Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 244
Offentligt
1873332_0001.png
Statsminister Lars Løkke Rasmussen,
[email protected]
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen,
[email protected]
Kopi til:
Partiformændene for Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti:
[email protected], [email protected], [email protected],
[email protected]
Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen,
[email protected]
(lovforslag vedr. almene
boliger), Folketinget,
[email protected]
Rymarken 2, 8210 Aarhus V
Telefon
8931 7171
E-mail
[email protected]
Website www.bbbo.dk
Dato
23. marts 2018
Keld Laursen
Mobil
2026 9302
E-mail
[email protected]
Kære Lars Løkke Rasmussen og Ole Birk Olesen
Som regeringen har bemærket i forbindelse med fremlæggelsen af
regeringsudspillet ”Ét Danmark uden parallelsamfund”, har Brabrand
Boligforening i forbindelse med helhedsplanen for Gellerup og Toveshøj gjort
gode fremskridt i forbindelse med omdannelse af boligområderne Gellerup og
Toveshøj til en attraktiv bydel i Aarhus.
Vi fremsender derfor i forbindelse med høringen over ovennævnte udspil
vores bemærkninger til det foreliggende lovudkast, og vi håber, at regeringen
vil lytte til de input, vi har til de igangværende forhandlinger.
Vi skal indledningsvis gøre opmærksom på, at vi er bekymrede for, at
kombinationen af meget komplekse og omfattende lovændringer samt kort
høringsfrist og forcering af behandling i kompetente organer markant øger
risikoen for lovsjusk og deraf følgende fejl og mangler ved den kommende
lovgivning.
Kompetenceforhold
Lovudkastet lægger op til, at der fremover ændres fundamentalt ved
beslutningskompetencerne i de såkaldte ghetto-områder, således at den/de
udsatte boligafdeling(er) fremover kun inddrages i beslutninger i særdeles
beskedent omfang. I Gellerup/Toveshøj har vi, som det også er blevet
fremhævet af statsministeren, allerede gjort betydelige fremskridt og er langt
i realiseringen af en ambitiøs plan, som i realiteten udgør et skoleeksempel
for den udvikling, der efterspørges i regeringens lovudkast. Til grund for
denne plan ligger et årelangt samarbejde mellem boligafdelinger,
boligforening og kommune, og planen er besluttet i alle tre instanser på et
sædvanligt demokratisk grundlag.
Brabrand Boligforening ønsker at påpege, at det er en forudsætning for
gennemførelse af en robust plan, at alle parter er involveret
og vi har, jf.
Side 1 af 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 244: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende regeringsudspillet "Ét Danmark uden parallelsamfund", fra Brabrand Boligforening
foranstående, gjort ganske gode erfaringer
og ”til trods” for demokratiske
beslutningsprocesser formået at sikre konsensus om en særdeles visionær og
ambitiøs plan, som blandt andet har inkluderet betydelige nedrivninger og
omfattende fysiske forandringer.
Vi skal på denne baggrund foreslå, at der i loven tilføjes bestemmelser, som
sikrer, at alle parter reelt bliver involveret.
Det lovudkast, som regeringen har fremlagt, indeholder forslag, som ligger
langt ud over rimelige krav i forbindelse med byudvikling, idet udkastet på
flere områder på det nærmeste giver en generalfuldmagt til kommunale
myndigheder på områder (fx daglig drift og udlejning), som ligger uden for
kommunernes sædvanlige kompetenceområde.
Vi skal på denne baggrund foreslå, at de beslutningskompetencer, som
overdrages til kommunerne, begrænses til rimelige og sagligt begrundede
fagområder af byudviklingsmæssig karakter.
Ghettokriterier
Regeringen foreslår, at der oprettes et nyt kriterium, hvorefter et boligområde
karakteriseres som ghetto alene baseret på, at andelen af beboere med ikke-
vestlig baggrund overstiger 60%.
Vi vender os imod, at der indføres et rent etnicitets-kriterium, og foreslår, at
kriterierne for særligt udsatte områder som hidtil primært baseres på sociale
kriterier.
Et konkret eksempel på mangler ved det nye kriterium er Brabrand
Boligforenings boligafdeling Skovgårdsparken, som i dag er en nyrenoveret og
attraktiv boligafdeling med et velfungerende beboerdemokrati. Afdelingen har
i dag en andel af beboere med ikke-vestlig baggrund på 68%.
Vi skal med henvisning til bl.a. Skovgårdsparken foreslå, at listen over de
såkaldte
”hårde” ghettoer (som udløser krav om udarbejdelse og godkendelse
af en udviklingsplan og maksimalt 40% almene boliger) er en lukket liste,
som ikke optager nye boligafdelinger.
Det taler for en sådan begrænsning, at fx reduktion af andelen af almene
familieboliger i en afdeling som Skovgårdsparken til 40% vil være umådeligt
kostbar, og desuden er det næppe realistisk at indfri kravene inden for
tidsfristen frem til 2030.
Finansiering
Brabrand Boligforening har et særdeles stærkt forbehold for lovforslagets
finansieringsgrundlag. Forbeholdet beror primært på tre forhold:
(i)
Det fremgår af udkastet, at i
det omfang det er muligt og forsvarligt skal
renoveringsarbejder finansieres af indtægter fra husleje eller med
midler fra boligorganisationens egenkapital
,
og at det først er, når
disse muligheder er opbrugt, at Landsbyggefonden kan træde til.
Vi
Side 2 af 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 244: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende regeringsudspillet "Ét Danmark uden parallelsamfund", fra Brabrand Boligforening
anser en sådan anvendelse af dispositionsfondens midler for helt
uacceptabel, idet det både vil medføre konkrete huslejestigninger for
lejerne i alle boligforeningens afdelinger og desuden reducere
boligforeningens og dermed afdelingernes økonomiske robusthed. Vi
forudser, at bestemmelsen vil møde massiv modstand i
beboerdemokratiet og vanskeliggøre vedtagelse af udviklingsplaner.
(ii)
Regeringen og staten bør tage et medansvar i forbindelse med
finansieringen af regeringens udspil. Det er uacceptabelt, at der sker
en reel beslaglægning af de midler, som er indbetalt til
Landsbyggefonden. Og det er helt uacceptabelt, at der i loven lægges
op til, at der skal ske et træk på boligorganisationens egenkapital
forud for tilskud fra Landsbyggefonden. En sådan reduktion af
egenkapitalen vil medføre signifikante huslejestigninger for lejerne i
boligorganisationens øvrige almene boliger.
Realisering af regeringens plan har betydelige økonomiske
konsekvenser, og vi har en væsentlig bekymring for, om planen er
tilstrækkeligt finansieret. Finansieringen skal omfatte samtlige
omkostninger forbundet med nedrivninger, herunder
nedrivningsomkostninger, låneindfrielse, genhusningsomkostninger
samt finansiering af almene erstatningsboliger. Der er i Aarhus en
befolkningstilvækst og et pres på boligmarkedet, som betyder, at der
ikke er en boligreserve, som kan rumme genhusning af familierne fra
de boliger, der nedrives. De hidtidige kommunale kvoter er
utilstrækkelige til, at man reelt kan give disse borgere en
tryghedsgaranti, medmindre der sker en kompensation for
kommunens øgede omkostninger til grundkapitaltilskud.
(iii)
Vi skal på denne baggrund foreslå:
(i)
At forslaget i bestemmelse 2.11.2 om prioriteret brug af
dispositionsfondsmidler fjernes.
At der tilvejebringes en finansiering, som medfører, at det ikke alene
er lejerne i de almene boliger, som gennem udskudte renoveringer
m.v. skal betale prisen for de problemer, som forfejlede politikker
over årtier har skabt i nogle af de udsatte boligområder.
At det sikres, at den fornødne finansiering til realisering af planen er
til stede.
(ii)
(iii)
Bureaukratisering
Lovudkastet beskriver, hvorledes en udviklingsplan skal godkendes af
transport-, bygnings- og boligministeriet. Vi går ud fra, at meningen med
ministeriets godkendelse alene er et ønske om at sikre planens godkendelse,
og at det derefter på sædvanlig vis bliver et anliggende for Landsbyggefond,
kommune og boligorganisation at sikre planens gennemførelse.
Side 3 af 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 244: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende regeringsudspillet "Ét Danmark uden parallelsamfund", fra Brabrand Boligforening
1873332_0004.png
Vi foreslår, at det i loven sikres, at ministeriets rolle afgrænses til
godkendelse af planen, således at boligorganisationerne ikke pålægges et
omkostningstungt, statsligt bureaukrati.
Skoler og daginstitutioner
Den samlede lovpakke omfatter foruden lovændringer inden for
almenboligloven tillige lovforslag vedr. daginstitutioner og skoler. Vi vil i
forbindelse med disse lovforslag påpege, at krav på institutionsniveau kan
medføre uhensigtsmæssige nedlæggelser af institutioner og samtidig
vanskeliggøre udviklingen af nye institutioner på trods af, at der i Gellerup-
området planlægges opført nye, private boliger til 6-8.000 borgere, hvoraf
mange forventes at være børnefamilier med deraf følgende behov for skole og
daginstitutioner.
Vi foreslår, at lovgivningen indrettes, så der tages højde for, at der i særlige
områder vil opstå markant efterspørgsel efter skole- og daginstitutionstilbud
fra investorer m.v. som forudsætning for at investere i og udvikle private
boliger i området.
Afslutningsvis vil vi gerne bakke op om ambitionen om, at Folketinget
beslutter en fremsynet og fuldt finansieret national plan for, hvordan vi kan
sikre, at der ikke er udsatte boligområder i Danmark i 2030. Realiseringen bør
anstændigvis omfatte rimelige vilkår for de beboere, hvis bolig eventuelt
måtte blive nedrevet, fx i lighed med den tryghedsgaranti, som har omfattet
beboerne i de nedrevne blokke i Gellerup. Ligeledes bør man ved nedrivninger
i højere grad sikre, at de sociale problemer ikke blot flyttes til andre
boligområder.
Vi stiller gerne vores erfaringer med det hidtidige arbejde i Gellerup og
Toveshøj til rådighed i det kommende arbejde.
Med venlig hilsen
Keld Albrechtsen
Bestyrelsesformand
Keld Laursen
Adm. direktør
Side 4 af 4