Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 252
Offentligt
Til:
Cc:
Transportminister Ole Birk Olesen
Transportudvalget, MF. Morten Bødskov, journalist Kristina Young, Vejdirektoratet
Hvidovre, den 3 april 2018
Borgergruppen Allingvej, der tæller de nærliggende grundejerforeninger og engagerede borgere med
fælles interesse for en markant reducering af støjen fra Holbækmotorvejen og den kommende
København-Ringsted Bane, har med stor interesse og bekymring gennem de seneste år i perioden
2014
2017 set på, hvorledes indledningsvis Banedanmark og nu Vejdirektoratet har behandlet vore
henvendelser lemfældigt og periferisk omkring bekæmpelsen af støjen på en strækning, der er et af
de mest støjbelastede boligområder i Danmark.
Vi har senest - efter flere forgæves henvendelser - været indkaldt til orienteringsmøde den 27.
september 2017 på Hotel Scandic af Vejdirektoratet, der fortalte om det påtænkte støjskærmprojekt
langs med Allingvej.
Vejdirektoratet v/Jakob Fryd orienterede om forskellige støjskærmeløsninger afhængig af materiale,
der havde en støjdæmpende effekt fra 6
8 dB for en betonvæg og til 1
2 dB ved opsætning af en
stålskærm. Vejdirektoratet havde fra statslig pulje modtaget i alt 17,1 mio. kr. til dette
støjbekæmpelsesprojekt, som skulle udføres ultimo 2018.
Det blev bl.a. nævnt, at der var udfordringer ved placering af en støjskærm parallelt med Allingvej, da
der var meget lidt plads mellem banegraven og motorvejen. Det blev dog lovet, at vi bl.a. skulle få en
ca. 510 m lang L-formet betonelementvæg placeret mellem motorvejens autoværn og banens
støttevæg. Denne betonvæg skulle så suppleres med en standard aluskærm ovenpå trugkanten og i
forlængelse med betonvæggen, således at støjskærmens totale længde blev 790 meter. Det var første
gang, at Vejdirektoratet havde brugt løsningsmodellen med en betonvæg, og det var vi i
”Borgergruppe ” , eget glade for .
Det var derfor med stor undren, at vi den 2. marts 2018 modtog en mail fra den projektansvarlige ved
vejdirektoratet, Ing. Sonja Petersen, med oplysninger om, at der var foretaget ændringer af
støjskærmløsningen i forhold til det oplyste på orienteringsmødet i september 2017, ved at man i
stedet for det planlagte L-formede beton element ville benytte disse sædvanlige stålskærme, som
man kender andre steder fra, i landet. Det er ligeledes anført, at den støjmæssige effekt er
uændret,!`???
og der er således
ikke tale o e ri gere skær . Det stiller ”Borgergruppe Alli gvej
” eget tvivle de over for !!.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: Henvendelse af 3/4-18 fra Borgergruppen Allingevej v/Svend Sørensen om støj fra Holbækmotorvejen og den kommende København-Ringsted Bane
Det sidste står i skærende kontrast til egen empiri og viden på området. Vi er bestemt ikke enige i
især henset til præsentationen, hvor vi af Vejdirektoratets medarbejder grundigt blev gjort bekendt
med forskellen på de 2 typer af støjskærme med en betydelig reduceret støjeffekt på stålskærmen.
For yderligere optimering af støjreduktionen ville man så beklæde denne betonvæg med
støjabsorberende kassetter.
Som et af vore medlemmer med indgående kendskab til betonskærme, nævnte, så er de L formede
standard betonelementer,som var foreslået, de samme som bruges i landbruget til bygning af bla.
beholdere, og som var let at montere ,langs motorvejen ,da de ikke kræver fundament .
Helt uden sammenligning så mener vi i Borgergruppen Allingvej, at vi nu er nået til et punkt, hvor vi
skal have det, vi var lovet og sat os i udsigt ved flere lejligheder
nemlig en effektiv støjskærm, som
bevilget af de politikere, der ville os det bedste.
Det er almindelig anerkendt, at støj medfører negative sundhedsmæssige konsekvenser særligt i
forhold til effekter på hjerte-kar systemet. Forskning viser, at støj i miljøet er forbundet med en øget
risiko af forhøjet blodtryk, hjerteanfald og slagtilfælde, hvilket medfører hospitalsindlæggelser og
dødsfald før tid.
Vejdirektoratet har gennemført støjundersøgelser af personer, der bor langs med motorvejen og
fundet frem til, at de er væsentlig mere generede af støj end hidtil antaget.
Ny dansk undersøgelse af støjgener viser, at mennesker der bor langs med motorvejen, er markant
mere generede af trafikstøjen end mennesker, der bor langs bygader. Der er stigende folkeligt og
politisk fokus på støjen og dens negative konsekvenser.
Og endelig lidt historie: Allingvej kom før motorvejen og Køge-Ringsted Banen.
Så derfor kære minister. Kunne du ikke lige sørge for, at vi får
lidt ” edvi d” og får det, so
stillet i udsigt, nemlig en effektiv støjafskærmning mod vore boliger langs med Allingvej.
vi var
Med venlig hilsen
”Borgergruppen
Allingvej”
v/ Mogens Jørgensen
Svend Sørensen
Gert Krogstad
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: Henvendelse af 3/4-18 fra Borgergruppen Allingevej v/Svend Sørensen om støj fra Holbækmotorvejen og den kommende København-Ringsted Bane