Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 243
Offentligt
22. marts 2018
Godkendelsesprocessen for Femern Bælt-tunnelen er fremme ved målstregen –
Buchholz: „Efter to omfattende ændringer af projektansøgningen forventer vi
godkendelsesbeslutningen i andet halvår“
KIEL/KØBENHAVN: Planlægningen af Femern Bælt-tunnelen mellem Puttgarden og Rødby,
som har stået på i snart ti år, nærmer sig målstregen: Transportminister Dr. Bernd Buchholz
meddelte i dag (22. marts) i tilknytning til den slesvig-holstenske Landtag, at den anden
omfattende planændringsproces er afsluttet i de seneste dage. Justeringen af
projektansøgningen var retligt set nødvendig på baggrund af de 12.600 indsigelser mod
projektet, der blev indgivet i sommeren det foregående år.
”Der er ikke flere udfordringer i sigte og dermed ligger den mest vanskelige del af vejen bag os –
i et projekt, der miljøretligt hører til de mest komplekse og krævende tyske infrastrukturprojekter i
de sidste årtier”, sagde Buchholz. Gennemførelsen af det største transeuropæiske trafikprojekt
rykkede dermed et stort skridt nærmere. ”Det kan vi være stolte af”, siger Buchholz. Han takkede
samtidig den danske regering, som næsten egenhændigt finansierer projektet til 7,4 milliarder
euro, for det gode samarbejde: ”Jeg er sikker på, at vi også vil have succes på resten af vejen. ”
Den uafhængige godkendelsesmyndighed på tysk side, Amt für Planfeststellung Verkehr (APV),
er aktuelt i gang med at foretage alle nødvendige afvejninger, udarbejde
godkendelsesbeslutningen og dermed at afslutte processen på retligt sikker vis. ”Jeg regner med
godkendelsesbeslutningen senest ved årets udgang”, sagde Buchholz.
Med henblik på processens varighed henviste ministeren til de vanskelige miljøretlige spørgsmål
i forbindelse med projektet. Projektansøgerne Femern A/S og Landesbetrieb Straßenbau und
Verkehr Schleswig-Holstein (LBV-SH) har således måttet betræde retligt set nyt land inden for
spørgsmål vedrørende beskyttelse af vandmiljøet og artsbeskyttelse. Desuden er det nødvendigt
med en grundig afvejning i hver planlægningsfase. ”Dette sikres af vores
godkendelsesmyndighed – for kun en godkendelsesbeslutning af høj kvalitet vil sikre, at vi kan
holde stand mod de kommende klager ved Forbundsforvaltningsdomstolen”, ifølge Buchholz.
Han mindede om, at han efter sin tiltrædelse som minister har iværksat en reorganisering af
godkendelsesmyndigheden, tilført myndigheden yderligere personale og desuden engageret en
ekstern ekspert inden for planlægningsret til at koordinere og fremskynde processen.