Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 239
Offentligt
1871324_0001.png
Når Banedanmark
nedlægger overkørsler
på jernbanen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 239: Banedanmarks drejebog om nedlæggelse af overkørsler på jernbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1871324_0002.png
Når Banedanmark nedlægger
overkørsler på jernbanen
Når der skal nedlægges en overkørsel, kan det give
anledning til, at jernbanen ændrer på en række forhold
i lokalområdet. Der kommer nye vejføringer, trafikken
skal ad nye veje, og trafikanterne skal have nye vaner.
For at få gennemført projektet på den bedst mulige måde og for at sikre sig,
at resultatet bliver det bedst mulige for beboere, naboer, og trafikanter, er
der en række muligheder for at blive hørt i løbet af processen. Det gælder
borgermøder, høringer, besigtigelser med videre.
Men der er også nogle overordnede rammer for, hvor lang tid man som
myndighed eller berørt part kan komme med bemærkninger for at påvirke
udformningen af projektet, inden projektet rykker videre til næste fase. Det
er vigtigt, at de enkelte myndigheder ikke bare kender til muligheden for at
komme med bemærkninger, men også kender til deres egen rolle, så der ikke
hersker tvivl om, hvem der er myndighed på de enkelte områder. Tidsrammen
for høringer kan variere fra projekt til projekt. Ofte vil der dog være tale
om 4 uger i forbindelse med høring af lokale myndigheder og borgere af
Banedanmarks udkast til løsningsforslag.
Der kan til tider gå en længere periode fra det første trin – første
løsningsforslag – til et projekt er afsluttet. Her kan du læse mere om
proceduren for nedlæggelse af overkørsler og de enkelte interessenters
ansvarsområder.
BANEDANMARK:
-
-
-
-
Er bygherre.
Udarbejder løsningsforslag, herunder ændringer i
vejforløb.
Skal i sine forslag vurdere ændringerne i den
omkringliggende infrastruktur.
Skal indhente nødvendige udtalelser, godkendelser,
samt tilladelser og dispensationer hos de enkelte
relevante myndigheder.
Skal sikre at de relevante parter høres.
-
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 239: Banedanmarks drejebog om nedlæggelse af overkørsler på jernbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1871324_0003.png
Planlægningsfasen
Når en overkørsel nedlægges, indleder Banedanmark med at undersøge
projektet. Det foregår såvel ved skrivebordet som ude i marken og med
indledende dialog med den eller de berørte kommuner.
Først skridt i planlægningsfasen er en ”skrivebordsgennemgang”, hvor
mulighederne for den konkrete udformning af projektet vurderes, og der kigges
på løsningsforslag til eksempelvis erstatningsveje m.v. Her anvendes der digitalt
kortmateriale og miljøportalen for at se, hvilke løsninger der kan lade sig gøre
i det lokale område sammenholdt med oplysninger om den enkelte matrikel.
Banedanmark ser bl.a. på planlægnings- og miljøbindinger, som området er
bundet af. Der laves en samfundsøkonomisk vurdering af løsningsforslagene,
og der ses ligeledes på, hvilke løsningsmodeller der er benyttet ved lignende
projekter.
Herefter besigtiger Banedanmark området for at vurdere de teoretiske
løsningsforslag. Som bygherre har Banedanmark ifølge jernbanelovens §
38 efter delegation fra transport-, bygnings- og boligministeren, hvis det
skønnes nødvendigt, ret til at færdes på privat ejendom i forbindelse med
Banedanmarks projekt. Dette skal ske med mindst 14 dages varsel af de berørte
lodsejere eller brugere.
Hjemmelsgrundlag for nedlæggelse
af overkørsler på jernbanen
Med Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev den daværende
regering (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance enige om at
forlænge den eksisterende pulje vedrørende jernbaneoverkørsler fra 2014 til
2020. Der blev endvidere afsat 36 mio. kr. pr. år til indsatsen med at nedlægge
og sikre jernbaneoverkørsler på Banedanmarks net. Formålet med puljen er
at forbedre sikkerheden omkring jernbaneoverkørsler og på jernbanen. Med
Aftale om nye initiativer som led i udmøntning af puljer af oktober 2009 blev
udmøntningen af puljen fremrykket således, at midlerne i 2019-2020 udmøntes
i perioden 2014-2018.
Alle Banedanmarks usikrede overkørsler er med afsæt i ovenstående politiske
initiativer efterfølgende blevet gennemgået med henblik på at vurdere, hvilke
overkørsler der skal nedlægges, og hvilke overkørsler der skal opgraderes.
Herudover blev alle Banedanmarks sikrede overkørsler i perioden 2010-2011
gennemgået med afsæt i Folketingets vedtagelse (december 2010) om at
forstærke indsatsen for bedre sikkerhed i overkørsler ved aftalen ”Forstærket
indsats mod spøgelsesbilisme og bedre sikkerhed i overkørsler” af 16. december
2010.
Banedanmark har med afsæt i den politiske Aftale om grøn transportpolitik
(2009) foretaget VVM-screening af de overkørsler, der skal nedlægges. På
baggrund af dette har Banedanmark udarbejdet løsningsforslag på de enkelte
strækninger.
VVM-screening
Når de indledende undersøgelser og dialog med den eller de berørte kommuner
er færdiggjort, vurderer Banedanmark, om der skal foretages en VVM-
screening. I forbindelse med screeninger vurderes projektets påvirkningerne på
miljøet.
KOMMUNERNE
-
Er vejmyndighed på kommunale veje og stier samt
private fællesveje og stier i forhold til ændringer i
vejforhold og trafiksikkerhed.
Giver godkendelse til ændringer på kommunale veje og
private fællesveje.
Kan anmode politiet om en vurdering om
trafiksikkerhed på kommunale veje og stier.
Henvendelser om trafiksikkerhed på kommunale veje
sendes til kommunerne.
Meddeler dispensationer og tilladelser, bl.a. i henhold
til plan- og miljølovgivning.
-
-
-
-
4
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 239: Banedanmarks drejebog om nedlæggelse af overkørsler på jernbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1871324_0004.png
VEJDIREKTORATET
-
-
-
-
Er vejmyndighed på statsvejene i forhold til ændring i
vejforhold og trafiksikkerhed på statens vejnet.
Kan om nødvendigt udarbejde en
trafiksikkerhedsrevision.
Kan anmode politiet om en vurdering om
trafiksikkerhed på statens vejnet.
Henvendelser om trafiksikkerhed på statens vejnet
sendes til Vejdirektoratet.
POLITIET
-
-
Skal give samtykke til de fremlagte løsninger i henhold
til færdselsloven.
Er ikke vejmyndighed, men skal vurdere henvendelser
fra den gældende vejmyndighed om trafiksikkerhed på
alle vejtyper i forbindelse med vejændringer.
Det er den enkelte vejmyndighed, der har ansvaret for
at indhente vurderinger og samtykke fra politiet.
Henvendelser fra eksempelvis borgere vedrørende
trafiksikkerhed videresendes til rette vejmyndighed.
-
-
Det er i dag Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der er ansvarlig VVM-
miljømyndighed for statslige jernbaneprojekter og derfor også dem, der
behandler og træffer afgørelse om VVM efter jernbanelovens kapitel 6a.
1
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelser kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed, men kan alene indbringes for domstolene, jf.
jernbanelovens paragraf 115a.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer, om projektændringen er VVM-
pligtigt, inden projektet går videre til næste fase. Såfremt det vurderes ikke
at være VVM-pligtigt, påbegyndes næste fase. Såfremt det vurderes at være
VVM-pligtigt igangsættes processen for udarbejdelse af miljøkonsekvensvurder
ingsrapport efter reglerne i jernbanelovens kapitel 6a.
En VVM-screening tager sædvanligvis 2-3 måneder. Konkret indebærer
screeningen, at Banedanmark indsender screeningsskema med bl.a. oplysninger
om, hvilken indvirkning projektforslaget vil have på natur og miljø, herunder
eksempelvis støjforhold.
Trafiksikkerhedsvurdering af ændrede kørselsmønstre for landbrugskøretøjer
Lukning af en overkørsel i åbent land vil ofte medføre ændrede kørselsmønstre
for landbrugskøretøjer. Det er derfor vigtigt allerede i planlægningsfasen at
skabe sig overblik over de konsekvenser, som lukning af en overkørsel vil få for
berørte landbrugsejendomme. Når der er redegjort for dette, vil det oftest være
relevant at bede om vejmyndighedens vurdering af de trafiksikkerhedsmæssige
konsekvenser af planlagte lukninger af overkørsler. Vejmyndighedens
trafiksikkerhedsvurdering sendes efterfølgende til politiet for at få deres samtykke
til vurderingen.
Herefter overgår projektet til detail- og udførelsesfasen.
Detailfasen
I detailfasen går Banedanmark mere i dybden med projektet. Her høres
omverdenen, og der indhentes de nødvendige godkendelser, jf. nærmere herom
nedenfor. Detailprojekteringen omfatter også besigtigelse og ekspropriation.
Høringer
For at sikre, at alle de nødvendige bemærkninger, der kan påvirke projektet, er
medtaget, inddrages på dette stadie også lodsejere, naboer og andre relevante
parter. Banedanmark inviterer i den forbindelse til offentlige borgermøder, der
annonceres i lokalaviser, ligesom de berørte lodsejere og kommuner får en skriftlig
invitation.
Ved de offentlige borgermøder deltager Banedanmarks repræsentanter.
Repræsentanter fra kommunerne, politiet og andre myndigheder er velkomne til at
deltage. Deltagere har her mulighed for at komme med kommentarer, lokal viden
m.v. i relation til projektet og de kommende ændringer i lokalområdet. For særligt
berørte lodsejere afholdes lukkede grundejermøder, som lodsejer indkaldes til
særskilt.
Alle har mulighed for – inden for en af Banedanmark fastsat frist (ofte 2-4
uger) – at henvende sig skriftligt til Banedanmarks projektleder med forslag eller
kommentarer til løsningsforslaget. Det bemærkes, at den endelige bedømmelse af,
om forslag eller bemærkninger skal imødekommes, foretages af Banedanmark.
2
2
Det følger af Banedanmarks delegationsbekendtgørelse § 2, stk. 1, nr.1, at Banedanmark (bl.a.) varetager
planlægning, udvikling, anlæg og fornyelse af statens jernbaneinfrastruktur. Deraf følger, at det er
Banedanmark, der vurderer, hvilke løsninger, der skal medtages i det enkelte projekt.
7
Dialog med relevante parter og myndigheder
Relevante myndigheder og parter i forbindelse med nedlæggelse af en
overkørsel er som oftest den pågældende kommune, det lokale politi, berørte
lodsejere og naboer til projektet. Vejdirektoratet vil være relevant myndighed,
såfremt der er tale om påvirkning af statsveje.
Disse parter høres løbende i projektet, således at Banedanmark kan projektere
den bedste lokale løsning ud fra et økonomisk, miljø- og tidsmæssigt aspekt.
Inden løsningsforslaget overgår til detailprojektering, hører Banedanmark den
relevante afdeling i den lokale kommune, som inden for en af Banedanmark
fastsat frist (ofte 2-4 uger) har mulighed for at kommentere forslaget eller
bibringe med viden om lokale forhold, der kan have indflydelse på det endelige
forslag. Det er op til embedsmændene i kommunen at vurdere, om projektet
endvidere skal præsenteres for politikerne i den pågældende kommune. Det
forventes, at tilbagemeldingen er dækkende for kommunens samlede vurdering.
1
VVM (Vurdering af virkninger på miljøet) hedder Miljøkonsekvensvurderinger fra 16. maj 2017, hvor
VVM-direktivet blevet implementeret i dansk ret.
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 239: Banedanmarks drejebog om nedlæggelse af overkørsler på jernbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1871324_0005.png
Af praktiske årsager skal høringssvar gerne foreligge inden
Banedanmark fremsender besigtigelsesmateriale til kommissarius
(Ekspropriationskommissionen), således at det kan vurderes, hvorvidt det skal
indgå i det løsningsforslag, der skal fremgå af besigtigelsesmaterialet. Såfremt
Banedanmark ikke medtager forslag fra høringen, kan høringsparten rejse dette
overfor Ekspropriationskommissionen på besigtigelsen.
Godkendelser fra vejmyndigheder
Banedanmark skal derudover indhente godkendelse fra den respektive
vejmyndighed. Når det drejer sig om forhold vedrørende vej, vejtrafik og
trafiksikkerhed, er det Vejdirektoratet, der er den ansvarlige vejmyndighed, hvis
der er tale om statsveje, jf. lov om offentlige veje (vejloven) § 6. Er der tale
om øvrige kommunale og private fællesveje er kommunalbestyrelsen ansvarlig
vejmyndighed, jf. vejlovens § 7 og lov om private fællesveje § 1, stk. 2.
Etablering af nye adgange og udvidelse af eksisterende adgange til offentlig vej
kræver vejmyndighedens tilladelse jf. vejlovens § 49.
På adgangsbegrænsede vejstrækninger skal vejmyndigheden give tilladelse til
en udvidet eller ændret anvendelse af eksisterende adgange jf. vejlovens § 54.
Alle statsveje i det åbne land er typisk pålagt adgangsbegrænsning.
Såfremt der for en kommunevej træffes en beslutning om vejens status eller
konstruktion, der kan få betydning for vejens kapacitet eller fremkommelighed,
skal Vejdirektoratet og de kommunalbestyrelser, i hvis område vejen forløber,
have lejlighed til at udtale sig, hvis vejen skærer, vil skære eller har eller vil
få forbindelse med en statsvej eller en rutenummereret vej. Dette følger af
vejlovens § 24.
Vejdirektoratet skal også meddele samtykke til etablering af adgange til
kommuneveje, når adgangen ligger mindre end 100 meter fra en statsvej i
åbent land.
Vejmyndigheden er forpligtiget til at indhente samtykke fra politiet, når dette
vurderes nødvendigt i henhold til reglerne i færdselslovens kapitel 15.
Banedanmark bistår gerne med indhentning af samtykke fra politiet i forhold til
afmærkning efter konkret aftale med vejmyndigheden.
Den videre proces inden besigtigelsesforretning
Praksis i Banedanmark er, at besigtigelsesmaterialet skal fremsendes
til den ledende landinspektør til granskning senest 12 uger før
besigtigelsesforretningen Banedanmark skal inden dette også have mulighed
for at behandle indkomne høringssvar, udtalelser og godkendelser. Inden
besigtigelsesmaterialet fremsendes, skal Banedanmark endvidere indhente
dispensationer og tilladelser i henhold til miljølovgivningen.
Praksis er, at høringsfristen for indkomne kommentarer oftest vil være mindst
4 uger inden, at Banedanmark skal fremsende besigtigelsesmateriale til den
ledende landinspektør. Høringsfristen kan dog variere fra projekt til projekt.
Når Vejdirektoratet og/eller kommunen som vejmyndighed har godkendt
et projekt, kan projektet derefter gennemføres, såfremt det efterfølgende
godkendes af Ekspropriationskommissionen på besigtigelsesforretningen.
TRAFIK-, BYGGE- OG BOLIGSTYRELSEN
-
-
-
-
Er VVM-myndighed for statslige vej- og
jernbaneprojekter efter d. 16. maj 2017.
Træffer screeningsafgørelser.
Kan høre relevante kommuner i forbindelse med
screeningafgørelse.
Giver VVM-tilladelser.
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 239: Banedanmarks drejebog om nedlæggelse af overkørsler på jernbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1871324_0006.png
Besigtigelsesforretning
Kommissarius indkalder til besigtigelsesforretning senest fire uger
før forretningen afholdes, og den annonceres også i de lokale aviser.
Til besigtigelsesforretningen afgør Ekspropriationskommissionen, om
Banedanmarks forslag kan tiltrædes i sin helhed, i dele, om noget skal
undersøges nærmere, eller om det skal afvises.
Ekspropriationskommissionen kan således på besigtigelsen afgøre, om der skal
ske eventuelle tilpasninger til projektet. Væsentlige ændringer i projektet kan
give anledning til, at Banedanmark skal gennemføre en ny VVM-screening,
eller at Banedanmark skal genfremsende projektet til fornyet behandling hos
relevante myndigheder. I de tilfælde, hvor der som resultat af besigtigelsen
kommer væsentlige justeringer til et projekt, genfremsender Banedanmark
løsningsforslaget med ændringer til behandling hos de relevante myndigheder
påny. Her vil de relevante myndigheder blive bedt om at tage stilling til
løsningsforslagets justeringer og hermed meddele de nødvendige tilladelser
og dispensationer, der er relevante for det justerede løsningsforslag. Herefter
genfremsender Banedanmark det justerede løsningsforslag til kommissarius,
som indkalder til fornyet besigtigelsesforretning.
EKSPROPRIATIONSKOMMISSIONEN
-
-
-
Foretager besigtigelses- og ekspropriationsforretninger
og indkalder til disse.
Træffer som uvildig instans beslutning om, hvorvidt
Banedanmarks løsningsforslag kan vedtages.
Kan på besigtigelsesforretningen kræve, at
Banedanmark foretager yderligere undersøgelser af
den forelagte løsning.
Beslutter, om der skal gives erstatning til lodsejer og
fastsætter størrelsen på en eventuel erstatning.
Træffer beslutning om ekspropriationens omfang på
den enkelte ejendom.
-
-
Ekspropriationsforretning
Når Ekspropriationskommissionen har tiltrådt Banedanmarks løsningsforslag
for nedlæggelse af en overkørsel, og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
har meddelt ekspropriationsbemyndigelse til gennemførelse af projektet, holder
Ekspropriationskommissionen en ekspropriationsforretning.
Ekspropriationsforretningen indvarsles ligesom besigtigelsesforretningen
med mindst fire ugers varsel. Ved ekspropriationsforretningen træffer
Ekspropriationskommissionen den endelige beslutning i forhold til de
enkelte lodsejere og fastsætter størrelsen af eventuelle erstatninger. Når
ekspropriationen er foretaget, og arealerne er afstået, kan arbejdet med
nedlæggelse af overkørslen og eventuel etablering af nye veje gå i gang.
Dermed går projektet i udførelsesfasen.
Du kan læse mere om ekspropriationer i folderen ”Jernbanen og ekspropriation”,
der ligger på Banedanmarks hjemmeside. Folderen beskriver regler og proces
i forbindelse med henholdsvis besigtigelses- og ekspropriationsforretning,
klageadgang m.m.
10
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 239: Banedanmarks drejebog om nedlæggelse af overkørsler på jernbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1871324_0007.png
Banedanmark
Amerika Plads 15
DK 2100 København Ø
www.banedanmark.dk