Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
tbst.dk
Notat
TS31502-00831
31-10-2016
Notat om reglerne for brug af banesystemet på Køben-
havns Lufthavn
Trafik- og Byggestyrelsen er af transport- og bygningsministeren ble-
vet bedt om at udarbejde et baggrundsnotat, der belyser de kritik-
punkter og spørgsmål, som du har rejst angående den aktuelle bane-
anvendelse i Københavns lufthavn.
Bestemmelser om præferencebaner og paralleloperationer
Når flyene som følge af vejrforholdene starter i retning sydvest dvs.
på bane 22L eller 22R gælder i henhold til miljøgodkendelse og støj-
begrænsende bestemmelser følgende:
I tidsrummet kl. 06-23 er bane 22R præferencebane for starter
og bane 22L præferencebane for landinger
I tidsrummet kl. 23-06 er bane 22L præferencebane for både
starter og landinger
Jf. de støjbegrænsende bestemmelser skal præferencebanerne an-
vendes i størst muligt omfang.
Samtidigt gælder, at paralleloperationer er tilladt i tidsrummet mellem
kl. 06 og 23. Dette betyder at lufthavnen, hvis det skønnes nødven-
digt, samtidig med at præferencebanen er bane-i-brug, kan gøre brug
af den parallelle hovedbane. Dette sker typisk i travle perioder for at
opretholde kapaciteten og undgå unødige forsinkelser.
I forhold til de tidligere bestemmelser er der to områder, hvor regler-
ne er blevet forenklet. Dette er sket efter ønske fra lufthavnen og med
henblik på opnå en både mere sikker og mere flexibel trafikafvikling:
For det første
er de tidligere ”overgangsbestemmelser” gældende for
tidsrummene kl. 06-07 og 22-23, hvorefter bane 22L, var præferen-
cebane for starter, udgået. Med revisionen af miljøgodkendelse og de
støjbegrænsende bestemmelser er perioden, hvor 22R er præference-
bane, udvidet til at omfattet hele tidsrummet mellem kl. 06 og 23.
Side 1 (3)