Til:
Cc:
Transportminister Ole Birk Olesen
Transportudvalget, MF. Morten Bødskov, journalist Kristina Young, Vejdirektoratet
Hvidovre, den 3 april 2018
Borgergruppen Allingvej, der tæller de nærliggende grundejerforeninger og engagerede borgere med
fælles interesse for en markant reducering af støjen fra Holbækmotorvejen og den kommende
København-Ringsted Bane, har med stor interesse og bekymring gennem de seneste år i perioden
2014
–
2017 set på, hvorledes indledningsvis Banedanmark og nu Vejdirektoratet har behandlet vore
henvendelser lemfældigt og periferisk omkring bekæmpelsen af støjen på en strækning, der er et af
de mest støjbelastede boligområder i Danmark.
Vi har senest - efter flere forgæves henvendelser - været indkaldt til orienteringsmøde den 27.
september 2017 på Hotel Scandic af Vejdirektoratet, der fortalte om det påtænkte støjskærmprojekt
langs med Allingvej.
Vejdirektoratet v/Jakob Fryd orienterede om forskellige støjskærmeløsninger afhængig af materiale,
der havde en støjdæmpende effekt fra 6
–
8 dB for en betonvæg og til 1
–
2 dB ved opsætning af en
stålskærm. Vejdirektoratet havde fra statslig pulje modtaget i alt 17,1 mio. kr. til dette
støjbekæmpelsesprojekt, som skulle udføres ultimo 2018.
Det blev bl.a. nævnt, at der var udfordringer ved placering af en støjskærm parallelt med Allingvej, da
der var meget lidt plads mellem banegraven og motorvejen. Det blev dog lovet, at vi bl.a. skulle få en
ca. 510 m lang L-formet betonelementvæg placeret mellem motorvejens autoværn og banens
støttevæg. Denne betonvæg skulle så suppleres med en standard aluskærm ovenpå trugkanten og i
forlængelse med betonvæggen, således at støjskærmens totale længde blev 790 meter. Det var første
gang, at Vejdirektoratet havde brugt løsningsmodellen med en betonvæg, og det var vi i
”Borgergruppe ” , eget glade for .
Det var derfor med stor undren, at vi den 2. marts 2018 modtog en mail fra den projektansvarlige ved
vejdirektoratet, Ing. Sonja Petersen, med oplysninger om, at der var foretaget ændringer af
støjskærmløsningen i forhold til det oplyste på orienteringsmødet i september 2017, ved at man i
stedet for det planlagte L-formede beton element ville benytte disse sædvanlige stålskærme, som
man kender andre steder fra, i landet. Det er ligeledes anført, at den støjmæssige effekt er
uændret,!`???
og der er således
ikke tale o e ri gere skær . Det stiller ”Borgergruppe Alli gvej
” eget tvivle de over for !!.