Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 253
Offentligt
1875114_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
tbst.dk
Notat
TS31501-00044
20-03-2018
Referat fra møde den 6. marts 2018 om banebenyttelsen
på CPH
Tilstede:
Miljøstyrelsen:
NAVIAIR:
CPH:
TBST:
Per Bech og Heidi Clausen
Pernille Bøje
Inger Sturm, Peer Borglund og Jens Rasmussen
Eva Nielsen og Jens Erik Ditlevsen
Dagsorden:
1. Godkendelse af dagsorden.
2. Gennemgang og drøftelse af opgørelse fra CPH/NAVIAIR om
udviklingen i paralleloperationer over de seneste år. Fokus på
brugen af paralleloperationer i 2017 - med henblik på en stil-
lingtagen til, om yderligere præciseringer af bestemmelserne
er nødvendig.
3. Evt.
Ad 1. Dagsordenen blev godkendt. NAVIAIR tilkendegav at man ved
senere lejlighed ville orientere om mulig overgang til brug af Perfor-
mance Based Navigation (PBN), som man p.t. er ved at undersøge.
Ad 2. CPH gennemgik den opdaterede oversigt over banebenyttelsen
– herunder den procentvise anvendelse af parallelbanerne (incl. de si-
tuationer hvor de benyttes, fordi præferencebanen er lukket). I den
forbindelse blev der gjort opmærksom på en beregningsfejl i sidste
års opgørelse – idet andelen af starter på bane 22L i 2016 (tidsrum-
met 6-23) var 1,6% - og ikke som angivet i den gamle opgørelse
5,7%.
Side 1 (2)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Henvendelse af 2/4-18 fra Søren Beck, Dragør, om lovgivningen for flystarter og landinger i Københavns Lufthavn (støjgener)
1875114_0002.png
Den fremlagte statistik viste, at der
ikke
er sket en stigning i anven-
delsen af parallelbanerne siden 2014
og
at den procentvise anven-
delse ligger indenfor rammerne af det, der var forudsat i støjberegnin-
gerne (for 2020).
Mødedeltagerne var derfor enige om, at der ikke var grundlag for at
ændre/præcisere de støjbegrænsende bestemmelser i AIP Denmark
om brugen af paralleloperationer.
Ad 3. CPH orienterede om en ny procedure for baneinspektioner,
som 2 gange om dagen medfører banelukning i ca. 10 minutter. I
disse tidsrum må man i nogle tilfælde tage parallelbanen i brug – pri-
mært til landinger. Umiddelbart er det CPHs og NAVIAIRs vurdering,
at der er tale om en meget begrænset meranvendelse, som ikke på-
virker det overordnede billede.
Den nye procedure er taget i brug for at højne standarden af inspekti-
onerne og for at imødekomme skærpede krav fra myndighederne.
Tidspunkterne for inspektionerne er lagt, hvor der forventes lav trafik-
mængde. Såfremt trafikmønstret ændrer sig vil tidspunkterne for in-
spektioner blive justeret. For tiden gennemføres inspektionerne mel-
lem kl. 5 og kl. 6. og igen mellem kl. 13 og kl. 14.
TBST og MST har ikke umiddelbart bemærkninger til den valgte frem-
gangsmåde, som giver større tryghed for inspektionsmedarbejderne
på jorden.
I forbindelse med det fremadrettede tilsyn med starter og landinger
blev det aftalt, at CPH/NAVIAIR i begyndelsen af 2019 fremsender en
opdateret statistik med tal for 2018. Miljøstyrelsen tilkendegav, at de
så vidt muligt ønskede statistikken suppleret med en særskilt opgø-
relse for tidsrummet 22-23.
TBST og MST vil på baggrund af denne statistik vurdere, om der er
behov for supplerende opgørelser og informationer og/eller om der er
behov for et afklarende møde.
Side 2 (2)