Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 253
Offentligt
1875113_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
tbst.dk
Notat
TS31502-00831
31-10-2016
Notat om reglerne for brug af banesystemet på Køben-
havns Lufthavn
Trafik- og Byggestyrelsen er af transport- og bygningsministeren ble-
vet bedt om at udarbejde et baggrundsnotat, der belyser de kritik-
punkter og spørgsmål, som du har rejst angående den aktuelle bane-
anvendelse i Københavns lufthavn.
Bestemmelser om præferencebaner og paralleloperationer
Når flyene som følge af vejrforholdene starter i retning sydvest dvs.
på bane 22L eller 22R gælder i henhold til miljøgodkendelse og støj-
begrænsende bestemmelser følgende:
I tidsrummet kl. 06-23 er bane 22R præferencebane for starter
og bane 22L præferencebane for landinger
I tidsrummet kl. 23-06 er bane 22L præferencebane for både
starter og landinger
Jf. de støjbegrænsende bestemmelser skal præferencebanerne an-
vendes i størst muligt omfang.
Samtidigt gælder, at paralleloperationer er tilladt i tidsrummet mellem
kl. 06 og 23. Dette betyder at lufthavnen, hvis det skønnes nødven-
digt, samtidig med at præferencebanen er bane-i-brug, kan gøre brug
af den parallelle hovedbane. Dette sker typisk i travle perioder for at
opretholde kapaciteten og undgå unødige forsinkelser.
I forhold til de tidligere bestemmelser er der to områder, hvor regler-
ne er blevet forenklet. Dette er sket efter ønske fra lufthavnen og med
henblik på opnå en både mere sikker og mere flexibel trafikafvikling:
For det første
er de tidligere ”overgangsbestemmelser” gældende for
tidsrummene kl. 06-07 og 22-23, hvorefter bane 22L, var præferen-
cebane for starter, udgået. Med revisionen af miljøgodkendelse og de
støjbegrænsende bestemmelser er perioden, hvor 22R er præference-
bane, udvidet til at omfattet hele tidsrummet mellem kl. 06 og 23.
Side 1 (3)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Henvendelse af 2/4-18 fra Søren Beck, Dragør, om lovgivningen for flystarter og landinger i Københavns Lufthavn (støjgener)
For det andet
er reglerne om paralleloperationer forenklet. Bl.a. er det
eksplicitte krav om, at sådanne operationer skulle være kapacitets-
mæssigt begrundet, udgået.
En del af baggrunden for denne forenkling er, at den løbende trafiksi-
tuation på lufthavnen hele tiden ændres. Dette gør det vanskeligt at
stille præcise og håndterbare krav til NAVIAIR, som beskriver de situ-
ationer, hvor der må gøres brug af paralleloperationer. Et startende
fly får typisk instruks om, hvilken bane, det skal taxi’e til, senest 10-
20 minutter før afgang. Dette betyder at flyvelederen skal anvise ba-
nen ud fra et
forventet
trafikbillede, og dette kan af flere årsager æn-
dre sig undervejs.
Ovenstående betyder
ikke,
at NAVIAIR nu har frit slag til at afvikle
trafikken på hvilke baner, de vil. Vi skal i den forbindelse henvise til,
at præferencebanerne skal benyttes i størst muligt omfang.
Grundet lufthavnens overordnede layout og mulighed for at udnytte
to-banesystemet til at benytte den ene hovedbane til starter mens
den anden benyttes til landinger, forventer Trafik- og Byggestyrelsen
ikke,
at de nævnte justeringer af bestemmelserne vil forskyde forhol-
det mellem antallet af starter på bane 22R og bane 22L.
Skulle det, jf. i lufthavnens årsopgørelse for banebenyttelsen i 2016
mod forventning vise sig, at der er sket en forskydning i fordelingen af
starter på bane 22L og 22R, af et omfang, som påvirker støjkurverne
øst og vest for lufthavnen, vil Trafik- og Byggestyrelsen – i samråd
med Miljøstyrelsen – vurdere, om der er behov for at præcisere de
lokale instrukser for baneanvendelsen, som NAVIAIR skal efterleve.
Større flytyper
Banesystemet på Københavns Lufthavn er af Trafik- og Byggestyrel-
sen - i henhold til ICAO’s Annex 14 - godkendt til at kunne beflyves af
såkaldte kategori E-fly. Her er tale om fly, hvis vingespænd er mindre
end 65 m, og hvor afstanden mellem hovedhjulene er mindre end 14
m.
På baggrund af en ansøgning fra Københavns Lufthavn har Trafik- og
Byggestyrelsen i 2015 dispenseret for denne godkendelse, for så vidt
angår fly af typen Airbus 380, der har et vingespænd på 79,5 m. Air-
bus 380 er i dag den eneste flytype (større end kategori E-fly), der
har en permanent dispensation til at beflyve Københavns Lufthavn.
Af lufthavnens årsrapport for 2015 fremgår, at udover fly af typen
Airbus 380, er der yderligere 3 større flytyper (kategori F), der alene
må benytte bane 22L/04R. Det drejer sig om: Antonov 124, Antonov
225 og Lockheed C5-A/B Galaxy. Af disse tre fly er det kun Antonov
124, der i 2015 har befløjet CPH (med 2 operationer).
Side 2 (3)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Henvendelse af 2/4-18 fra Søren Beck, Dragør, om lovgivningen for flystarter og landinger i Københavns Lufthavn (støjgener)
Disse flytyper har ikke nogen permanent tilladelse til at beflyve CPH,
men har tidligere fået dispensation til enkeltstående flyvninger.
Hvad angår de tre flytypers fremtidige muligheder for lejlighedsvis at
beflyve lufthavnen, vil spørgsmålet blive taget op i forbindelse med
konverteringen af lufthavnens tekniske godkendelse til det fælles eu-
ropæiske regelsæt for flyvepladser, jf. EU forordning 139/2014. Den-
ne konvertering er p.t. i proces, og forventes afsluttet i løbet af de
næste par måneder.
Side 3 (3)