Kattegatforbindelse inklusiv jernbane - finansiering
Resume
I stedet for den komplette jernbaneløsning vælges minimumsløsningen og det nødvendige tilskud fra staten
reduceres fra 42 til 33,5 mia. kr.
Taksten for biler sættes til 1,5 gange storebæltstaksten i stedet for kun 1 gang storebæltstaksten.
Indtægten på kattegatforbindelsen vil da være næsten uændret
Men den forhøjede takst på Kattegatforbindelsen medfører at statens tab af indtægter på storebælt
reduceres med 504 mio. kr. pr år. Dette beløb kan forrente og afdrage 13 mia. kr. over 40 år.
Der behøves således i dette senarie ”kun” 20,5 mia. kr. i tilskud for at kunne opføre en kombineret bil og
jernbaneforbindelse.
Hvis man ligesom letbanen i København udnytter den lave rente og går ud og låser finansieringen fast på et
tidligt tidspunkt, kan de manglende 20,5 mia. kr. måske fremskaffes ad den vej.
Til inspiration
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Mødestensvænge 8
3450 Allerød
61 66 99 90
Allerød 22. marts 2018
Side 1