Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 255
Offentligt
1875511_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
14. marts 2018
2017-3702
Klare, enkle og balancerede regler
Til fremme af et indre marked for vejtransport, som sikrer fælles
regler, fair konkurrence, respekt for sociale rettigheder og en ef-
fektiv og fornuftig kontrol.
For at sikre, at man får løst de udfordringer, som vejtransportsektoren står
overfor, og samtidig udnytter de muligheder, som den teknologiske udvikling
giver, er der behov for fælles løsninger på EU-plan. Danmark ser positivt på, at
Europa-Kommissionen i den forbindelse har fremlagt en række forslag i sin
vejpakke.
De nuværende EU-regler efterlader en vis fortolkningsmargin, og en uens an-
vendelse og håndhævelse af reglerne på EU-plan har - koblet med store sociale
forskelle mellem medlemslandene - skabt en situation, hvor der opleves et sti-
gende pres på de nationale vejtransportmarkeder.
Vejpakken er et skridt i den rigtige retning, men der er behov for en yderligere
indsats for at få skabt et velfungerende indre marked med klare, enkle og ba-
lancerede regler. Danmark har en række klare prioriteter og synspunkter i for-
handlingerne, som kan opsummeres i tre indsatsområder:
-
Fælles løsninger
på de fælles udfordringer, som vejtransportsekto-
ren står overfor, som dæmmer op for ulovlige praksisser, og som sikrer
klarere og enklere regler, der bidrager til ens anvendelse og håndhævel-
se i medlemslandene.
Fair konkurrence
mellem medlemslandene, hvor regler og rettighe-
der respekteres og håndhæves.
Fornuftige regler,
som er mulige at håndhæve, og som sikrer øget
anvendelse af de teknologiske muligheder, en effektiv kontrol og et
stærkere samarbejde mellem medlemslandene.
-
-
Vejpakken er fremsat som en pakke, og forslagene hænger i høj grad sammen,
og Danmark prioriterer derfor, at forslagene bliver behandlet samlet. Med dette
for øje er de følgende prioriteter målrettet de ovenstående indsatsområder.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875511_0002.png
1.
Cabotagekørsel
Side 2/9
De nuværende cabotageregler er vanskelige at håndhæve, og de muliggør sam-
tidig, at der kan udføres systematisk cabotagekørsel i Danmark. I forhandlin-
gerne om vejpakken vil Danmark prioritere, at der indføres én klar og entydig
definition af cabotagekørsel, som det er muligt at håndhæve.
Danmark støtter derfor, at der indføres en definition, som fjerner turbegrebet
og i stedet baserer sig på et antal dage. Det er dog vigtigt for Danmark, at der
ikke sker en yderligere åbning af markedet for cabotagekørsel, når de sociale
forskelle er så store mellem medlemslandene, som de er i dag. Danmark mener,
at Kommissionens forslag om en tidsbegrænsning på 5 dage er for omfattende
og forslår i stedet, at grænsen sættes til 3 dage.
Hensigten med cabotagekørsel er, at det skal være en midlertidig aktivitet. Alli-
gevel gør de nuværende regler det i teorien muligt, at en udenlandsk transport-
virksomhed kan udføre cabotagekørsel med det samme køretøj i Danmark 365
dage om året. Danmark mener, at der skal findes en løsning, så det ikke længe-
re bliver muligt at udføre denne form for systematiske kørsel. Samtidig må
løsningen på denne udfordring imidlertid ikke føre til en situation, hvor mindre
transportvirksomheder bliver presset ud af markedet af større transportvirk-
somheder, som har bedre muligheder for at indrette kørslen efter reglerne.
Tabel 1: Forslag til dansk holdning om cabotagekørsel
Nuværende retstilstand Kommissionens forslag
3 ture inden for syv dage
efter hver international
transport
Muligt at udføre cabotage-
kørsel 365 dage om året
5 dages ubegrænset antal ture
efter hver international trans-
port
Dansk holdning
3 dages ubegrænset antal
ture efter hver international
transport
Muligt at udføre cabotagekørsel Introduktion af værn mod
365 dage om året
muligheden for at udføre
cabotagekørsel 365 dage om
året
2. Godskørsel med varebiler
Danmark støtter, at der indføres regler for godskørsel med varebiler i interna-
tional transport samtidig med, at det fortsat skal være muligt at fastsætte nati-
onale regler for godskørsel med varebiler.
Kommissionen foreslår, at der kun skal stilles krav om etablering og
tilstrække-
ligt økonomisk grundlag til godskørsel med varebiler. Danmark vil prioritere, at
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875511_0003.png
der også skal stilles krav om at udvise god vandel og at have de nødvendige
faglige kvalifikationer ved international godskørsel med varebiler.
For at gøre det muligt at håndhæve reglerne og samtidig sikre proportionalitet i
ordningen foreslår Danmark, at der indføres en nedre vægtgrænse for varebiler
i international transport på 2.500 kg.
Tabel 2: Forslag til dansk holdning om godskørsel med varebiler
Nuværende retstilstand Kommissionens forslag
Ingen regler
Dansk holdning
Side 3/9
Alle køretøjer under 3.500 kg. Introduktion af ny nedre vægt-
omfattes af reglerne
grænse på 2.500 kg.
Omfattes af kravene om etab- Omfattes af kravene om etable-
lering og tilstrækkeligt øko-
ring, tilstrækkeligt økonomisk
nomisk grundlag
grundlag, god vandel og faglige
kvalifikationer
Reglerne skal gælde i både
national og international
transport
Reglerne skal kun gælde i
international transport
Ingen regler
Ingen regler
3. Kombineret transport
Danmark erkender fuldt ud, at negative eksternaliteter i forbindelse med vej-
transport som fx forurening, støj og trængsel udgør et voksende problem, der
potentielt kan medføre alvorlige problemer for de europæiske borgeres økono-
mi, sundhed og trivsel. I den henseende støtter Danmark, at der findes foran-
staltninger, der har til formål at reducere negative konsekvenser af transport
som fx reglerne om kombineret transport.
De nuværende regler om kombineret transport er dog ekstremt ineffektive til at
sikre dette formål, og de fungerer i stedet reelt som et smuthul for cabotagereg-
lerne, hvor udenlandske transportvirksomheder inden for rammerne af regler-
ne om kombineret transport kan udføre ubegrænset kørsel i Danmark.
Danmark vil i forhandlingerne prioritere, at der skabes en klar og tydelig sam-
menhæng til reglerne om cabotagekørsel, så systematisk kombineret transport
forhindres. Danmark foreslår, at det præciseres, at når vejdelen af en kombine-
ret transport udføres af en ikke hjemmehørende transportvirksomhed inden for
ét medlemsland, så skal cabotagereglerne finde anvendelse.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875511_0004.png
Danmark støtter, at der indføres klare dokumentationskrav for kombineret
transport. Danmark vil samtidig prioritere, at der ikke åbnes yderligere op for
mulighederne for at udføre kombineret transport.
Tabel 3: Forslag til dansk holdning om kombineret transport
Nuværende retstilstand Kommissionens forslag
Undtaget for cabotagereg-
ler
International kombineret
transport undtaget for cabo-
tageregler
Stramning af dokumentati-
onskravene
Dansk holdning
Cabotageregler for alle typer af
kombineret transport
Side 4/9
Løse dokumentationskrav
Stramning af dokumentations-
kravene med klar henvisning
til cabotagereglerne
4. Udstationering af førere
Udstationeringsreglerne har vist sig svære at anvende i vejtransportsektoren.
Det skyldes bl.a. ”vejtransportsektorens karakteristika”, hvor arbejdet er ken-
detegnet af en høj grad af mobilitet og en varierende grad af tilknytning til de
lande, hvor der udføres transport. Danmark støtter, at der indføres sektorspeci-
fikke regler for udstationering i vejtransportsektoren med henblik på at gøre
reglerne mere anvendelige.
For cabotagekørsel prioriterer Danmark, at det bliver fastlagt, at udstatione-
ringsreglerne altid finder anvendelse.
Når det gælder international transport, anerkender Danmark, at der kan være
nogle uhensigtsmæssigheder ved altid at anvende reglerne. Danmark ønsker
dog ikke en situation, hvor al international transport undtages fra reglerne.
Danmark mener, at Kommissionen forslag om indførsel af et tælleregime, hvor
ophold i et medlemsland i under 6 timer tæller for en halv dag, er administra-
tivt tungt og vil føre til håndhævelsesmæssige udfordringer. Danmark foreslår i
den forbindelse, at tælleregimet afskaffes, således at ophold i et medlemsland
på en given dag altid tæller som én hel dag.
Danmark foreslår samtidig en balanceret tilgang, som tager sigte på at sikre en
velfungerende grænseoverskridende transport, som dæmmer op for såkaldt
nomadekørsel. Danmark foreslår konkret, at transitkørsel eksplicit undtages
fra reglerne, og at der i stedet skelnes mellem forskellige typer af international
transport, og at det kun er den internationale transport, som har en klar til-
knytning til etableringsmedlemslandet, som kan undtages for udstationerings-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875511_0005.png
reglerne – mens kørsel mellem to medlemslande, hvor virksomheden ikke er
etableret, dvs. såkaldt tredjelandskørsel, omfattes af reglerne.
Danmark ønsker en effektiv kontrol med reglerne ved at gøre det muligt at an-
vende takografdata til kontrol af udstationering, og ved at der skal ske for-
håndsregistrering af nummerplader med henblik på at kunne anvende num-
merpladescannere til kontrol.
Samtidig er det vigtigt for Danmark, at cabotagereglerne ikke udelukker, at der
kan stilles dokumentationskrav ved udstationering, så det bliver muligt at kræ-
ve forhåndsanmeldelse i lighed med RUT-registeret med henblik på, at myn-
digheder og arbejdsmarkedets parter kan føre en effektiv kontrol.
Tabel 4: Forslag til dansk holdning om udstationering
Nuværende retstilstand Kommissionens forslag
Usikkerhed med hensyn til,
hvordan cabotagekørsel,
kombineret transport og
international transport er
omfattet
Cabotagekørsel omfattet fra
første dag. International
transport fra dag 3 inden for
en kalendermåned
Dansk holdning
Cabotagekørsel, kombineret
transport og såkaldt tredje-
landskørsel omfattet fra første
dag
Side 5/9
Registrering i lighed med
Registrering i lighed med
anmeldelsespligten i RUT
anmeldelsespligten i RUT
ikke mulig for cabotagekør- mulig
sel
Ingen sektorspecifikke
håndhævelsesredskaber
Anvendelse af sektorspecifik-
ke håndhævelsesredskaber
Registrering i lighed med an-
meldelsespligten i RUT mulig
Anvendelse af sektorspecifikke
håndhævelsesredskaber
5. Bekæmpelse af postkasseselskaber
I dag er det muligt at etablere transportvirksomheder i lande, hvor virksomhe-
den ikke har noget – eller et meget lille – omfang af økonomisk aktivitet. For-
målet med etableringen er at udnytte mere fordelagtige sociale sikringssyste-
mer og skattesystemer samtidig med, at etableringen kan give adgang til blandt
andet cabotagekørsel. Der vil i de tilfælde være tale om selskaber uden væsent-
lig aktivitet, som udelukkende er etableret med det formål at omgå de regler og
love, som gælder i det land, hvor de har deres primære aktivitet.
Danmark prioriterer, at der indføres et generelt princip om, at
virksomheder,
der er etableret i en medlemsstat, reelt og varigt driver virksomhed dér. Derfor
ønsker Danmark, at der stilles minimumskrav til virksomhederne om antallet
af ansatte og aktiver i etableringsmedlemslandet.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875511_0006.png
Det er samtidig vigtigt for Danmark, at der fastsættes fælles regler for, hvordan
medlemslandene skal håndtere anmodninger fra andre medlemslande ved mis-
tanke om et postkasseselskab.
Tabel 5: Forslag til dansk holdning om postkasseselskaber
Nuværende retstilstand Kommissionens forslag
Få krav om etablering
Tilføjelse af kommercielle
kontrakter og ansættelses-
kontrakter, som også skal
opbevares i de lokaler, der er
beliggende i den medlems-
stat, hvor virksomheden er
etableret.
Dansk holdning
Tilføjelse af kommercielle
kontrakter og ansættelseskon-
trakter, som også skal opbeva-
res i de lokaler, der er belig-
gende i den medlemsstat, hvor
virksomheden er etableret.
Side 6/9
Indførsel af krav om, at virk-
Indførsel af krav om, at virk- somheder besidder aktiver og
somheder besidder aktiver og beskæftiger personale i etable-
beskæftiger personale i etab- ringsmedlemsstaten, der står i
leringsmedlemsstaten, der
et rimeligt forhold til virksom-
står i et rimeligt forhold til
hedens aktiviteter
virksomhedens aktiviteter
Stort nationalt fortolk-
ningsrum
Stort nationalt fortolknings-
rum
Lille nationalt fortolkningsrum
6. Køre- og hviletid
Køre- og hviletidsreglerne er helt centrale, både når det kommer til trafiksik-
kerhed, og når det kommer til chaufførernes arbejdsvilkår.
Det er vigtigt for Danmark, at reglerne bidrager til en øget trafiksikkerhed, og
Danmark foreslår derfor, at referenceperioden for hviletid fastholdes på 2 uger,
således at føreren skal afholde et regulært ugentligt hvil med to ugers interval.
Danmark kan samtidig ikke acceptere, at det regulære ugentlige hvil tilbringes i
køretøjet, og støtter derfor, at det slås fast, at dette ikke er tilladt. Det kan dog
ikke stå alene, og Danmark støtter, at arbejdsgiveren forpligtes til at stille egnet
indkvartering til rådighed for chaufføren, hvis det ikke er muligt for chaufføren
at afholde sit regulære ugentlige hvil hjemme eller på en anden privat belig-
genhed.
Danmark ønsker, at der stilles minimumskrav til denne form for indkvartering,
så kravet om, at det regulære ugentlige hvil ikke må tilbringes i køretøjet, ikke
fører til dårligere vilkår for chaufførerne. Af samme grund er det vigtigt, at ar-
bejdsgiverne bliver forpligtet til at sørge for, at chaufførerne får mulighed for at
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875511_0007.png
returnere til deres bopæle med jævne mellemrum. Danmark foreslår, at denne
forpligtelse fastlægges til mellem 2 og 4 uger.
Tabel 6: Forslag til dansk holdning om køre- og hviletid
Nuværende retstilstand Kommissionens forslag
I 2 på hinanden følgende
uger skal chaufføren tage
mindst to regulære ugentli-
ge hvil eller en regulær
ugentlig hviletid og en
reduceret (min. 24. timer)
Chauffører må ikke afholde
deres regulære ugentlige
hviletider på 45 timer i
køretøjet (Vaditrans-
dommen).
Dansk holdning
Side 7/9
I 4 på hinanden følgende uger Chaufføren skal tage mindst ét
skal chaufføren tage mindst
regulært ugentligt hvil med to
fire regulære ugentlige hvile- ugers interval.
tider eller to regulære og to
reducerede ugentlige hvileti-
der.
Chauffører må ikke afholde
deres regulære ugentlige
hviletider på 45 timer i køre-
tøjet. Hvilet skal i stedet
holdes i ”passende indkvarte-
ring”, der betales af arbejds-
giveren, hvis der ikke er tale
om chaufførens bopæl eller
anden privat beliggenhed
valgt af chaufføren.
Chauffører må ikke afholde
deres regulære ugentlige hvile-
tider på 45 timer i køretøjet.
Hvilet skal i stedet holdes i
”passende indkvartering”, der
betales af arbejdsgiveren, hvis
der ikke er tale om chaufførens
bopæl eller anden privat belig-
genhed valgt af chaufføren.
”Passende indkvartering” defi-
neres nærmere.
Danmark støtter Kommissio-
nens forslag, og arbejder for, at
chaufføren får mulighed for, at
returnere til basen inden for en
periode på mellem 2 og 4 uger.
Ingen regler
Arbejdsgiveren forpligtes at
organisere førernes arbejde
på en sådan måde, at de kan
returnere til deres bopæl for
at tage en ugentlig hviletid
(mindst 45 timer) mindst én
gang i løbet af tre uger.
7. Takograf
Takografen er det primære værktøj til kontrol af overholdelse af regler om kø-
re- og hviletid. Takografen registrerer køretid, hviletid, pauser og andet arbej-
de, som chaufføren udfører. Danmark mener, at takografens anvendelsesområ-
de skal udvides, så den også kan bruges til at kontrollere udstationering, cabo-
tagekørsel samt eventuelt arbejdstid.
I dag gælder det, at nye køretøjer skal have installeret en digital takograf, mens
ældre køretøjer kan anvende en analog takograf. Fra 2019 skal der være en
såkaldt intelligent takograf installeret i alle nye køretøjer. Den intelligente
takograf vil fungere via et satellitsystem, så køretøjets placering løbende vil
blive registreret i takografen. For nuværende er det besluttet, at alle køretøjer
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875511_0008.png
fra 2034 skal have en intelligent takograf. Danmark foreslår, at dette tidspunkt
fremrykkes til 2024.
Samtidig skal funktionaliteten i den intelligente takograf forbedres, så den au-
tomatisk registrerer, hver gang køretøjet krydser en grænse.
Danmark mener desuden, at indtil alle køretøjer er udstyret med en intelligent
takograf, skal chaufføren forpligtes til at indtaste landekoden for det land, der
køres ind i, kort efter at have krydset grænsen, uanset om der anvendes digital
eller analog takograf. Dette vil medvirke til, at lette kontrollen med overholdel-
sen af køre- og hviletidsreglerne, men for eksempel også cabotagekørsel og
udstationering.
Tabel 7: Forslag til dansk holdning om takograf
Nuværende retstilstand Kommissionens forslag
Alle nye køretøjer skal efter Indgår ikke.
juni 2019 udstyres med en
intelligent takograf. For
alle øvrige køretøjer er der
krav om intelligent tako-
graf fra juni 2034.
I den digitale takograf
indlæses landekode for de
lande, hvori den daglige
sluttede.
Føreren forpligtes til ved først Føreren forpligtes til ved først
egnede holdeplads at indtaste egnede holdeplads at indtaste
nationalitetsmærke i den
jet har krydset en grænse.
nationalitetsmærke i den digi-
har krydset en grænse.
Dansk holdning
Danmark arbejder for, at tids-
punktet for ibrugtagning af
den smarte takograf fremryk-
kes til 2024 for alle køretøjer.
Side 8/9
arbejdsperiode begyndte og digitale takograf, efter køretø- tale takograf, efter køretøjet
8. Kontrol af arbejdstid
Danmark støtter, at der sker en effektiv kontrol med reglerne på vejtransport-
området. Kommissionen foreslår, at der i lighed med kontrol af køre- og hvile-
tidsreglerne indføres minimumskrav til antallet af kontroller af overholdelsen
af arbejdstidsregler.
Danmark mener ikke, at det er meningsfuldt at sammenligne kontrol af køre-
og hviletid og arbejdstid, da reglerne er af forskellig karakter, og kontrol af kø-
re- og hviletid baserer sig på takografdata, som ikke kan bruges til kontrol af
arbejdstid. Derfor kan kontrollen ikke umiddelbart overføres til kontrol af ar-
bejdstidsreglerne, uden at det må forventes at medføre store administrative
omkostninger i sammenligning med kontrol af køre- og hviletid.
Danmark prioriterer derfor, at der ikke fastsættes minimumskrav til antallet af
kontroller, men at medlemslandene i stedet selv fastsætter det relevante niveau
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875511_0009.png
af kontrol, og at kontrol af arbejdstid begrænses til virksomhedskontrol, da
vejsidekontrol af arbejdstid vil være forbundet med særligt store administrative
omkostninger. Knyttet til denne tilgang er et fokus på kvaliteten af kontrol i
stedet for et forsimplet fokus på antallet af kontroller. Samtidig er det vigtigt, at
den danske position om, at det fortsat vil være muligt at implementere ansæt-
telsesretlige direktiver ved overenskomst, bliver fastholdt.
Tabel 8: Forslag til dansk holdning om kontrol af arbejdstid
Nuværende retstilstand Kommissionens forslag
Ingen minimumskrav om
kontrol af arbejdstid
Kontrol af arbejdstid i vej-
sidekontrol og virksomheds-
kontrol
Ingen minimumskrav om
kontrol af arbejdstid
Kontrol af minimum 3 % af al Medlemslandene fastsætter et
arbejdstid pr. år
passende niveau af kontrol
Dansk holdning
Kontrol af arbejdstid i virk-
somhedskontrol
Side 9/9