Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 255
Offentligt
1875510_0001.png
Møde med TRU om vejpakken
3. april 2018
Side 1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0002.png
Disposition
Hvad er der sket siden sidst? (Status i forhandlingerne)
Dansk holdning til de forskellige dele af vejpakken
Videre proces
Side 2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0003.png
Vejpakken
1. del af vejpakken fremsat den 31. maj 2017:
1.
2.
3.
4.
Adgang til erhvervet og markedet (cabotage)
Særregler for udstationering og håndhævelse
Køre- og hviletids regler og takograf
Udlejningskøretøjer
2. del af vejpakken fremsat den 8. november 2017:
1.
2.
Kombineret transport
Adgang til markedet for busser
Side 3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0004.png
Hvad er der sket siden sidst?
Det estiske formandskabs fremskridtsrapport blev diskuteret
på Rådsmødet den 5. december 2017.
Det nuværende bulgarske formandskab har sat alle sager i
vejpakken på til generel indstilling til rådsmødet den 7. juni
2018 med undtagelse af forordningen om adgang til markedet
for busser, som ikke bliver forhandlet på nuværende
tidspunkt.
Side 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0005.png
Forslag til dansk holdning om cabotagekørsel
Nuværende retstilstand
3 ture inden for syv dage efter
hver international transport
Kommissionens forslag
Dansk holdning
5 dages ubegrænset antal ture efter hver 3 dages ubegrænset antal ture efter
international transport
hver international transport
Muligt at udføre cabotagekørsel
365 dage om året
Muligt at udføre cabotagekørsel 365
dage om året
Introduktion af værn mod
muligheden for at udføre
cabotagekørsel 365 dage om året
Side 5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0006.png
Forslag til dansk holdning om godskørsel med
varebiler
Nuværende retstilstand
Ingen regler
Ingen regler
Kommissionens forslag
Alle køretøjer under 3.500 kg.
omfattes af reglerne
Dansk holdning
Introduktion af ny nedre
vægtgrænse på 2.500 kg.
Omfattes af kravene om etablering og Omfattes af kravene om
tilstrækkeligt økonomisk grundlag
etablering, tilstrækkeligt
økonomisk grundlag, god vandel
og faglige kvalifikationer
Ingen regler
Reglerne skal gælde i både national
og international transport
Reglerne skal kun gælde i
international transport
Side 6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0007.png
Forslag til dansk holdning om kombineret
transport
Nuværende retstilstand
Undtaget for cabotageregler
Kommissionens forslag
International kombineret transport
undtaget for cabotageregler
Dansk holdning
Cabotageregler for alle typer af
kombineret transport
Løse dokumentationskrav
Stramning af
dokumentationskravene
Stramning af
dokumentationskravene med klar
henvisning til cabotagereglerne
Side 7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0008.png
Forslag til dansk holdning om udstationering
Nuværende retstilstand
Usikkerhed med hensyn til,
hvordan cabotagekørsel,
kombineret transport og
international transport er
omfattet
Registrering i lighed med
anmeldelsespligten i RUT ikke
mulig for cabotagekørsel
Ingen sektorspecifikke
håndhævelsesredskaber
Kommissionens forslag
Dansk holdning
Cabotagekørsel omfattet fra første
Cabotagekørsel, kombineret
dag. International transport fra dag 3 transport og såkaldt
inden for en kalendermåned
tredjelandskørsel omfattet fra
første dag
Registrering i lighed med
anmeldelsespligten i RUT mulig
Registrering i lighed med
anmeldelsespligten i RUT mulig
Anvendelse af sektorspecifikke
håndhævelsesredskaber
Anvendelse af sektorspecifikke
håndhævelsesredskaber
Side 8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0009.png
3F forslag om udstationering
Skelnen mellem simpel bilateral transport og såkaldt
tredjelandstransport
”Principle of next destination”
Side 9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0010.png
Forslag til dansk holdning om
postkasseselskaber
Nuværende retstilstand
Få krav om etablering
Kommissionens forslag
Tilføjelse af kommercielle kontrakter og
ansættelseskontrakter, som også skal
opbevares i de lokaler, der er beliggende i
den medlemsstat, hvor virksomheden er
etableret.
Indførsel af krav om, at virksomheder
besidder aktiver og beskæftiger personale i
etableringsmedlemsstaten, der står i et
rimeligt forhold til virksomhedens
aktiviteter
Dansk holdning
Tilføjelse af kommercielle kontrakter
og ansættelseskontrakter, som også
skal opbevares i de lokaler, der er
beliggende i den medlemsstat, hvor
virksomheden er etableret.
Indførsel af krav om, at virksomheder
besidder aktiver og beskæftiger
personale i etableringsmedlemsstaten,
der står i et rimeligt forhold til
virksomhedens aktiviteter
Stort nationalt fortolkningsrum
Stort nationalt fortolkningsrum
Lille nationalt fortolkningsrum
Side 10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0011.png
Forslag til dansk holdning om køre- og hviletid
Nuværende retstilstand
I 2 på hinanden følgende uger skal
chaufføren tage mindst to regulære ugentlige
hvil (45 timer) eller en regulær ugentlig
hviletid og en reduceret (min. 24. timer)
Chauffører må ikke afholde deres regulære
ugentlige hviletider på 45 timer i køretøjet
(Vaditrans-dommen).
Kommissionens forslag
I 4 på hinanden følgende uger skal chaufføren tage
mindst fire regulære ugentlige hviletider eller to
regulære og to reducerede ugentlige hviletider.
Dansk holdning
Chaufføren skal tage mindst ét regulært
ugentligt hvil med to ugers interval.
Chauffører må ikke afholde deres regulære ugentlige
hviletider på 45 timer i køretøjet. Hvilet skal i stedet
holdes i ”passende indkvartering”, der betales af
arbejdsgiveren, hvis der ikke er tale om chaufførens
bopæl eller anden privat beliggenhed valgt af
chaufføren.
Chauffører må ikke afholde deres regulære
ugentlige hviletider på 45 timer i køretøjet.
Hvilet skal i stedet holdes i ”passende
indkvartering”, der betales af arbejdsgiveren,
hvis der ikke er tale om chaufførens bopæl
eller anden privat beliggenhed valgt af
chaufføren.
”Passende indkvartering” defineres nærmere.
Ingen regler
Arbejdsgiveren forpligtes at organisere førernes
arbejde på en sådan måde, at de kan returnere til
deres bopæl for at tage en ugentlig hviletid (mindst
45 timer) mindst én gang i løbet af tre uger.
Danmark støtter Kommissionens forslag, og
arbejder for, at chaufføren får mulighed for, at
returnere til basen inden for en periode på
mellem 2 og 4 uger.
Side 11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0012.png
Forslag til dansk holdning om takograf
Nuværende retstilstand
Kommissionens forslag
Dansk holdning
Danmark arbejder for, at
tidspunktet for ibrugtagning af
den smarte takograf fremrykkes
til 2024 for alle køretøjer.
Alle nye køretøjer skal efter juni Indgår ikke.
2019 udstyres med en
intelligent takograf. For alle
øvrige køretøjer er der krav om
intelligent takograf fra juni
2034.
I den digitale takograf indlæses
landekode for de lande, hvori
den daglige arbejdsperiode
begyndte og sluttede.
Føreren forpligtes til ved først egnede
holdeplads at indtaste
nationalitetsmærke i den digitale
takograf, efter køretøjet har krydset
en grænse.
Føreren forpligtes til ved først
egnede holdeplads at indtaste
nationalitetsmærke i den digitale
takograf, efter køretøjet har
krydset en grænse.
Side 12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0013.png
Videre proces
Fronterne er blevet trukket skarpt op, og der er derfor usikkerhed om, hvad der kommer til
at ske på Rådsmødet i Luxembourg den 7. juni 2018.
Ministermøde i Budapest mellem Estland, Irland, Kroatien, Letland, Litauen, Malta, Polen,
Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Tjekkiet og Ungarn.
Aktuelt tæt samarbejde i Vejtransportalliancen, hvor der i øjeblikket planlægges et
ministermøde, hvor transportkommissæren Violeta Bulc også kan deltage.
TRU-studietur til Bruxelles den 9.-10. april 2018 og i den forbindelse afholdes møde med
TRU om Vejpakken den 5. april 2018.
Side 13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Materiale om vejpakken til TRU efter møde 3/4 og forud for møde 5/4
1875510_0014.png
Side 14