Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Status på indstillingen af passagerdrift med ME-lokomotiverne
23. marts 2018
DSB har løbende sendt statusser til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet som
opfølgning på, at DSB har taget sine 33 ME-lokomotiver ud af drift den 26. januar
2018, fordi der blev fundet begyndende revnedannelser på akslerne. Den seneste
status er fra den 2. marts 2018.
Nedenfor følger en ny status på arbejdet med at få ME-lokomotiverne tilbage i
passagerdrift samt en opdatering ift. den planlagte trafik efter påske, det vil sige
fra tirsdag den 3. april.
1.
Nedslibning af revnedannelser
DSB
CVR 25 05 00 53
Direkte 24684228
Mobil 24684228
www.dsb.dk
Som tidligere beskrevet kan revnedannelser under 0,35 mm. i aksler drejes væk
og derefter metalliseres i henhold til anerkendte og godkendte principper,
hvorefter de igen kan monteres.
DSB har i samarbejde med eksterne eksperter og med baggrund i kendte metoder
beregnet og udarbejdet en reparationsmetode til aksler med revnedannelser over
0,35 mm. Metoden går ud på, at den originale fordybning i akslen (mulde), som
sidder i området, hvor revnedannelserne er observeret, ved afdrejning udvides til
også at omfatte området, hvor der er konstateret revner. Metoden er
efterfølgende sikkerhedsvurderet og forventningen er, at den godkendes i henhold
til DSB’s Sikkerhedsledelsessystem mandag den 26. marts.
2.
Tandhjul
DSB har en udfordring med en høj kassationsprocent på tandhjulene, blandt andet
pga. udfordringer med diameterstørrelsen på tandhjulene ift. akslerne. Der er
lavet tiltag med akseldiameter-øgning og der er lavet en aftale med en ekstern
tandhjulsleverandør om at revidere slidte tandhjul. Desuden har DSB indkøbt nye
tandhjul, som vil blive leveret fra leverandøren i maj 2018.
3.
DSB’s samarbejde med Force
Den 13. september 2017 skete en hændelse med ME-lokomotiv 1532. DSB
kontaktede Force i forbindelse med den komplicerede transport af lokomotivet til
værkstedet og bad dem om at forestå en ekstern redegørelse af ME1532. Den