxembourg (4,5%)
Tyskland (4,2%)
Slovakiet (3,7%)
Danmark (0,6%)
Øvrige (27,4%)
EU-15
EU-13
33%
67%
Side 7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0008.png
3. Cabotagekørsel i lande i 2016
Tyskland (44,8%)
Frankrig (26,6%)
Italien (5,3%)
UK (5,1%)
Belgien (5,0%)
Spanien (3,6%)
Holland (2,9%)
Østrig (2,5%)
Danmark (0,9%)
Øvrige (3,3%)
EU-15
EU-13
98%
2%
Side 8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0009.png
4. Europa-Kommissionens vejpakke
Europa-Kommissionens
vejpakke – 1. og 2. del
1. søjle - Adgang til markedet:
- Adgang til erhvervet
- Adgang til markedet for lastbiler
- Adgang til markedet for busser
- Udlejningskøretøjer uden fører
- Kombineret transport
2. søjle - Sociale vilkår og kontrol:
3. søjle - Vej- og brugsafgifter:
- Vej- og brugsafgifter
-
Sektorspecifikke regler om
udstationering (lønvilkår)
- Køre- og hviletid
- Takograf
- Kontrol af arbejdstid
Side 9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0010.png
4. Adgang til erhvervet - postkasseselskaber
Nuværende retstilstand
Få krav om etablering
Kommissionens forslag
Tilføjelse af kommercielle kontrakter og
ansættelseskontrakter, som også skal
opbevares i de lokaler, der er beliggende i
den medlemsstat, hvor virksomheden er
etableret.
Indførsel af krav om, at virksomheder
besidder aktiver og beskæftiger personale i
etableringsmedlemsstaten, der står i et
rimeligt forhold til virksomhedens
aktiviteter
DK fokus
Tilføjelse af kommercielle kontrakter
og ansættelseskontrakter, som også
skal opbevares i de lokaler, der er
beliggende i den medlemsstat, hvor
virksomheden er etableret.
Indførsel af krav om, at virksomheder
besidder aktiver og beskæftiger
personale i etableringsmedlemsstaten,
der står i et rimeligt forhold til
virksomhedens aktiviteter
Lille nationalt fortolkningsrum
Stort nationalt fortolkningsrum
Stort nationalt fortolkningsrum
Side 10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0011.png
4. Adgang til erhvervet – ”varebiler”
Nuværende retstilstand
Ingen regler
Ingen regler
Kommissionens forslag
Alle køretøjer under 3.500 kg.
omfattes af reglerne
DK fokus
Introduktion af ny nedre
vægtgrænse på 2.500 kg.
Omfattes af kravene om etablering og Omfattes af kravene om
tilstrækkeligt økonomisk grundlag
etablering, tilstrækkeligt
økonomisk grundlag, god vandel
og faglige kvalifikationer
Reglerne skal gælde i både national
og international transport
Reglerne skal kun gælde i
international transport
Ingen regler
Side 11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0012.png
4. Adgang til markedet for lastbiler -
cabotagekørsel
Nuværende retstilstand
3 ture inden for syv dage efter
hver international transport
Kommissionens forslag
DK fokus
5 dages ubegrænset antal ture efter hver 3 dages ubegrænset antal ture efter
international transport
hver international transport
Muligt at udføre cabotagekørsel
365 dage om året
Muligt at udføre cabotagekørsel 365
dage om året
Introduktion af værn mod
muligheden for at udføre
cabotagekørsel 365 dage om året
Side 12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0013.png
4. Kombineret transport
Nuværende retstilstand
Undtaget for cabotageregler
Kommissionens forslag
International kombineret transport
undtaget for cabotageregler
DK fokus
Cabotageregler for alle typer af
kombineret transport
Løse dokumentationskrav
Stramning af
dokumentationskravene
Stramning af
dokumentationskravene med klar
henvisning til cabotagereglerne
Side 13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0014.png
4. Sektorspecifikke regler for udstationering
Nuværende retstilstand
Usikkerhed med hensyn til,
hvordan cabotagekørsel,
kombineret transport og
international transport er
omfattet
Registrering i lighed med
anmeldelsespligten i RUT ikke
mulig for cabotagekørsel
Kommissionens forslag
DK fokus
Cabotagekørsel omfattet fra første
Cabotagekørsel, kombineret
dag. International transport fra dag 3 transport og såkaldt
inden for en kalendermåned
tredjelandskørsel omfattet fra
første dag
Registrering i lighed med
anmeldelsespligten i RUT mulig
Registrering i lighed med
anmeldelsespligten i RUT mulig
Ingen sektorspecifikke
håndhævelsesredskaber
Anvendelse af sektorspecifikke
håndhævelsesredskaber
Anvendelse af sektorspecifikke
håndhævelsesredskaber
Side 14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0015.png
4. Køre- og hviletid
Nuværende retstilstand
I 2 på hinanden følgende uger skal
chaufføren tage mindst to regulære ugentlige
hvil (45 timer) eller en regulær ugentlig
hviletid og en reduceret (min. 24. timer)
Chauffører må ikke afholde deres regulære
ugentlige hviletider på 45 timer i køretøjet
(Vaditrans-dommen).
Kommissionens forslag
I 4 på hinanden følgende uger skal chaufføren tage
mindst fire regulære ugentlige hviletider eller to
regulære og to reducerede ugentlige hviletider.
DK fokus
Chaufføren skal tage mindst ét regulært
ugentligt hvil med to ugers interval.
Chauffører må ikke afholde deres regulære ugentlige
hviletider på 45 timer i køretøjet. Hvilet skal i stedet
holdes i ”passende indkvartering”, der betales af
arbejdsgiveren, hvis der ikke er tale om chaufførens
bopæl eller anden privat beliggenhed valgt af
chaufføren.
Chauffører må ikke afholde deres regulære
ugentlige hviletider på 45 timer i køretøjet.
Hvilet skal i stedet holdes i ”passende
indkvartering”, der betales af arbejdsgiveren,
hvis der ikke er tale om chaufførens bopæl
eller anden privat beliggenhed valgt af
chaufføren.
”Passende indkvartering” defineres nærmere.
Ingen regler
Arbejdsgiveren forpligtes at organisere førernes
arbejde på en sådan måde, at de kan returnere til
deres bopæl for at tage en ugentlig hviletid (mindst
45 timer) mindst én gang i løbet af tre uger.
Danmark støtter Kommissionens forslag, og
arbejder for, at chaufføren får mulighed for, at
returnere til basen inden for en periode på
mellem 2 og 4 uger.
Side 15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0016.png
4. Takograf
Nuværende retstilstand
Kommissionens forslag
DK fokus
Danmark arbejder for, at tidspunktet
for ibrugtagning af den smarte takograf
fremrykkes til 2024 for alle køretøjer.
Alle nye køretøjer skal efter juni 2019 Indgår ikke.
udstyres med en intelligent takograf.
For alle øvrige køretøjer er der krav
om intelligent takograf fra juni 2034.
I den digitale takograf indlæses
landekode for de lande, hvori den
daglige arbejdsperiode begyndte og
sluttede.
Føreren forpligtes til ved først egnede
holdeplads at indtaste nationalitetsmærke i
den digitale takograf, efter køretøjet har
krydset en grænse.
Føreren forpligtes til ved først egnede
holdeplads at indtaste
nationalitetsmærke i den digitale
takograf, efter køretøjet har krydset en
grænse.
Side 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0017.png
4. Kontrol af arbejdstid
Nuværende retstilstand
Ingen minimumskrav om kontrol af
arbejdstid
Kommissionens forslag
Kontrol af arbejdstid i vej-sidekontrol og
virksomheds-kontrol
DK fokus
Kontrol af arbejdstid i
virksomhedskontrol
Ingen minimumskrav om kontrol af
arbejdstid
Kontrol af minimum 3 pct. af al arbejdstid
pr. år
Medlemslandene fastsætter et
passende niveau af kontrol
Side 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0018.png
4. Adgang til busmarkedet
Forslaget forhandles p.t. ikke
Med forslaget ønskes adgangen til det nationale busmarked liberaliseret
Der skal udpeges et nationalt tilsynsorgan for bustransport
Tilsynsorganet skal være uafhængigt af andre offentlige myndigheder og bl.a. håndtere klager
Der indføres ret til adgang til større busholdepladser
Kommissionen får ifølge forslaget vide beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter
Ændrede regler for bus-cabotage
Side 18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0019.png
4. Vej- og brugsafgifter (søjle
3)
Åbning af markedet
Udveksling af information ifm. håndhævelse
Udvidelse til person- og varebiler
Fjernelse af minimumsats for vægtafgiften
Forhandlingssituation
Side 19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875769_0020.png
Side 20