Forslag til genetablering af nattog gennem Danmark
26. marts 2018
Undertegnede organisationer foreslår at danske nattog til udlandet genoprettes. Vi finder at det kan
gøres med god økonomi. Konkret finder vi at det med dette forslag kan gøres med mindre dansk
statstilskud end tidligere nattog. Vi mener det med fordele kan gøres i samarbejde med en europæ-
isk og en nordisk nattogsoperatør. Da det konkret er muligt at starte et sådant samarbejde fra 2021
og da forbindelsen mellem Danmark og det sydlige udland samtidig forringes med lukning af Fe-
mern-forbindelsen i en årrække, bør der politisk tages stilling til forslaget allerede i år. Det bør indgå
i trafikkontrakten med DSB eller med en anden dansk operatør. Nattog bør i Danmark kombineres
med aften-og morgentog for at øge passagergrundlaget.
Det er vigtigt at støtte miljøvenlige løsninger som nattog, som er de bedste alternativer til de alt for
klimabelastende fly, som uden nogen miljøafgifter overtager mere og mere transport med stadig
større miljø-og klimabelastninger. For at kompensere for flyenes manglende miljøafgifter må miljø-
venlige alternativer som nattog kompenseres økonomisk. Det bør også indgå i trafikkontrakten med
DSB eller anden togoperatør, der transporterer nattog.
Baggrund
På strækninger, hvor der påviseligt er et stort trafikgrundlag (kan vurderes på antal fly og på stati-
stikker fra tidligere nattog) og når transporttiden i tog i dagtimerne er over 4 timer, så er der grund-
lag for nattog. Nattog kan ikke med ét slag erstatte alle de mange klimaskadelige flyrejser, men de er
et oplagt sted at starte.
På trods af gode muligheder kører der ikke længere nattog mellem Danmark og udlandet. Det skyl-
des en kombination af manglende politisk vilje og manglende interesse fra DSBs og tyske DBs side.
Resultatet er, at de tidligere nattogspassagerer nu overvejende bruger miljøbelastende fly, og at
transportmulighederne mellem Danmark og det nære udland er ringere end tidligere. Det gælder
både forbindelsen mellem Danmark og det sydlige udland, samt Danmark
–
Norge og Danmark -
Sverige. Der er i dag nattog mellem Malmø og Stockholm, hvilket reelt giver mulighed for at køre
med nattog mellem Danmark og Stockholm, selvom vi gerne så, at endestationen blev København.
Frem til december 2014 kørte hver nat et tog mellem Danmark og en række destinationer som Basel,
Berlin, Køln og Amsterdam. Det var et særskilt nattog med særligt materiel, som DB og DSB fandt
dyrt at vedligeholde.
Dansk-svenske
aktivister i netværket ”Back-on-track” har netop fået publiceret et debatindlæg i Jyl-
lands-Posten omkring genetablering af nattog mellem Sverige-Danmark-Tyskland og videre i Europa.
Denne henvendelse er en opfølgning fra danske organisationer.
I januar 2018 har en europæisk myndighed, nemlig det Europæiske Miljøagentur, for første gang
peget på, at ikke kun højhastighedstog, men også nattog er (foreløbig eneste) alternativer til fly. EEA
peger på nattog på lange afstande på tværs af grænser eller internt i de store lande. Det er netop
situationen for Sverige og Danmark i forhold til det kontinentale Europa. Se
https://www.eea.europa.eu/publications/term-report
Side 1